Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oo laittanut vettäkään, vaan lantraan tissimaidolla sitten juuri ennen tarjoilua. Ihan puhdasta kasvista siis.

Mä oon laittanu lorauksen öljyä ku täällä lukemassani esitteessä ja soseiden ohjeissa niin oli. Huvittavaa ku piti tosiaan muka ohjeen kanssa alussa tehä vaikka eihän siihe tosiaan muuta tuu ku sitä vihannesta ja nestettä ja loraus öljyä jos haluu... :D mä oon nyt parina päivänä antanu jo kolme kertaa päivässä soseita: päivällä, iltapäivällä ja illalla. Ja siis vihannessose, hedelmäsose ja puuro. Ku vaikutti taas yks iltapäivä ettei maito kelpaa millää mutta nälkä ois. Tänään sit söi tosi hyvin kaikki soseet ja imetyskin onnistui vaihteeksi hyvin. Vaihdoin tänään hirssipuuron neljänviljanpuuroon ja uppos paljo paremmin! Ja viime yönä nukkui semmoset 12 tuntia putkeen!

Mulla oli kyllä välillä sen imetyksen kans ongelmia kun ei maito tuntunut riittävän. Pumppasin sit taas muutaman kerran ku joku tääl tais neuvoa et se lisää sitä maidon tuloa. Ja en siis tosiaan saanu ku semmosen lusikallisen sitä maitoa ulos mutta sen jälkeen aina lisäänty maidon tulo! Eli kiitti vinkistä! Nyt ei turhauta läheskään niin paljoa pumppailla vaikkei sieltä mitään tulekkaan :)

Ja meillä kans tosiaan vaipat aikamoisia hajupommeja... Mut se tais alkaa jo vähän ennen kiinteitä mikä oli musta aika yllättävää ku luulin että se vasta kiinteitten myötä alkaa.

Meillä tuli luumusoseesta uusi herkku, se upposi oikein kunnolla! Meidän esikoinenkin maistoi ja tykästyi myös sen verran, että kateellisena katseli vierestä, kun pikkusisko söi :grin Täytyypä siis ostaa lisää.
Kauankohan menee, että luumusose alkaisi vaikuttamaan vatsan toimintaan, onko kenelläkään kokemuksia?

Kyllä mä lisäsin esikoisen aikaan ns. hyviä rasvoja ruokaan. Lapset kuitenkin tarvitsee hyviä rasvoja kehittyessään ja jos nyt ei mitään avokadoa vedä päivittäin (eikä meillä kalaakaan ikävä kyllä ihan suositeltua 2-3 kertaa viikossa syödä...), jää niiden määrä helposti kotiruokaa syövillä lapsilla vähäiseksi. Niinpä lisäsin öljyä ruokaan. :) Sama on suunnitelmissa tälle poitsullekin jatkossa. Ei nyt tietenkään tässä vaiheessa kun vasta opetellaan makuja ja maistellaan, mutta jatkossa kyllä kunhan ruokaa menee enemmän. :)

Vastauksen sainkin omaan luumusosekysymykseeni.. Kaksi vaippaa meni äsken, kun luulin tytön olevan valmis ja sain taas uuden vaipan laitettua niin sitä tavaraa vaan tuli lisää. Jouduin vähän auttamaan, että sai kaiken ulos. Kaikkea sitä joutuukin äitinä tekemään :)
Ei kyllä ihme, että on ollut nämä pari päivää jotenkin vaikean oloinen :confused:
Täytyykin ottaa ihan tavaksi antaa vähän väliä tuota luumusosetta, kun meillä näköjään vaikuttaa ainakin heti seuraavana päivänä :)

Meilläkin on ummetusta, koklasin nyt päärynää, sekin kuulemma auttaa, mutta lempeämmin kuin luumu. Tyttö olis kyllä voinut aatella vanhempia ja säästää tän kakan panttauksen ens viikkoon, ni oltais selvitty lentokoneessa ilman kammottavaa niskapaskaa :p

Noista öljyistä vielä, siis joo toki sitten kun oikeesti syödään syödään ni meinaan laittaa, mutta meillä edelleen maistellaan vaan teelusikallisia, kun mua rupes jotenkn pelottaa, että maito loputtaa enkä halua nyt alkaa sen kanssa kikkailemaan reissussa. Maidontulo on vähentynyt hurjasti, bye bye suihkutissit ja yölliset pumppailutarpeet, tyttö joutuu tekemään oikeesti hommia aina että maito alkaa herumaan o_O

Mä pelkäisin, että öljyissäkin saattaisi olla suolaa? Eilen olin käymässä kaupassa ostamassa kaurahiutaleita ja huomasin, että kauheasti sokeria näissä tuotteissa - kappas, meidän korvikkeissakin on (!?) Mä onniin luullut, ettei vauvan ruuissa oo mitään ylimääräistä mutta nähtävästi on...mut kai ne on sit kohtuuden rajoissa....
Gemini meillä meni eilen niin, että annoin maistella kanaa ensin, sit lisäsin sen porkkanan sekaan ja sekään ei oikein kunnolla maistunut, tuli sit muutaman lusikallosen jälkeen itkupotkuraivari. Seuraavan kerran kokeilin suoraan kanaporkkanaa ja sama reaktio mutta kappas, annoin heti perään päärynää niin se lautanen tyhjeni hetkessä....eli poikamme on jo sanonut kantansa....

Djumg, korvikemaito sisältää maitosokeria eli laktoosia. Se on sitä maidon sisältämää hiilihydraattia, mikä paketissa mainitaan. Myös äidinmaidossa on laktoosia (sokeria) :)
Näin olen asian ymmärtänyt.

Muokattu viimeksi:
Toinen kun kasvaa niin kanapizzaan laittaa tulevaisuudessa ananaksen sijaa päärynää :grin

Josta tulikin mieleen, että mies muuten söi viikonloppuna jotain Kotipizzan lankkupizzaa, jossa oli bulled pork:ia ja omenaa. Oli kuulemma hyvää, kun hän tykkää makean ja suolaisen yhdistelmästä :)

Ok, katos ei meikäläinen tuollaisia osannut (eikä tiennyt) ajatella. Siis sokereista. Nyt meni porkkanakin hyvin suusta alas - mandariinin saattelemana (tai se oli se, kun mummi syötti, niin piti näyttää kuinka hyvin syö) :)
Mites, onko kukaan jo puuroa syöttänyt? Ja onko tullut jo jostain kunnon mahapuruja?

Juu, äidinmaitoon sekoittaminen kuulostaa hyvältä idealta, saa sitten vähän rasvaakin sitä kautta. :) Eipä tullut mieleen!

Lainasin nyt kirjastosta pari sormiruokakirjaa ja yhden kirjan soseresepteille. Heti alettuani lukea ekaa sormiruokakirjaa, siinä sanottiin että sormiruokailun saa aloittaa vasta 6kk iässä ja sitä ennen pitää ainoastaan täysimettää tai antaa korvikkeita, ihan sama minkä kokoinen vauva. o_O Vain jos on joku erikoistarpeinen keskonen, voi poikkeustapauksissa antaa kiinteitä jo ennen 6kk ja silloin soseina. Meni vähän fiilis koko kirjasta ja kiinteiden aloittamisesta heti jo tosta kommentista.

Me meinattiin aloittaa perunasoseella ehkäpä huomenna, tosin nyt taas aprikoin, että mitäköhän taas oikeasti kannattaisi tehdä. Kaveri oli kysynyt omasta neuvolastaan mielipidettä meidän jättivauvan ruokintaan, ja saanut kommentin, että ehdottomasti jo kiinteitä. Onhan tuo jo lähes 5kk (lasketun ajan perusteella jo sen 5kk) ja ekat pari viikkoa menisi muutenkin niin pieniä määriä, mutta en nyt taas tiedä.

Mä luin maxindeli-blogista, että soseita voi notkistaa kesäkurpitsalla. Testasin sitä ja toimii, näin niinku maidon korvikkeena :) Ja meillä omena ei oikein ensin maistunut, seuraavalla kerralla notkistin (tai ennemminkin laimensin makua) sitä kesäkurpitsalla > menee alas kuin häkä :)

Maidolla olen notkistanut mm. perunaa ja alkuun annoin kaiken seassa korviketta, nyt vähän sekä että. Meillä menee taas vähän enemmän muutenkin korviketta, joten sillä en ole kokenut sitä tarpeelliseksi lisätä soseisiin.

Annisla, noita ristiriitaisia ohjeita on joka kirja täynnä. Marttojen kurssilla kehoitettiin sekoittelemaan makuja keskenään (kun makuja on ensin testailtu yksinään), mutta Vauvan ja taaperon keittokirjassa kehoitettiin 7-8 kuukauden iässä vasta sekoittamaan makuja. Öö, ota näistä nyt selvää. Olen siis nyt kuunnellut enää vain omaa terkkaria ja omaa vaistoani. (Toki nyt terveen järjen kera, en nyt mitään kiellettyä ala syöttämään :p)

Me ollaan nyt kuukauden päivät maisteltu tosiaan, enemmän kasviksia ja parina päivänä hedelmiä. Nyt kun soitin neuvolaan tosta ummetuksen kotihoidosta ni käskivät vähän pikasesti lisäämään puurot ruokavalioon, sillä kun kerran kiinteitä jo menee, tarvii ruuansulatus myös kuituja toimiakseen. Että tosiaan ota nyt näistä sitten selvää, kun kerran alkuun sanotaan että 1-2 makua max per viikko. Tolla tahdilla ei vaan yksinkertaisesti olla ehitty viljoihin asti, mutta huomenna alotetaan sitten aamu kaurapuurolla koko perhe. Ootteko muuten puuronkin keittäneet rintamaitoon? Se ei ehkä taida kestää keittämistä? Pakkauksessa lukee, että valmistetaan lapsen käyttämään maitoon, ni mietin käsittääkö se myös ämmän sitten...?

Ainii! Ja neuvolasta väittivät, että ummetuksen syy on todnäk maidontuotannon lopahtaminen! Että juota sille vettä! Häh!!? Nyt jos rupeen vettä juottamaan mahan täytteeksi, ni sittenhän tyttö juo entistä vähemmän maitoa! Saivat mut nyt kuitenkin ihan paniikkiin, että maito loppu, vaikka alitajuisesti tiedän, ettei se enää tässä vaiheessa noin vaan lopu ja tiedän, että maitoa kuitenkin tulee, kun sitä riittää niin runsaasti oksennettavaksikin aina...kerpeleen neuvola! :mad:

Skylar, meillä th erikseen sanoi, että kun 4 kk:ssa aloitettiin kiinteät, niin 5 kk iässä sitten puurot. Ilmeisesti juurikin tuon ruoansulatuksen takia. Mutta ihme juttu tuo vesi, mun mielestä aina on ollut puhe, että maitoa aina ensin. Rintamaitoa tai korviketta...

Minä oon nyt ihan pihalla, että mimmosta puuroa sitten pienelle keittelis.. o_O

Mä oon antanu meidän tytölle jo 2kk iästä asti fenkoliteetä ja välillä vettä. Siinä teessä on siis tosiaan vaan sitä fenkolia ja se on nimenomaan vauvoille tarkoitettua. Aloitin sen antamisen ku oltiin lomalla ranskassa ja niin kuumat kelit. Se auttaa myös mahavaivoihin ja tyttö vaan tuntuu muutenkin tykkään siitä. Maitoa on edelleen juonut hyvin tietty lukuun ottamatta joitain "vaiheita" jolloin vaan ympäristö kiinnosti eikä jaksanu keskittyä imemiseen...

Mä annoin ekana viljana hirssiä ku kätilö suositteli (en tiiä miksi). Ei kuitenkaa tuntunu vielä viikon-kahenkaa jälkeen maistuvan ni vaihdoin neljänviljan puuroon, joka uppoo paljo paremmin. Oon tehny sen maidonkorvikkeeseen ku olin ostanu paniikissa yhen varulta jo ennen synnytystä. Pelkäsin ettei imetys onnistu ja halusin jo varautua siihen :D En oo sit miettiny vielä et miten sitte koha se loppuu.

Tyttö juo siis nykyään jo päivässä yleensä 100-200ml sitä teetä. Nykyään annan sitä pääasiassa ruoan jälkeen ja senki jälkeen tytölle kelpaa vielä tissi :D

Jos kiinteät aloittaa aikaisintaan 5-kuisena, niin voikohan silloin aloittaa ekat kokeilut vellillä tai puurolla, vai onko parempi aloittaa kasviksilla? Olen koko ajan ajatellut, että perunalla aloitetaan kuten mun isompien lasten kanssakin 10 ja 12 vuotta sitten, mutta kun nyt se kiinteiden aloitusikä tulee olemaan meillä vähintään se 5 kk, että niitä viljojakin ohjeiden mukaan voi syöttää, niin tulin vaan ajatelleeksi, että jos aloittaiskin vellillä tai puurolla. Voin tietysti kysyä terkkarin mielipidettäkin 5 kk neuvolassa, kun ennen sitä ei nyt varmaan ainakaan vielä niitä kiinteitä aloiteta.

Härregyyd, neiti tykkäs puurosta ku hullu puurosta, siihe mitään hedelmäsoseita tarvittu kyytipojaks. Ei oo ainakaan tuossa äitiinsä tullu, kun muistan, että pk:ssa pienenä suurinpiirtein oksensin ja söin sitä halavatun kaurapuuroa :grin

^ Oisko ne kasvikset paremmin alkuun sulavia kun viljat, mutta toisaalta alottaahaan jotkut tosiaan velleillä, mutta onks nekin vähän miedompia riisi- ja maissivellejä?

Takaisin