Kohdun anatomiset poikkeamat

leoghaire

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka!

Onko muita kellä kohdun anatominen poikkeama? Itsellä ns. kaksoissysteemi, eli uterus didelphys. Kuulemma helpompi raskautta ajatellen kuin kohdun väliseinä eli ”herttamainen kohtu” olisi.

Tuleva synnytys on alkanut hieman jännittämään, kun neuvolassa eivät tiedä mitään näistä poikkeamista, eivätkä osaa kertoa millainen syntymä on odotettavissa. Olen erityisseurannassa ja ultrausta tehdään usein erikoislääkäreiden toimesta (melko kallista...). Varmuuden vuoksi otin henkivakuutuksen, jos vaikka sattuu että kaikki menee pieleen
 
Mulla on herttamainen kohtu ja heti korjaan, että herttamainen kohtu kertoo vasta kohdun muodon, ei sitä, onko siinä väliseinämää vai ei. Omalla kohdallani kaksi gyneä on sen ultrannut ja molemmat olleet sitä mieltä, ettei väliseinämää olisi, varmuus tähän tulisi vain tähystyksessä. Mulla takana varhainen km 4/19 ja kkm 12/19. Nyt rv 4+4. Pelkkä anomalia jo tekee tästä riskiraskauden ja pääsen julkiselle varhaisultraan 7+3.

Millä rv olet? Eikö erikoissairaanhoidossakaan ole otettu kantaa synnytysasioihin? Ts. kai olet käynyt ultrassa muuallakin kuin neuvolassa, jos heillä ei riittävää tietämystä ole? Mulla ei tosiaan ole synnytyksestä kokemusta, mutta riski ennenaikaisuuteen ja perätilaan on suurentunut ja samat asiat tulevaisuudessa mietityttävät.

Kiva, että aloitit keskustelun tästä aiheesta!
 
Mulla todettiin herttamainen kohtu yksityisellä varhaisultrassa ja sen takia pääsin julkiselle jo rv 10 ultraan. Ennen tätä raskautta kaksi keskenmenoa varhaisilla viikoilla viime vuonna, en toki tiedä syytä niille. Nyt menossa rv 28. Rakenneultran lääkärin mukaan normaali raskaus, itseäni kyllä jännittää edelleen keskenmenojen takia, että meneekö kaikki tällä kertaa hyvin.
 
Hei. Minulla myös uterus didelphys, ollut tiedossa jo 20-vuotiaasta. Nyt 7kk lasta yritetty ja lääkkeet käytössä, letrozolit.. silloin 20 ei paljon tietoa saanut gyneltä, mutta nyt sanovat, että normaali synnytys voi sujua ihan hyvin, tosin tuo anomalia lisää keskenmenon riskiä. Perätilan todennäköisyys on myös suurempi ja näin ollen myös sektion todennäköisyys...
 
Hei. Minulla myös uterus didelphys, ollut tiedossa jo 20-vuotiaasta. Nyt 7kk lasta yritetty ja lääkkeet käytössä, letrozolit.. silloin 20 ei paljon tietoa saanut gyneltä, mutta nyt sanovat, että normaali synnytys voi sujua ihan hyvin, tosin tuo anomalia lisää keskenmenon riskiä. Perätilan todennäköisyys on myös suurempi ja näin ollen myös sektion todennäköisyys...

Kuulostaa kovin samoilta riskeiltä kuin herttamaisenkin kohdun kanssa :sorry:
 
Mulla todettiin herttamainen kohtu yksityisellä varhaisultrassa ja sen takia pääsin julkiselle jo rv 10 ultraan. Ennen tätä raskautta kaksi keskenmenoa varhaisilla viikoilla viime vuonna, en toki tiedä syytä niille. Nyt menossa rv 28. Rakenneultran lääkärin mukaan normaali raskaus, itseäni kyllä jännittää edelleen keskenmenojen takia, että meneekö kaikki tällä kertaa hyvin.

Onko sulla ollut tarkempaa seurantaa kohdun anomalian vuoksi muutoin kuin tuo yksi ultra?
 
Minulla on myös kaksi erilistä kohtua eli uterus didelphys, joka on todettu jo lapsena. Takana on yksi alkuraskauden keskenmeno rv 8 ja nyt olen viikolla 20 raskaana. Vielä ei ole ollut erityisseurantaa, mutta loppuvaiheessa pitäisi kuulemma olla. Mulla on myös jäänyt vähän sellainen fiilis, että kaikki lääkärit ei välttämättä tästä tai riskeistä ihan kauheasti tiedä.
 
Onko sulla ollut tarkempaa seurantaa kohdun anomalian vuoksi muutoin kuin tuo yksi ultra?

Kävin ultrassa myös rv 14 ja 16, mutta ne taisi olla lähinnä vatsakipujen takia. Niitä mulla ollut koko raskauden ja eka ultralääkäri oli niistä huolissaan. Rakenneultran lääkärin puheista ymmärsin, että hänen mielestään huoli ollut turhaa. Herttamaisuutta ei juurikaan ultrakäynneillä lääkärit tutkineet rv 10 käyntiä lukuunottamatta. Liekö mulla sitten jotenkin lievä versio tms.
 
Kävin ultrassa myös rv 14 ja 16, mutta ne taisi olla lähinnä vatsakipujen takia. Niitä mulla ollut koko raskauden ja eka ultralääkäri oli niistä huolissaan. Rakenneultran lääkärin puheista ymmärsin, että hänen mielestään huoli ollut turhaa. Herttamaisuutta ei juurikaan ultrakäynneillä lääkärit tutkineet rv 10 käyntiä lukuunottamatta. Liekö mulla sitten jotenkin lievä versio tms.

Okei. Itseä mietityttää miten asiat etenee, raskaus ja sen seuranta... Mullakin ilmeisesti "helppo" anomalia, ts. ei pitäisi olla väliseinämää, mutta varmuutta ei ole. Neuvolassa oli jo laitettu diagnoosiksi riskiraskaus.
 
Okei. Itseä mietityttää miten asiat etenee, raskaus ja sen seuranta... Mullakin ilmeisesti "helppo" anomalia, ts. ei pitäisi olla väliseinämää, mutta varmuutta ei ole. Neuvolassa oli jo laitettu diagnoosiksi riskiraskaus.

Toivottavasti sulla sujuu raskaus hyvin. Mua pelotti alkuun, ettei kohtu veny, mutta kyllä se on onneksi vauvan mukana kasvanut.
 
Millä rv olet? Eikö erikoissairaanhoidossakaan ole otettu kantaa synnytysasioihin? Ts. kai olet käynyt ultrassa muuallakin kuin neuvolassa, jos heillä ei riittävää tietämystä ole? Mulla ei tosiaan ole synnytyksestä kokemusta, mutta riski ennenaikaisuuteen ja perätilaan on suurentunut ja samat asiat tulevaisuudessa mietityttävät.

Viime viikolla käytiin erikoislääkärin kanssa läpi synnytystä. Sikiö on tosiaan perätilassa ja siihen aika varmasti jääkin (kuten oli odotettavissa) ja viikkoja nyt 30. Lääkäri sanoi, että voipi yrittää myöhemmin kääntää, mutta yksikään ei hänen uransa aikana ole kääntynyt. Tutkivat edellytykset pt-synnytykselle (lantioluiden leveys, sikiön asento jne). Mikäli edellytykset alatiesynnytykselle on, saan itse päättää lähdetäänkö kokeilemaan vai tehdäänkö sektio.

Lisäksi on mahdollista, kun on kaksi emätintäkin, että repeämiä tulee tai kohdunsuu ei pääse aukeamaan riittävästi. Lääkäri kertoi, että ”emättimen väliseinä” voidaan leikata tai avata mikä tulee ongelmia synnytyksessä, mutta se ei jotenkin minusta tunnu hyvältä ajatukselta kun on tosiaan kaksi värkkiä eikä pelkkä väliseinä niin miten niitä sitten noin vaan tikkaa toisiinsa kiinni...

Riskit pt-synnytyksessä vaikuttavat korkeilta ja en missään tapauksessa halua hätäsektiota, joten luulen että pelaamme varman päälle ja suunnitellulla sektiolla mennään, jossa ilmeisesti riskit normisynnytyksen tasoa. Oli kumpi vain niin pitkä toipumisaika edessä.
 
Viime viikolla käytiin erikoislääkärin kanssa läpi synnytystä. Sikiö on tosiaan perätilassa ja siihen aika varmasti jääkin (kuten oli odotettavissa) ja viikkoja nyt 30. Lääkäri sanoi, että voipi yrittää myöhemmin kääntää, mutta yksikään ei hänen uransa aikana ole kääntynyt. Tutkivat edellytykset pt-synnytykselle (lantioluiden leveys, sikiön asento jne). Mikäli edellytykset alatiesynnytykselle on, saan itse päättää lähdetäänkö kokeilemaan vai tehdäänkö sektio.

Lisäksi on mahdollista, kun on kaksi emätintäkin, että repeämiä tulee tai kohdunsuu ei pääse aukeamaan riittävästi. Lääkäri kertoi, että ”emättimen väliseinä” voidaan leikata tai avata mikä tulee ongelmia synnytyksessä, mutta se ei jotenkin minusta tunnu hyvältä ajatukselta kun on tosiaan kaksi värkkiä eikä pelkkä väliseinä niin miten niitä sitten noin vaan tikkaa toisiinsa kiinni...

Riskit pt-synnytyksessä vaikuttavat korkeilta ja en missään tapauksessa halua hätäsektiota, joten luulen että pelaamme varman päälle ja suunnitellulla sektiolla mennään, jossa ilmeisesti riskit normisynnytyksen tasoa. Oli kumpi vain niin pitkä toipumisaika edessä.

Tutun kuuloista pohdintaa. Itselleni alatiesynnytyksestä luopuminen ajatuksena kyllä teettää töitä. Mutta mahdollisimman pienet riskit vauvan kannalta haluan minäkin. Ihana, että sulla viikkoja jo noin paljon :love017
 
Tosi hienoa että olette löytäneet toisenne asian tiimoilta ja voitte vaihtaa kokemuksia ja saada vertaistukea. :) Täältä löytyy myös artikkeli, joka kertoo kohdun anatomisista poikkeamista.
 
Meillä valitettavasti tuli nyt kuitenkin keskenmeno viikko sitten, viikoilla 19+6. Vauva oli yhä elossa eikä ainakaan havaittu mitään poikkeuksia, mutta keskenmeno oli jo käynnissä, joten mitään ei ollut tehtävissä. Lääkäri mainitsi että tämä minun kohdun rakennepoikkeama (kaksi erillistä kohtua) voi lisätä keskenmenon riskiä toisella kolmanneksella, mutta kukaan ei osaa sanoa että miksi. Sen siis tiesinkin jo, että lisää kyllä riskiä, mutta en ole saanut selville, että miksi se sitä lisää jo näillä viikoilla.

Tämä keskenmeno voi toki johtua aivan jostain muusta kuin tästä, mutta silti pelottaa, että jos joskus vielä raskaudun, niin käykö tämän takia taas samoin. Pääsemme kyllä nyt tutkimuksiin, mutta pelottaa myös onko myöhäisen keskenmenon riskille tehtävissä mitään, jos syy on tämä minun kohdun rakennepoikkeama :sorry:
 
Minulla todettiin kesäkuussa kaksisarvinen kohtu ja kaksi kohdunsuuta. Kaksi raskautta takana ennen diagnoosia, esikoinen syntyi 2,6 kiloisena rv 37+5 ja toinen lapsi kuoli kohtuun 34+4. Syytä ei kohtukuolemalle selvinnyt, joten uskon, että kohdun rakennepoikkeama on vaikuttanut asiaan. Kolmatta lasta on yritetty n. 6kk toistaiseksi tuloksetta.
 
Mulla on yksisarvinen kohtu. Tämä selvisi esikoisen hätäsektion yhteydessä.
Lapsi oli tulossa jalat edellä ja todennäköisesti edessä olisi ollut sektio ja kääntöyritykseen oli jo varattu aika. Hän vaan päätti syntyä 35+6 ja kiirehän siinä tuli kun vedet meni kotona ja matkaa sairaalaan on noin tunti. Sairaalaan kun päästiin niin olin 10cm auki ja lääkäri tunsi jo vauvan jalan synnytyskanavassa.
Myöhemmin selvisi että vauva ei olisi enää päässyt kääntymään tai saatu käännettyä tämän poikkeavan kohdun vuoksi.

Kaksi lasta on sekä selittämätön kohtukuolema 29+0, km ja kkm.
Nyt yritetään kolmatta.
 
Moi!

Minulla on ensimmäisen raskauden varhaisultrassa löydetty kaksioisainen kohtu, bicornuate uterus, tariemmin ottaen. Kohdussa on paksu väliseinä kohdinsuulle asti ja kaksi erillistä sarvea. Ensimmäinen raskaus päätyi kkm eikä tullut ulos itsestään joten päädyin lopulta kaavintaan. Sen jälkeen kaksi onnistunutta raskautta ja kaksi lasta, molemmat olivat perätilassa koko raskauden ja molemmat syntyivät alateitse perätilassa.

Minulla siis perätilasta ja sen synnyttämisestä vain positiivisia kokemuksia. Molemmat synnytykset on käynnistetty ja sujuneet muutoin normaalisti kuten rt-synntyksetkin menisi. Tosin ponnistusasentoa ei saa valita vaan se on on aika puoli-istuva katkaistulla sängyllä. Molempien synnytysten jälkeen olen myös joutunut kaavintaan, koska ilmeisesti väliseinästä johtuen istukan palasia jää herkästi kohtuun ja olen molemmilla kerroilla saanut kohtutulehduksen viikko pari synnytyksen jälkeen.

Odotan nyt kolmatta lasta varhaisilla viikoilla ja olen menossa varhaisultraan tarkistamaan onko kohdussa elämää. Kkm oppineena tiedän, että postiviivinen raskaustesti ei kerro vielä mitään.

Minun tapauksessa alkion kiinnittymiskohta määrittää sen voiko raskaus jatkua vai ei. Jos alkio onnistuu kiinnittymään väliseinään niin tod.näk. raskaus ei voi jatkua loppuun asti koska verenkierto väliseinässä ei ole verrattavissa ns. normaaliin kohdunseinämään. Jos tämä raskaus jatkuu loppuun asti, niin aion synnyttää jälleen alateitse ja toivoisin näin kokeneena pt-synnyttäjä kokeilla jo jotain toista ponnistusasentoa. Jää nähtäväksi miten käy :)

Tsemppiä ja plussatuulia kaikille meille kohtupoikkeaville! :)
 
Hei kaikille, aloitinkin uutta keskustelua kun ne tätä olemassa olevaa huomannut. Minulla kolmas keskenmeno todennäköinen, ensi viikolla tuulimuna-epäilyn vuoksi kontrolliin. Ultrassa perjantaina lääkäri alkoi epäilemään kohdun rakenteessa jotain poikkeavaa, ensimmäinen epäili kaksitorvista kohtua, erikoislääkäri oli eri mieltä ja hänen mukaansa kohtu on jotenkin vääntyneessä asennossa. Eilinen, kolmas lääkäri taas oli sitä mieltä, että mahdollisesti herttamainen kohtu. Tarkoitus olisi päästä tarkempiin tutkimuksiin keskenmenojen vuoksi, kunhan tämä keskenmeno hoidettu.

Lohdullista lukea kohtalontovereista! En ole aikaisemmin kuullut vastaavasta, ja ihmettelen suuresti miten tätä ei ole huomattu aikaisemmin, kun useat kerrat kohtu ultrattu.
 
Pahoittelut keskenmenoista.:Heartred

Mun rakennepoikkeamaa (yksisarvinen kohtu) ei voi edes ultrassa nähdä vaan vasta sitten kun sektiossa huomattiin. Että jos sullakin _rosegold on joku semmonen ettei ultrassa nää.
 
Takaisin
Top