Kiinteät ruoat

meillä syödään purkillinen kerrallaan ainakin kahdesti päivässä. Sellaset reilu kolme purkkia päivään menee keskimäärin...
 
Oon nyt antanut melkein sen ja tuntuu että ei näytä kylläisyyden merkkejä ollenkaan. Sit viel annan jotain sormisyötävää.
 
Meillä menee n puoli pilttipurkillista kasvissosetta kerran päivässä ja n 1/3 purkillista omenasosetta. Tää tuntuu pojan mielestä olevan sopiva annos jotta maitoa mahtuisi viel. Vaikka nyt on sose eka ja imetys perään, maitoa menee silti hyvin. Vaihtelen kyl välillä niin ett eka maito ja sit sose jos sosetta tuntuu menevän "liikaa".
 
Mä taas annan maitoa vasta 30-45 minuutin päästä ja nukutaan sillä vaunuun. Tuntuu sopivan pojalle hyvin ei hiero ainakaan päätä tissiin. Mun mielestä vuoden ikä tulee pian ja jos silloin pitäis jo syödä kuin muut niin maidon kokoaikaisella tarjoamisella siihen ainakaan päästä. Enkä halua imettää yli vuotta.
 
Mua taas harmittaa, kun puuron kaa ei tuu niin soseita annettua, tosin meillä on puuro illalla ja pikku kaveri on viime aikoina nukahtanut niin ajoissa että ollaan jouduttu iltamaidolle herättää. Pitää varmaan muuttaa ruokarytmiä. Siis vilja+marja/hedelmä yhdistelmä edistää viljan raudan imeytymistä.
 
Kannattaa näissä ruokamäärä keskusteluissa muistaa, että näillä meidän pienillä saattaa olla vaikka se 1-3 kk ikäeroa.

Tää meidän neiti ihminen ei oo ollu mikään kovin kova pulauttelemaan ja vatsa on toiminu tällä n. 3-4pv välein, ni tuossa just tänään sanoin neuvolassa, kun annoin joku aika sitten piltin poronkäristystä, niin tyttö alkoi pulauttelee huomattavasti enemmän kuin yleensä. Neuvolassa vahvistivat mun ajatuksen, et on senverta vahvaa lihaa tuo poro et se ei ihan kaikille äkkiseltään käy.
 
^ siis, että annettu poro vaikuttais vielä päiviä myöhemmin? Mietin vaan, kun meillä nyt parina päivänä oksenneltu pudosti. Poronkäristystä sai muutama (?) päivä sitten.
 
Mun tietojen mukaan annetut ruuat voivat vaikuttaa muutaman päivän myöhemmin. Siksi aloitustahtikin on niin hidas, että saadaan mahdolliset allergian aiheuttajat kiinni.

Mä päätin ettei aloiteta kiinteitä ennen matkaa (to). Vauva täyttää siis 6 kk matkalla, aloitetaan sen jälkeen, onhan hän 6 kk vielä sen matkan jälkeenkin. En pidä kiirusta ja uskon, että silti muutaman kuukauden päästä on ruokavalio jo samankaltainen kuin meilläkin.
 
Kyllä se vaikutus alko ihan samana päivänä. En usko et poro olis mitenkään allergisoivaa, vaan niinkuin neuvolassakin tänään sanoivat sen olevan niin tuhtia, et voi olla vähän vaikee/pitkäkestoinen sulateltava.

Ja kun aattelin et se ei oo niitä allergisoivia ruokia, ni annoin parina perättäisenä aamupäivänä samoin tuloksin. Nyt on poro siis maistettu, mutta tälläerää sitä ei enempää syyä tuon pulauttelun vuoksi.
 
Meillä ei poro aiheuttanut mutta nyt oon huomannut että kaikki soseet mitkä sisältää tomaattia aiheuttaa. Kiva kun sitä on tungettu aika moneen HIPP 6kk soseeseen. :sad001
 
Mitenkas marjoja maistatellaan? Ajattelin vaan kun pelkastaan ovat aika happamia. Meilla nimittain omenakin on vaavin mielesta liian hapan.. Vaikka aion kylla jatkaa sen antamista tietenkin.
 
Voi itku sentään! Meinasi tulla vääntöä anopin kanssa näistä kiinteistä ruoista ja sokerista. Olen selittänyt ettemme halua antaa lapsellemme sokeria tai sokerisia tuotteita pitkään aikaan. Hän meinasi että kai nyt pikku lusikallisen vauvallekin voi jäätelöä antaa! Sanoin että ei, ja toisekseen lehmänmaitotuotteita ei suositella alle yksi vuotiaille. Kauhea huokailu ja tuhahtelu alkoi että kylläpä on hankalaa!!! Sanoin vain rauhallisena (vaikka sisällä tuntui kiehuvan), että ei ole kun vauva ei kestä vielä proteiinin määrää mitä lehmänmaito sisältää. Lisäksi muutenkin tuntuu, että ihan sama mitä näistä nykyisistä suosituksista sanoo, on kaikki NIIN hankalaa.
 
Kumma juttu. Aina nuo mummot ois nuita makeita tuputtamassa. Me käytiin varsinkin anopin kanssa kova vääntö siitä millon esikoiselle sai antaa makeita. Ihan oikeasti.
Omalle äidille uskalsin sanoo aikalailla suorat sanat makeitten antamisesta.

jäätelöäkin molemmat tahoillaan yritti tarjoilla ennen vuoden ikää, mutta torpata Iin niiltä nekin aikeet. Ja nää meijän muksut ei oo ees niitä ensimmäisiä lapsenlapsia ja tiiän että molempien mummojen kanssa on käyty asiasta tiukat keskustelut myös muitten lastenlasten kohdalla.
Luulen että meillä tähän myös osaltaan liittyy se, et mummot ei asu ihan naapurissa, ni ne yrittää osittain tiedostamattaan luoda lapsille sellasen olon et Mummola ja ukkila on kiva paikka ja siellä saa herkkuja mielin määrin.
 
Todella ärsyttävää kun aina tuupataan sokeria joka paikassa. Ihan kun ei voisi olla kivaa ilman herkkuja.
 
Joo minä en ymmärrä MIKSI lapsi pitäs heti totuttaa sokeriin ja kaikenmaailman herkkuihin! Mihin se lapsi tarvitsee niitä? Ei me aikuisetkaan niitä tarvittas! Itekään ei miehen kanssa syödä karkkia. Hedelmätkin on niin makeita, että menee meille karkista :)
 
Musta on järkyttävää että myös jossain vauvan soseissa (4kk->) on lisätty sokeria! Ainakin piltin soseissa oli osassa...
 
Takaisin
Top