Kiinteiden ruokien aloitus

MaMa, en tiiä tarkalleen mitä tässä kohtaa meinasit noilla eri paikkakuntien erilaisilla ohjeilla, mutta meillä kävi vähän niin että paljon ohjeista saatiin kirjallisena. Suurimman osan luin, sitten unohdin mitä olin lukenut ja tein mitä luulin oikeaksi. Ainut mistä oon pitänyt tiukkaa kii on se lista, mitä ei alle yks vee, ja että ei lisättyä sokeria/suolaa ja keittäen/ höyryttämällä oon valmistanut. Jossain vaiheessa luin materiaalia uudestaan ja huomasin et osittain metsään meni (esim. Toinen proteiini tuli liian aikasin kuvioon) mutta poika on kasvanut koko ajan sopivasti käyrillään, syönyt hyvin ja ollut tyytyväinen. Että menikö se sittenkään liikaa metsään?

Ja sitten vielä, meillä tosiaan pääasiassa syödään omatekemää mut kokeiltiin kans niitä 8kk-> purkkeja ja olihan osassa äkikseltään isot palat, joita vieroksuttiin. Me ensin haarukalla vähän niitä tilsittiin hienommaksi, totuttelumalliin, ni meni helpommin. Ei liian iso harppaus kerralla.
 
Miun mielestä just tuollein terveellä maalaisjärjellä periaate on Jonsku hyvä!! :) Niin meilläkin on menty vähän soveltaen ja tutuilta kysyen.

Mutta oon siis huomannu mammakavereiden kanssa keskustellessa että eri paikkakunnilla ja eri neuvolantätien välillä on tosi isoja eroja ruokien ohjeistuksessa esim. milloin aloitetaan liha, milloin viljat ja milloin kala & kananmuna pitää olla testattu jne. Minua nämä erot on aina hämmentäneet :) Joten sitten onkin menty vähän vapaalla kädellä ja rennolla otteella.
 
Meidänkin superhyvin syövä poju on alkanut pikkusen laittamaan hanttiin syömistä. Syö juu, mutta pikkuisen vähemmän, ja kaikkia erinäisiä keinoja välillä joutuu käyttään. On otettu IPadin lastenohjelmatkin kuvioon, ei ehkä paras ratkaisu, mutta kunhan syö. Välillä pitää nostaa syöttiksestä syliin syömään, ja ties mitä. Hampaita ollaan ajateltu. Kun saa nokkamukin, ottaa sen ihan intona ja puree huolella. Jyystää myös käsiään melkolailla. Muutenkin pikkuisen kiukkuisempi ja muutamana päivänä annettu Panadolia kun on ollut itkuinen. Onneks ruokaa vielä menee hyvin, mutta aika kauan nuo ruokailuhetket kestää, sen verran saa jumpata..
 
Tais olla hammas. Tänä aamusella havaitsin toisen etuhampaan tulleen läpi, ja ilapuuro meni jo melko sujuvasti. Toivottavasti huomenna alkaa taas helpommat ruokailut. Viime yönä ekan kerran kuukauteen heräsi kerran itkemään. Onneksi rauhoittui hyvin pian ja nukahti, jos se hampu tosiaan pikkuista vaivasi. Toivotaan siis myös hyviä uniakin tästä eteenpäin. Niin, seuraavaan vaiheeseen asti :D
 
Aamulla ja illalla puuro (mitä ny satun laittaa), lounaalla ja päivällisellä liha/kana/kala/kasviksia/makaroonia/pottua jne. Ja välipalana mango-omena kaura pilttiä/ rukiinen hedelmämysli/marjoja.
Mää annan muita valmisruokia (paitsi puuro) joten päivällisellä ja lounaalla menee se iso prk lämmintä+ pikku prk jälkkäriä ja välipalalla yks iso prk :D puuroa menee ehkä 2dl yhellä kertaa.
Maitoa juuaan kun syödään, sitten kun touhutaan niin vettä.

Oon jo antanu meijä omaa ruokaa, esim. Jauhelihakeittoa, en ny mitää isoa määrää mutta aina maistiaiseks. Kaikkee mahollista :P
 
Oletteko kuinka jo antaneet niitä 'kökköisempiä' valmisruokia? Tänään ajattelin kokeilla. Meni kyllä alas, pientä oksurefleksiä pukkasi syödessä. Kun oli noin puoli purkkia syöty, oksensi kaiken ulos. Että ei siis ihan vielä meille niitä... Pitäisköhän niitä aloitella pikkuhiljaa..? Jos vaikka lusikallisen-pari antaisi ja sitten sileää sosetta perään.
 
Me aloitettiin niiden antaminen 7,5kk iässä, siis niitä isompia purkkeja jossa 8kk ikäsuositus. Suurimmaksi osaksi annetaan itsetehtyä, mutta välillä on helppo turvautua purkkiin, varsinkin reissussa. Tyty on tykännyt jo hyvin varhaisessa vaiheessa vähän tekstuurisemmasta ruuasta. Puurokin silloin tehtiin heti ihan normihiutaleisiin. Nykyään menee makaroonitkin sellaisenaan. Ja höyrytetyt vihannekset.

Kuinka paljon teillä muilla on jo itsenäistä ruokailua? Meillä sormiruokaillaan melko vähän ja vain kerran olen antanut itse kokeilla lusikalla syömistä. Silloin kyllä osasi homman melko hyvin, mutta on vaan niin jäänyt syöttäminen päälle. Toinen, kun avaa suunsa ja odottaa heti jo seuraava lusikallista. Ruokailuhetket ovat nopeita, kun tytyllä on vähän liiankin hyvä ruokahalu ja ruuan pitää tulla heti ääntä kohti.
 
Me vaihdettiin isompiin purkkeihin pari vko sitten. Nyt tehsään myös joko lounaalla tai päivällisellä niin että saa samaa ruokaa kuin me, joko kevyesti soseutettuna tai sitten ihan pikkupaloina vähän niinkuin sormiruokana. Osan syö omin sormin ja osan äidin sormista :) Tyttö tykkää ihan sikana kun saa syödä samaa ruokaa kuin me :)
 
Meilläkin ikää nyt 7,5kk ja ajattelin antaa jo pikkuisen kökömpää. Suurin osa meilläkin itsetehtyä, tänään bongasin kaapista juurikin tuollaisen 8kk purkin ja ajattelin testata. Pitää kokeilla vaikka sitä puuroakin normihiutaleista. Jos menis helpommin. Pelästyin jo, että nyt pienellä alkoi joku oksutauti, mutta kyllä se oli se ruoka. Sen jälkeen meni taas sileät alas ilman ongelmaa. Meillä syötetään, aika vähän sormiruokaillaankin. Täälläkin ehkä jäänyt päälle tuo syöttäminen. Kai sitä vois vähitellen kokeilla vaikka antaa lusikkaa käteen. Ei siitä kyllä mitään hyvää vielä seuraa :D Ja sormiruokailussa mua sen verran hirvittää isommat palat, että on jäänyt lähinnä maissinaksuihin. Hyvää varmaan tekisi sitäkin opetella.
 
Me syödään vähän sikin sokin sekasin karkeampaa ja sileämpää, purkit jo pääasiassa niitä 8kk sillon ku purkkiin joutuu turvautua. Just mietin et pitäis kanssa ruveta samaa ja vielä enemmän samaan aikaan syömään pojan kanssa. Sormiruokailuna meillä lähinnä marjoja silloin tällöin, pinsettiotetta ei vielä osaa ni ei ne oikein suuhun löydä kun avustettuna. Välillä syödään yhdessä lusikalla, mutta harvemmin vielä. Eli syöttämällä mennään.
 
Meillä typy syö edelleen kovin pieniä annoksia. Puolet menee 8kk valmispurkista tai desin verran itte tehtyä sosetta per ateria. sen lisäksi muutama pala sormiruokaa. Jos joskus sattuu olemaan hyvää ruokaa ja oikein ahmii enemmän kuin sen normi desin, tulee kaikki ylimääräinen ulos puolen tunnin sisään ateriasta. Ei vaan masuun mahdu desiä enempää vaikka ruoka olisi kuinka hyvää.
Kasvaa kuitenkin ihan käyrällään ja neuvola sanoi, ettei syytä huoleen, mutta suosittelivat meille jo 7kk iässä toista proteiinipitoista ruokaa päivässä, että typy saisi kaiken tarvitsemansa raudan ja hivenaineet. En aatellut varata 10kk extra punnitusta kun typy näyttää kyllä venyvän pituutta vaikka hoikka tyttö onkin.
 
Onko muilla käynyt niin, että ruoka-annokset onkin yhtäkkiä pienentyneet? Meillä syötiin tosi hyvin, nyt ruokailut pienimuotoista taistelua ja annokset jonkin verran entistä pienempiä :/
 
Täällä ainakin! Ja ihan sama. Ennen meni niin helposti, ei mitään viihdykkeitä tarvittu. Nyt menny vähemmän, ja välillä kovallakin väännöllä. Välillä selvästi hampaat vaivaa, mutta ei kyllä selitä kaikkea. Musta tuntuu välillä, ettei tuompikkumies oikein tahtoisi jaksaa istua ja keskittyä siihen syömiseen.
 
Juu meilläkin pienentyny. Söi ennen n.2xpieni pilttipurkin verran ja nykyään hyvä jos menee puoltoista. Mutta aamu ja iltapuurojen koko vähän kasvanut.. Ja syöminen takkuaa välillä kovinkin. On päiviä kun jois vaan maitoo...
 
Tyttö on täälläkin pienentänyt annoksiaan. Kun tulee kylläinen olo, niin alkaa venkuilemaan ja taputtamaan naaman edessä, ettei saa lusikkaa suuhun. Vastaavasti rintamaito kelpaa paremmin kuin ennen, joten en huolissani ole. Nykyisin malttaa olla paremmin rinnalla, paitsi jos on paljon ihmisiä ympärillä
 
Täällä kans kiinteät takkuaa mutta tissi suussa haluaa olla vähän väliä. Syytän hampaita kun en muutakaan kekkaa. Kiva kuulla että muillakin samaa, niin varmaan ihan normaalia kehityskauteen liittyvää.
 
Poika pienenti kans annoksiaan hetkes mutta joi enempi maitoa. Nyt menee kiinteitä taas normi määrä tai vähä enempi ja maitoa vähempi :D sormiruokailusta tykkää, oon antanu tylsiä maissinaksuja, kananmunaa ja kurkkua :D kurkusta tykkää tosin iha hirveenä ja oikein ikeniä hiestää siihen. Mieteinki tuossa jahka nyt ylös on tulossa hampaita kun näin tekkee. :)
 
Meillä kans neiti vähentäny sekä kiinteitä että tissiä. Ja kauheeta taistoa toi syöminen välillä!! Nirsoilemaankin on alkanu :sad001
 
Onpa jännä ku on täältä pois ja tulee jostain tohkeissaan kertomaan, niin kas kun kaikilla muilla sama meininki! :D Ei oo taas eka kerta. Olin siis tulossa kertomaan että meillä on noi ruokailut vähän hankaloituneet. Tyttö on tosin vetäny 5 kertaa päivässä 2 dl, puuroilla tosin enemmänkin. Nyt ei oikein meinaa upota, mut oon aatellu että a) se syö muutenkin niin paljon että ei huoleta jos vähän annokset pienenee, b) oon pitkään hokenut et "voi tulla syömättömyyskausia" itseäni muistuttaakseni - tää on sitä ja c) tyttö syö kyllä sitten hedelmiä ja marjoja kun saa itse sormiruokailla. Oon siis aatellut, että kunhan jotain syö niin hyvä on, ei aleta pakkosyöttää :) Tissin suhteen meillä ei muutoksia.
 
Takaisin
Top