Kiinteiden ruokien aloitus

Meijän pojalle ainaki tuli bataatista sillon justiisa punasia näppyjä poskiin ja leukaan.. neuvolatäti käski alkaa siedättään pikkuhiljaa bataattiin muitten ruokien seassa..

MaMa voi johtua molemmista! Seuraa tilannetta, jos pahenee niin jätä ko. ruoka-aine hetkeksi pois. Mä oon nyt oppinut että en lievistä oireista jätä liian herkästi ruoka-ainetta pois, luulen että se meidän vauvalla "kuuluu asiaan" koska kroppa vastaanottaa uusia sille vielä vieraita aineita ja kestää hetken kunnes tottuu niihin. Toisilla ei tule mitään mutta meidän kaveri taitaa olla herkempi. Tosin nyt musta tuntuu että alun jälkeen vähemmän on tullut enää ikävämpiä oireita. Ja just tuo että sekoittaa uutta ruokaa pikkuisen johonkin tuttuun ruokaan aluksi on auttanut. Meillähän ei siis ongelmana ole ettei vauva suostuisi syömään uusia ruokia, päin vastoin on kyllä innolla ottanut uusia makuja vastaan.

Me ollaan kokeiltu nyt perunaa ja onneksi ei ole auheuttanut piereskelyä kummempaa! Parina päivänä on vetänyt lounaaksi pienen perunan ja soseutettua kanaa hyvällä ruokahalulla. :) Lisäksi on otettu iltapuuro mukaan eli kolmas ateria. Riisipuuroa toistaiseksi, mutta kohta otetaan kokeiluun kaura. Tänään poju oppi päristelemään ruoalla, oli sitten äiti ja sitterikin vähän perunassa... Perunasta tuntuu kuitenkin pitävän, tosin ei niin paljon kuin bataatista.

Autumn: Mä tein sitä maissisosetta...Ostin kilon yhteensä maissia ja keitin ja soseutin ja sit suttasin tiskipöydän siivilän ja kipon kanssa kun yritin sitä siitä siivilästä läpi :D Mutta kuinka paljon sulla meni niitä isompia kuoria roskiin? Mulle tuli tuosta kilon satsista vaan ehkä 5 pilttipurkillista... Melkein puolet meni roskiin niitä kuoria ja vähän yli puolet koko satsista itse sosetta. En antanut sitä pelkästään vaan annoin sitä kasvissoseen kanssa. Hyvin upposi. Lusikalla maistoi hiukan ensin pelkkää maissisosetta. Maissinaksuja ollaan myös syöty :) Millaista riisipuuroa sä käytät?

Nyt löyty herkku ! Maissi-parsakaalisose :D Poika söi sitä 2jääpalakuutiollista aivan into piukeena jatkuvan hihkumisen säestämänä ;)

Mä taisin tehdä kaksi pikkupussia silloin, en yhtään muista paljonko niistä tuli yhteensä kun laitoin jääpalamuotteihin. Soseutin kypsät maissit sauvasekoittimella niin hienoksi kun vaan sai, ja sitten veivasin ja veivasin niitä metallisen verkkosiivilän läpi vähän kerrallaan. Tarpeeksi kauan kun jaksoi veivata niin parista pussista taisi jäädä n. kananmunan kokoinen pallo kuoria, mutta kyllähän siihen sai aikaa tuhrautumaan. Aika tujuahan se maissisose sellaisenaan on, joten varmaan hyvä vähän "lantrata" sitä johonkin miedompaan. :)

Me ollaan käytetty ihan tavallisia riisihiutaleita, olisko Nalle tai Myllyn paras. Yritin hienontaa niitä vähän sauvasekoittimella ja monitoimikoneella mutta ei siitä mitään tullut. Oon nyt laittanut hiutaleet kylmään veteen about vartiksi likoamaan ennen keittoa, sitten kiehautus ja hetken antaa muhia kannen alla. tulee ihan riittävän hienojakoista tuolla tavalla.Vähän ehkä ohentanut korvikkeella jos on jäänyt tönköksi. Sitten jokin hedelmäsosepala pakastimesta joukkoon niin jäähtyy sopivasti ja eikun ääntä kohti!

Muokattu viimeksi:
Meidän typy vetelee nykyään riisihiutalepuurot ilman siivilöintiä ihan tosta noin vain. Ollaan yleensä keitelty vain sen verran kuin mitä neiti illalla syö (eli 1/4 dl hiutaleita ja desin vettä) kun ei sitä tartte keittää kuin kolmisen minuuttia. Sinne sekaan ollaan laitettu hedelmä tai marjasosetta sen verran että menee paremmin kaupaksi, mutta korvikettakaan ei ole tarttenut enää laittaa. Riippuen lisukesoseesta neiti yleensä vetelee puurot viimeistä lusikallista myöten hyvällä ruokahalulla. Banaani etenkin on neidin suurta herkkua ja sitä jos saa puuron sekaan muussattuna puurokippo kiiltää tyhjyyttään alta aikayksikön.

Kaurapuuron koostumuksesta neiti ei tykännyt. Pitänee koittaa hienontaa hiutaleet ennen keittoa ja tehdä aika vellimäiseksi. Ehkä banaanin avulla saadaan neiti syömään sitäkin. Pitäisi kokeilla vielä muitakin viljoja: ruista, ohraa ja vehnää pikkuhiljaa, kun ei tuo kaura mitään oireita saanut aikaiseksi.

Täälä nyt toinen ilta ku annoin kaurapuuroo, eilen jäi vähä paksummaksi vaikka korvikkeetta lisäilinki ja ei maistunu niin hyvin vaikka päärynäsosetta laitoinki sekaan. Tänään sit tein tosi ohutta siitä ja laitoin luumusosetta sekaan niin kylläpä vaan maitti paljon paremmin! :)

Se on niin paksua ja liimamaista toi kaurapuuron koostumus, että siihen saa vettä laittaa aika reippaasti että tulee sopivan ohutta.

Eilen maistettiin aamupäivästä maissia ja yö olikin sitte sellasta pieru konserttia. Ei onneksi kauheasti näyttänyt tyttöä haittaavan. Parsakaali odottas soseittamista ja mummon mansikat :) Täällä on aonakin citttarissa tosihuono luomuruoka valikoima tämänikäiselle. Ei ole yksittäisiä makuja oikeastaa ollenkaan, niin en viitsi maistattaa kahta uutta makua. Hedelmä ja marja soseet oon ostanu, kun en viitsi tehdä kaupan hyönteismyrķky pommeista :D
Mites muuten ootte mieltä, neiti on maistanu riisivelliä. Ostin nyt noita nallen hiutaleita, niin uskaltaisinko antaa jo heti illalla? Riisivellistä ei tullu ainakaan mitää.

Missä vaiheessa olette antaneet 'jälkkäriä'? Täällä ollaan nyt maisteltu kiinteitä pari viikkoa, ja ihan hyvä satsi menee kerrallaan. Varmaan vois antaa vähän enemmänkin jo, sen verran mitä uppois. Oon kuitenkin antanut vähän varovaisemmin, sellainen puolikas pilttipurkki suunnilleen menee kerrallaan, menis kyllä enemmäänkin.. En yhtään muista mitä neuvolassa puhuttiin, koska vois antaa perään pikkuisen hedelmäsosetta? Ja kuinka pian ootte siirtyneet siihen, että myös päivällisellä saa uuden sosesatsin?

Me taidettiin maistella hedelmäsosetta ekan kerran kun oltiin syöty kasvissoseita pari kolme viikkoa. Päivällinen tuli mukaan kuvioihin myös parin viikon jälkeen, tosin määräthän oli silloin vielä hyvin pieniä. Uutta makua maisteltiin lounaalla ja tuttua päivällisellä.

tttiuhti, mun mielestä uskaltaa antaa riisipuuroa, aloita parista pikkulusikallisesta ja sitten seuraavalla kerralla enemmän. Valmisvellissähän on tosi vähän sitä itse riisiä, suurimmaksi osaksi taitaa olla korviketta, ainakin monet tetravellit.

Mutta kylläpä tuli pähkäiltyä taas kaupan lastenruokahyllyllä! Ollaan huomenna menossa Lapsimessuille ja yritin jotain lounaspurkkia etsiä pojulle joka kävisi. Oon itse tehnyt soseet tähän asti, pikkumaistiaisia on saanut purkista päärynää, persikkaa ja marjasekoitusta (itse söin loput:p) sekä kukkakaalia pari pikkupurkkia. No melkein kaikissa vihannessoseissa oli mukana jotain sellaista joka ei käy tai ei olla vielä kokeiltu. Ja ne ruokien nimet ei kerro totuutta, kun "bataattia ja kanaa" sisälsi myös kesäkurpitsaa... No pakko oli ottaa sitten sellainen jossa oli pottua, porkkanaa ja kanaa. Porkkanaa on maisteltu nyt pari päivää, ja viime yönä oli vähän masuvaivoja, mutta nyt päivällä ei mitään. Miksi noissa kaupan soseissa ylipäätään on sotkettu montaa eri vihannesta? Jos on vasta aloittelemassa kiinteitä ja sellaisesta purkista tulee oireita niin mistäpä sitten tietää mikä vihannes ne aiheutti!

Mä oon kova tutkimaan tuotesisältöjä, ja törmäsin hyllyllä myös ongelmaan, että otanko Bonan (Nestle) päärynäsosetta jossa on 90 % prosenttia päärynää mutta siis Nestlen tekemä, vaiko Pilttiä joka olisi enemmän kotimainen (edit: mutta sekin näköjään Nestlen omistuksessa mutta käyttää ainakin osittain otimaisia raaka-aineita) mutta siinä on vain n. puolet päärynää ja toinen puolet vettä ja muita aineita. Ja noista hedelmäsoseista muutenkin vielä, jos ei osta luomusosetta niin periaatteessa ne eivät kai ole sen turvallisempia, kun kaupan hyllyn hedelmät ja valmispurkin hedelmät saattavat vaikka tulla samalta viljelijältä.

Tulipa vähän avauduttua, mutta nämä ruokajutut on aina olleet lähellä sydäntä.

Muokattu viimeksi:
Noi valmissoseet on kyl siitä kurjia, jos on joku allergia et saa kyllä tarkasti syynätä tekstit että mitä ne sisältää. Esikoinen oli vauvana allerginen omenalle ja lähes kaikissa (hedelmä)soseissa oli omenaa tai vähintäänkin omenamehua.. silloin en vielä tehny soseita itse kun koin sen jotenkin kamalan hankalaksi(?!) :D

Meidän neiti on saanut tokasta maisteluviikosta alkaen jälkkäriä pari teelusikallista ruoan päälle. Saapahan jotain uutta makua kun kaikki kasvikset on jo maisteltu yhdessä ja erikseen.

Ittekin tänään mietin mitä sitä ottaisi neidille lounaaksi lapsimessuille kun syöminen on kaikkea muuta kuin siistiä. Tänäänkin kädet oli niin vallattomat, että lapsi oli tukkaa myöten soseessa. Kyllähän nyt kotioloissa voi vapaasti pistää sormet soseeseen ja harkkailla päristelyä lusikka suussa, mutta kun ollaan messuilla ei ihan viittis pestä lasta päästä varpaisiin. Ehkä siellä kuitenkin on niin paljon ihmeteltävää ettei neiti muista päristellä ja viuhtoa.

Hipp:llä on ainakin valmiina luomusoseitakin: Palsternakkaa, kukkakaalia, parsakaali-perunaa ja porkkana-perunaa. Ollaan niitä ostettu jos vain niitä kaupasta löytyy.

Meillä alettiin kans syödä jälkkäriä jo tokasta viikosta. Eli saa sekä lounaalla että päivällisellä kasvissatsin ja vähän jälkkäriä päälle. Nyt päärynä on suosikki koska pitää masun hyvinvoivana.

Iso lasti kaurapuuroa meni tänä iltana kaupaksi kun jauhettiin hiutaleet jauhoksi. Tosin kaurapuuro on niin liisterimäistä että sitä kun neiti sotkee tukkaansa niin jo on keesi pystyssä (neidin tukka on alkanut kasvaa pääasiassa vain päälaelle pitkinä haituvina, siististi pystyy puurolla pystyssä :p). Kipollisen jälkeen neiti oli pakko viedä suihkuun kun puuroa oli nautittu koko olemuksella. Alkaa olla melkein joka iltainen rutiini toi iltasuihku.

Tällä maisteltu peruna, bataatti, porkkana, omena, päärynä ja ruusunmarja. Jospa vaikka seuraavaks ottas kukkakaalin ja banaanin :) hyvin kaikki uponnu ja vatsa toiminut hyvin. Ehkä aavistuksen punotti posket ekan omena maistin jälkeen mutta ei enää :) kohta saadaan ruveta maistelee viljoja, jännää :) oon sormet ja varpaat ristissä ettei tulis allergiaa... kananmuna pelottaa eniten mut siihen on viel aikaa :D ja pähkinät...

Luomusoseita ei tosiaan hirveästi ole normikaupoissa, isommista marketeista löytyy vähän laajempi valikoima. Hippillä on ainakin hedelmäsosetta ja porkkanaperunasosetta, sitten jotain valmisruokia vähän vanhemmille vajaasta vuodesta ylöspäin. Ellas Kitchen luomuruokia löytyy myös paria sorttia lähikaupasta. Meidän vakkarikaupassa onneksi on jonkin verran luomua myynnissä. Potut, porkkanat, banaanit, omenat, päärynät ja possua oon ainakin ostanut.

Millaisia määriä kiinteitä teillä muilla nyt menee? Meillä taitaa olla pieni suursyömäri täällä, tänään meni lounaaksi pieni peruna, 3 jääpalaa porkkanaa, 1 pala kanaa ja 1 tl possua, ja päälle 120 ml maitoa. Iltapäivällä menee vajaa purkki vihannessosetta ja välipalana puoli purkkia hedelmää. Tuntuu välillä että enemmänkin vielä menisi. Jäbä on nyt 5,5 kk. Iltapuuro on nyt jäänyt vähän pois kun pojun rytmi on vähän keikahtanut niin että päivällinen on ollut kuuden ja seiskan välillä ja n. puoli kasin aikaan lähdetään iltatoimiin.

Muokattu viimeksi:
Takaisin