ALKUPERÄINEN: rozie
Rodukka: mulla on ollut ennen mahaa moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu tukiliivi, se oli hyvä mutta eipä mahdu enää. Pitää kysellä neuvolalääkäriltä tuosta, taitaa kuitenkin olla eri kuin se raskausvyö jota myös saa lainaksi? Perus babybelt on nyt käytössä mutta ei se tue tarpeeksi. Työterveyshuollosta ei taida olla tässä nyt hyötyä, fyioterapiahan auttaa hetkellisesti mutta ei voi kehua... Eikä mitään mitä ei yhden kerran jälkeen voisi tehdä kotona. Meillä vaihtui vasta työterveyshuolto, edellisessä yksi lääkäri otti kuvat siitä mun vyöstä kun sanoi että on parempi kuin mitä hän on nähnyt, ja kun myydään moottoripyörätarvikkeena on hintakin alle puolet siitä mitä instrussa...
Satulatuolin sain juu, mutta vaikka onkin Salli, on halvin malli(?) ja ihan surkea. Siinä voi istua ihan max tunnin kunnes istuinluut on niin kipeät ettei enää pysty [:(]. Eli minä istun normaalilla toimistotuolilla tyyny selän takana, satulatuolilla (välillä tyyny pepun alla) ja osan ajasta seison. Ja näin työpäivän päätteeksi olen aika tuskainen ja hemmetin väsynyt :(
Itse en tiedä millainen tuo mp-käytön tukiliivi on, vaikka moottoripyöräilijä olenkin, laitatko jonkun linkin? Nuo raskauden aikaiseksi tarkoitetut tuet ainakin ovat aivan onnettomia (kuvien perusteella): Eivät tue kovasti kipuilevaa kyllä riittävästi riittävältä alalta, jotta asentokorjaus veisi kivut pois.
Katselin kesällä googlettelemalla erilaisia tukiliivejä ja eksyin sellaiseen pdf-katalogiin, jossa oli kunnon tuellinen tukiliivi, mutta mahan kasvua varten siinä oli edessä/sivuilla parillakin eri mekanismilla mahdollisuus "vapauttaa" vatsaa tuen tuomasta "ahdingosta" vatsan kasvaessa silti selän tukea menettämättä - hitto kun vain muistaisi missä se oli... Ajattelin googlettaa sen uudestaan ja hankkia, jos tarve tulee. Vaikutti erittäin lupaavalta - varmasti maksaa rahaa, mutta omalla kohdallani toipumisnopeus ja lääkkeetön kivuttomuus ovat niiiiiiin isoja asioita, että olisin valmis siinä vaiheessa satsaamaan.
Fysiatrian polilta julkiselta puolelta osaavat varmasti niistä tukiliiveistä enemmän sanoa, kuin mihin neuvolalääkäri pystyy tai sitten jos työn kautta onnistuu jonkun konsultaatiolähetteen saamaan urheilu- tai liikunta- ja tukielinten ekspertille. (ainakin) Julkisella puolella tutkimus ja saadut hoitosuositukset riippuvat aika paljon asenteesta ja siitä, onko lähetteen ajankohtana edelleen kipuvaihe menossa. Kivuista ei mielestäni pitäisi joutua kärsimään, vaan luodaan hoitosuunnitelma, jolla kivun aiheuttajasta yritettäisiin päästä eroon ja jos ei onnistu, niin kivun poistamista/helpottamista eri keinoin kokeiltaisiin. Panacodejen ym jatkuva syönti (varsinkin raskausaikana) ei ole kenenkään edun mukaista.
Luulisi, että selkäsärkyisiä raskaana olevia on jo maailmassa niin paljon, että lääkkeettömään kivunlievitykseen haluttaisiin satsata, kun markkinoita on, mutta ei. Tämä on taas yksi niistä asioista raskaudessa, minkä kehitys/tutkimus on jossain keskiajalla - Kunpa vaan miehetkin voisivat raskautua, niin johan lähtisi tämäkin asia kehittymään ja kehitysvarojakin alkaisi löytyä...
Ei yhtään ihme, jos olet väsynyt: Työ, syksyn mukanaan tuoma pimeä ja raskaus jo sinällään väsyttävät kovasti ja kun vielä päälle kipu vie energiaa, niin voimat ovat varmasti pois. Saatko kuitenkin nukuttua katkeamatta, vai kipuiletko nukkuessasi esim. vaihtaessasi nukkuma-asentoa? Vaikket välttis kivusta pääsisikään, niin yritä ainakin satsata siihen, että saat tarpeeksi unta: Mieliala pysyy korkeammalla kivusta huolimatta, eikä synkät mielialat nosta päätään.