Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noi pirkat mitä käytän on luomukamaa.
Tarkoitus oli tehdä kaikki itse, kunnes löysin nuo lisäaineettomat sopu hintaan.
Hedelmät muussaan itse, mulla on sellainen mortteli systeemi.
 
Mä oon antanut nyt perunan lisäks bataattia ja päärynää. Kaikki on ollu tosi helppo ja nopee valmistaa itse. Kävin kaupan vauvanruokia kattelemassa ja tosi monessa oli sokeria, vettä tai MEHUA. Oliks omena vai päärynäsose kun sisälsi ainoastaan 50% itse hedelmää. Ja joku aurinkoinen hedelmäsose sisäls 9g/100g sokeria. Niinpä oon päättänyt tehdä niin pitkälle itse ruokia kun mahdollista. En jaksanut nyt ainakaan toistaiseksi alkaa etsimään ja vertailemaan jotain valmisruokaa, jonka ravintosisältö olis mun mieleen. :) innolla jo odotan huomista kauppareissua ja illan kokkailuja. Huomenna taidan ostaa parsakaalia, banaania ja avokadoa maistettavaks.

Joo, mutta eihän se sokeria 9 g /100 g ole yhtään paha juttu, kun kyse on hedelmien/marjojen OMASTA sokerista. Sitä et niistä pois saa, vaikka kuinka tekisit soseet itse. Kurkkasin huvikseni tuota vauvanruokakokoelmaamme ja kyllä ainakin sekä piltissä ja bonassa lukee selvästi, että ei lisättyä sokeria tai sokeroimaton ja silti on sokerit tuota luokkaa. Sehän on noissa hedelmissä ja marjoissa niin, että suurin osa niiden sisältämästä hiilihydraatista on sokeria. Ja tässä esim. banaanin ravintosisältö http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049 eli 100 grammassa on 13,5 g sokeria.
 
Ja lisäyksenä vielä, että tehdään kyllä paljon myös itse ja annetaan ihan "raakaakin" hedelmää, mutta ei yhtään karsasteta myöskään valmistuotteita.
 
Joo toki hedelmässä aina on oma sokeri, mutta ilmoitetaankohan hedelmän oma sokeri erikseen ravintosisällössä? Mielestäni siinä putelissa kyse oli lisätystä sokerista, mutta kuten sanoin niin en ole juurikaan tutustunut noihin. Yllätyin vaan siitä, ettei nopeella vilkasulla ne valmiit soseet ollutkaan "priimaa". Tai siis olin kuvitellut, että ne lastenruuat on sitä itseään ja tosi terveellisiä. En tiedä miks tää täytyy aina ilmottaa erikseen, mut tarkotus ei ollu kritisoida purkkiruokaa vauvoilleen syöttäviä, vaan enemmänkin ihmrtellä niiden sisältöä...
 
Ähh.. Tarkotin siis et ilmoitetaanko hedelmän oma sokeri erikseen siinä ainekset osiossa, ei ravintosisällössä!!! :)
 
Ei hedelmän omaa sokeria ilmoiteta aineksissa. Jos siinä on mainittu sokeri, niin sitten on lisättyä. Mutta näistäkin yleensä löytyy vielä erittely siitä, että mikä osuus tuotteen sokerista on omaa ja mikä lisättyä.
 
Nyt on meilläkin eka maistelu takana. Juhannuksena päätin ykskaks, että nyt annetaan hieman porkkanasosetta, kun omasta syömisestä ei meinannut tulla mitään. Jätkä vieressä vaan ynisi ja tapitti äipän ruokaa ja suu kävi samaan tahtiin.

Ilme oli mielenkiintoinen ja aika sotkemiseksihan se meni. Kielellä työnsi ulos, mutta oli selvästi kiinnostunut ruokailusta ja lusikan käytöstä.
Maisteluannos oli 0,5cm porkkanaa höyrytettynä. Vatsakin kesti hyvin.

Kiva tietää et Pirkalla on luomusoseita. Ei käydä K-kaupoissa, niin ei voi tietää.
Vältän ihan viimeiseen asti Nestlen tuotteita(Piltti, Bona). Sen yhtiön toiminta on kyllä niin ala-arvoista!
 
Muokattu viimeksi:
Kiitti linkistä Eriika! :) jäin selaamaan sivua ja nuo välipala"pussit" on 100% hedelmää/marjaa. Loistavaa!!
 
Meillä kukkakaali aiheutti aikalailla ilmaa vatsaan. Oon nyt sekoittanut sitä perunan ja porkkanan sekaan niin on vatsa kestänyt paremmin.
 
Meinaan kans antaa huomenna porkkanan kanssa. Ei oo mikään ihme et aiheuttaa ilmaa ku lapsena sitä sanottiin kakkakuuliks :)
 
Joku muukin täällä muistaakseni kommentoi kukkakaalin aiheuttamaa aromia. Teille vinkiksi: jättäkää maa-artisokkasoseet väliin. ;) on nimittäin ihan omaa luokkaansa sen levittämät tuoksut..
 
Täytyy siis noudattaa neuvoa, kun mies meinas ovella, kun töistä tuli, että hän lähtee takaisin ku on niin kaamee haju :D
 
Mmm: Ootko siis antanut maa-artisokkaa vauvalle? Onko maha kestänyt hyvin? Itse tykkään kyseisestä mukulasta kovin, joten sais hyvän syyn tehdä samalla itselle soppaa sitten, kun kiinteitä aletaan maistella meilläkin. Mietin vaan, kun muistan lukeneeni, että maa-artisokka aiheuttaa herkästi monille aikuisillekin vatsavaivoja. Kokeilemallahan se tietty selviää, mutta ois kiva kuulla kokemuksia. :)
 
Mä törsäsin ja ostin tänään pari tuubia semmosia Ella`s kitchen soseita. Ainaki se Pirkan tuubisose maistu jäbälle hienosti :joyful: Kohta ku päästään liharuokiin kiinni ni pääsee tekee jäbälle ruokaa ite, josko ne maistuis paremmin ku pelkät kasvikset. Kaveri vinkkas että kananpojan jauhelihasta saa hyviä, mietoja vauvanruokia aikaseks :smug:
 
Samsam, en ole tälle helmikuiselle, mutta tuo edellinen sai artisokkia. Eikä niistä hälle tullut mitään vatsavaivoja, ei kyllä tullut mistään muustakaan ikinä.
 
Kiitti, mmm. Eiköhän me otetaan maa-artisokat maistoon tossa syksyllä. Ei ainakaan vaikuta mitenkään herkkävatsaiselta tyypiltä tää meidän neiti. Toki vielä täysimetyksellä mennään, mutta oon ihan huoletta saanut syödä kaikki chilit, sipulit, ruisleivät, suklaat jne. Mitään mahavaivaa ei oo ollut koko tän reilun 4 kk:n aikana.
 
Oi ja meillä on niinniin älyttömän herkkä vatsainen, että itekin joutuu varomaan syömisiään. Ja nyt nämä sosekokeilut on vaan vahvistanu sen tosiasian. Kyllä vaan rintamaidolla mennään pääasiassa vielä pitkään. Ehkä sinne rippikouluun..
 
Takaisin
Top