Kiinteät ruoat

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mua nykyään lähinnä ärsyttää mennä neuvolaan, kun AINA on joku asia huonosti, vaikka poika kasvaa normaalisti. Ei meilläkään kaikki sapuskat aina laske. Oli melkein pari kuukautta syömättä mutta nyt taas menee. Viimeksi kitisivät siitä, kun poika ei vielä syö kovin kokkareista ruokaa. Minkä hemmetti minä sille voin?! Että vedä henkeä ja unohda moiset! :Heartred
 
^ Miksi se on terkan mielestä ongelma? Onko kasvussa jotain? Meillä poika kasvaa hyvin hoikkana (-13- käyrällä) ja aamu- ja iltapalat oli suurimmat haasteet. Eri vaihtoehtoja kokeilemalla löyty mielusimmat vaihtoehdot ja annosmäärät ihan hyvät. Toki vain muutaman kerran viikossa sitä suositeltua puuroa vain. Yöimetyksen lopetuskin selkeästi lisäs ruokahalua. Mutta painoo ei silti mun mielestä sen reippaammin kerry. Hän ny vaan kasvaa näin... Ja meillä nimenomaa terkka vouhas näistä asioista. Lääkäri sano, että kun menee kuitenkin hyväksytyillä käyrillä ja lapsi itse tyytyväinen, ei tarvii huolia.
 
Pituus-paino kehitys vähän poikkeavaa heidän mielestä. Nyt oli kuiten painoa tullut vajaassa kuukaudessa mitä edellisessä kahdessa kuukaudessa yhteensä. Ois pitäny olla rnemmän. Paino nousi nyt siis hintsun vaille 500g.
 
Teillä pimmi siis sama tilanne kuin meillä. Jostain luin, että tässä vaiheessa pitäis tulla painoa 350-450g/kk. Meillä hyvänä kk:na tullut 300g. Eli teidän 500g kuulostaa minusta hyvältä. Ensi viikolla nähdään onko mikä on meillä tilanne. Housuista päätellen ei tosiaan mitään huimaa muutosta ole tullu...

Jos tosiaan lapsi tyytyväinen, älä liikaa huoli asiasta. Ruokahalukin kerkiää monasti vaihdella. :)

Lisään vielä, että lääkäri sanoi -20 olevan sellanen "turvaraja" paino-pituus-suhde käyrällä. Normaalivaihteluväli -20 - +10.
 
Monen mutkan kautta ollaan nyt siinä pisteessä että yöllä imetän max kerran n.klo 3-5 välillä ja oon tytsyn saanu syömään lounaalla tai päivällisellä yhen kokonaisen 8kk purkin. En aina mut joskus. Ja tämä tilannehhan voipi vielä muuttua.

Ja Pimmi, paras mittari on ihan oikeasti se et vauva on tyytyväinen, liikkuu, jokeltaa ja naureskelee:wink siteeraan omaa terkkariani: ei tarvitse kuin vanhempia katsoa niin tietää mistä lapsi on tehty. jos on vanhemmat pitkiä ja hoikkia niin mitä muutakaan voi lapselta vaatia.
Uskon että ihan kaikkesi yrität/yritetään lapsen ruokkimisessa mutta minkäs teet kun se laittaa suunsa kiinni. Ja jokainen vauva on yksilö ja niillä on se yksilöllinen kasvutapa myös. Toiset vauvat ottaa pituutta ensin ja sitten painoa ja toiset taas ottaa ensin painoa ja sitten pituutta. Tääkin terkan sanomaa.
 
Näinhän se on. Tänäänki taas jokeltanu ja hokenu äitiä niin etten melkein suunvuoroa saa. Inhottaa tosin pt:n tokaisut näkyvistä kylkiluista. Hieman näkyy makuulla ollessaan ja kylkikaari hieman selkeämmin. Minkä mie sille voin jos on isänsä puolelta saanut leveän rintakehän. Ja minun puolelta hieman pituusgeeniä vaikkei ihan lipputankoja ollakkaan.(minä vain 161cm.)
 
Muakin vähän jännittää kun reilun viikon päästä neuvola (10kk tulee 21. pvä), että onko se paino noussut miten. Vaikka tiedän että ihan tyytyväinen tuo lapsi on enkä paljon enempää pysty syömisen eteen tekemään.
Paria lusikallista enempää ei suostu soseen tai puuron muodossa syömään, joten useimpina päivinä en viitsi laittaa rahaa hukkaan siinä että edes avaisin sosepurkkia kun jää jäkikseen homehtumaan. Lapsi syö sitä mitä minäkin tai samaa mitä veljelleen teen.
 
Taas tuntuu muita häiritsevän pojan 10kk pieniruokaisuus. (Mua häiritsee ku muut jaksaa siitä mainita) Pitäs siis oikeasti syödä lounaalla 8kk tarkoitettu purkki. Ja sama päivällisellä.
Paria lusikallista enempää ei nyt mene lounasta/päivällistä. Miten muilla pieniruokaisilla on reagoitu syömiseen/syömättömyyteen. Kikkakolmosia on yritetty, mut mikään ei tunnu tepsivän.
 
Taas tuntuu muita häiritsevän pojan 10kk pieniruokaisuus. (Mua häiritsee ku muut jaksaa siitä mainita) Pitäs siis oikeasti syödä lounaalla 8kk tarkoitettu purkki. Ja sama päivällisellä.
Paria lusikallista enempää ei nyt mene lounasta/päivällistä. Miten muilla pieniruokaisilla on reagoitu syömiseen/syömättömyyteen. Kikkakolmosia on yritetty, mut mikään ei tunnu tepsivän.

Onnistuuko sormiruokailu? Meillä pari kuukautta nuorempi poika joka ei oo soseita suostunut syömään pariin kuukauteen. Ruokailut siis mennään täysin sormiruokaillen. Paljon paremmin uppoaa ruuat kun ite saa mättää ruokaa suuhunsa just niin paljon kun haluaa.
 
Meilläkin on nyt soselakko ja silloinkin kun söi, niitä meni max pieni purkillinen. Älä huoli. Oppii varmasti syömään jossain vaiheessa. Ei voi väkisin syöttää. Olin neuvolassa ihan varma, että paino ei sillä syömisellä ole noussut mutta olihan se. Olen syöttänyt sormiruokaa, hedelmiä, vihanneksia, pehmeitä ja karkeita soseita mutta ei niin ei. Jos ruokavälit ovat alle kolme tuntia, ei varmasti syö. Olen sitten antanut maitoa jossain vaiheessa. Väärin tai ei, poika on tyytyväinen. Nyt uppoaa sormiruoka, vaikka viime viikolla ei. On tämä melkoista sirkusta.
 
Mitkä puurot teidän pienillä uppoaa? Uskaltaisko antaa mannapuuroa ilman suolaa jos tekee tavalliseen maitoon?
 
Muksu merkin kaurapuuro maistuu. Sillointällöin tehdään vatkattu marjapuuro mannaryyneistä ja sekin on maistunut. Aamu ja iltapuurot ollaan tehty veteen ja sit lisätty korvikejauhe. Maitoon tehdystä puurosta en osaa sanoa mitään.
 
Meillä uppoo puurot tällä hetkellä hyvin. Mutta oon ajatellu, että tässä kuhan joudan keittäsin riisipuuron tavalliseen maitoon tarjoisin sitä tuolle 10kk:lle. Kypsennettyä maitoa saa mun mielestä alkaa jo käyttämään.
 
Me ollaan aloitettu jo siirtyminen tavan maitoon! Olen kyllä jo kuukausia antanut maistaa maitotuotteita ja neuvolassakin sen sanoin niin oli sitä mieltä että voi jo totutella maidon juomiseen.
 
Meillä ihan normi nallen kaurapuuro on uponnu ihan ok. Eri höysteitä käyttäen. Lounas ja päivällis ruoka on vaan taas kokenu jonkun inflaation, syö siis kyllä mutta vähemmän kuin joku aika sitten.
 
Ja juu, maitotuotteita vaan reilusti kehiin:wink
Käytiin tuossa kyläilemässä yhden vanhemman pariskunnan luona ja typy oli hetken sen mummo ikäisen sylissä, oli vähän tyytymätön ni tää sitten kekkas tarjota lusikan kärjellä kakusta kermaa! Oli typy selvästi kummissaan että mitäs tää nyt sitten on :oops: ja nyrpisti naamaansa :D rauhottui kylläkin. Ihan en ollu vielä aatellu kakkukermoja sille antaa, mut muut hoiti senkin homman näköjään.
 
Meillä ollaan jo totuteltu kovin maitoon. Ensin hapanmaitotuotteisiin ja maitoon ruoanlaitossa. Joskus 11kk iässä aloin korvata osan korvikkeesta normimaidolla. Äsken loppu viimeinen purkki Tuutia ja nyt ois tarkoitus siirtyäkin kokonaan tavalliseen maitoon. Tyttö täyttää siis maanantaina vuoden. Ja tämä totuttelu ja siirtyminen on tehty neuvolan ohjeiden mukaan
 
^ me tehtiin noin esikoisen kanssa ja samaa ajattelin tällä lokakuisella toteuttaa.

Imetän yhä, mutta annan hiipua sen nyt hiljakseen vuoden ikään mennessä. Jos piimää mennyt hyvin ruualla, en tarjoo "automaattisesti" rintaa ruuan päälle. Seuraavalla aterialla en sitten välttämättä annakaan piimää, että tulee sitten kuitenkin vielä imetyskertoja päivään.
 
Mä tein mannapuuroa, muttei maistunut. Täytyypi tehdä uudestaan. Silloin on tyytyväinen kun saa syödä soseet puuron päältä.
 
Mä en kyllä tajua miten tää imettäminen ikänä lopetetaan. Yltyy vaan. Haluaisin lopettaa siis tän vuoden loppuun mennessä. Ihan itsekkäästi itseni takia. Mutta kun nyt yritän vähentää imetyskertoja niin poika ei suostu syömään mitään kiinteitä ennen tissiä...
 
Takaisin
Top