Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mirde mä mietin kans tuota ku Siina ottanut vähä huonosti pullosta. Olin ajatellu et jos ei ala sujumaan niin ostan nokkamukin. Niitä on sellasiaki nokkamukeja mitä pitää imeä niinku tuttipulloa et sieltä tulee jotain. Sellanen ihme kumihommeli siellä sisällä. Älä vain kysy mikä sen nimi on [8|].

Pumppasin eka omaa maitoa (sain hurjat 30ml[:D]) ja lisäsin sihen 20ml velliä. Alkoi eka itkemään ku laskin syliin syöttöasentoon ja vielä kovempaa ku tarjosin pulloa. Nousin sit kävelemään ja parissa minuutissa tyttö rauhottu, söi pullon tyhjäks (lisääkin olis menny) ja mä sain istua syötön loppuajan sohvalla. Ja jostain syystä Siina oli ihan tosi hyvällä tuulella sen jälkeen[:D].  Hihkui, jokelteli ja hymyili pitkän aikaa isille, joka istui vieressä. Luulen et toi alun itku johtui ihan vaan tilanteesta muuten. Oli jo tosi väsynyt ku oli ollu hereillä 2.5 tuntia. Mut tosiaan syönti piristi niin ihanan iloiseksi. Jos vellillä on aina tollanen vaikutus sitähän kannattaa antaa moneen kertaan päivässä[:D]. No eiköhän se nyt alkuun riitä tuo ilta. Tulevat päivät näyttää tuleeko vatsanpuruja.

Eemi taitaa tarkoittaa taikamukia,sellaista jossa on venttiili sisällä joka estää vuotamisen ja maito tms tulee vain imien[:)]
Ainakin ainulla on sellainen.

Mä kanssa mietin tuota vellin hörpyttämistä nyt kun näitä ongelmia(lue vauvat osiosta jos kiinnostaa)Maissivelliä jo ostinkin sekun käy 4kk eteenpäin,pepo velliä en uskalla aloittaa kun aiemmilla porkkana aiheuttanut punaiset posket ja muita allergiaoireita.

Toi taikamuki kuulostaa Elysee tutulta[:D]. Se se varmasti on.

Eipä ollu mitään vaikutusta nukkumiseen ainakaan tuolla pienellä 20 ml vellilisällä. Ny on yöllä syöty sit oikein toden teolla. Eka väli 3h toka 2h kolmas 2h ja neljäs 3h[&:]. Alkoikohan taas joku maidon lisäys kausi?. En kuitenkaa kuvittelis et pieni määrä velliä nostais ruokahalua noin paljon. Ja ihan näläksi sen tulkitsin, et ei mielestäni vatsavaivojakaan. Jos tänään antais 30ml. Nopeampaa ei uskalla lisätä.

Eemi, meillä usein iltapullo, joka on korviketta, saa tuon saman pojassa aikaan[:D]. Taitaa tulla pullosta ruoka niin mukavan helposti ja saa mahan varmasti täyteen asti, kyllä kelpaa hymyillä.

toi vellihän ei kaikilla auta yhtään mitään tohon nukkumiseen. todella usein kuullut ettei velillä yhtään sen parempia unia lapsi ole saanut vaan siihen vaaditaan ihan iltapuuroa että välit alkaa pitenee.

Pojalla ne vellit auttoi poistamaan sen viimesenkin yösyötön. Mut voihan se olla et ei auta mitään tytöllä. Eilen sai 40ml. Viime yö meni paremmin ku edellinen. Eka väli 6 tuntia. Mut 3 tunnin kohalla piti kääntää ja tutittaa.

Jooh neuvolantäti oli sitä mieltä, ettei pojalle anneta velliä koska kasvaa hyvin eikä tarvitse enää yösyöttöä. No niinhän se on, ajattelin vaan että velli voisi sopia kun iltaisin saa olla jatkuvasti syöttämässä ja parissa tunnissa saattaa mennä yli 4desiä maitoa. Eihän ne neuvolan ohjeet nyt ihan ehdottomia ole, mutta jospa me nyt sitten pärjättäis pelkällä maidolla nelikuiseksi asti.

Mä en ota vielä mitään muuta käyttöön kuin maistelumielessä sit kun 4 kk täynnä...Poitsu nukkuu välillä klo 20-04 välin 140 ml maidolla...Kasvaa hyvin yms...Eli mitään todellista tarvetta ei ole kiinteille ja vellille, mutta pikku hiljaa aloitetaan sitten maistelemaan...

Vuorokauden maksimimäärä maitoa on ollut 700 ml...Joten maidon määrä ei oo mikään suuri vieläkään...

Maanantaina kun oli Wilman 2kk neuvola kysyin jo varoiksi et saako antaa velliä jos näyttää siltä ettei maito riitä (meidän suvun naiset on ollu aina kovia syömään vauvoina :) ). Neukku täti sanoi että on sitä 2kk ikäisellekin jo velliä annettu kun ei ole maito riittäny ja että 3kk ikäiseä voi ihan hyvin jo antaa perunaa yms. Kun kysyin miten sen vellin annon sitte alottaa nii sano että kunhan saa n 700ml nestettä päivässä, oli se sitten maitoa tai velliä...

Tänään kokeiltiin perunaa yhteensä teelusikallinen...Vähän sitä pyöriteltiin suussa ja osa tuli takaisin ulos, mutta sinne upposi...Sit annettiin vielä pieni tippa luumusosetta...Se upposi hetkessä...[;)]
seuraavalle kerralle ohennan vielä lisää perunaa...Nyt tais olla turhan jämäkkää....Tästä se maistelu alkaa...[8D]

ja ikää siis päivää vaille 4 kk...

Mite smuut jotka on antanut kiinteitä eli perunaa...Saako perunaan laittaa voita sekaan vauvalle?Meillä mies sanoo et eihän sitä itekään syö mautonta perunaa, joten voita pitää laittaa sekaan...Mie oon vähän eri mieltä, mut ois kiva kuulla miten muilla...

Peruna kyl menee ihan hyvin huiviin pojalla, mut luumusose uppoaa eniten...Perunalle joutuu houkuttelemaan suut auki, mut luumulle suu aukeaa itsestään...[8D]

Niin ja maidolla tarvii huhdella peruna mahaan välillä jää vissiin vähän puolitiehen kun toinen kakoo välillä...Tai sit tarvii tehä vieläkin löysempää perunasta...[:D]

Kokeile laittaa äidinmaitoa tai korviketta siihen perunan joukkoon niin saat siitä löysempää ja samalla siitä tulee hiukan makeahkoa ja ehkä uppoo paremmin [:)] Itse en kyllä laittaisi lapselle voita sekaan. Siinä on aika paljon suolaakin..

sme: mä oon ymmärtäny et jossain vaiheessa lapsen ruokaan lisätään olikohan ruokalusikallinen kasvirasvaa, kun se sisältää niitä hyviä rasvoja jotka on hyväksi aivoille...mut en osaa sanoa joko sitä näin pienenä annetaan...olipas musta hurjasti apua [:D]

Tuosta öljystä olen itekki kuullut mutta en myöskään tiedä missä iässä. Voissa tosiaan on suolaa ni en sitä kyllä itse antaisi. Lauantaina kokeiltiin peruna-porkkana velliä antaa tuttipullosta (ei suostu tuttipullosta syömään) no otti aina vähä suuhun ja sit kaikki valu suupielistä pois:/ Täytyy viel kokeilla maissi vellii.

En usko, että saa voita laittaa. Minä en ainakaan laittaisi. Ja eikö se ole tärkeää, että lapsi tottuu sen raaka-aineen omaan makuun? ettei aina pienestä lähtien täydy lisäillä epäterveellisiä lisukkeita mausteeksi...

Mä olin haaveillut 6kk täysimetyksestä, mut koska Huldan paino menee edelleen miinuskäyrää (vattuun koko käyrät sanon mä!!) niin ehkä joudumme alottaan kiinteet ens kuussa.. [:(] Peruna on ilmeisesti se aloitusruoka. Pitää selvitellä juttua. Neuvolantäti sano tänään, et vois kokeilla jo ennen 4kk ikääkin jos haluaa. PItuus menee ylimmällä käyrällä, eli huolta ei edelleekään ole: käyttää energiaa pituuskasvuun. Mä mietinkin, et siltikö mun on alotettava jo kiinteet?!

tuo voi juttu saattoi olla jo yli vuoden ikäiselle, en muista ollenkaan mistä sen luin ja minkä ikäistä koski, mut tuo öljy vois olla tosiaan parempi vaihtoehto...

ALKUPERÄINEN: Mirde

Mä olin haaveillut 6kk täysimetyksestä, mut koska Huldan paino menee edelleen miinuskäyrää (vattuun koko käyrät sanon mä!!) niin ehkä joudumme alottaan kiinteet ens kuussa.. [:(]

Meillä on ihan sama juttu, Elsalla pituus plussalla ja paino miinuskäyrällä. Me jouduttiin juoksemaan neuvolassa viikottain 2kk neuvolaan asti punnituksilla.. En mä jaksa enää edes kuunnella sen tätin käyrähöpötyksiä, pääasiahan on että kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.

Mä aion kyllä edelleen täysimettää 6kk. [:)]

Öljyä suositellaan just hyvien rasvojen takia. Jos olette lukeneet vauvanruoka purkkeja kaupoissa näin etukäteen niin monessa lukee oikein hienosti et hyvä rasvakoostumus.

Sme voit kertoa miehelles että vauvalla ei ole vielä mitään käsitystä siitä mikä on hyvää ja mikä ei. Eihän se ole saanu muutaku maitoa. Vauva tottuu aika pitkälle siihen mitä sille annetaan. Ihmisellä on ainoastaan luontainen taipumus pitä makeasta. Vauvan ruokia ei tarvitse sen takia "maustaa", että itse ajattelisi niiden maistuvan paremmalta. Vaikka siis onhan kaikilla omat mieltymyksensä mauista. ja niitä ei pysty muuttamaan. Toiset pitävät enemmän toisenlaisesta ruoasta kuin toiset. Mutta tottuminen ruokien makuihin opettaa pitämään niistä. Jostain olen lukenut, että 8 maistamis kertaa tarvitaan makuun tottumiseen. [:D] Tiedä sitten onko tuo totta?

Nii, joo. Meille sanottiin neuvolas et iän perusteella saa alotella kiinteitä. Mä en silti taida ihan vielä jaksaa alottaa sitä rumpaa. Ehkä joskus parin viikon päästä. Kasvaa nyt niin hyvin tissillä et ei ole mitään tarvetta. Ja tutteliin ajattelin perunan soseuttaa. Enkä vielä aluksi aio lisätä sitä öljyä. Ehkä sitten myöhemmin jos teen itse ruokia. Kaupan valmispurkeissahan sitä on valmiiksi.

mä siis laihennan mun omalla maidolla perunan kun kerran sitä on niin hyvin saatavilla...mä en oo kyl aatellut viel vellilinjalle lähtee, mut aattelin vaa et maistellaan...tänään oli nyt kolmas päivä perunan maistelussa ja ehkä noin teelusikallinen meni valmista sosetta yhteensä...sit luumua jälkkärix ja taas oli suu auki kuin linnunpojalla...sitä meni vajaa tl...sit maitoa viel 130 ml...+ ne millä huuhdottiin perunaa alas...[;)]

Takaisin