Kiinteät ruoat

Mäkin saan aikaseksi tänne välillä kirjottaa On tää vauva-arki niin vienyt mukanaan ettei paljon muulle löydy aikaa. Vaikkei kyllä yhtään ainakaan siitä johdu että ois vaikea hoitoinen tytteli täällä, päinvastoin. En vaan oo ite niin järjestelmälliseksi oppinu vielä et aika riittäs kaikkeen

Mä alotin täällä jo kiinteiden maistelun reilu 4kk iässä. Ei kukaan painostanu, Saksassa enemmänki sanotaan et vähä myöhemmin vois alottaa. Mut tytteli vaan katteli aina niin kiinnostuneena ku söin ja muutenki alko olla tissillä useammin niinku ois isompi nälkä jo, joten sen takia alotin. Mutta siis täysimetän edelleen, annan vaan iltapäivällä tissin jälkeen vähän sosetta maistella. Ja aattelin siihe 6kk ikään jatkaa näin hiljalleen totutellen. Luin jostain et aamupäivä on useimmille vauvoille paras aika maisteluun ku ne on silloin virkeimmillään ja hyvätuulisimmillaan

Mut tosta on kyllä niin monta eri mielipidettä ja joka vauva on niin erilainen et kannattaa vaan sen mukaan toimia mikä parhaalta tuntuu
 
Meillä vauva on myös alkanut osoittaa suurta mielenkiintoa äidin ruokalautasiin. :D Ajattelin, että se olisi kaiketi merkki, että kiinteitä voisi kohta kokeilla - ei ehkä vielä soseina, mutta sormiruokana sen verran kun vauvaa itseä huvittaa syödä. Tänään tuli 4kk täyteen, niin senkin puolesta kiinteät voisi olla jo suht ok, ja (tärkeimpänä ehkä) kokonsa puolestahan vauva on jo n. 7-8 kuukautisen kokoinen. Pitää kyllä vielä hieman lukea tuosta sormiruokailustakin ja keskustella neuvolassa ennenkö menen kokeilemaan. Toisaalta meillä menee vielä täysimetyskin ihan hyvin, vauva on pirteä ja hyväntuulinen ja nukkuu yöt, tosin vähän pulskempi poika voisi äidin mielestä olla.
 
Meillä poika on myös alkanut seuraamaan, kun syön ja katselee siihen malliin että haluaisi lusikallisen :) Yhden kerran olen antanut ihan pikkuisen banaania maistaa, mutta aion vielä jatkaa täysimetystä, koska sillä edelleen hyvin kasvaa ja maitoa riittää. Jos vaan kaikki menee hyvin niin puolivuotiaaksi yritän täysimettää...
 
Meilläkin tuli neuvolasta siunaus jatkaa täysimetyksellä nyt 5 kk neuvolassa, paino kasvaa tasaisesti vaikka onkin miinuskäyrällä. Maistelullekaan ei ole vielä tarvetta... Eli sinne 6 kk tienoille ajattelin mennä ihan imetyksellä.
 
Mua alkaa pikkuhiljaa anoppi ärsyttää, kun se kysyy joka kerta kun nähdään, että "jokos on soseita maisteltu" tai "koskas meinaatte kiinteitä antaa". Tämä kysely alkoi 2 kk iässä ja joka kerta on sanottu, että 6 kk täysimetyksellä mennään jos maitoa vaan riittää... On vissiin huolissaan pojanpojastaan. :mad: Jotenkin sitä osaa tuollaisenkin kyselyn ottaa loukkauksena, että ihan kuin mun maito ei olis hänen mielestään riittävän hyvää ravintoa tms. :rolleyes:
 
Tuo on Pihla niin tavallista vanhempien ihmisten joukossa! Muistan itsekin ärsyyntyneeni ihan tosissaan esikoisen kohdalla tuosta jatkuvasta kyselystä, jopa jankuttamisesta. Nyt annan mennä toisesta korvasta ulos... Ja anoppikin on oppinut, enää hienovaraisesti kyselee, että eikö niitä vielä aloitetakaan...

Mutta toisaalta, jos on itse saanut ohjeita tyyliin "iso poikavauva ei voi pärjätä äidinmaidolla", "pitää juottaa paljon vettä isolle vauvalle" ja "kiireesti lisäruokaa 3 kk iästä alkaen" niin ehkä se voi olla vaikea ymmärtää että nykyisin suositellaan 6 kk täysimetystä...

Niin ja ainakin itse huomasin, että sitä kiinteiden aloittamista odotetaan niin kovin osin siksikin, että se vähentää vauvan riippuvuutta äidistä ja osaltaan helpottaa isovanhempien osallistumista. Eli ainakin meillä siinä oli vähän oma lehmä ojassa. :wink
 
Mun anoppi on myös sanonut niistä kiinteistä usein, kun on niin iso poika. Itseä kyllä kanssa mietityttää, että jos tuo nyt on keskimääräisen 7kk-ikäisen vauvan kokoinen 4 kuukauden iässä, niin onko sitten koolla vai iällä enemmän merkitystä kiinteiden suhteen. Luin jostain, että kiinteät olisi hyvä aloittaa 6kk mennessä nimenomaan raudan saannin varmistamiseksi, niin toivon, ettei meidän pojalla ole sen suhteen ongelmia, vaikka edelleen vain täysimetän. Neuvolasta koitin nyt taas kysyä mielipidettä, mutta ei siellä oikein sanottu mitään suuntaan tai toiseen.

Pitää nyt varmaan tutustua tuohon sormiruokailuun, ja varmaan todellakin aloitan kiinteät vauvan oman mielenkiinnon mukaisesti sormiruokaillen n. 4.5-5 kk ikäisenä, ja kunnolla soseita ja muita sitten 6kk iästä eteenpäin. En vain tiedä kuinka kiire tässä on, vielä ei oikeastaan huvittaisi aloittaa kiinteiden kokeilemista, mutta onhan tuo poika tosi iso ja varmaan raudan tarvekin sen mukainen.
 
Mä oon pulassa.
Tyttö nyt siis muutaman päivän yli 5kk ja soseet alotettiin 4kk iässä. Aloitin "suolaisilla" ensin. Nyt viikon ajan ollaan maisteltu myös hedelmä- ja marjasoseita.
Sen jälkeen ei oo muut maistunukkaan. Puuro menee vain hedelmäsoseen kanssa. Muut ei ollenkaan. Maistaa kielellä lusikan päästä ja sen jälkeen ei avaa suuta ollenkaan.

Annanko nyt sitten pelkästään makeita soseita?!
 
^Mä tekisin päinvastoin. Jättäisin makeat pois niin eiköhän muutkin ala taas maistumaan. :)

Kuitenkin tämän ikäisellä pääasiallinen ravinnonlähde on maito, niin ei tuo maata kaatane jos hetken menee vähemmän sosetta. :)
 
Täällä aloitettiin eilen kiinteät (kasvissoseella) eli pari päivää ennen 4kk ikää. Annettiin ensin maitoa (n.200ml) ja sitten sosetta. Sitä syömistä voisi enemmänkin kutsua maisteluksi, kun kovinkaan paljon ei mennyt ja osa tuli vielä ulos :)

Tänään meni pikkasen enemmän. Vähän yllätyttiin kuinka hienosti tyttö availi suutaan, kun näki lusikan edessään.
Oli kyllä suloinen, kun piti oikein sellaista nautiskeluääntä maistellessaan ja sitten välillä vähän irvistelyä :grin
Ja heti, kun tyttö ei enää availlut suutaan lusikan ollessa siinä edessä niin tiesi ruokailun olevan päättynyt :)

Aika pitkään tulee vielä menemään ennen kuin sose tulee korvaamaan kokonaisen aterian. Ja se maitohan tosiaan on se pääravinto vielä pitkän aikaa :)
 
Tänään käynnistyi sosetehdas ja aloitus oli porkkanalla. Pienen lusikankärjellisen ehdin kiilata tytölle suuhun ja sitä irvisteli pari sekuntia ja tyhjensi sitten koko mahansisältönsä saman tien. :sick006 Taisi olla liikaa herkälle makuaistille. Pienen pesun ja vaatteidenvaihdon jälkeen uusi yritys, tuloksena irvistelyä, kauhistunutta ilmettä ja se pieni maistiainen kiilattiin vaan suusta ulos. Ei vakuuttava aloitus. :sad001
 
Meillä aloitettiin maistelu lauantaina porkkanalla :) Kun tytölle sai suuhun sosetta, ei se selkeästi ollut "kamalan makuista", vaan lähes kaikki meni alas :) Koostumus selkeästi vaan hämäsi :)
 
Mä haluaisin aloittaa tällä tai ensi viikolla kiinteiden maistelut sormiruokaillen, mutta ei varmaan ehditä kun äiti on vielä niin ulalla sormiruokailusta. Poikaa selkeästi kiinnostaisi muu ruoka ja se saa nyt paljon rintaraivareitakin kaiken lisäksi, mutten toisaalta halua hasardisti kokeillakaan mitään, jos poika tukehtuisi väärän kokoisiin tai liian pehmeisiin tms. paloihin. Mutta melko pian varmaan täälläkin aloitetaan maistelut. :)
 
Mä olen kyllä niin tyytyväinen, kun sosetta voi vihdoinkin antaa ja niin on meidän tyttökin! Aivan mahtavan hymyn antoi tänäänkin heti ensimmäisen lusikallisen jälkeen :Heartpink Jos kasvissose on näin hyvää niin saas nähdä minkälainen on ilme, kun saa hedelmäsosetta ensimmäistä kertaa :grin

Onneksi tällä viikolla on neuvola, koska oon vähän pihalla noista määristä, että kuinka paljon saa sosetta antaa päivän aikana. Nyt olen antanut kerran päivässä kello 16-17 välillä (heti maidon jälkeen), kun se on aika jolloin koko perhe syö samaan aikaan.
Tyttö syö noin 2rkl ja söisi varmaan enemmänkin, jos maitoa ei annettaisi :)
Mies on sitä mieltä, että voisi antaa pelkkää sosetta yhdeksi ateriaksi, mutta muistan lukeneeni, että maitoa tulisi alussa antaa aina ensin, kun se on vielä se pääravinto ja muutenkin saattaa vähän lieventää vatsavaivoja, joita alussa voi tulla.
En ole onneksi huomannut, että tytöllä vatsaan vääntäisi (vielä ainakaan) :)
 
Mä kans annoin juuri tolleen yhden imetyksen jälkeen sosetta semmoset kolme-neljä viikkoa. Viikko sitten muutin sen toisin päin et eka sose ja sit imetys. Ei heti alkanu paljoa enempää syödä sosetta mut nyt viimeset päivät meni jo paremmin. Tänään maisteltiin sit myös iltapuuroa ekaa kertaa. Näytti maistuvan mutta eihän sitä tietty paljoa vielä menny :) Se vaan nyt huolettaa että loppuukohan mulla nyt maito ennen aikojaan... Ku on huomattavasti into tissille loppunu, ei yhtään tuntuis kiinnostavan. Ja mulla ei oikein pumppaus onnistu (muuten ku sillo jos tissit ihan täynnä) joten ei voi silläkään ylläpitää tuotantoa. Tänään yritin pumpata taas ni tuli noin ruokalusikallinen! :sad001
 
Pumppauksessa tulee rinnoille stimulaatiota, mikä on tärkeintä kun tarkoitus on lisätä / ylläpitää maidontuotantoa, joten se ei kerro kaikkea vaikka pumppaussaldo olisikin pieni. Mä olen joutunut nyt alkaa pumppaamaan iltaisin, kun poika on jo 6 iltana peräkkäin saanut pullosta 150-200 ml eikä tissi kelpaa pienen imun jälkeen ollenkaan. Eilen jo luulin, että kaikki sujuu taas, kun sain pojan 40 min imetyksen jälkeen nukkumaan, mutta paskat, heräsi puolilta öin eikä tyytynyt tissiin.

Me maisteltiin eilen ekaa kertaa sosetta, bataattia. Ihan hyvin meni, tosin en ole ihan varma tuliko siitä vähän vatsanpuruja, vai pelkkää nälkääkö huusi kun yöllä heräsi. Kakka on ollut vihreää tai vihertävää viime aikoina.
 
Suomessa ainakin suositellaan, että vuoden ikään asti, kun maito (oli se sitten korvike tai ämmä) on pääasiallisin ravinto, annetaan maito ennen soseita. Erityisesti varmaan merkitystä juuri imetykseen, että maidontuotanto säilyy yllä...

Meille löyty voittaja porkkanasta, siihen sekotettuna pahat kukkakaalit, parsakaalit ja kesäkurpitsatkin menee alas :grin Peruna on vielä testaamatta, sitten kehiin hedelmät ja marjat, ja sitten vähitellen viljatkin. Tai no, ehkä yritetään matka pärjätä kasviksilla ja hedelmillä ja sitten jouluna jatketaan kokeiluja kotona viljalla.
 
Meillä on sujunut kiinteiden syöminen hyvin. Viime viikolla, kun käyntiin neuvolassa niin sai selvyyttä noihin sosemääriin. Korviketta tulee antaa 3-5kk vauvalle 700-1200ml/vrk.
Th sanoi neuvolassa, että jos sose menee hyvin niin voi antaa jo 2 kertaa päivässä (esim. meillä lounas ja päivällinen).
Jos menee purkki kerralla niin voi antaa, mutta tällä hetkellä tyttö syö yleensä puoli purkkia ja maitoa päälle.
Maitoa ei kuulemma tarvitse antaa ensin niin kuin olin aikaisemmin luullut :)

Tyttö on syönyt tähän mennessä kasvissosetta, peruna-porkkanasosetta ja maissisosetta. Tänään maistetaan bataatti-kesäkurpitsasosetta :)
Viikonloppuna annetaan ensimmäistä kertaa hedelmäsosetta. Jatketaan "perinnettä" ja annetaan tytölle ensimmäiseksi herkuksi persikkasosetta niin kuin minulle oltiin annettu ja niin kuin esikoiselle annoin :p

Tytöllä menee välillä hermot, kun ruoka ei tulekaan niin nopeasti, kun maitohan tulee syödessä hänen omaan tahtiin. Heti kun on suu tyhjä niin pitäisi olla lusikka valmiina siinä suun edessä :grin

Toistaiseksi olen mennyt helpomman kautta eli ostanut valmissoseita.

Annoin tuossa yksi päivä miehen ostaman vellin (alk. 4kk). Aikamoista litkua se oli eikä vellituttia tarvinnut, mutta en tiedä tulenko noita vellejä jatkossa ostamaan, kun tuli luettua niitä ravintoarvoja niin ei kyllä ole yhtä hyvät niin kuin korvikemaidossa. Neuvolassakin th sanoi, että maito on paljon parempi, kun loppujen lopuksi ei se velli sen täyttävämpää ole edes.
Miehen äiti, kun on ollut sitä velliä tyrkyttämässä jo pidemmän aikaa niin sanoin suoraan hänelle ettei se ole niin laadukasta kuin maito, niin hän ei ollut sitä tiennyt edes.

Nyt odotellaan sitä 5kk ikää, että päästään puuroja tekemään. Jos puuron avulla saisi vihdoinkin katkonaisiin yöuniin helpotusta. Tyttö ei enää pahemmin maitoa yöllä syö, mutta muuten heräilee jatkuvasti..
 
Meillä on nyt kiinteiden aloitus vähän vaiheessa, kun neuvolan th (eri kuin yleensä) sanoi, ettei sormiruokailulla kuulemma kannata aloittaa, kun lapsi ei vielä osaa pinsettiotetta ja menee maha helpommin kovallekin. Eli soseita vaan sitten kun siltä tuntuu. En nyt oikein tiedä luottaako tuohon, mutta ajattelin nyt sitten vielä miettiä mitä tekisi. Imetys sujuu kyllä hyvin, mutta hermoilen, että riittääkö rintamaito tuolle oikeasti ainoaksi ravinnoksi. Kaikissa oppaissa sanotaan, että rintamaito riittää useimmille ainoaksi ravinnoksi 6kk ikään asti, mutta me ollaan kyllä poikkeustapaus, kun 4kk iässä tuo oli keskimääräisen 7,5kk-ikäisen kokonen. Ja koska raudansaanti kai tässä kiinteiden aloituksessa on se tärkeä juttu, ajattelin että aloitan luultavasti 5kk iässä kiinteät ja samalla tahdillla kuin jos aloitettaisiin 6kk iässä - eli lihat mukaan aika nopealla aikataululla. Ehkä voisin jotain antaa maisteltavaksi aiemminkin, mahdollisesti sormiruokaillen, ja katsoa miten sujuu.

Vähän kyllä on tullut orpo olo kiinteiden aloituksessa, kun tuntuu ettei kukaan osaa sanoa meille juuta eikä jaata, mitä kannattaisi tehdä poikkeavan isokokoisen (ja hoikan) vauvan tapauksessa. Ja lisäksi en ole vielä yhtään ehtinyt valmistautua kiinteiden aloitukseen ja inhottaa aloittaakin koko touhu, kun imetys on siihen verrattuna niin yksinkertaista, plaah. Haluaisin vielä tehdä soseetkin ja muut itse, mutten tiedä mistä revin siihen energiaa.

Mutta kiva kyllä lukea muiden kokemuksia, ja että hyvin on tuntunut menevän. :)
 
Annisla, mä itsekin haluaisin tehdä soseet itse, mutta ei vain riitä mullakaan energia tällä hetkellä. Itse annan hyvällä omatunnolla noita valmissoseita, kun kasvoi tuo esikoinenkin niillä :)
Mä mietin tuota sun tilannetta, että miten itse toimisin, jos tyttö olisi ns. isompi vauva. Varmaan kirjaisin ylös, että kuinka usein on rinnalla ja kuinka kauan syö kerralla. Jos syö kovin usein niin alkaisin esim. aluksi kerran päivässä jonkin imetyksen jälkeen maistattamaan sosetta. Siitä sitten lähtisin kehittämään sitä ruokailua pikkuhiljaa :)
Meillä meni aluksi heti n.1rkl sosetta, josta saman tien tuli melkein puoli purkkia ja nyt välillä tyttö syö kokonaisen purkin sosetta. Että aika nopeasti ne ateriakoot isontuvat, jos vauva soseesta tykkää :)
Mutta jos vauvan on kasvanut hyvin äidinmaidolla niin eikö se silloin ole ihan hyvä ravinto sinne 6kk ikään?

Tuota sormiruokailua meillä tyttö pääsee kokeilemaan sitten, kun osaa istua syöttötuolissa.

Bataatti-kesäkurpitsasosetta upposi koko purkki eilen ja tyttö oikein nautiskeli taas. Se on niin hassun kuuloista, kun toinen ääntelee koko ruokailun ajan :grin
Ja oli kyllä munkin mielestä yllättävän hyvää, kun maistoin :)
 
Takaisin
Top