Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on ihan sama juttu, Elsalla pituus plussalla ja paino miinuskäyrällä. Me jouduttiin juoksemaan neuvolassa viikottain 2kk neuvolaan asti punnituksilla.. En mä jaksa enää edes kuunnella sen tätin käyrähöpötyksiä, pääasiahan on että kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.

Mä aion kyllä edelleen täysimettää 6kk.

KIITOS Tweety!!! *halii* Niin mäkin!!!! [:)] Oon päässyt jo asian yli.

Meillä ei oo tarvinnu neuvolassa laukata ylimääräisiä kertoja -kopkop- mutta sitä ootellessa.. Pituus oli tänään 64,3cm ja paino 5800g. Miten teillä on Tweety nuo mitat menneet?

Mirde

Elsa oli 2kk neuvolassa 62cm ja 5630g (syntymämitat 53/4520)

Vähimmillään painoa on tullut 90g viikossa kun noita on viikon välein syynätty. Älä ole huolissasi turhaan, ei kaikki voi mennä keskellä käyrää. Multa tiukattiin moneen kertaan jääkö vauva nälkäiseksi, että annetaan lisämaitoa (joo, kun täynnä olevalle lapselle antaa lisää ruokaa se oksentaa sen pois..).

Ensi viikolla mennään 3kk neuvolaan, nyt ollut siis 4 vkoa väliä ekaa kertaa, saas nähdä mitä se täti meille silloin sanoo.. Mutta mä olen tosiaan ottanut nuo neuvolan jutut vaan suosituksina, ja luotan että tiedän itse mikä typylle on parasta tai tarpeellista.[;)]

Elsa oli 2kk neuvolassa 62cm ja 5630g (syntymämitat 53/4520)

Hulda oli 2kk neuvolassa 61cm ja 5180 muistaakseni. (syntymämitat 51/3750). Jännä, et teitä on hyppyytetty?! Johtuuko se tosta korkasta syntymäpainosta verrattuna seuraavaan punnitukseen? Silti. Pääasia, että kasvavat ja kehittyvät!! [:)] Tänään mitat oli 64,3 ja 6800.

Olikohan tuo Mirde 5800g tänään? Olis nimittäin tullu 1.6kg lisää painoa (jos tuo pitää paikkansa) kuukaudessa[:D]. ja jos se on vähän niin...[:D]

Ja muutenkin jos se oli 5800g niin kun vertaa Siinaan joka myös tänään neuvolassa oli kerännyt painoa 6810g asti, lisäystä tullut kolmessa viikossa 470g. mikä on paljon vähemmän kuin tuo teidän noin 4vk:n aikana kerätty 620g! Et ei tuo painon lisäys mun tietääkseni ole kovin vähäistä.

Uups.. oli Eemi. [:D] Eli 5800g.

Mä en käsitä miten nuo käyrät tehään?! Jos teillä tullut "vähemmän" painoa ja silti me mennään miinuksella?! No, aivan sama. Pääasia, et kasvavat kaikki. [:)]

Mielenkiintoista kasvukeskustelua täällä kiinteiden aloitus-ketjussa Meillä on 3kk neuvola ensi maanantaina, veikkaisin että tytön mitat voi olla samat mitkä Tweetyn tytöllä oli 2kk. Meillä 2kk oli 58cm/4750g (syntymä 50cm/3400g) ja mun mielestä tyttö vaikuttaa tosi pitkältä nyt, että varmasti on reilusti yli 60cm ja en usko että yli kiloa olisi saanut painoa..

Minäkin ajattelin säästää kiinteiden kokeilut helmikuulle (jolloin tyttö tulee 6kk loppukuusta) jos vain kasvu on hyvää.

Heippa kokeneemmat!

Aattelin ens viikolla kun pojalle tulee 3kk täyteen niin alottaa illalla velliä antamaan. Onko hyviä vinkkejä miten kannattaa alottaa? Tietysti ensin maistattamalla muutaman päivän ja lisäämällä sit mut paljonko eka annos ja miten paljo lisätään?
Mitä velliä annatte? Maissi? Onko sitä siis ihan vauvanruokahyllyillä?

Kiitti [:)]

Toiset on vissiin aloittanut peruna-porkkanavellillä tai sit maissivellillä...Ite aloittaisin 20 ml ensin...muutaman päivän ja jollei oireita kokeilisin lisätä annosta...Mutta neuvolastahan sä voit aina kysyä ohjeet...Vaikka ne ois mitä mieltä siellä niillä on velvollisuus kertoa...ite aloitin ainoastaan perunasoseella...+luumusoseella...

Niin ja antaisin velliä ensn aamupäivästä jos tulee mahavaivoja ei huuda niitä yöllä...Sit kun huomaa et maha toimii ok, niin sit vasta antaisin yöksi...

juu vauvanruokahyllyltä löytyy ainakin kouvolan prismasta ja citymarketista...

Esikoinen: Maissivelli on ensivelliksi tarkoitettu. Peruna-porkkanavellissä kun on kahta ruokalajia heti kerralla niin jotenkin ite ajattelisin sen olevan selvempää kokeilla eka vain yhtä ruoka-ainetta. Mä taisin ekaan annokseen laittaa reilu 10ml velliä ja maitoa ehkä 30- 40ml. Tuokin päivällä aloitus vinkki on varmaan ihan hyvä. Mä annoin kyllä illasta, eikä onneksi mitään ongelmia ole tullut.

Hihii, meillä maistettiin eilen ekaa kertaa pottua neuvolantätin ohjeita uhmaten [;)] Alkoi yöunetkin vähentyä normaalista yhdeksästä tunnista 7h ja toissa yönä 5 tuntiin, joten tuumasin että nyt olisi hyvä sauma aloitella. Jestas mikä irvistys pojalta tuli ja isi oli ihan innoissaan että "tämä pitää nähdä" [:D] Suurimman osan muksu sylki pois puistatusten kera, pääasia kuitenkin että sai maistaa sen pikkulusikallisen perunamaitosörsseliä. Tästä se lähtee [:)]

Kiitti vastauksista.
Taidan aloittaa sillä maissivellillä. Minunkin järkeen käypi paremmin et yhtä uutta ruoka-ainetta kerrallaan. Ja taidan ensin maistattaa päivällä ja sit illalla. Mut ootan kuitenkin ens viikkoon vielä. [:)]

Unna otti tänään ekan lusikallisen perunaa,hyvin uppos [:D]
Mietin että tuski tänään kannattaa velliä kokeilla illalla kun päivällä on annettu perunaa..

Mä annoin tänään ekaa kertaa maissivelliä ja korvikkeeseen sekotettuna. Hyvin uppos, makua ei siis ainakaan hylkiny.
Ajattelin antaa muutamana päivänä kokeeks ja sit siirryn sinne iltavelliin.

mein pojal on nyt ikää 2kk 3vko 3pvä ja poitsu on syntymästää asti juonu pullosta ku ei tissille suostunu ja päivän aikana meil menee korviketta noin 1 litra - 1,5 litraa ja poika syö noin kahen tunnin välein ja yöt nukkuu kiltisti (9-10 tuntia yhtäsoittoa)... mietiskelin et jos mein pikku herral on noin kova ruokahalu ni vois melkee koklata jotai vellii ku herra on täyttäny 3kk... meil sillo 2kk neuvolassa poitsun mitat oli 55,4cm ja 4450g syntymämitat oli 49cm ja 3140g ja nyt alkaa olee sellanen fiilis et jos toi poitsu ei paina 6kg:tä ni pomppaan varmaa lähimpää kuuseen ku se on kasvanu kauheesti pituutta ja saanu painoa sillee et posketki näyttää et sil on golf pallot poskien sisällä...

Annoin eilen pojalle pottua toista kertaa ja vaikutti, että ipanalle olisi maistunut ties kuinka paljon. (Ihan yllätyin miten hyvin upposi, irvistelyistä ei ollut enää tietoakaan. Suurin osa siitä kyllä taisi olla maitoa, tein melko löysää "velliä" ja pullosta tarjosin välillä imut maitoa) Mahavaivojakaan ei tullut. Annoin vain noin 4 teelusikallista, ettei maha mene sekaisin. Paljonkohan sitä perunaa sitten uskaltaa antaa lapsukaiselle jatkossa tämän "harjoittelun" jälkeen? Eikös se niin mennyt, että viikko aina yhtä ruokaa ja sitten uutta lisäksi pikkuhiljaa.. Ajattelin että pikkuhiljaa nostetaan noiden lusikallisten määrää kunnes masu tässä tottuu uuteen ruokaan, mutta mikä se maksimimäärä olisi vai annanko ensi viikolla jo perunaa niin paljon kuin poika haluaa? Neuvolasta saaduissa oppaissa ei tästä ollut tietoa.

Meillä nyt viikon ajan maisteltu kiinteitä 1-2 tl kerrallaan...Syötetään sellaisella ihan pienellä vauvan lusikalla pieniä määriä suuhun kerrallaan...viime viikon lauantaina perunaa soseutettuna äidinmaitoon, samoin sunnuntai ja maanantai...sai lisäksi luumusosetta 1 tl kaikkina kyseisinä päivinä...keskiviikkona sai luumusosetta 2 tl... sit torstaina luumusose 1 tl + päärynäsose 1 tl...perjantaina peruna-porkkanasose1 tl sekä päärynä 1 tl+ luumusose 1 tl...eilen lauantaina peruna-porkkana 2 tl+päärynäsose3 tl...tänään sunnuntaina peruna-porkkana 1 tl + päärynäsose1,5 tl sekä peruna-porkkanasose 2 tlpäärynä-mangosose 2 tl...

oon siis antanut jo useamman kerran päivässä maisteluna...Yhtään ei työnnä kielellä ulos vaan massuttaa tyytyväisenä...Tänään tuli kiljahduksia kun ei lusikka tullut suuhun riittävän nopeeta...[;)] Avaa hienosti suun lusikalle...Peruna-porkknasoselle joutuu hieman koskettamaan alahuulta että suu aukeaa, mut hedelmäsoseille suu aukeaa automatic...Huomenna vielä peruna-porkkanaa ja päärynä-mango sose...tiistaina peruna-maissi jollei näy oireita päärynä-mangososeesta...

Meilä kyl menis enemmänkin alas kuin annan, mut aattelin et maistelu/totutteluvaiheessa max 3 tl per laatu...ja siis 3-4 päivää uutta ainetta peräkkäin...

Meillä on nyt 1,5 vko annettu 2x päiväs velliä, klo 11 ja illalla ennen nukkumaan menoa, ja yöt on menny mun mielestä levottomammaks. Koko ajan pyöritää ja hyöritää... Päivällä nukutaa kyl vaikka kuin paljon...[>:]

Meillä oli tänään vauvakahvilassa martoilta yks nainen pitämäs sellasta "ruokaseikkailu alkaa-luentoa". Eli siis kiinteiden alotuksesta. Siin oli dvd:llä eka opastusta miten tehdään soseita, et pysyy kaikki vitamiinit ym. parhaitan mukana. Ja miten säilötään ja miten säilyy ja miten kantsii tehä jne. Sit oli lisäks jutustelua, opastusta jne.
Jos näätte jossain, et on sellanen tarjolla, niin suosittelen!!!

Äsken maistettiin maissi-perunasosetta semperin valmistamaa...Voi tsiisus et haisi pahalta ja masitui siltä, mut poitsu veti lusikallisen antaumuksella huiviin...[:D]Komentoa vaan kuului kun ei lusikka tullut riittävän nopeeta suuhun...oli kyl sen verran paksua kamaa et laimensin omalla maidolla sitä hieman...

En oo aiemmin pakastellut jos jollain ohjeita niin kiitollisena otan vastaan!!
Vois siis tänne kotiin pakastaa ,ja että mitä pakastais?

Takaisin