Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä annettiin eilen porkkana-perunasosetta (lantrattu äidinmaidolla), ja ei tuo tajunnut ollenkaan, että se oli syötävää ja kuuluisi niellä. :grinKauhean epäluuloinen ilme vaan ja juuri mitään ei tainnut saada syötyä. Yhdessä vaiheessa se rupesi kakomaan niin, että äiti pelästyi ihan kunnolla, että ei kai se tukehdu siihen pikku sosemuruseen. Eli ei kyllä mikään great success.

Me videoitiin ja valokuvattiin eka maistelukerta, kun haluttiin ehdottomasti ikuistaa ne ilmeet. Meillä kyllä meni ekasta kerrasta lähtien bataatit alas, mutta erittäin epäluuloisen ilmeen kera. :grin

Eilen annoin taas pitkästä aikaa sosetta, jos vaikka olis auttanut yöheräilyihin. Ei mitään vaikutusta. Muuta kuin että poika tais mennä ihan ähkyyn kun puklaili ja kitisi koko illan. o_O

Meidän esikoinen oli samanlainen, kauhean epäluuloinen kaikkia uusia ruoka-aineita kohtaan kunnes tottui syömään. Tämä poistu on ollut ihan eri maata, kaikki uppoaa tosi hyvin ja lisääkin ottaisi. :)

Tänään maisteltiin kaurapuuroa. Tein ihan normaaleista elovena -hiutaleista hienontamatta niitä yhtään ja epäilin että tuleekohan kaikki kakomalla ulos. Lantrasin toki äidinmaidolla aika löysäksi. Hyvin sekin upposi.

Mites te jotka ootte antanu avocadoa, niinmiten ootte sen vauvalle antanu? Mulle koko rehu on ihan outo, ja nyt sit sellasen nappasin kaupasta mukaan :)

Mä muussasin kypsän avokadon haarukalla ja vähän löystytin maidolla, hyvin upposi. :) sormiruokanahan vois kans antaa.

Mä maistoin vauvanruokakurssilla avocadobanaanisosetta, se oli hirmuhyvää ja banaani toi vähän notkeutta siihen :)

Vauvanruokakurssi?
Avocadohan on tosi rasvaista, voiko sitä antaa kuinka paljon/usein? En oo muistanut neuvolassa kysyä. Tekis varmaan meidän rimpulapojalle hyvää, ei meinaan oo makkaran makkaraa missään.

Pihla, mun käsityksen mukaan ei ole mitään rajoitteita. :) Mäkin valitsin sen ensimmäisten maisteluiden joukkoon juuri hyvin rasvojen ja korkean energiapitoisuuden takia, kun meilläkin on tämä hoikkeliini. Ihan ekalla kerralla taisi vähän mennä maha sekaisin, mutta nyt seuraavilla kerroilla en ole huomannut mitään ongelmaa. :)

Mä rupeenkin illalla syöttämään avocadoa, jos vaikka sillä nukuttais hyvin. :grin

Eilen illalla maistettiin kaurapuuroa, poika loukkaantui verisesti. Kokeilen tänään päikkäreiden jälkeen uudestaan, jospa pirteänä uppois paremmin. Banaaniakin meni eilen. Ehkä siks kaurapuuro ei ollutkaan mikään makuelämys.:rolleyes:

Pihla, mä kävin tosiaan Marttojen vauvanruokakurssilla, tehtiin soseita ja puuroja. Itseäni kiinnosti lähinnä yrttien käyttäminen ja lihan valmistus :)

Meillä maistuu tällä hetkellä puuro ihan hyvin, mutta vain silloin kun siinä on tosi reippaasti päärynää. On siis päästy makean makuun meillä :D

Ei varmaan itsellekään tekis huonoa tuommoinen ruokakurssi, en vaan ole ottanut selvää järjestetäänkö niitä täällä päin. Lähinnä lihan ja kanan valmistus vauvalle on aika vieras juttu.

Meillä on edelleen kokeilussa peruna ja porkkana, eikä yhtään mene alas! Ehkä vois vaan siirtyä jo johonkin toiseen makuun (banaani ja avokado on varmaan paljon maistuvampia). Oon kanssa miettinyt sitäkin, ettei pojalla varmaan ollut yhtään nälkä kiinteitä kokeiltaessa kun yleensä olen syöttänyt vähän aika sitten, niin onko ihmekään, ettei maistu.

Mulle on kanssa lihan valmistaminen vauvalle ihan vierasta vielä. Mikäköhän laite edes parhaiten soseuttaa lihan? Meillä ei vielä ole sauvasekoitintakaan hankittu, kun mies on sitä mieltä, että pärjätään blenderillä ja perunasurvimella.

Juu ei maistunu avocado-banaani meidän kermapyllylle :grin Irvisteli ja puistatteli, mitä ei oo mistään aikasemmasta tullu.

Mä oon lihan valmistanut ihan vaan keittämällä. Kanasta laitoin fileepihvejä vähän pienemmäksi veitsellä ja keitin kypsäksi, sitten sellasella silppurilla (meidän sauviksen lisäosa) hienommaksi. Tolla silppurilla ei tuu ihan sileetä. Naudasta keitin pienen nokareen jauhelihaa pikkutilkassa vettä. Sitä ei tarttenu ees mitenkään pieniä kypsänä, vaan keitettäessä menee aika hienoksi. Hirvenliha odottais pakkasessa laittoa :)

Nii joo, ja nyt laitoin vähän yrttejäkin joukkoon. Ihan pienen ripauksen jotain maustehyllyn yrttisekoitusta. Suolatonta luonnollisesti :)

Kaupan luumusose maistui pojalle mut veti sellaiset köntsät vaippoihin pariks päiväks, ettei oo ihan heti tulossa ruokalistalle. Hyvä tietää, et jos on ummetusta niin luumua kehiin :)

Niin ja muuten kaikki maistuu, puurot pitää vaan maustaa jollain hedelmällä tai marjalla ja joskus kasvikset uppoaa paremmin kun joka toinen tai kolmas lusikallinen on hedelmää tai marjaa :)

Muokattu viimeksi:
Me oltiin viikko sitten 5 kk neuvolassa, jossa terveydenhoitaja (eri kuin viime kerralla) melko jämptisti ohjeisti aloittamaan kasvissoseen lounasaikaan ja puuron illalla. Me sitten tehtiin niin, mutta menestys on täälläkin ollut heikonlaista. Peruna ja porkkana kokeiltu, mutta ei uppoa. Hyvin nestemäiseksi löysytetty puuro sentään vähän. Tänään jätin vähän kiinteämmäksi, niin tulos sama kuin kasvisten kanssa. Mutta ehkä se siitä ajan kanssa vähitellen.

Isompien lasten kanssa aikanaan kypsensin lihat soseisiin keittämällä mureaksi, ja soseutin sauvasekoittimella. Eihän sitä lihaisaa sosetta yhtä sileäksi saa kuin pelkkää kasvista sisältävää, mutta siinä vaiheessa kun lihat ottaa mukaan, se sose saakin olla vähän rakeisempaa, että lapsi tottuu niihin "sattumiinkin" ruuassa.

Mäkin sain puuron uppoamaan banaanin kera. Nyt on syöty myös bataattia, bataatti-perunaa sekä uutena tänään porkkanaa.

Poika on koko ajan syönyt tosi hienosti, valmiudet "oikeaan" ruokailuun siis löytyy. Pojan kun laittaa sitteriin ruokapöydälle, niin heti alkaa komentaminen, että ruokaa tänne ja heti. Lusikkaa en ehdi täyttämään sillä tahdilla mitä poika haluaisi. Joka kerta on ruoka loppunut kesken, en tiedä paljonko tuo vetäisi jos antaisi vaan... Määrä on nyt ollut ehkä puoli pilttipurkillista.

Tein munakokkelia, ja päätin antaa maistiaisen vauvalle (en käyttänyt suolaa tai maitoa). Ei se taas juuri mitään syönyt, mutta nyt 15 min kuluttua pojalle tuli kamalat tulipunaiset ihottumaläntit suun ympärille. :eek: Eli muna-allergia aika ilmiselvästi, voi kurjuus! Ja en tiedä mitä tää tarkoittaa tulevan ruokavalion suhteen, pahus. Maitoallergiakin on nyt siis todennäköisesti oikein veikattu (osa)syy puklailuihin, kun maito ja muna tuppaavat usein allergisoimaan yhdessä.

Edit. Mietin nyt tätä vähän, ja luulen, että varovaisesti voitaisiin kokeilla uudestaan kananmunaa lähiaikoina, sillä tässä vaiheessa olisi varmaan allergioiden kannalta hyvä kokeilla ns. siedätystä ja tarjota paljon erilaisia ruokia (kuten mm. tämä artikkeli sanoo). Varmistan kyllä vielä neuvolasta, mutta en vielä ihan taida lähteä eliminaatiolinjalle. Nuo ihottumaläikät kyllä pelästytti!

Edit2. No nyt tuli sitten kaikki syöty maito (ja ilmeisesti joku pieni hippu kananmunaa) kaaressa pihalle. Tosi rajut oireet. :sad001 En tiedä nyt sitten, miten tässä uskaltaa kokeilla siedätystä.

Muokattu viimeksi:
Voi pahus annisla! :( Ota yhteyttä neuvolaan ja kysy neuvoa, sitä vartenhan ne siellä on! :)

Ai niin muuten, JOS haluatte opettaa vauvoja syömään vaikka sitten puuroa ilman mitään makeaa, niin muistattehan että uuteen makuun tottuminen voi viedä kymmenisen kertaa. Eli usein kun maistelee niin voi hyvinkin alkaa uppoamaan ilman makeita hedelmiä. Ei sillä että olisi pakko mennä ilman hedelmää jos ette halua, mutta jossain tilanteissa siitä voi olla etua jos ei ole makeita juttuja saatavilla. :)

Allergioista meillä tähän mennessä tällaista kokemaa:

Kirjoittelin johonkin toiseen ketjuunkin jo meidän tytön kuivasta ihosta - viime viikkoon saakka kuivaa otsalla + päänahassa, ohimoissa ja vähän nilkoissa. Terkka katsoi ja totesi, että kuivuutta ja varmaankin herkkä iho. No, sittenpä aloitettiin kauran maistelu puuron muodossa, höystettynä päärynällä ja omenalla. Viikonloppua vasten maisteltiin vielä omenamustikkaseosta (mustikka siis uusi juttu). Iltaisin maisteltiin maissivelliä (maissia syöty jo muuten) ja kauravelliä.

No, tytöllä rupes punottamaan sitten silmäluomet ja kaulalle tuli runsaasti nokkosrokkotyyppistä näppyä. Samaan aikaan otsan ja päänahan ihottuma vaaleni rasvauksella, mutta tyttö raapi ihoa verille. Tyttö myös hieroskelee silmiään (tämä on vähän vaikeasti tulkittavissa, että mikä kaikki hierominen on väsymystä). Pari kertaa meillä tuli myös vihreää kakkaa.

Otin sitten yhteyttä neuvolaan, josta kehoitettiin nyt toistaiseksi pitäytymään tutuissa ja simppeleissä ruoissa. Eli porkkana-bataatti-kukkakaali jne. Olin itsekin jo jättänyt pois omenan ja mustikan, mutta neuvola tosiaan otti aika tiukan linjan, meillä laitettiin tästä päivästä lukien puuronkin maistelu tauolle, jotta voidaan seurata mitä tapahtuu. Tänään vielä ajatuksissani syötin päärynää..

Toistaiseksi oireisto on pysynyt aika samana, mutta iltapäiväisen päärynävälipalan jälkeen iho ehkä punoitti enemmän. Nyt mietinkin, että onko se sittenkin tuo päärynä.. Sitä meillä meni aiemmin hyvinkin runsaasti mm. puuron kanssa.

Jos oikein neuvolan ymmärsin, niin ensin selvitetään mikä aiheuttaa oireita ja sitten mietitään mitä tehdään. Kaiketi tietoista siedättämistä harjoitetaan? :) Jännä myös, että meidän kummankaan perheissä ei juuri ole ruoka-allergioita, joten tämä voi vielä kääntyä myös atopiaksi!

Takaisin