Kohdun anatomiset poikkeamat

Pahoittelut keskenmenoista, _rosegold :Heartred

Musta tuntuu, että kohtua ei edes ultratessakaan katsota "sillä silmällä", jos ei ole syytä epäillä jotain anomaliaa.

Täällä saatettiin pari kuukautta sitten loppuun ensimmäinen onnistunut raskauteni herttamaisesta kohdusta huolimatta ja tyttö nukkuu tuossa vieressä :Heartred
 
Ihana kuulla @Sammie , onnea pienestä :Heartred joo eipä ne taida ilmeisesti sillä silmällä katsoa, vaikka kuulun sellaseen -86 syntyneiden tutkimusryhmään ja loppuvuodesta oli sellainen naisten terveystutkimus, jossa syynäsivät kyllä aivan kaikkea. Mutta eipä vaan tämä tullu esille. Viimeisin lääkäri kyllä oli sitä mieltä, että herttamaisuus näyttää olevan niin lievää, ettei sillä oo mitään merkitystä. Mutta, silti hyvä että tarkemmat tutkimukset ja 3D ultra tulossa asian tiimoilta.
 
Pahoittelut keskenmenoista.:Heartred

Mun rakennepoikkeamaa (yksisarvinen kohtu) ei voi edes ultrassa nähdä vaan vasta sitten kun sektiossa huomattiin. Että jos sullakin _rosegold on joku semmonen ettei ultrassa nää.

Kiitos :Heartred tää tuli ilmi nyt ultrassa, kun yrittivät saada tästä tuulimunaraskaudesta selkoa. Että ilmeisesti sillä näkee, mutta kolme eri lääkäriä ultras ja kaikilla vähän eri ajatukset mistä vois olla kyse.. Että ei nyt ihan luottavainen fiilis oo vielä diagnoosin suhteen.
 
Täällä yksi herttamalli myös :greet025
Itsellä todettiin keskenmenon yhteydessä, ja diagnoosi tarkentui vielä yksityisellä gynellä, jolla kävin kiertohäiriön vuoksi. Minulla ei olisi nyt ainakaan näiden tutkimusten perusteella täydellisestä kohdun kaksiosaisuudesta ollut kyse, vaan herttamaisesta muodosta. Gyne selitti, että kohtuja on tavallaan kaksi, mutta ne muodostavat yhden, yhtenäisen kohdun, ilan väliseinää. Gyne myös kertoi, että tämä selittäisi runsaat kuukautiset: kun kohtuja on tavallaan kaksi, vaikka ne nyt yhtenäisen kokonaisuuden muodostavatkin, niin kohtu vuotaa "kahden kohdun edestä", koska siellä on enemmän pinta-alaa limakalvolle, kun tavallisessa kohdussa.

Sekä keskenmenon yhteydessä että gynen tutkimuksessa minulle vannoteltiin, ettei kohdun herttamaisuudella olisi minun kohdallani estettä uudelle raskaudelle. Keskenmenosta on nyt kuitenkin 7kk, niin pieni (eikä niin pienikään) pelko kyllä hiipii välillä mieleen, että ei kai kohdussani ole sittenkin pahempaa vikaa ja se aiheuttaa sen, ettei uusi raskaus ala. Lohduttaa kyllä lukea muista, joilla on onnistunut raskaudet kohdun anomaliasta huolimatta.

Voimia kaikille kohtalotovereille ja yrittäjille, plussatuulia kaikille :love7
 
Täällä myös kohtuanomalia, kaksi erillistä kohtua ja molemmissa oma kohdunsuu, yksi munasarja/kohtu. Esikoista yritettiin 1,5v, yritysaikana 1 varhainen spontaani km (rv5?). Riskiraskautena käsiteltiin ja perätilan + anomalian vuoksi päädyttiin esikoisen kohdalla suunniteltuun sektioon. Sektiossa huomattiin kohdun seinämän venyneen normaaliraskautta ohuemmaksi, joten toista raskautta ei suositeltu kuin lähemmäs 2v ensimmäisen jälkeen.

Kolmas raskaus kkm rv10 ja nyt neljäs raskaus aivan alkutaipaleella, jännityksellä odotellaan miten menee ja jatkuuko. Kkm oli eri kohdussa kuin esikoinen, joten jännittävää nytkin arvailla (ja toivottavasti kohta tietää) kummassa tämä papunen on.
 
Mulla on kaksi erillistä kohtua. Kkm 6+4 ja ultrattiin kun luulin että 9+0… Se ei vissiin tule itsestään pois, niin vasta ens viikon keskiviikkona pääsen lääkäriin… kauheen kauan pitää odottaa. Ja lääkäri ei saanut toista kohtua edes näkyviin, mikä oli hieman erikoista. Luin kaikki tekstit ja mua pelottaa että saanko ikinä lasta…
 
Tää on ihan hirveetä odottaa keskiviikkoon asti, että pääsee katsomaan tilannetta uudelleen. Mä laskeskelin, että periaatteessa miks ei olis voinu olla 6+4… koska mun kroppa ei ihan normaalisti toimi… kauheeta salaliittoteoriaa… mutta luin monesta paikasta, että sydämen ääniä ei ollut kuulunut Rv 6+4 vaan vasta 7/8+ jotakin…. Toivottavasti olis joku ns virhe. Mä en haluais uskoa… odottavan aika on pitkä. Mun Rv oli laskettu vain kuukautisten alkamisen perusteella, mutta mielestäni hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin ja tunsin kiinnittymiskivun… Kunhan pohdin…
 
Tää on ihan hirveetä odottaa keskiviikkoon asti, että pääsee katsomaan tilannetta uudelleen. Mä laskeskelin, että periaatteessa miks ei olis voinu olla 6+4… koska mun kroppa ei ihan normaalisti toimi… kauheeta salaliittoteoriaa… mutta luin monesta paikasta, että sydämen ääniä ei ollut kuulunut Rv 6+4 vaan vasta 7/8+ jotakin…. Toivottavasti olis joku ns virhe. Mä en haluais uskoa… odottavan aika on pitkä. Mun Rv oli laskettu vain kuukautisten alkamisen perusteella, mutta mielestäni hedelmöittyminen on tapahtunut myöhemmin ja tunsin kiinnittymiskivun… Kunhan pohdin…
Varmaan sinun on todella hankala odottaa sitä keskiviikkoa, etenkin kun kaikki voi olla mahdollista.
Tsemppiä!!
 
Pitää mennä ihan sairaalaan, lääkkeellinen tyhjennys. Mietti että toimiikohan se lääkkeellinen, kun poikkeava rakenne (tää kaks kohtua)… saa nähä. Olisin päässy jo perjantaina, mutta meillä on kallis reissu viikonloppuna ja ei voi perua joten ens viikon alussa sitten… Ei ollut ihmettä, mutta nyt on varmuus, että kesken meni.
 
No se meni sit itsellään eilen päivystyksessä kesken… Mutta lääkäri sanoi siellä, että ens kerralla olis hyvä seurailla tehostetusti raskautta, joten siinä tilanteessa kun on taas, niin pitää sit vaatia enemmän. Vai pitääköhän mennä sitte yksityiselle… pitää lueskella jossakin kohtaa, jos täällä on kokemuksia. Nyt ei oikein jaksa muuta kun möllöttää… Huomenna sitten vielä kilppariverikokeeseen…
 
Mietin, että mihin ketjuun kirjotan, mutta laitan tänne. Soitin hormoni/lapsettomuuspolille ja mulle varattiin aika sinne elokuulle. Ne on heinäkuun kii… Ne sanoikin siellä, että mulla olikin viimeks ollu aika varattuna erikoislääkärille, ennen kun ilmoitin, että tulin spontaanisti raskaaksi. Hyvä, että on sit osaava lääkäri sitte :D Just kuuntelin keskenmenosta podcastia ja se jotenki rauhotti. Mulla on tänään omaa aikaa. Oon laittanu takapihaa kuntoon, sen minkä osaan… 😃 Mies meni johki kertausharjotuksiin ja tytärpuoli sukulaisille.
 
Moikka! Täällä myös yksi, jolla saattaa olla kaksiosainen tai väliseinällinen kohtu.

Kävin viime perjantaina yksityisellä varhaisultrassa. Siellä näkyi vahva sydämen syke ja alkion koko vastasi raskausviikkoja 6 + 5, mikä vastasi myös omaa arviotani raskauden kestosta. Tämä on ensimmäinen raskauteni ja ennen ultraa mielessä olivat pyörineet kaikenlaiset pelot, joten oli huojentavaa kuulla, että kaikki vaikutti olevan ok.

Ultraaja mainitsi kuitenkin, että ainakin jostain kulmasta katsottuna näytti siltä, että kohtuni olisi kaksiosainen tai että siellä voisi olla jonkinlainen väliseinä. Kysyin, onko se normaalia, ja kuulemma on. En sitten asiaa enempää ajatellut, mutta kun kotiin päästyä googlettelin, niin vaikuttaahan tämä kaksiosaisuus olevan yhteydessä kaikenlaisiin riskeihin ja negatiivisiin skenaarioihin. Nyt huolettaa taas :Face Without Mouth: Ensi viikolla on ensimmäinen neuvolakäynti, ja täytyy varmaan siellä ottaa kohdun rakenne puheeksi.
 
En tiedä mihin kirjoittelisin, niin tulin tänne huuteleen.🤩
Mä varasin tänään neuvolaan ajan! Eilen tein raskaustestin, koska piti olla kp1. Toki tein sen jo kp27 ja kp28 ja kaikista tuli positiivinen tulos, mutta neuvola otti tuon maanantain testin sinne tulokseksi. Torstaina tein varhaisen testin, siinä ei näkynyt vielä mitään, joten kuulemma hyvä arvio on nyt rv 4+1.
Pääsen 1.9. neuvolaan ja toivon, että nyt ei menis kesken ennen sitä. Meni kaksi kiertoa (!!!), että tulin uudelleen raskaaksi. Mietin, että syynä on voinut olla hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. Tai sit raskaus vaan ruokkii raskautta. Uskomatonta. Kyllä sitä tallettelua harrastettiinkin 5 päivää putkeen siinä oviksen tienoilla. Kisakunto kyllä ei olis riittänyt enempään ja nyt sit ollutkin vähän rauhallisempaa… 😅
Peruin Lapsettomuuspoliklinikan ajan toistamiseen ja neuvoin neuvolaan, että Taysista minulle sanottiin, että tilanteeni vaatii tarkkailua. Neuvolaan sanoin tämän ja että he voivat aina konsultoida Taysin lääkäriä, jos tarve. Sanoivat neuvolassa, että varmaan näin tekevätkin. UÄ:n suorittaa sitten kun aika on lääkäri, normaalisti hoitaja. 🤞 Nyt sormet ristissä täällä toivomme parasta. Nyt on etovaa oloo jne. Viimeksi ei ollut. Jospa se olisi merkki. LA 8.4.2023.
 
Muokattu viimeksi:
Onnea Sandra :red-heart: Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin. On varmasti hyvä merkki, jos nyt on etovaa oloa tai muita perinteisiä oireita, joita viimeksi ei ollut.

Omaan tilanteeseeni päivitystä sen verran, että kävin uudelleen varhaisultrassa vajaa kolme viikkoa ensimmäisen ultran jälkeen. Ultraaja ei kuitenkaan nyt nähnyt mitään merkkejä väliseinästä tai muutenkaan poikkeavasta kohdun rakenteesta. Olen kuullut, että nuo väliseinät eivät välttämättä enää myöhemmässä vaiheessa raskautta näy, mutta viikkoja oli tällä myöhemmällä käynnillä vasta 9 + 3, joten luulisi, että tuossa vaiheessa vielä erottuisi, jos siellä jotain olisi. Täytyy siis toivoa, että kyseessä oli alun perin vain virhearvio. Ensimmäinen ultraaja oli kätilö ja toinen gynekologiaan erikoistunut lääkäri, mikä ehkä tekee toisen ultraajan arviosta vähän luotettavamman, vaikka kyllä kätilökin pätevältä ja kokeneelta vaikutti.

Joka tapauksessa olo on nyt huojentuneempi :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Onnea Sandra :red-heart: Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin. On varmasti hyvä merkki, jos nyt on etovaa oloa tai muita perinteisiä oireita, joita viimeksi ei ollut.

Omaan tilanteeseeni päivitystä sen verran, että kävin uudelleen varhaisultrassa vajaa kolme viikkoa ensimmäisen ultran jälkeen. Ultraaja ei kuitenkaan nyt nähnyt mitään merkkejä väliseinästä tai muutenkaan poikkeavasta kohdun rakenteesta. Olen kuullut, että nuo väliseinät eivät välttämättä enää myöhemmässä vaiheessa raskautta näy, mutta viikkoja oli tällä myöhemmällä käynnillä vasta 9 + 3, joten luulisi, että tuossa vaiheessa vielä erottuisi, jos siellä jotain olisi. Täytyy siis toivoa, että kyseessä oli alun perin vain virhearvio. Ensimmäinen ultraaja oli kätilö ja toinen gynekologiaan erikoistunut lääkäri, mikä ehkä tekee toisen ultraajan arviosta vähän luotettavamman, vaikka kyllä kätilökin pätevältä ja kokeneelta vaikutti.

Joka tapauksessa olo on nyt huojentuneempi :Smiling Face With Smiling Eyes:
Mulla ei viimeksi gyne meinannut löytää toista kohtua, kun kävin siinä varhaisultrassa. Se voi olla, että jos ultraaja ei ole ennen paljoa poikkeamia nähnyt, niin ei osaa etsiä? Toki hyvä, jos ei nyt olisi sitten sinulla mitään poikkeavuutta. 🫶🏻
 
Mietin joo kanssa sitä, että jos gyne ei ole tottunut tutkimaan juuri kohdun rakennepoikkeamia, niin ehkä niitä ei sitten vain osaa katsoa. Tosin ihmetyttää kyllä, eikö edes nykyajan laitteilla vain välttämättä näe, miten asia on :Face Without Mouth: Mutta ehkä sisäelimiä on sitten vain oikeasti tosi haastavaa tutkia pelkällä ultralla.
 
Mietin joo kanssa sitä, että jos gyne ei ole tottunut tutkimaan juuri kohdun rakennepoikkeamia, niin ehkä niitä ei sitten vain osaa katsoa. Tosin ihmetyttää kyllä, eikö edes nykyajan laitteilla vain välttämättä näe, miten asia on :Face Without Mouth: Mutta ehkä sisäelimiä on sitten vain oikeasti tosi haastavaa tutkia pelkällä ultralla.
Mun piti viimeksi käydä kesken kaiken pissalla, sitten hän näki asioita paremmin. (Vaikka olin juuri käynyt vessassa…) 🫣😀
 
Taas km. Lääkärin oli hankalaa löytää toista kohtua. Odotan, että pääsen sinne hormonipolille, ellen tule ennen aikaa taas raskaaksi. Kaksi aikaa olen perunut. Olisi kiva tietää onko minussa vikaa tai kohdussa… 😒 Oli tuulimuna tälläkertaa. Ensimmäisellä kerralla oli 4+6 tms…
 
Onnea Sandra :red-heart: Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin. On varmasti hyvä merkki, jos nyt on etovaa oloa tai muita perinteisiä oireita, joita viimeksi ei ollut.

Omaan tilanteeseeni päivitystä sen verran, että kävin uudelleen varhaisultrassa vajaa kolme viikkoa ensimmäisen ultran jälkeen. Ultraaja ei kuitenkaan nyt nähnyt mitään merkkejä väliseinästä tai muutenkaan poikkeavasta kohdun rakenteesta. Olen kuullut, että nuo väliseinät eivät välttämättä enää myöhemmässä vaiheessa raskautta näy, mutta viikkoja oli tällä myöhemmällä käynnillä vasta 9 + 3, joten luulisi, että tuossa vaiheessa vielä erottuisi, jos siellä jotain olisi. Täytyy siis toivoa, että kyseessä oli alun perin vain virhearvio. Ensimmäinen ultraaja oli kätilö ja toinen gynekologiaan erikoistunut lääkäri, mikä ehkä tekee toisen ultraajan arviosta vähän luotettavamman, vaikka kyllä kätilökin pätevältä ja kokeneelta vaikutti.

Joka tapauksessa olo on nyt huojentuneempi :Smiling Face With Smiling Eyes:
Itselläni oli keskenmeno 08/19 rv 8+5 ja sairaalassa kätilö ultrasi ja kertoi epäilevänsä että minulla on kaksiosainen herttamainen kohtu, mutta esikoisen raskausaikana ei kukaan puhunut mitään tästä seinämästä tai muustakaan mitään ja kyseessä oli vielä perätilaraskaus ja sektiossa leikkaava lääkäri vain kysyi yhtäkkiä että tiesinkö että minulla on kaksiosainen kohtu 🙈 ei puhuttu mitään siitä että olisi ollut riskiraskaus 😬
 
Itselläni oli keskenmeno 08/19 rv 8+5 ja sairaalassa kätilö ultrasi ja kertoi epäilevänsä että minulla on kaksiosainen herttamainen kohtu, mutta esikoisen raskausaikana ei kukaan puhunut mitään tästä seinämästä tai muustakaan mitään ja kyseessä oli vielä perätilaraskaus ja sektiossa leikkaava lääkäri vain kysyi yhtäkkiä että tiesinkö että minulla on kaksiosainen kohtu 🙈 ei puhuttu mitään siitä että olisi ollut riskiraskaus 😬
Onpa erikoista, että siinä kohtaa vasta huomattiin. Toki jos ei osaa etsiä, niin ei löydä. Näin epäilen. Viimeks lääkärillä kesti tosi kauan löytää mun toinen kohtu…
 
Takaisin
Top