Kiinteät ruoat

Meilläkin maissinaksun tai purulelun (otettu ruokahetkeen joku purulelu hypisteltäväksi) avulla "huijataan" tyttö aukomaan suutaan. Syö monesti paremmin, kun saa samalla jotakin hypistellä. :)
 
Meillä kans tuntuu olevan tarve, että saa jotain puuhata syömisen ohessa. Lelun sijaan meillä on melkein alusta asti annettu lusikka. Harjoittelee huomaamatta samalla itse lusikan suuhun viemistä ja kun vähän kehittyy alan antaa lautasta tyrkylle, jotta voi harjoitella myös ruoan kauhomista. Tämä siis lusikkaruokailujen yhteydessä. Näillä metodeilla söi esikoinen ekan kerran ite lautasen tyhjäksi lusikalla 10 kk iässä. Ihan vahingossa siis.
 
Mua ahdistaa jo koko syöminen aamulla. Puuro ei maistu, ei sormiruokaa...vain hedelmä ja marjasoseita.
 
Mä en oo jotenkin tän toisen kohdalla osannut yhtään olla huolissaan syömisistä. Luotan siihen että typy syö sen verran mitä tarvitsee. Tuo 2veekin saattaa jotkut päivät vetää hyvinkin vähällä sapuskalla, ja hyvin kasvaa ja porskuttaa silti :D Tää nuorempi sentään saa sitten maitoa vielä lisänä, joten syö mitä syö ja loput sitten maitoa :)
 
Mä en oo myöskään jaksanut hirveästi stressata syömisistä. Nyt menee 8kk purkkiruoat ja otetaan piakkoin vuotisten ruuat kokeiluun. Kysyin neuvolastakin onko se ok. Oon antanut välillä soseiden sijasta leipää, hedelmiä, munakasta, mitä milloinkin. Kyllä vauvat kertoo jos niillä on nälkä!
 
Sama täällä, en paljoo stressaa! Oon myös antanut 8kk purkkiruokaa ja samaa ruokaa mitä ite syödään hiennonettuna.
Ja raejuustoa, jogurttia... Eikä oo mennyt maha sekaisin tms :)
 
Muokattu viimeksi:
Täällä neiti on kans varsin tyytyväinen tyllerö syömään. Syötettynä syö pääsääntöisesti, ruualla sotkemisesta kun en niin tykkää. Sormiruokaa saa jonkin verran ja kaikki mikä on pöydässä näkyvillä kiinnostaa valtavasti. Pitäis saaha suuhun ja tunnustella siellä.
Puurot menee meillä kans ihan hyvin, ainekin kun laittaa niihin reilusti marja/hedelmäsosetta.

Eihän tän ikäiset vielä mitään suur syömäreitä ole, tarjoo ruokaa sen 4-5 kertaa päivässä ja loput onkin sitten juomista, vettä sekä maitoa.
Jos vauva on tyytyväinen ja kasvu on ok niin eikös se ole se pääasia:)
 
Mitä kaikkea teillä tällä hetkellä syödään ja miten paljon vauva syö kerralla? Kysyn koska meillä syö usein niin vähäisiä määriä etten ymmärrä mistä se saa energiaa :/ sosetta ei suostu syömään kuin 1/2 pikku purkillista tai purkillisen jopa joskus harvoin. Siksi sormiruoka meillä tärkessä roolissa jotta saisi edes jotain vatsaan asti menemään. Leipä, banaani, juusto ja kurkku menee hyvin alas itse syötynä. Myös makaronia, keitettyjä vihanneksia ja porkkanalettuja menee. Maistaa onneks rohkeasti kaikkea joten yritän hyödyntää sitä ettei tästä lapsests tulisi niin ronkeli kuin pojasta tuli. Tuuti2 menee noin 6dl vuorokaudessa. Ja lisäks vettä.
 
Niin jogurtteja ja viilejä tykkää kyllä kanssa maistella, en tietty hirveästi anna kun ei meillä aina ole jääkaapissa niitä maustamattomia.
 
Ei mene Minkki meilläkään. Ikinä ei syö yli purkillista, yleensä vain puolet. Ainut mitä syö tajuttoman määrän on iltapuuro. Kaupan liha/kasvissoseita ei suostu enää syömään ollenkaan. Maitoa menee noin 6dl.
 
Samoja määriä meilläkin. Itsestä tuntuu vähäiseltä, mutta eipä tuo nälkää valita.. Pienikokoinen muutenkin.
 
Meillä menee koko 8kk purkki kerralla, harvoin jää. Sen lisäksi joka aterialla syö myös muuta esim. Leipää, juustoa, naksuja. Puuroa syö miehenannoksen, ukit ja pappa ihmettelee kun syövät itse saman verran. :wink
 
Meillä menee koko 8kk purkki kerralla, harvoin jää. Sen lisäksi joka aterialla syö myös muuta esim. Leipää, juustoa, naksuja. Puuroa syö miehenannoksen, ukit ja pappa ihmettelee kun syövät itse saman verran. :wink
 
Puuroa menee n.0.5dl x2, lounaaksi puolikas 8kk purkki, välipalaks jonkun verran hedelmäsosetta ja päivälliseks 1 pikku purkki. Tää ollu jo jonkin aikaa aika vakio. Jotain sormiruokaa välillä lisäks.
 
Meillä alko meneen sosetta täydet 8kk-purkit lounaalla ja päivällisellä, kun loppui yösyönnit. Aamu- ja iltapalalla menee 1,5-2dl mössöö, välipalalla pussisose/pikkupurkki/ jokin hedelmä.
 
Meillä menee kiinteitä tosi vähän. Puuro ei juuri kelpaa, pitää yrittää nyt tavallisia puuroja vauvojen jauhepuurojen sijaan. Hedelmäsoseet ja sormin syötävät ovat ainoat jotka maistuu. Kasvis-ja lihasoseet ei juuri maistu itse tehtynä eikä kaupan. Jos saan puolikkaan pienen pilttipurkillisen alas niin hyvä on. Tissi sen sijaan maistuu jonkin kerran päivällä ja illalla tiheästi, yölläkin siinä kahden kolmen aikaan pitää imettää.
 
Meillä puuron korvaajana on välillä hedelmämössö; banaani+kiivi / purkkihedelmäsose, mihin tilkka öljyä ja neljänviljan leseseosta. Puuroina ollukin tavalliset puurot, mutta jos tarjoo useammin kuin 4 kertaa viikossa, alkaa kieltäytyminen. Joskus herkutellaan tetrassa olevalla puolukkapuurolla.
 
Yritin jossainvaiheessa nostaa systemaattisesti tän ruokailu annoksia pikkusen et saisin ton yöimetyksen loppumaan, ni tää tissiposki rupes vaan pienentää omia annoksiaan. Ja rinnalla olis kyllä viihtyny. Määrätietoinen tyttö. Syö tasan sen mitä haluaa.
 
Meilläkään ei toiminu niin, että kiinteämpiä ruokia tyrkyttämällä olis yöimetys loppunut. Piti lopettaa ensin yösyönnit ja sitten soseita uppos enemän. Onneksi yöimetyksen lopetus meni helpommin kuin ajattelin.
 
Meillä poika syö aamu ja iltapuuron hyvin ja välipalankin. Lounaan ja päivällisen pieni syöminen/määrä on nyt terkan ja pt:n mielestä ongelma. Enhän mie välisin voi syöttää? Sanokaa että tää on vaihe joka menee ohi? Alkaa tulemaan kohta pahemmanluokan "huono äiti syndrooma" ku mie en saa tätä syömään ja tätä tarkkaillaan melkein hysteerisesti.
 
Takaisin
Top