Kivut ja vaivat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

LauraT

Satasella mukana keskusteluissa
Tällästä ajattelin kysellä että onko teillä ollu minkälaisia kipuja/vaivoja? Onko ollu päivittäisiä? Oletteko joutunu jäämää töistä/koulusta pois sen takia? Kuinka pitkäksi aikaa? Entä mikä on vointi nyt? [:)]

Itellä ollu selkä 3 vuotta kipeä. Mutta kun tulin raskaaksi niin kivut hävis ku tuhka tuuleen! [:)] Mutta viikko sitte ku olin nuhakuumeessa niin ne selkäkivut hyökkäs kunnolla takasin ja se on yötä päivää. Nivuset tulee päivittäin kipeäks (ei ole kiva kävellä) ja onko toi nyt sit häpyluu niin siitä tekee kipeää ku makaa selällää ja kääntää kylkee. Sekä kun nostaa käsiä niin pyörryttää.
Töistä en ole pois raaskinu jäädä sen takia ku olen yrittäjä. Mutta nyt selkäkivun ja pyörryttämisen takia olen miettiny sitä poisjäämistä, mut ku pää ei ole kainalossa niin mitä sit töistä pois jäämää.

Siinä minun vaivat, mutta rakastan silti olla raskaana, noi kivut kestän ku tiedän mitä ihanaa saan tammikuussa syliini <3 <3

Mulla on nyt muutaman viikon ollut kanssa selkäkipuja, selkä ei ennen juuri lainkaan vaivannut, mutta luulen että tää kun maha ja rinnat kasvanut niin paljon vaikuttavat asiaan.
Ja muutaman viikon on myös tuntunut sellasia vihlaisuja mahassa, meidän äiti sanoi että vauva raapii mua[:D] Ollaan kuulemma pikkuveljen kanssa molemmat masussa raavittu äitiä.

Mulla tulee alaselkä ja pakara kipeeks kun pysähtyy hetkeks istumaan tai makoilee sohvalla, liikkeelle lähtö on pahin. Ja sit kun haukottelee ym niin vihloo tuosta navan yläpuolelta. Muuten vointi on vallanmainio, mitä nyt huomaa olevansa kömpelömpi, hajamielisempi ja huomattavasti leveempi kun aikasemmin[:)] tulee aina töissä käveltyä pitkin pöydänkulmia ym. kun ei vielä hahmota missä kroppa kulkee...

Mulla todettiin viime talvena kaksi välilevyn pullistumaa, niitä tässä nyt sitten podetaan. Kesällä olen ollut yhteensä 5 viikkoa sairaslomalla ja (onneksi) 5 viikkoa lomalla. Nyt kaks viikkoa töitä takana ja pelokkaana lähden uutta viikkoa aloittamaan kun selkään sattuu [:(]. Istumatyössä olen eikä selkä tykkää yhtään. Mutta päivä kerrallaan, ikävä kyllä joudun syömään Panacodia kipuun vaikka en haluaisi raskaana niitä syödä.

Kaikesta huolimatta minäkin nautin joka hetkestä, on ihanaa olla raskaana [:)].

Ei kipuja, eikä vaivoja tähän mennessä juurikaan, eikä varsinkaan mitään pitkäkestoista. Ehkä hippasen normaalia väsyneempi, mutta yritänkin nukkua joka välissä :)

Sormet ristissä tässä toivon, että alaselän vaivat (pullistumaa, surkastumaa, väärän suunnan liikkuvuutta jne) eivät nyt raskauden aikana ilmaantuisi, kun voivat kestää viikoista vuosiin ja vievät pahimmillaan kävelykyvyn...

Yksi mitä en aiemmin tiennyt (ennenkuin tutulle tuli): Raskauden aikana tai sen jälkeen on yllättävän yleistä saada jonkinasteinen kasvo(tms?)halvaus, joka useimmiten poistuu ajan kanssa, mutta voi jäädä pysyväksikin - tämän toivoisin välttäväni :( Olisi aika kurjaa, jos ei pystyisi puhumaan/hymyilemään omalle vaaville, saati että ruoka ei pysyisi suussa jne.

Voimia kaikille kipuilijoille, jaksamista ja tsemppiä!

ALKUPERÄINEN: rozie

Mulla todettiin viime talvena kaksi välilevyn pullistumaa, niitä tässä nyt sitten podetaan. Kesällä olen ollut yhteensä 5 viikkoa sairaslomalla ja (onneksi) 5 viikkoa lomalla. Nyt kaks viikkoa töitä takana ja pelokkaana lähden uutta viikkoa aloittamaan kun selkään sattuu [:(]. Istumatyössä olen eikä selkä tykkää yhtään. Mutta päivä kerrallaan, ikävä kyllä joudun syömään Panacodia kipuun vaikka en haluaisi raskaana niitä syödä.

Kaikesta huolimatta minäkin nautin joka hetkestä, on ihanaa olla raskaana [:)].

Ootko kokeillut kunnolla sovitettua tukiliiviä? Omalla kohdallani tukiliivin merkitystä vähäteltiin sairaanhoidon puolella ensimmäiset vuodet ja söin panacodet, sirdaludit, voltarenit, norflexit jne, eikä mikään edes kunnolla auttanut kipuun. Kävin myös erilaiset fysiatriset jne hoidot - ei suurempaa apua. Kun vihdoin menin tuki- ja liikuntaelinten erik.lääkärille, suositteli hän liiviä. Sovitin sopivan (saa myös lainaksi kunnalliselta puolen). Nykyisin eli pari viimeistä kertaa, kun olen alkanut kipuilla, olen ottanut liivin käyttöön ja se vie sen verran kipujakin, että panacodet ovat saaneet jäädä ja olen saanut kivun pois viikossa - kahdessa, kun ennen meni vähintään kuukausia. Odotusaikana olen kerran kipuillut ja tällöin käytin liiviä osan aikaa, eli kipeimmissä tilanteissa ja sain siitä avun ja vältyin kolmiolääkkeiden syönniltä.

Oma tilanteeni on se, että leikkaushoito ei auttaisi alaselkääni (osa onnettomuusperäistä, osa synnynnäistä) ja olen lopun elämääni kiitollinen tuolle lääkärille, joka rohkaisi liivin käyttöön ja olen voinut tämän raskausajankin olla lääkkeettömästi.

Tsemppiä ja myötätunnot sulle rozie!

rozie: Onhan sulla myös kunnollinen työtuoli? satulatuoli tai sitten polvituoli ("keinutuoli")? Jos ei niin heti hakemaan, niistä varmasti apua. Tsemppiä selkävaivojen kanssa elämiseen, ei ole varmasti kivaa :(

Mies kun naurattaa mua niin välillä tuntuu että kohtu revähtää nauraessa irti, eli repäisykipuja äkillisistä liikkeistä tulee. Vartalon kiertoliike alkaa myös tuntua ikävältä kyljessä. Iskiashermo kipuilee joskus alaselässä ja pakarassa, toivottavasti ei äityisi hirveän pahaksi... [&o] Kävelyvauhti on myös hidastunut selkeästi, ei vaan pysty vetämään entistä tahtia.

Justiin huomasin että mulla on jalkapöytä mataloitunut. Sehän lienee raskaudessa yleistä (ja voi ilmeisesti jäädä pysyväksi), kun painoa tulee lisää. Mulla on aina ollut korkea holvikaari jaloissa joten en tiedä rupeaako jalan lättänöityminen nyt oireilemaan kävellessä. Toivottavasti on kuitenkin ihan harmitonta.

Minä kans törmäilen jatkuvasti oven karmeihin ja pöydän kulmiin. Raskauden piikkiin on hyvä laittaa kaikki nykyinen kömpelyys :)

Rodukka: mulla on ollut ennen mahaa moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu tukiliivi, se oli hyvä mutta eipä mahdu enää. Pitää kysellä neuvolalääkäriltä tuosta, taitaa kuitenkin olla eri kuin se raskausvyö jota myös saa lainaksi? Perus babybelt on nyt käytössä mutta ei se tue tarpeeksi. Työterveyshuollosta ei taida olla tässä nyt hyötyä, fyioterapiahan auttaa hetkellisesti mutta ei voi kehua... Eikä mitään mitä ei yhden kerran jälkeen voisi tehdä kotona. Meillä vaihtui vasta työterveyshuolto, edellisessä yksi lääkäri otti kuvat siitä mun vyöstä kun sanoi että on parempi kuin mitä hän on nähnyt, ja kun myydään moottoripyörätarvikkeena on hintakin alle puolet siitä mitä instrussa...

Satulatuolin sain juu, mutta vaikka onkin Salli, on halvin malli(?) ja ihan surkea. Siinä voi istua ihan max tunnin kunnes istuinluut on niin kipeät ettei enää pysty [:(]. Eli minä istun normaalilla toimistotuolilla tyyny selän takana, satulatuolilla (välillä tyyny pepun alla) ja osan ajasta seison. Ja näin työpäivän päätteeksi olen aika tuskainen ja hemmetin väsynyt :(

Mulla seisomatyö mistä seuraa jalkasärkyä ja sellaista lonkka-/lantiosärkyä. Tänään just neukkulassa kysyin et kaikki on normaalia. Välillä pakara-reisi osiotakin särkee [:)] "Toosa" kipuja on myös välillä...mut harvemmin.. ja noita repäisy juttuja kanssa ja pyöräilyssä vähän vetelee millon mistäkin mahasta, mutta sitäkin kuulemma saa tehdä niin kauan kun vaan pystyy että vaaraa ei kuulemma pitäisi olla. Mitähän muuta keksis [:D] no ehkä niitä puhkeilee tässä ajan saatossa.. selän kanssa oon kyllä vielä pärjäny hyvin onneksi.

Samoin mulla on seisomatyö ja satulatuolia käytän niin paljo ku mahdollista just huimauksen takia, mutta ei kaikkea työtä voi tehdä istualleen niin kyl siin jalat ja selkä rasittuu. Mistä tahansa nouseminen on tolle selälle nyt jotenki ylivoimasta ja se kipu on just tossa alaselässä, notkon jälkee. Tunnen itteni vanhaks mummoks vaikka olen vast parikymppinen. [:D]

Toivottavasti rozie ja muut selkäkivut ei pahene sen myötä mitä isommaksi maha kasvaa. :(

Vähän huolestuttaa tosiaan, kun raskaus ei ole ihan edes puolivälissä ja alaselkä alkaa oireilla - vaikka muuten en ole yleensä ikinä selkäkipuinen. Samoin toi häpyliitoksen jomottaa ajoittain kovasti. Varsinkin oli tuskallista, kun töissä tein pitkän päivän lauantaina ja hoidin melkein vierihoitajana vuodepotilasta, jonka sängyn ympärillä piti poukkoilla ahtaassa tilassa tekemässä sitä ja tätä. Sellaset lantion kierrot ja suunnan vaihdot huomaa jo pahimmaksi.

Ja öisin on vaikea kömpiä kumppanin takaa pissalle :-) Sillä kun on olkapäävaiva jonka takia sen pitäis nukkua laidan puolella jotta pääsee roikottamaan kättään.

Tästä tuli mieleen, että on mietietty sänkyasioita tulevaisuudessa. Kaksi 120-senttistä runkopatjaa vierekkäin olisi mahtavaa (vauva tulee tietysti samaan petiin), mutta saa nähdä mihin asuntoon sellainen mahtuisi. Asuntoasiat muutenkin näyttää huonolta, huonolta.

Niiiiin.... nää selkä- ja liitoskivut: niitä tulee kuulemma helpommin, jos on muutenkin yliliikkuvat nivelet ja täältä löytyy. Eikä juurikaan lihaskuntoa pitämään korsettia paikallaan :-o

Varasin itselleni raskaushieronnan tälle viikolle kun alkaa olla kovin tuskaisaa selän kanssa... issias-kivut vaivaapi enemmän alaselkää, ja säteilee siitä jalkoihin ja lantioon, mutta nyt on kipeytynyt parin viikon aikana oikeanpuolimmainen iso selkälihas. maatessa se ei satu, mutta istuessa ja seistessä pitäisi koko ajan olla jotenkuten mutkalla. Johan tuo ukkokin on hieroskellut öljyn ja kaiken kera, mutta kun ammattilaiselle pääsee niin onhan se täysin eri.
Kerron sitten auttoiko ja millaista oli :)

Mäkin saan paljon naurua ja kommentteja mun sulavaliikkeisestä "yöllä pissalle ylönsousemuksesta" [:D] Mun mielestä miehen pitää olla laidan puolella että voi sit puolustaa kun möröt tai rosvot tulee sisälle [:D]

ALKUPERÄINEN: rozie

Rodukka: mulla on ollut ennen mahaa moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu tukiliivi, se oli hyvä mutta eipä mahdu enää. Pitää kysellä neuvolalääkäriltä tuosta, taitaa kuitenkin olla eri kuin se raskausvyö jota myös saa lainaksi? Perus babybelt on nyt käytössä mutta ei se tue tarpeeksi. Työterveyshuollosta ei taida olla tässä nyt hyötyä, fyioterapiahan auttaa hetkellisesti mutta ei voi kehua... Eikä mitään mitä ei yhden kerran jälkeen voisi tehdä kotona. Meillä vaihtui vasta työterveyshuolto, edellisessä yksi lääkäri otti kuvat siitä mun vyöstä kun sanoi että on parempi kuin mitä hän on nähnyt, ja kun myydään moottoripyörätarvikkeena on hintakin alle puolet siitä mitä instrussa...

Satulatuolin sain juu, mutta vaikka onkin Salli, on halvin malli(?) ja ihan surkea. Siinä voi istua ihan max tunnin kunnes istuinluut on niin kipeät ettei enää pysty [:(]. Eli minä istun normaalilla toimistotuolilla tyyny selän takana, satulatuolilla (välillä tyyny pepun alla) ja osan ajasta seison. Ja näin työpäivän päätteeksi olen aika tuskainen ja hemmetin väsynyt :(

Itse en tiedä millainen tuo mp-käytön tukiliivi on, vaikka moottoripyöräilijä olenkin, laitatko jonkun linkin? Nuo raskauden aikaiseksi tarkoitetut tuet ainakin ovat aivan onnettomia (kuvien perusteella): Eivät tue kovasti kipuilevaa kyllä riittävästi riittävältä alalta, jotta asentokorjaus veisi kivut pois.

Katselin kesällä googlettelemalla erilaisia tukiliivejä ja eksyin sellaiseen pdf-katalogiin, jossa oli kunnon tuellinen tukiliivi, mutta mahan kasvua varten siinä oli edessä/sivuilla parillakin eri mekanismilla mahdollisuus "vapauttaa" vatsaa tuen tuomasta "ahdingosta" vatsan kasvaessa silti selän tukea menettämättä - hitto kun vain muistaisi missä se oli... Ajattelin googlettaa sen uudestaan ja hankkia, jos tarve tulee. Vaikutti erittäin lupaavalta - varmasti maksaa rahaa, mutta omalla kohdallani toipumisnopeus ja lääkkeetön kivuttomuus ovat niiiiiiin isoja asioita, että olisin valmis siinä vaiheessa satsaamaan.

Fysiatrian polilta julkiselta puolelta osaavat varmasti niistä tukiliiveistä enemmän sanoa, kuin mihin neuvolalääkäri pystyy tai sitten jos työn kautta onnistuu jonkun konsultaatiolähetteen saamaan urheilu- tai liikunta- ja tukielinten ekspertille. (ainakin) Julkisella puolella tutkimus ja saadut hoitosuositukset riippuvat aika paljon asenteesta ja siitä, onko lähetteen ajankohtana edelleen kipuvaihe menossa. Kivuista ei mielestäni pitäisi joutua kärsimään, vaan luodaan hoitosuunnitelma, jolla kivun aiheuttajasta yritettäisiin päästä eroon ja jos ei onnistu, niin kivun poistamista/helpottamista eri keinoin kokeiltaisiin. Panacodejen ym jatkuva syönti (varsinkin raskausaikana) ei ole kenenkään edun mukaista. 

Luulisi, että selkäsärkyisiä raskaana olevia on jo maailmassa niin paljon, että lääkkeettömään kivunlievitykseen haluttaisiin satsata, kun markkinoita on, mutta ei. Tämä on taas yksi niistä asioista raskaudessa, minkä kehitys/tutkimus on jossain keskiajalla - Kunpa vaan miehetkin voisivat raskautua, niin johan lähtisi tämäkin asia kehittymään ja kehitysvarojakin alkaisi löytyä...

Ei yhtään ihme, jos olet väsynyt: Työ, syksyn mukanaan tuoma pimeä ja raskaus jo sinällään väsyttävät kovasti ja kun vielä päälle kipu vie energiaa, niin voimat ovat varmasti pois. Saatko kuitenkin nukuttua katkeamatta, vai kipuiletko nukkuessasi esim. vaihtaessasi nukkuma-asentoa? Vaikket välttis kivusta pääsisikään, niin yritä ainakin satsata siihen, että saat tarpeeksi unta: Mieliala pysyy korkeammalla kivusta huolimatta, eikä synkät mielialat nosta päätään.

Mulle on tullu tollasta lantio-lonkka särkyä..tai töissä aina jos on pitkä päivä (tai lähinnä yli 4h) niin meinaa luut tulla ulos tuolta lantiosta. Neukku täti sano et keho rupee valmistautumaan suureen urakkaan...mitähän se keho sit oikein tekee? siirtää koko luuston vähän reunempaan? Au! Välillä sit ku ottaa askeleen niin se vihlasee selkäänkin...kai se keho yrittää sanoo et nyt pitäs istua ja ottaa iisisti vaan mites sen teet jos on kauhee kiire ja pakko juosta pää kolmantena.

Myös toosa särkyä on ajoittain..vähän semmonen tunne kun ois väenvängällä jonkun liian ison dildon tunkenu tuonne väkisin..kaiketi sekin asiaan kuuluu.. olo on välillä ku raiskatulla..jei.

Ja sit pyöräily on kyllä jo aika hankalaa että nuo kohdunkannattimet meinaa olla sitä mieltä että ei oikein aina vois polkasta ja vähän tuntuu massussa hassulle mutta kun ei siitä kuulemma vaaraakaan ole niin en rupee kyllä itteeni hermostuttamaan oottelemalla busseja heti aamutuimaan..ja vähän salaa toivon josko ennen liukkaita päästäs muuttaa siihen ihanaan asuntoon joka on kävelymatkan päästä töistä..snif.. Pitänee ruveta keksimään suunnitelma B:tä.

Parina yönä raskauden aikana on tullut ihan älytön närästys "kohtaus" (tai sit sydäri tai joku keuhko pullahtelu..) Siis rupee sattumaan ihan sikana koko ylävartaloon..hartioista ylämahaan ja tuntuu et kylkiluut räjähtää pellolle.. Sit on aina noustava ylös mikä vähän auttaa ja otettava samariini lasi (en ees tiiä saako sitä ottaa mutta tuskinpa siihen nyt kumpikaan kuolee) ja se sit auttaakin melkein heti...

No onneksi on enää 10 vko töitä! (kuulostaapa pitkälle.. [&:]) 2kk ja vajaa 2vko töitä! (Kuulostaa vähän paremmalle [:D]) jos nuo 2 vko tuosta sitten vaikka saikuttelis..[;)] mut 19.11. alkais talviloma ja siitä sit virallinen mammaloma 26.11. hihi! JEE!

Niijoo ja liikkeet on yhä tosi vähäisiä välillä pari potkasua per viikko mut sit tunnistan sen siitä et pirpana on löytäny mun virtsarakon! se onkin mukava tunne..En oikein tiiä et mitä se tekee pomppiiko se sen päällä vai puristeleeko se sitä siellä huvikseen [:D]

rodukka: Mulla on itsellä ihan Lidlin mp-tarvikkeista ostettu vyö, tässä on metallituet selässä ja on ihan huippu. Kattelin tossa miehen vyötä jos sitä voisi käyttää mutta se ei olekaan näin tukeva, vaikka on paljon kalliimpi. Voin kuvata tässä joku päivä tän vyön jos vaan saa selkeitä kuvia.

Nyt olen ollut torstaista asti sairaslomalla, kipu on pahempi kuin kuukausiin [:(]. Työterveyslääkäri vilautteli jo mahdollista loppuajan sairaslomaa, siis äippälomaa odotellessa, mutta kyllä mun on koitettava olla vielä jokunen viikko töissä vaikka väkisin, menee pian Kelan rahalle muuten. Kyllä tälle pitäisi tosiaan jokin muu hoitokeino löytää kuin odottelu ja lääkkeet, lenkkeilykään ei oikein enää onnistu kuin pieniä metsälenkkejä kerrallaan.

Tää hoitohan on ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta kun työterveyshuolto haluaa mennä viikko kerrallaan eteenpäin niin minkäpä teet.

Saan onneksi nukuttua, yhden yön valvoin toissa viikolla mutta pääosin muuten saan nukuttua ihan hyvin. Illalla otan lääkkeen ja nukun tyyny polvien välissä, näin ei tunnu kipuja. Aamut on hankalia mutta helpottaa kun lähtee liikkeelle. Nyt on ihan tuskaista kaikki hommat muuten, kumartelu on ihan tuskaa eikä voi oikein istua mutta kävelykään ei tunnu kauaa hyvältä.

Jos löydät sen linkin tukivöihin niin ilmoittele ihmeessä, ei nyt voi ainakaan vähemmän avuksi olla kuin nuo babybeltit.

enpä oo minäkään ihan kivuitta selvinny[&:]

nyt on siis parin päivän aikana tullu semmosia kipuja sekä selkään että tohon ylävatsaan(tai siis tuohon kohdun yläpuolelle) että oksat pois.
ei oikeen voi olla mitenkään muuten kun selkä suorassa tai makuullaan.

selässä kipu tuntuu tuossa ristiselän ja lapaluiden välissä, selkärangassa että molemmilla sivuilla. kipu on semmoista särkyä/vihlomista. joskus sattuu siis pelkkä hengittäminen, joskus ei tarvitse edes tehdä mitään että alkaa taas sattua. kipu ei ole jatkuvaa vaan tulee välillä takaisin ja katoaa taas.

ylävatsassa/paksusuolessa/kohdun yläpuolella kipu on taas ikäänkuin vihlovaa. menee myöskin välillä ohi ja tulee taas takaisin. hengittäessä saattaa sattua ja välillä taas ei.

en tiedä yhtään mistä nää johtuu, välillä kipu tulee samanaikaisesti sekä selkään että tuohon etupuolelle. voiko olla mahdollista, että kasvava kohtu laittaa muut sisäelimet niin ahtaalle, että ne vähän kuin litistyy ja kipuilu johtuisi siitä? vai mistä voi olla kyse?
ja tosiaan ainoat semmoiset siedettävät asennot ovat joko makuullaan tai ihan selkäsuorassa(tosin joskus sattuu silloinkin kun on selkäsuorassa)

Mulla alkanut tuntua ihan törkeää paineentunnetta alavatsassa, kivuiksi asti. Ja välillä se tuntuu niin ettei saa hengitettyä. Jatkuukohan tää koko loppuajan tai paheneeko?!? IIIk!

Todella inhottavia nuo selkävaivat[&:]
Olin kolmisen viikkoa kesälomilla ja huomasin toisinaan sohvalla istuessa, että alaselkää alkoi pakottaa. Mie joka en ole selkävaivoja ikinään potenut.
Tiistaina palailin töihin, miulla on liikkuva (ja liikkuva) työ. Kaksi päivää ollut lähestulkoon jaloillaan, tiistaina alkoi illalla kotona jalkapohjia pakottamaan, tänään pakotus alkoi jo töissä ja piti vaihtaa jo kenkiäkin, jos se auttaisi, mutta eipä auttanut.
Onkohan tämä sadepilven mainitsemaa jalkapöydän mataloitumista, vai johtuuko pieneen ihmiseen tulleista lisäkiloista...
Huomenna täytyiskin sitten istua päivä tietokoneella, odotan kauhulla mitä tuleman pitää[:o]
Verenpaineetkin on alhaalla, en ole uskaltanut niitä käydä edes mittailemassa, mutta kyllä sen huippauksista ja päänsärystä tietää, hempan sain rautatableteilla hieman nousemaan.
Toivon vain, etten töissä kyykistellessäni jossain vaiheessa pyörry, meidän työpisteellä on onneks yleensä aina porukkaa.

Takaisin