Kiinteiden aloitus

Kiitos vinkeistä. Ehkäpä ostan meille toisenkin jääpalamuotin, toi nykyinen on niin mini, tai sitten laitan vaan suoraan pikkuisiin Minigrip-pusseihin. Lasisia pilttipurkkeja en uskalla käyttää, kun tuota pakastinta mylläävät mies ja isoisä (täällä käydessään) välillä aika ronskein ottein. Siis miehellähän on kyllä OMAkin pakastin, jota sopisi sotkea . Joo, me ollaan vähän outoja :wink.
 
  • Tykkään
Reaktiot: NM
ne pienet mini minigrip pussit on kyl hyviä! Meil on ämmää pakkasessa niihin pakastettuna, sulaa nopeaan :)

Täytyy kokeilla niitä banaanilettuja, esikoinen ja mies ei lämmennyt niille kun tein jokin aika sitten ja jätkä ei siinä vaiheessa vielä päässyt osalliseksi tähän syömätouhuun. jostain bongasin idean puuromuffinseista, mut en nyt tarkkaan muista mikä siinä oli homman nimi. Muistan et ohjeessa oli omenaa ja siks jäi kokeilematta kun ukkelihan sai vatsaoireita ja puklaili hirveesti kun ite söin omenaa. Tartteis ehkä kokeilla mitä tyyppi tuumaa omenasta nyt kun on jo vähän saanut sitä sun tätä.

Lihaa meil on mennyt silleen et tein broilerin jauhelihasta ja porkkanaraasteesta + 1 muna ni semmosia kepakoita ja niitä toi sit maisteli. Kalaa tekis kans mieli kokeilla tässä joku päivä, mut saa nyt nähdä. Aikalailla mennään kasvispainotteisesti kyllä. Viljoja vois kyl alkaa ihan oikein kokeilemaan. Isosisko odottaa että pikkuvelikin "joutuu alkaa syömään puuroa kun minäkin joudun syömään puuroa" :'D
 
Gx, tee ylikypsää lihaa, joka murenee sormissa? En tiedä onnistuuko muulla lihalla kuin possulla, kaiketi muistakin punaisista lihoista saa ylikypsää "nyhtölihaa" aikaiseksi?

Ohrapuuroa maistatutin toista kertaa, mutta tyttö ei tykännyt (vaikka muistin jopa jauhaa hiutaleet pieniksi). Seuraavana kokeilussa kaura.
 
Meidän ahmatti veti tänään antaumuksella puuroa. Katsotaan pysyisikö nälkä pois pitempään, vai heräileekö vatsanväänteisiin.. Meinasi vaan hermostua taas, kun isi ei ilmeisesti lusikoinut tarpeeksi nopeasti :D Eilinen puuro syljeskeltiin takaisin, kun oli karkeaa, tänään jauhoin hiutaleet ensin. Eilen oli kyllä hauska, kun ei mitenkään protestoinut ja innolla vaan aikaa suuta aina seuraavalle lusikalla, mut kaikki vaan tuli samantien takaisin. Annoin sit banaania, että jotain edes sai syötyä :)
 
Banaanipannari on kans kätevä ja nopea eväs! Testailin tuossa, kun oli ihanan kypsiä banaaneja pöydällä lojumassa ja ai että kun oli hyvää :joyful: Kun jätkä vaan oppii istuun, niin pääsee kans omin sormin maisteleen :)

4 munaa
2 banaania
2 dl kaurahiutaleita

Soseeksi ja uunivuokaan leivinpaperin päälle.

200 astetta ja 10-15 min.
 
Meillä syödään tosi vähän possua. Muuten nyhtöposanderi toimisikin kyllä. Jauhelihana pitääkin kokeilla se kana tai kalkkuna. Hyvä idis laittaa joukkoon raasteena juureksia. Höyrytetty liha ei ole ihan mun favourite laittaa, joten uunikypsennyksestä ropisee pisteitä.
 
Mä en tiiä mitä teen. Poika söi aluksi ihan hyvin noin viikon verran, seuraava viikko oli taistelua edes yhdelle lusikalliselle ja nyt ollaan oltu kaksi viikkoa suurinpiirtein syömälakossa. Ei avaa suutaan lusikalle ja kääntää pään pois. Tissiäkin syö päivisin todella surkeasti. Max 4 kertaa. Öisin tankkaillaan muttei tarpeeksi koska paino ei nouse... Vinkkejä?
 
Tirlitan, jos lapsi saisi koittaa syödä itse? Lapsi saisi itse tutustua ruokaan, sillä nyt tuo lusikka on vissiin melko tylsä juttu. Ihan vaan vaikka sitä sosetta kippoon ja muksu syliin ja kippo eteen. Sotkuahan siitä toki tulee :)

Päivisin imetystä voi koittaa uusissa tilanteissa ja asennoissa. Menee vaikka makoileen välillä lattialle lapsen viereen, kun tämä leikkii ja ihan muina naisina laittaa tissin esille :) Meillä imetysasennoista ihan pop on tällä hetkellä sellainen, että minä istun takakenoisessa asennossa ja otan pojan istuun hajareisin mun reiden päälle niin, että saa siinä etukenossa pötköttää ja syödä.
 
Meillä on kaksi lusikkaa käytössä. Toiseen dippaan ruokaa ja ojennan Leolle käteen jota sitten pyörittelee ja yleensä vie suuhun. Toista käytän itse ja niin, että ihan vähän ruokaa lusikkaan ja laitan lusikan suuhun, josta Leo sitten itse lutkuttaa ruuan menemään eli ei kauhakuormaaja menetelmällä kipata ruokaa suuhun.

Ootko kokeillut syöttämistä samaan aikaan kun itse syötte? Jostain luin kanssa hyvän vinkin, että avaa itse suunsa, kun haluaa vauvan avaavan, tuo yleensä matkii perässä.

Lapset syö yleensä sen verran kuin tarvitsevat. Se saattaa tuntua vähäiseltä meistä. Vauva saattaa olla sitä mieltä, että hänen vatsansa on täysi ja jos ei ole nälkä niin silloin ei syödä. Hän saattaa syödä riittävästi, mutta paino ei nouse, koska nykyään myös jo liikutaan enemmän ja kulutetaan enemmän.

Syökö vauvasi yhtään pullosta? Jos syö, niin kokeile vaan reilusti vellejä esim. Iltaisin tai aamusta. Vaikkei neuvolat suosikaan vellejä, niin jos paino ei kerran nouse, niin en näe siinä mitään estettä. Meillä ainakin porkkana-perunasose menee paljon paremmin alas, kun makuun on totuttu ensin vellin muodossa.

Ja kokeile ihmeessä sormiruokailua. Maissinaksut menee meillä ja myös bansku.
 
Tuo yhdessä ruokailu on hyvä juttu, lapsi näkee että muutkin laittaa ruokaa suuhun :) Kannattaa myös antaa lapsen itse syödä, jos ei paloja uskalla antaa niin sitten hienompaa ruokaa. Maissinaksut meilläkin menee omalla kädellä ja innostaa tyttöä ruokailuun, vaikkakin alussa ne olivat hieman hyi, nyt menee mukavasti jo. Maissinaksuja voi myös dippailla soseisiin :)
 
Vellejä yritettiin. Meni aluksi alas ihan ok, viikon jälkeen rupesi oksentamaan maissi sekä riisivellin kaaressa ulos.
Mulla on käytössä jo kaksi lusikkaa ja aluksi annoin pojan syödä itse, muttei tee sitäkään enää.
On yritetty antaa banaania paloina käsiin mutta banaani ei mene suuhun, heittelee sitä vain käsistään.

Terveydenhoitaja neuvolassa epäili että hampaat aiheuttaa nyt tämän syömättömyyden ja korvalääkäri pari viikkoa takaperin epäili kanssa hampaiden tuloa (silloin oli pientä lämpöilyä ja kärttyisyyrtä jonka luulin johtuvan edelleen jylläävästä korvatulehduksesta) MUTTA ei vieläkään ole tullut läpi.Tosin nyt slhaalla tuntuu selkeästi patti toisen alahampaan kohdalla.

Mutta siis takaisin asiaan, vähän huolestuttaa kun painoa ei ole kertynyt pariin viikkoon kuin 40g. Kamalan turhauttavaa kun toinen ei avaa suutaan, ollenkaan.
 
Hampaita kai saattaa hyvinkin oireilla parikin viikkoa ennen kuin tulee läpi. Meillä ainakin siltä vaikutti ekan hampaan kanssa. Tämä toinen on nyt tulossa helpommalla. Meillä hampominen aiheuttaa sen ettei poika oikein rauhoitu iltaimuille. Ilmeisesti ikenet kutiaa. Hetki viilennetyn purulelun järsimistä tuntuu auttavan.

Eli kukapa nyt kipeällä suulla söisi. Noita puuduttavia kannattaa ehkä kokeilla.
 
Ja jotain kylmää? Vaikka äidinmaitojäätelöä tai velliä mehujään muodossa?
 
Meillä maissinaksut sai hylkytuomion. Niille vaan irvisteltiin ja viskottiin maahan ja jos oli päässy tahmaantumaan käteen kiinni ni hirvee huitominen ja huutaminen. Selkeesti ei meidän juttu.

Puuro meil menee ihanasti puuromuffinseiden muodossa, vauva diggas! Mäysäs mitä sai suuhunsa ja osa lensi maahan, mut semmosta se on. Jätkä tykkää myös persimoneista ja kurkku on ehdoton ykkössuosikki.
 
Tirlitan, mun poika ainakin boikotoi soseita noin viikon verran hampaiden takia. Sit kun puhkesivat alkoi sose taas maistua. :)

Vauva syö nyt aamuisin ja iltaisin Muksun ensipuuroa hedelmä- tai marjasoseen kanssa ja päivällä liha- tai kasvissosetta. Mukana hörpytän ihan vähän vettä koska neuvolassa ohjeistettiin että torjuu hyvin sitä happohyökkäystä ja säästää pienen hampaita. Aluksi vesi oli ihan hyiyäk mut menee jo nyt kivasti alas. Meillä syödään edelleenkin usein öisin maitoa (keskimäärin 3-4 krt) vaikka on toi iltapuuro, mut toisaalta ihan hyvä koska soseiden myötä maidon määrä on päivällä paljon vähäisempää.

Hampaiden harjauskin sujuu jeesisti eikä tuu mitään kitinöitä, nätisti antaa harjailla. Vaikka eihän noissa paljon mitään harjattavaa vielä olekaan... Ihan vedellä harjaan ja aloitan sen vähäfluorisen hammastahnan vasta myöhemmin.

Muoks. Niin ja ostin viimein sen Food Feederin lastentarvikkeesta, poika tykkäs hirveesti mutustella omenaa sen läpi ja ostin sit innoissani luumua ja vaikka mitä että päästään lisää testailee. :p
 
En ymmärrä maissinaksuja. Voisin kuvitella keittopäivänä niitä antavani sormiruokailevalle, että dippailisi keittoon. Muuten IMO "tyhjää" syötävää, ts. naposteltavaa.

Luumut on pop. Ihan tuoreet, tavalliset isot luumut. Pestyinä, lohkoina ja kivettöminä. Persimon onkin hyvä vaihtoehto, ei kiveäkään poistettavana. Hauskan näköistä, miten taitavasti vauva syö hedelmälihan (= syö, sylkee pois ja jotain nieleekin) ja kuori jää jäljelle. Vähän tarvitsee aikuisen apua lopussa, mutta ällistyttävää miten nopeasti oppii.
 
Gx: mä en vaan uskalla antaa, pelkään että saa isomman palan imastua irti ja tukehtuu, kun ei ole hampaitakaan.
 
Takaisin
Top