Kiinteiden aloitus

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Niknik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiippu Niin täälläkin on tarkotus vielä täysimetyksellä.. Josko ihan tuonne ystävänpäivää asti, kun tulee 6kk täytee :) eikait tässä mikää kiire :)
 
Tiutsi Itte aattelin et jos joulun jälkeen alkas maistattaa pikkuhiljaa. Koen jotenki et ittelle helpompi niin, ku 6kk ikäselle pitäs sit antaa niitä makuja nopeemmassa tahissa. Ei tosiaan meilläkään mikään kiire ja ainaki sinne 5kk täysimetän, mikäli onnistuu.
 
mä varmaa aloitan kiinteitä joulun tienoilla. elikkä n 4 kk mittarissa. katotaa sit et miten käy imetyksen :)..
 
Ei kai ne kiinteet niin siihen imetykseen vaikuta. Jostain muistaakseni luin, et se maidon määrä on vakio. Ravinnontarve vaan kasvaa. Eli kun syö kiinteitä, ni tottakai silloin myös annetaan maitoa perään. Näinollen maidontulo ei vähene.Tai näin mä tän oon järkeilly. Korjatkaa, jos oon ihan hakoteillä. :)
 
Vähän oon samoill tiedoilla kuin Kustashiini, eli vauvan ravinnontarve kasvaa ja täysimettettyjä suositaan viimeistää 6kk aloittaa kiinteät, koska silloin vauva alkaa jo tarvitsemaan eri ainesosia mitä ruuasta saa. Mutta maidontulo ei alussa tietenkää vähenny, jos imetystä jatkaa. Lähemmäs vuotta kuitenkin olisi jo tärkeää, että menisi enemmän ruokaa kuin maitoa eli kyllä se maitokin siinä pikku hiljaa vähentyy mutta jatkuu tuloa kyllä niin kauan kuin vain imettää tai pitää maidontuotantoa yllä..
Kiippu itsestä taas tuntuu, että on vaa helpompi ku voi mennä nopeampaa tahtia. Ja onhan tää nyt helppoa, ku ei tarvi ruokia tehä tai raahata mukana vaa on vauvalle sapuskat aina matkassa :grin Esikoinen aloitti kiinteät kanssa siinä 6kk tienoilla ja jo siinä 9kk iässä söi jo meidän kanssa samaa ruokaa (vähempi tietysti suolaa/mausteita ja maitotuotteita). Oli jotenki helpompi ku ei niiin tarvinnu enää varoa mitä voi antaa ja mitä ei ja kuinka paljon. OIkeestaa ensimmäinen viiko mentii vaan varovasti, jotta maha ja suoli ehtii tottuu muuhunki ku maitoo mutta sen jälkee mentii mikä hyvältä tuntui :)
 
Me syötiin tänään maissivelliä ja hyvin maistu :) laitoin kyllä melkein samanverran korviketta joukkoon.. Meillä ei oo tullu puruja bataatista eikä myöskään näyttäis vellikään aiheuttavan. Nyt ruvetaan syömään lounaalla bataatia ja iltaisin velli/korvikeseos...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Bataattisosetta sekotettuna korvikkeeseen menee noin ruokalusikallinen, varmaan lisään määrää taas.. Syötän aina sen verran ku uppoo :) ja eilen meni maissivelliä 90milliä +korviketta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eli nyt aletaan syömään kahesti päivässä viikon ajan ja sit mahollisesti jo kolmesti. Neuvolasta meinas että viiskuisena voi syyä jo 5 kertaa päivässä..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onko masut kestäny hyvin uudet herkut? Vähän jännittää, et jos menee vatsa kovaksi kun on ollut haasteellinen massu pojalla..
 
Mä annan vaa vajaan teelusikallisen,pitäs vissii antaa vähän enempi mut ku pelkään et tytön maha ei kestä,sillä kun on niin herkkä se vatsa.ja jostain kumman syystä sille on ruvennu tulemaa iltasin ilmavaivoja,mietin et johtusko se siitä perunasta?:think005
 
Sinbbu Esikoisen aikana totuttelin hänet nopeasti luumusoseseen. Ja jokaisen ruuan päälle annoin lusikallisen (tietysti määrää kasvoi samalla kuin muukin ruuan antaminen) ja auttoi pitämään mahan toiminnan kunnossa. Neuvolasta tätä minulle silloin suositeltiin...
 
Ok.. täytyy tehdä luumusosetta sit varuiks "jälkkäriksi". Ku mustikkaa aattelin ekana herkkuna tarjota, mut voishan sitä keitellä luumusosettakin. ^^
 
Hmm, nyt tyhmä kysymys Sinbbu mistä ajattelit keitellä luumusosetta? Tai siis tietysti luumuista :grin mutta onko sulla itsellä vai ostatko kaupasta tuoreita.. Miten niistä saa sosetta? Voi luoja, ja mä kun suunnittelin tekeväni itse sapuskat ja tuntuu, että tulen olemaan peukalo keskellä kämmentä :confused:
 
mä kans meinasin et teen ite kaikki vauvan soseet mut nyt oon tullu siihen tuloksee et se on vaan unelmaa,ei onnistu niin mitenkää.
 
Tiutsi suosittelen Bamixin ostoa, sillä saat soseeksi vaikka sementin..kallis joo mutta kestää ja ei hyydy.Meillä onneksi mies on kokki ja odottaa intona että saa alkaa tekee mössöjä, ei anna ees mun syödä mitään eineksiä :) Lupas tehdä pakkasen pullolleen.
 
Joo, ihan ostan luumut ja keitän. Otan kuoret pois, soseutan ja vedän sihdin läpi, ettei vahingossakaan jää kivestä paloja. Lisään ehkä päärynää makeutukseksi, jos tuntuu ettei vauvalle maistu. Sit kun hän kasvaa vielä, niin sitten muusaan raaoista luumuista "tuoresosetta". Mutta ensin ihan vaan totutellaan pottuun, porkkanaan, bataatiin jne.. sitten alan varmaan tekeen noita hedelmä- ja marjasoseita välipaloiksi jne. Eiköhän se siitä lähde. Mä rakastan kokkaamista ja leipomista, enkä malta odottaa, että saan kans vääntää pakkasen pullolleen vauvan ruokia..
 
Ja kyl ny on tuntunu tiheältä pojan syöminen ja vetää aina pitkän aikaa maitoa, kunnes taas on nälkä. Että meillä maistetaan huomenna sit ekan kerran sitä bataattia. Teen itselleni huomenna uunijuureksia ja kalaa, niin siitä voisin yhen palasen bataattia keitellä pojalle tissimaidon sekaan. Saas nähdä, mitä ukkeli tykkää. :D
 
Kyllä tänään ajattelin että meillä maistellaan kanssa varmaan lähiaikoina pottua. Kun tuo pikku touhotin on niin kovasti innostunut kääntyilemään ja harjoittelemaan ryömimistä niin on aina nälissään treenien jälkeen. Syömistahti välillä tunnin välein tätä nykyä..
 
Meilläki syömistahti kiihtyny, mut kattelen meneekö ohi. En ihan viel lähe sosetta antamaan, mut sit jouluna :) Sen kunniaks kyllä saa maistaa bataattia tai pottua.
 
Takaisin
Top