Kiinteiden aloitus

Palkokasveja ei joo ihan pienelle suositella. Toisaalta noilla pienillä lihan tarve on enemmänkin kivennäisaineiden ja esim. raudan takia kuin proteiinin. Proteiiniahan riittää 1g/painokilo/vrk ja tässä taannoin (täällä sivustollakin oli linkki) oli lääkärilehdessä tutkimuksesta, että pikkulapsille sekin on ehkä liikaa??? Ravitsemusterapeutti osaa varmasti neuvoa noiden kivennäisten kanssa. Eviran sivuilta näkee myös kasvisten pitoisuuksia. Joka tapauksessa uusissa/tulevissa suosituksissa oli muistaakseni lihaa enintään kolme kertaa viikossa.

Musta tää lihahomma on koko ajan ristiriidassa niiden uutisten kanssa, joissa kerrotaan suomalaisten lasten syövän liikaa lihaa.

Itse lihaa syön vielä, koko ajan vaan huonommin maistuu. Yhtään ei huvita lapselle antaa, koska vasta totuteltu kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin.

Nuo neuvolan ohjeetkin taitaa vaihdella paikkakunnittain ja tädettäinkin. Meille ei ainakaan 5kk neuvolassa vielä lihoista puhuttu mitään. Vähitellen pitäisi kuulemma ryhtyä riisipuuron keittoon ja sitten vähitellen kaurapuuroa. Eli meille neuvottiin viljat ensin. Joillekin on kuulema ensin suositeltu lihat ja viljat vasta sitten.

Meidän terkka ei kovin paljon ees ohjeista, ilmeisesti sitä mieltä, et mieluummin vanhempien fiiliksen mukaan, sekä viljoista että lihoista oli puhetta, että pikkuhiljaa. Meillä testattiin tänään iltapuuroa :) Lihojen kanssa odotellaan varmaan vielä hetki. Minä en syö punaista lihaa, ja ruokavalio meillä molemmilla on muutenkin aika kasvispainoitteinen. Lapselle syötetään kyllä kaikkea, mutta tuskin kovin usein punaista lihaa kuitenkaan.

Mentiin puuron kanssa siitä mistä aita oli matalin, eli valmispuurolla. Varmaan jatkossa kyllä keitellään normipuuroa, kun onhan tuossa vähän suolaa. Joskaan en usko, että se kovin paljon haittaa, kun aikuisten annoksessa on 0,4g eikä muksu varmaan hetkeen koko annosta syö :D Maistui taas kovin hyvin!

Mä oon viljat ottanut käyttöön meille helpoimman kautta, eli otan vauvalle osan omasta aamupuurostani: kaura- tai ohramikropuuro ilman suolaa veteen tehtynä. Ei oo vielä riisiä kokeiltu, kun neuvolan ohjeissa oli, että kotimaiset viljat. Riisiä sitten joskys myöhemmin. Jouluna viimeistään ja luumusosetta!

Heei taas :D

Meil kans loppui täysimetys viime viikolla, ikää oli 5kk2vkoa. Tähän mennessä ollaan maisteltu avokado, banaani, kurkku, porkkana, palsternakka, parsakaali, peruna, bataatti, mandariini ja päärynä. Niin ja kaura ja kananmuna tuli kun mies teki kaura-porkkanavohveleita. Nii ja broileria kans. Aikamoista leikkimistähän toi vielä on. Ja tissillähän on se suurin merkitys tässä. Tyyppi on ihan innoissaan ruokailusta ja tykkää ja hihkuu innoissaan kun pääsee pöytään. Tää on niin meidän juttu. Sotkuahan tulee, mutta kun siihen on asennoitunut niin ei se niin paljoa ota päähän. Heti vaan siivoo pois kun on ruokailu ohi :)

Nenna, samaa menoa täällä. Kiva lukea kuulumisia ja huomata, että samoilla urilla ajelee joku muukin (miinus liha meidän osalta). Palsternakan lisäsinkin kauppalistaan.

Kaikki ruoka napataan lapsen lautaselle meidän muiden ruoka-aineista ennen maustamista. Puuro on yksi helpoimmista. Varovasti kauraa maisteltu. Valmiita kaupan juttuja olen antanut vain esim. ruusunmarjasosetta.

Mun pakollisten menojen takia on tyttö opetellut hirveän huonolla menestyksellä juomaan korviketta. Ei oikein maistu, nyt sitten mietityttää kuinka mun yli yön suunniteltu reissu onnistuukaan. Kaipa tuo syö, jos tosissaan nälkää pukkaa.

Ollaan otettu päivällisen jälkeen tavaksi maistella lasista vettä. Se aiheuttaa hillittömän hihkumisen. Jospa se korvikekin menisi sitten lasista isän kanssa.

Jauhoin leseet jauhoksi ennen keittämistä noin viikon verran. Nyt saanut kahtena aamuna jo ihan sellaisenaan.

Annoin ekan annoksen vahingossa (väsyneenä) kokonaisina hiutaleina. No, rohkeasti tyttö söi vaikka joka lusikallinen vähän yskitytti ja yökötytti. :D Ehkä ensi kerralla muistan jauhaa hiutaleet ensin...

Meillä maistettiin tänään eka kertaa puuroa. Siskolle keitetään iltapuuro niin siitä otettiin pikkusen pojalle ja hyvin maistui. :) Olisi syönyt enemmänkin.

Mä oon puuron kanssa tehnyt niin, että oon laittanu ne hiutaleet hyvissä ajoin turpoomaan sinne veteen ja sitten keitellyt puuroksi :) Poju saanu ehkä viitisen kertaa iltapuuron, silleen varovaisesti maisteltu. Pojuhan nyt söisi vaikka hevosen, mutta pienenä oon pitäny annokset ja tahallani ollut vähän laiskakin noitten kanssa. Edelleen saattaa olla päiviä ettei saa mitään kiinteitä. Ajattelin, että saapi sitten parin viikon päästä enemmän ja säännöllisemmin, kun puoli vuotta tulee täyteen.

Helliä, noin mekin mentiin viiteen kuukauteen asti, korkeintaan jääpala kerran päivässä ja välillä ei ollenkaan. Lasken itse täysimetyksen käytännössä jatkuneen viiteen kuukauteen asti, koska ravitsemuksellinen merkitys noissa oli minimaalinen. Nyt sitten pikkuhiljaa lisäillen, alan oleen aika kypsä kahden tunnin välein imettämiseen öisin..

Guang Xi miten oot antanut puuron? OOn miettinyt sitä puuroa tolle jätkälle tässä tarjottavaksi pikkuhiljaa.

Maissinaksut on meillä suunnaton inhon kohde. Jätkä vaan irvistelee ja heittää pois. Suuttui oikein kun tarjosin tyypille tänään samalla kun ite söin aamupalaa lenkin jälkeen.

Mä luulen et meil jätetään tomaatti ja päärynä nyt hetkeks pois. Toinen niistä tuntui aiheuttavan poskiin pientä näpyn tynkää. Päärynä on aika todennäköinen, kun siskonsa on päärynälle kanssa herkkä ja oireilee iholla. Nooh, ei se mitään. Kokeillaan ja katsellaan.

Onko joku bongannut jossain soseiden pakastukseen sopivia pakastepurkkeja? Lähisekatavarakaupassa pienimmät rasiat oli 0,25 L, mikä on vähän turhan iso.

Pilttipurkeissa kuulemma voi pakastaa.
Minulla on hirmu pino 3 dl rasioita, ne on käteviä kun voi laittaa parin päivän satsin sitten kun enemmän alkaa evästä mennä. Jääkaapissa kyllä säilyy seuraavaan päivään.

Coriander, kannelliset jääpalamuotit on aika jees. Voi käyttää kuulemma Pilttipurkkejakin, kunhan varoo etteivät hajoa.

Meille neuvolatäti suositteli aloittamaan ne lihasoseet ja iltapuuron, kun poika heräilee niin usein (2-3 krt) öisin. Taidan antaa aamulla kaurapuurosta maistiaisia, tulee kuitenkin keitettyä itsellekin.
Sanoin että nukutaan pojan kanssa yhdessä sängyssä ja suositteli että alkaisin nukuttamaan omassa pinnasängyssä, mut en ihan ymmärtänyt miksi. :D En taida, meillä on niin mukavaa kun tuhistaan vierekkäin yöt. :Heartred Ja nukutaan molemmat paremmin näin. Tosin mies nukkuu miesluolassaan kellarissa, mut... tällästä tää on. :D

Mä oon pakastanut silikonisessa jääpalamuotissa ja laittanut palaset minigrip-pussiin jäädyttyään. Saa yhdelläkin muotilla tehtyä jos jonkinlaista, meillä on jo aika monta pussukkaa pakkasessa :D

Minigripin minipussit on huippuja soseisenkin pakastamiseen. Ohut pakkaus sulaa nopsaan!

Puuroa on maisteltu ihan lusikalla. Siis sen verran oikaisten varsinaisesta sormiruokailusta, että laitan puuron lusikkaan ja tyttö ottaa sitten lusikan itse ja laittaa itse suuhunsa. Samoin toimii homma vaikka valmiina ostetun ruusunmarjasoseen kanssa. Jotkuthan antaa vauvan ihan vaan lappaa sormin sitä puuroakin.

Mutta siis vaihtoehto lusikalle on tehdä vaikka kaurahiutaleesta niitä mainostamiani lettuja. Muna, puolikas soseutettu banaani ja pari, kolme rkl kautahiutaleita ja siitä määrästä paistanut lettupannulla 4-5 lettua. Toimii puuron korvikkeena. Erilaisia pannarityyppisiä juttuja voi laittaa puuron sijaan.

Mitenköhän sormiruokailu ja liha? Kala menee ok sormin mutta ei lihaa voi antaa kokonaisena. Vihjeitä? Ei kyllä mitään kiirettä noille, kun ei kasviksiakaan mene juuri mitään vielä.

Takaisin