Kohdun anatomiset poikkeamat

Itselläni oli keskenmeno 08/19 rv 8+5 ja sairaalassa kätilö ultrasi ja kertoi epäilevänsä että minulla on kaksiosainen herttamainen kohtu, mutta esikoisen raskausaikana ei kukaan puhunut mitään tästä seinämästä tai muustakaan mitään ja kyseessä oli vielä perätilaraskaus ja sektiossa leikkaava lääkäri vain kysyi yhtäkkiä että tiesinkö että minulla on kaksiosainen kohtu 🙈 ei puhuttu mitään siitä että olisi ollut riskiraskaus 😬
Mulla todettu nyt kolmas perättäinen keskenmeno ja ultria on viimeiseen vuoteen tehty vaikka ja kuinka ja nyt eilen oli ensimmäinen lääkäri joka totesi että mun kohtu on herttamainen onko koskaan kukaan kertonut? No ei. Vaikka käytiin vielä yksityisellä varta vasten keväällä ultrassa missä mietittiin tätä että onko kohdussa ja munasarjoissa kaikki hyvin eikä kuulemma ollut mitään erikoista. No nyt Google kertoo että herttamaisuus voi vaikuttaa keskenmenoihin ja toisessa lähteestä todetaan että ei vaikuta. Äh raivostuttavaa.
 
Mulla todettu nyt kolmas perättäinen keskenmeno ja ultria on viimeiseen vuoteen tehty vaikka ja kuinka ja nyt eilen oli ensimmäinen lääkäri joka totesi että mun kohtu on herttamainen onko koskaan kukaan kertonut? No ei. Vaikka käytiin vielä yksityisellä varta vasten keväällä ultrassa missä mietittiin tätä että onko kohdussa ja munasarjoissa kaikki hyvin eikä kuulemma ollut mitään erikoista. No nyt Google kertoo että herttamaisuus voi vaikuttaa keskenmenoihin ja toisessa lähteestä todetaan että ei vaikuta. Äh raivostuttavaa.
Jos vaan kielipäätä on, niin kannattaa etsiä englanniksi infoa ja jatkossa vaatia lääkäriä joka tuntee nämä kohtuanomalia-asiat… Ihan kamalaa, kun ei voi itse vaikuttaa tähän asiaan… Mua pelottaa kans et jos mun kohduissa on jotain vikaa… Toki ikä on kans yks…:sad001
 
Jos vaan kielipäätä on, niin kannattaa etsiä englanniksi infoa ja jatkossa vaatia lääkäriä joka tuntee nämä kohtuanomalia-asiat… Ihan kamalaa, kun ei voi itse vaikuttaa tähän asiaan… Mua pelottaa kans et jos mun kohduissa on jotain vikaa… Toki ikä on kans yks…:sad001
Joo näin aion tehdä 😊tässä on myös ollut muutenkin sulateltavaa niin ihan kaikkea ei oo vielä ehtinyt. Julkisella ei varmasti tuu vastaan lääkäriä joka tätä ymmärtäisi kun täällä on lapsettomuuspuolella vain yksi tekijä.
 
Joo näin aion tehdä 😊tässä on myös ollut muutenkin sulateltavaa niin ihan kaikkea ei oo vielä ehtinyt. Julkisella ei varmasti tuu vastaan lääkäriä joka tätä ymmärtäisi kun täällä on lapsettomuuspuolella vain yksi tekijä.
Mietin, että onko reilua kun esim. mä kerran jouduin maksaan kaksi papa-koetta. Syytön mä siihen oon että anatomia poikkee. Sit vielä se että jos kunnallisella ei ole ketään, joutuuko itse maksamaan, että saa asiantuntijan? Ei ole tasa-arvoista… 😔 Voiko olla näin? Kai he voivat pyytää jostakin sitten asiantuntijan apua.
 
Nyt sit 3D-ultrassa olin niin lääkäri miettii, että onko mulla sittenkään kahta kohtua vai onko väliseinällä (herttamainen?).Jos ne on todettu joskus kahdeksi kokonaiseksi täysin kehittyneeksi kohduksi, miten ne nyt voisi olla erilaiset… En oikeesti enää ymmärrä. Ja jos follikkeleita on 2-3 ja hiljaisen näköistä = huonot mahdollisuudet? Mun pitää odottaa 3 kiertoa, että päästään IVF-suunnitteluun ja siitä seuravaasti kierrosta on hoito. Onks 3 kiertoa liikaa odottelua? Mua pelottaa. TSH on 1.9 ja sain vielä isomman lääkkeen, endokrinologi haluaa että arvo olis 1.0. Foolihapon nostin 3mg lääkärin suosituksesta, koska BMI 38. Pitää pudottaa painoa (ei mene alas, en saa käyttää lääkettä). Ahdistaa niin paljon.
 
Mulla todettu nyt kolmas perättäinen keskenmeno ja ultria on viimeiseen vuoteen tehty vaikka ja kuinka ja nyt eilen oli ensimmäinen lääkäri joka totesi että mun kohtu on herttamainen onko koskaan kukaan kertonut? No ei. Vaikka käytiin vielä yksityisellä varta vasten keväällä ultrassa missä mietittiin tätä että onko kohdussa ja munasarjoissa kaikki hyvin eikä kuulemma ollut mitään erikoista. No nyt Google kertoo että herttamaisuus voi vaikuttaa keskenmenoihin ja toisessa lähteestä todetaan että ei vaikuta. Äh raivostuttavaa.
Mulle selvis vasta nyt, että sitä kohdun muotoa ei pysty oikein tavallisella ultrauksella toteamaan kunnolla! Eilen mulle kertoi lääkäri, että vain 3D-ultrauksella sen voi todeta. Mulla epäillään nyt sitten kuitenkin hertanmuotoista kohtua väliseinällä! Se selviää ehkä vasta tammikuussa ivf-hoitosuunnittelussa. Tietenkin olis kiva, jos ei tarvis sinne hoitoon mennä. Tässä kova yritys kp14/27-28. Sit jos tulis tässä välissä vielä km niin sit on ainakin kuulemma suuri syy epäillä sitä väliseinää. Sen voi joutua jopa leikkaamaan. Voi samperi mä vaan sanon!😞
 
Mulle selvis vasta nyt, että sitä kohdun muotoa ei pysty oikein tavallisella ultrauksella toteamaan kunnolla! Eilen mulle kertoi lääkäri, että vain 3D-ultrauksella sen voi todeta. Mulla epäillään nyt sitten kuitenkin hertanmuotoista kohtua väliseinällä! Se selviää ehkä vasta tammikuussa ivf-hoitosuunnittelussa. Tietenkin olis kiva, jos ei tarvis sinne hoitoon mennä. Tässä kova yritys kp14/27-28. Sit jos tulis tässä välissä vielä km niin sit on ainakin kuulemma suuri syy epäillä sitä väliseinää. Sen voi joutua jopa leikkaamaan. Voi samperi mä vaan sanon!😞
Mulle sanottiin että keittosuolaruiskutuksella päästään näkemään muotoa. Mulle tehtiin tänään se, ja lievä herttamaisuus näkyi mut ei selitä meidän tilannetta. Epäiltiin myös polyyppia mut ruiskutuksen jälkeen ei enää näkynyt. Lääkäri myös totesi että onko kukaan koskaan aiemmin sanonut mulle adenomyoosista. Se kuulemma voi vaikuttaa kiinnittymiseen. Siitä tuli nyt epäily ultran perusteella mutta varmaksi sitä ei voi todeta ilman kohdunpoistoa.
 
@Kuuttituutti Ai sellasta… Okei. Onpas nyt tosi hankalia nämä asiat… 😠

Mä meen tänään ravitsemusterapeutille vielä kysyyn jotain apua. En mä usko, että se mitään voi auttaa, mutta suositeltiin sinne menoa ennen hoitoja vielä, jos sais painoo tippuun.
 
Sain tänää kuulla, että mulla on kohdun rakennepoikkeama. Kuulemma hyvin pieni, kapea ja putkilomainen kohtu. Mietin vain onko tämä syy siihen, miksi saan vain keskenmenoja.
 
Sain tänää kuulla, että mulla on kohdun rakennepoikkeama. Kuulemma hyvin pieni, kapea ja putkilomainen kohtu. Mietin vain onko tämä syy siihen, miksi saan vain keskenmenoja.
Tutkitaanko sitä jotenkin? Ootko saanu lisätietoa?
Mulle selviää about kuukauden päästä onko mulla kaksi kohtua vai ei vai väliseinä ja hertanmuotoinen kohtu… 🫣
 
Tutkitaanko sitä jotenkin? Ootko saanu lisätietoa?
Mulle selviää about kuukauden päästä onko mulla kaksi kohtua vai ei vai väliseinä ja hertanmuotoinen kohtu… 🫣
Oon siinä käsityksessä, että tälle ei voi tehdä mitään, synnynnäinen ominaisuus. Kuitenkaan kun ei ole mitään muuta esim. väliseinää.

Sulla pitkä aika odotella tietoa. Tsemppiä ❤️
 
Tänään laitettiin nestettä kohtuun, että nähdään onko se väliseinällä vai ilman. Ilmeisesti mulla on väliseinä ja kaksi kohdunkaulaa… Selvitetään vielä onko leikkaus tarpeen / mahdollinen ja onko diagnoosi oikea. Aika hurjaa kun nää ei ookkaan niin helppoja asioita nähdä laitteilla! Vaikka luulis… Mä en oikeen tiedä nyt sit mikä mun kohdun muoto on. 🙈
 
Tänään laitettiin nestettä kohtuun, että nähdään onko se väliseinällä vai ilman. Ilmeisesti mulla on väliseinä ja kaksi kohdunkaulaa… Selvitetään vielä onko leikkaus tarpeen / mahdollinen ja onko diagnoosi oikea. Aika hurjaa kun nää ei ookkaan niin helppoja asioita nähdä laitteilla! Vaikka luulis… Mä en oikeen tiedä nyt sit mikä mun kohdun muoto on. 🙈
Onko jo selvinnyt minkä muotoinen kohtu sulla on? Väliseinän pystyy onneksi leikkaamaan vaikkei sellaista tietenkään toivo olevan. Nää rakennepoikkeamat on syvältä kun niille ei juuri pysty tekemään mitään.
 
Onko jo selvinnyt minkä muotoinen kohtu sulla on? Väliseinän pystyy onneksi leikkaamaan vaikkei sellaista tietenkään toivo olevan. Nää rakennepoikkeamat on syvältä kun niille ei juuri pysty tekemään mitään.
Ilmeisesti yksi kohtu väliseinällä joka on alas asti ja sitä ei voi leikata. Kaksi kohdunkaulaa. Pitäisi olla mahdollista, että raskautuu jommalle kummalle puolelle, pitää toivoo että kiinnittyy oikein. Sitä on moni erikoislääkäri nyt katsellut… Näin ymmärsin selityksistä.
 
Complete septate uterus with duplicated cervices and longitudinal vaginal septum < tää on kohdun tila. Nyt IVF-hoidossa ja huomenna punktio. Kolme isoa follikkelia kasvanut ja kaksi pientä. Ekassa ultrassa näkyi vain toinen puoli, 2 follikkelia. Onneksi eilen näkyi toinenkin puoli. Ikää jo 39. Saa nähdä miten käy. 🤞
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top