Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kannata neuvolätädistä välittää. Jokainen tietää itse milloin lisä ruoan tarve on[:)] Vaikka ymmärrän kyllä tunteesi Riitu. Itellä on vähän sama juttu vaikka meillä ollaan kohta jo 4kk mut neuvolassa sanos että katotaan vasta sitten seuraavas neuvolas sitä lisäruoan tarvetta ja se on vasta 15.12 se seuraava aika sillo ollaan sit 4kk ja viikko. 

Meillä olis kans ensi torstaina neuvola ja olen jo miettinyt sitäkin, jätänkö kertomatta että pottua ollaan syöty jo pari viikkoa [:D] Kun siellä nimenomaan kielsivät antamasta vellejä ja kiinteitä ennen 4kk ikää.. Ja tosiaan mitään eivät siellä puhuneet suurien korvikemäärien haittapuolesta, eli siitä liiallisesta proteiinista. Noh, minun muksuhan tuo on ja minun päätös..

Emilia, on kyllä jännää tuo ohjeiden erilaisuus. Meillä taas ruvettiin jo "tyrkyttämään" kiinteitä 3kk neuvolassa!

Meillä kans oli vähän sellanen suunta keskusteluissa että kiinteitä saa antaa ehdottomasti heti kun ite on siihen valmis (mulla ainaki oli vellin antamisen kanssa tehtävä ite ajatustyö asian kanssa ennen ku annoin sitä mun vauvalle, joka kohta ei enää ookaan niin vauva, nyyh!). Oikeen säikähdin et nytkö jo?! On tosiaan erilaisia neuvoja tarjolla[&:]. 

Joo on toi tosiaan jännä miten erilailla kukin neuvolantäti suhtautuu. Meidän neuvolan täti sanoi mulle 4kk neuvolas et iän puolesta nyt voi alottaa kiinteät ja antoi lappuset ja ohjekirjasen. Mut painotti sanaa iän ja perässä oli lievä mutta[:D]. Mut sanoi sen silleen ihan ystävällisen kiltisti. Eli tyttö kasvaa hyvin, ei ole tarve alottaa, mut saa antaa. Siis vika lause oli mun oma tulkinta. 3kk neuvolas ei edes puhuttu asiasta.

Neuvolantäti sanoi meille, että kiinteiden aloitus on aina rasite vielä suhteellisen kehittymättömälle suolistolle ja ruuansulatusjärjestelmälle. Tästä aiheesta voisi kyllä vääntää loputtomiin [:D] Siinäpähän sen sitten näkee millaisen ripityksen saan torstaina. Tosin muistaakseni nyt on joku sijainen terkkarina, mikä sinänsä on harmi, kun oma neukkutäti on tosi mukava ja tietää ja tuntee meidän pojan pitemmältä ajalta.

Tuntuu muuten epäreilulta syöttää pojalle sellaista tavaraa, joka saa äidin irvistämään [:D] Peruna-porkkana-luumu-sörsseli ilman mitään mausteita ei ainakaan minun mielestäni ole mikään hurja makuelämys, mutta poika syö ihan innoissaan ja selvästi tykkää [:D] Poika ei kakannut pariin päivään niin annoin lusikallisen kaupan luumusosetta. Pelkälle luumulle irvisteli, mutta muuhun ruokaan sotkettuna upposi hyvin [;)]

Toisikohan "joulupukki" meille vihdoin ja viimein sen sauvasekoittimen.. Alkaa tympiä sähkövatkaimen, haarukan ja siivilän kanssa sählääminen. Siis ensin muussaan haarukalla pienemmäksi (muuten lentelee porkkanat pitkin poikin keittiötä), vatkaan ja sitten painelen vielä siivilän läpi että saan loputkin paakut pois. Haluan tehdä soseet mahdollisimman pitkälle itse, kai siinä säästää jonkin verran ja tiedän varmasti, ettei vauvan ruuassa ole mitään lisäaineita yms kökköä..

Meillä neuvolatäti totesi, että kiinteitä saa antaa 4 kk:n ikäiselle, mutta niin kauan kuin rintamaito riittää, kannattaa mennä sillä, että ruoansulatusjärjestelmä saa enemmän aikaa kehittyä.

Ja ruoista ensimmäisenä perunaa, sitten porkkanaa, kukkakaalia/parsakaalia jne. Hedelmiä vasta myöhemmin.

Meillä ei ole kiirettä aloittaa kiinteitä, tyttö kasvaa hyvin pelkällä maidolla. Öisin herää syömään kunnolla kerran, tosin ns. muuten vaan -heräämisiä tulee useampia yössä. Tavoite olisi mennä ainakin vuoden vaihteeseen pelkällä maidolla, saa nähdä tarviiko antaa perunaa aikaisemmin.

Hyvin uppoaa edelleen soseet, mutta eipä tuu tarvetta nro 2...Nyt on sit taas syöty luumua jotta pötsi toimisi...Nykyään komennetaan jollei lusikka oo suussa riiittävän nopeaa...[;)]
Hyvin säilyy itse tehdyn soseen rakenne pakkasessa...Siis peruna-porkkana-bataatti...Eikä maku muuttunut mihkään parin päivän pakastuksella...[8D]

Käytiin Mehiläisessä ja siellä sitten tehdään kiinteiden aloitus suunnitelma ensi viikolla. Lääkäri totesi että älä kuuntele neuvolan ohjeita kiinteiden aloituksessa.

Eli meillä aloitellaan riisillä, mustikka, vadelma, kaura ja ehkä jotain lihaa... Näin koska ne ovat niin mietoja että masu sitten pikku hiljaa sais vahvempaa eli perunaa porkkanaa jne.... Kun meillä voi tietty olla allergioita enemmänki kuin tämä maito jos se edes on maito mikä aiheuttaa ihottumaa.

Itse ajatellu että mikä nyt perunaa miedompaa olisi mutta kuulemma se on aika allergisoiva nykyään. Kaipa nuo sitte yksityisellä tietävät mistä puhuvat joten kattellaan minkälaisen suunnitelman saan sieltä.

Neccu, laitatkos jotain ohjeita, miten tuota mustikkaa esim. tulisi valmistaa? Ajattelin siinä joulun jälkeen/tammikuussa aloitella jollain, mahdollisimman miedolla. Meillä neuvolassa sanottiin, ettei perunalla kannata aloittaa, koska ei sovi monille. Bataatti olisi parempi.

Laitan heti ku ollaan käyty siel lääkäril, vamaankin keskiviikkona se antaa ne ohjeet. Jaa meillä kyl neuvolas sitä perunaa tuputtavat.

Kertokaas nyt mulle, että miksi sitä perunaa suositellaan neuvolasta alotettavaksi siihen syyhyn, että saadaan paino nousemaan? Mitä siinä perunassa on enemmän, kuin äidinmaidossa? Ei ainakaan kaloreita.

En mäkään Mirde oikein ymmärrä tuon perunan perään muutakun sen, että Suomalaiset kun syövät perunaa lähes aina niin sitä pidetään muka jotenkin hyvänä.

Meillä tulikin sit takapakkia tässä kiinteiden alotuksessa. Aloitettiin siis yli viikko sitten lauantaina perunalla ja viikolla lisäsin porkkanan ja sitten parin päivän viivellä päärynää. Masu kun meni kkovalle niin alotin luumua vaikka tarkotus oli et annan vain 3 ruoka-ainetta/vk. Noh. Eilen aamulla sit tytön naama oli tulipunanen.emoticon Enemmän oikellalla ja leuan alta kaula.

Mä olen sit tässä viime yön ja tänään aamulla neuvolan tätin kanssa pähkinyt, että mikä tämän aiheutti? Kun mitään uutta ruoka-ainetta ei ollut aloitettu juuri vaan oli mennyt jo kaksi kokonaista päivää.

Pesuainetta olen vaihtanut joo, mutta en ole kerinnyt sillä pestyjä vaatteita vielä tytöllä pitämään.

Mitään säännön mukaisuutta tai järkeä emme ole saaneet tilanteeseen. Päädyimme nyt kuitenkin siihen, että otetaan alas kaikki muut aineet paitsi se maissi mitä on mennyt vellinä jo monta viikkoa. Ei uskois, että se olisi syypää. Joitakin päiviä nyt mennään siis pelkällä maissilla. Ajattelin et ainakin niin kauan, että iho on taas kunnossa. Siis jos tulee kuntoon. Toivottavasti.

Neuvolan täti sanoi, että joskus vauvoille tulee tälläisiä reagtioita ja aina syytä siihen ei löydetä. Ja myöhemminkään mitään allergoita ei todeta. Toivoisin, et tässä olis nyt kyse just sellasesta. No tietty ku sanon nii ei ole ja tytöltä löytyy kaiken maailman allergiat. emoticon Ja mä en tiedä nistä mittää. Ainoastaan sen et ne on yli rasittavia.

Voi Eemi toiv selviää nopeesti...
Meillä on mennyt posket punaiseksi useasti, mutten oo saanut selville onko soseesta vai hankaamisesta...Eli voiko vaatteet hangata tai siina itse hankaa itseään?

ON: Meillä maisteltu nyt perunaa, porkkanaa, maissia, kesäkurpitsaa, bataattia, palsternakkaa,parsakaalia...päärynä, mustikka, persikka, omena, vadelma, luumu...
muutoin mennyt kaikki hyvin alas, mutta kun höyrytin parsakaalista sosetta ja sekoitin sitä peruna-porkkanaan, nin vissiin laitoin sitä liikaa kun yökki koko ajan...joten jätin sen syöttämättä...Kaupan teollista peruna-parsakaalia veti hyvin suu ammollaan...

Nyt aloitellaan sitten lihoja ja viljoja...Varmaan kaurapuurosta kokeilen aloitella...Ikää siis nafti 5kk...

Joo siis hankaa kyllä nassuaan ja onki ollu välillä leuka punasena. Mut nyt se on niin silleen pitkin kaulaa alhaalta ylös korvan taakse sellasia punaisia läiskiä erillään toisistaan. En usko et voivat olla pelkästään hankauksesta.

Siinakin oli jo niin innoissaan siitä syömisestä. Kitis kans jos lusikka ei liikkunu tarpeeks nopeesti. Ja ku sai lusikan suuhun niin sanoi hmm... tyytyväisenä.

Minulla on taas miljoona asiaa pähkäiltävänä eikä viittis neuvolantätiäkään olla aina kiusaamassa.. Voiko vauvan soseeseen laittaa perunajauhoa että saisi kiinteämmän koostumuksen? Tein siis eilen päärynäsosetta ja omenasössöä, melko juoksevaa tavaraa siitä tuli.. Ja teinköhän mokan kun keitin omput ja päärynät ensin pehmeämmiksi ja sitten vasta soseutin? En edes ajatellut tarkemmin asiaa, vanhasta tottumuksesta pistin hedelmät pataan niinkuin perunaporkkanatkin.

Nyt nolottaa, vaikutan varmasti teistä ihan uusavuttomalta.. En ole ikinä valmistanut itse tuoreesta parsakaalista mitään, aina on tullut hommattua pakastealtaasta.. Käytetäänkö parsakaalin "kantakin" vai pelkästään ne röpelöiset kukinnot??

Höhhöh, toivottavasti ihanalla pikku-Siinalla ei olisi mitään allergiaa tms! :( Meiän poitsulla on leuka ja posket punaisena kun kynsii naamaansa ja kiehnää puklirättiä vaikka mitä nassuunsa.. Pitäisi varmaan pikkuhiljaa antaa pojalle banaania. Olen itse pahasti allerginen sille, mutta neuvolantäti sanoi että mitään ei saa jättää kokeilematta äidin allergian takia. Jos se vaikka periytyisikin, voi aloittaa pienen "siedätyshoidon". Minä vaan inhoan jo pelkkää banaanin tuoksuakin :S

Emilia: kyllä sen parsakaalin kannankin voi keittää mut se on aika kovaa ja vaatii aika pitkä keittoajan et pehmenis. Mä olen laittanut siitä kyllä useimmiten osan roskikseen ku se pää pala tahtoo jäädä kovaksi eikä ole ihan parhaan makustakaan. Äläkä Emilia välitä. mä tiedän tän vaan siksi et kokeilin Eemin aikanaemoticon .

Ja tuosta perunajauhosta ei ole hajuakaan. Mua ennemminki hävettää se, et ajattelin ihan tyynesti käyttää kaupan purkkeja noissa hedelmissä. Banaania ainoastaan ajattelin soseuttaa  ihan ite. Saatan toki tehä joskus kerta-annoksia sauva sekoittimella pehmeästä päärynästä ja omenasta. Siis sit joskus kun tuolle uskaltaa taas jotain syöttää. Tänään kävin hakemas pari purkkia pelkkää maissia. Köyhät on lapsen eväät.

Tääl on niin hiljasta.....

Joo nakkasin roskikseen parsakaalin kannan. Ja itseasiassa koko kaalin.. Noihan pitäis keittää vähässä vedessä ja nopeasti.. Unohdin kattilan hellalle ja kaalit paloi pohjaan. Hyvä minä!!
emoticon 
Olen minäkin ostanut hedelmäsoseita kaupasta valmiina enkä pidä sitä minään syntinä ;) Suoraan sanottuna olen niin hemmetin nuuka ja rahaa on vähänlaisesti (tili tuli, tili meni.. :D) että yritän tehdä mahdollisimman paljon itse.

Hiljaista on juu..

Sadutar ei me sit saatukkaan aikaa sinne lääkärille ku vasta ens tiistaiksi et sillo vasta alotellaan kiinteitä ku saadaan ne ohjeet. Huomena on kyl neuvola et saa nähä mitä siellä sanotaan kiinteiden alottamisesta. Mielenkiinnolla odotan!

Takaisin