Kiinteät ruoat

Tosi mielenkiintoinen juttu, satsuma! Nyt en kyllä enää yhtään tiedä mihin asti kannattaisi imettää ja mitä tehdä kiinteiden aloituksen suhteen, mutta no, kunhan sen vauvan jotenkin saa ruokittua. :)
 
Mä alotin esikoisen kanssa maissilla ja ikää oli 5,5kk sillon, esikoisen kanssa pääosin sormiruokailtiin ja ohessa soseet nyt pojan kanssa yritän pääosin soprmiruokailla ja jos ei ota sujuakseen niin sitten soseet rinnalle. Tarkoitus alottaa kiinteet 6kk nurkilla, tosin jos poika selkeesti aikasemmina lkaa osoittaa kiinnostusta ruokaa kohden niin varmasti saa maisteltavaksi. Luulen että maissinaksu on se joka ensimmäisenä käteen annetaan, niin oli esikoisenkin kanssa. Me alotetaan maissilla, sen jälkeen varmaan porkkana, kukka ja parsakaali, bataatti, peruna yhdistettynä muihin juureksiin, ei pelkällään kun se voi yksistään tehdä mahan niin kipeäksi, hedelmistä ekana tulee varmaan päärynä ja marjoista mustikka. Mä en aio banaania antaa vielä todella pitkäään aikaan kun se kovettaa mahaa niin paljon. Kurkku tulee varmaan olemaan kanssa sellainen jota anann aika pian. Mä annan nuo syöttävät pehmeeks höyrytettynä tai keitettynä ja vauvalle omaan käteen mistä voi sit maistella ite.
 
Meillä on nyt viikon verran syöty soseita ja aloitin tosiaan 4kk kypsässä iässä :) Kaikkien kolmen kanssa olen näihin aikoihin aloittanut, mutta ihan sen takia, että oma maito ei ole yksistään riittänyt. Olen sitten vaihtanut lisämaidon soseeseen. Porkkanalla olen kahden nuorimman kohdalla aloittanut ja sen jälkeen ruusunmarja ja vadelma. Tykkään syöttää ruuan päälle pikku jälkkärin. Siihen sitten yksi kerrallaan lisää bataatti, peruna, kukkakaali, kesäkurpitsa ja parsakaali. 5kk iässä liha ja viljatuotteet. Itse olen tykännyt aamulla syöttää puuron ja illalla vellin, kun laiska olen :cool: Ja itse olen kaikki soseet tehnyt ja pakastanut pilttipurkeissä. Kaupan kamaa syödään vain reissun päällä. Niin ja puuroon sain sellaisen vinkin, että kun kaurahiutaleet hienontaa esim. sauvasekoittimella, saa ihan sileää puuroa vauvalle. Kelpaa nimittäin aluksi paremmin. Näillä eväillä meidän kaikki pikkutyypit on kivasti kasvaneet :grin
 
Meillä neuvolassa oli jo puhe soseista, ja mie annoinki jo 2,5kk ikäsestä velliä, ku alko maittoo menemmään niin paljon, nyt 2 kertaa päivässä annan velliä maijon lisänä. Ja sanoki ku sanoin th:lle että on maisteltu kasvissoseita, että saa niitä jo maistattaa kerran oon jo antanu. Jos vaan vauva ite kiinnostuu syömään lusikasta. :)ja tosiaan 5kk eteenpäin lihaa ja viljoja koska viljat voi aiheuttaa alle 5kk keliakiaa kehittymättömän suoliston takia. Näin miulle kerrottu. Ja lehtisenki sain muistin virkistykseks.
 
Mitähän tää nyt on.. Peruna ja bataatti uppoo ihan hyvin, mutta porkkanasosetta kun suuhun laittaa niin tulee samantien oksennusrefkeksi. Eiks se vaan tykkää siitä? :D
 
Onko kukaan vielä aloittanut iltavellejä? Niitä kun saa viljattominakin, olen kuullut riisi ja maissivelleistä :p
 
Ainakaan täysimetetyille ei suositella vellejä, vievät vaan "turhaa" tilaa maidolta ja ovat laimennettua puuroa eli kiinteät kehiin sitten tarvittaessa. Ja kuulemma se, että kiinteät/vellit parantaa yöunia on ihan herran haltuun, useammin ei. Näin mua valistettiin viimeksi neuvolassa, kun näitä ääneen siellä mietin...
 
Mäkin olen aina ihmetellyt vellien suurta suosiota, jotenkin luokittelen ne itse lähinnä hyväksi bisnekseksi yhtiöille. Toki, jos jollakin ne auttaa parempiin yöuniin niin sitten, mutta useammallakin tutulla vaikutus on ollut nolla. Huonosti nukkuvalla esikoisella en jotenkin muuten vaan innostunut velleistä ja tällä kuopuksella ei ole minkäänlaista tarvetta kun nukkuu ihan hyvin muutenkin. :) Juu ja tosiaan ei siis ollut kommentti tarkoitettu pahalla, muut saa olla eri mieltä velleistä! :wink

Taidan tehdä tämän kanssa samalla tavalla, että sitten kun aika on, aloitan joko riisi- tai kaurapuurolla, ihan sellaisenaan, toki vähän löysähkönä versiona, että menee helpommin alas. :)
 
Anni juo velli-maito seosta illalla ennen nukkumaan menoa. Sillä on eka unipätkä saatu 7-8 tunnin mittaiseksi. Lisäksi koen vellit helppona siinä, että saa/sai maissin ja riisin helposti maistatettua. Anni kun vasta hogasi sen lusikasta syömisen, pullosta oli helppo antaa. Mä en tosin ostanut niitä kaupan valmisvellejä, vaan keitin itse.
 
Mulle on molemmat mummit suositelleet vellejä, itselläni ei juuri näistä ole mielipiteitä. Menen sillä, mikä tuntuu parhaalta :) En ole kokenut vielä tarvetta tehdä muutoksia ruokailuun, mutta kohta varmaan vois ruveta korvaamaan korviketta joko vellillä tai kiinteillä. Meillähän on koko ajan osittaisimetetty :)
 
Meillä maisteltiin tänään ekaa kertaa lähes 5 kk iässä (mihin tää aika menee?!!) ämmällä höystettyä bataattia :) Tytölle olis tosin tainnut maistua keitetty lusikka paremmin kun keitetty bataatti, mutta jatkamma kokeiluja ja ehkäpä se siitä :p Kyllä huvittavan näköstä kun ahnaasti omin pikkukätösin ohjaa lusikkaa suuhun, mutta sisältö ei sitten niin miellyttänytkään :grin

Iskä yritti tänään myös antaa ekaa kertaa maitua pullosta (että äitikin rupeis pikkuhiljaa samaan muutamia tunteja omaa aikaa esim. kampaajalla), mutta neiti ei tajunnut pullon ideaa yhtään. Taas otti reippaasti pullon itselleen ja tuttiosan suuhun, mutta ei saanut maitoa virtaamaan millään. Pitää varmaan kokeilla nokkamukilla tai sitten ihan jopa vaikka sellasella Aventin pillimukilla. Tai sitten meillä oli tänään vaan liikaa ekoja kertoja, ja tyypillä meni pasmat sekasin, muttaku jäi soseesta just silleen maitoa yli, että ajattelin, että kokeillaan nyt tääkin, ettei tarvinu ihan suoraan viemäriin kaataa...
 
Oletteko käyttäneet soseisiin ja puuroihin omaa maitoa vai korviketta? Oon pähkäillyt ja tuskaillut valmiiksi jo että sitten kun jaksaa kiinteitä aloittaa niin mitä maitoa niiden tekoon oikein käyttäisi. Tyttö kun on täysimetyksellä niin mietityttää miten mahtaa reagoida jos ruoassa onkin korviketta. Mutta oman maidon käytössä on kauhea työ kun pitäisi sitten koko ajan olla pumppaamassa ja pitämässä ylituotantoa jotta riittää soseisiin asti maito. Huoh...
 
Pojille käytin omaa maitoa. Joko lypsin suoraan soseeseen tai pakastin pikkuisia jääkuutioita (meillä on siis sellainen muotti jolla saa sormenpään kokoisia paloja). Jääkuutiot samalla jäähdytti hyvin. Tälle tuoreimmalle olen käyttänyt korviketta kun ei se imetys onnistunut... Sun tilanteessa käyttäisin sitä omaa maitoa, se avattu purkki korviketta säilyy niin vähän aikaa jääkaapissa ja sitä menee niin vähän kuitenkin. Ja mitä sitä turhaan rahaa siihen käyttäisi, kun on merran omaakin tavaraa :)
 
Juu omaa maitoa vaan! Noihin teelusikallisiin riittää alkuvaiheessa siis ihan tosi pieni määrä. Mä esim. käytän vaan sen mitä maidonkerääjään heruu imetyksen aikana. Ja sitten ku soseet maistuu, ni eihän sinne enää tarvii sen ihmeemmin mitään lisäillä, tai vettä sitten tarvittaessa hieman jossei muuuten soseudu tarpeeks. Käsittääkseni se maito sinne vaan siksi, että olis joku tuttu maku alkuun uudessa ja että saa hieman löysennettyä sosetta. Nopeestihan sitä voi ruveta sitten jo jättämään soseen karkeemmaksi. Korjatkaa jos oon hakoteillä... :p
 
mua on koko kiinteiden alottamishommassa ruvennu toi neuvola sieppaan ihan ylipaljon.ensinnä puolueeetonta tietoo ei saa,vaan ne vihkoset mitä ne jakaa on ihan vaan jotain valion ja nestlen mainosvihkoja...ja siis hirvee painostus asiaan,vastoin suosituksia.meille ehdoteltiin kiinteiden alotusta jo 3kk kohalla(vaikka mitään syytä ei oo,likka kasvaa erittäin hyvin ämmällä),ja nyt taas 4kk-neuvolassa kun mainittin vaan et likalla kausi et syö yöllä tosi usein,niin heti oltiin tunkemassa vellinsyöttöö et mä saan nukkua.siis hä?mä siihen sanoin et ei mua haittaa yhtään lasta syöttää,sitä vartenhan kotona nyt oon,ja pidän kyllä siitä WHO:n 6kk täysimetyssuosituksesta kiinni.sen jälkeen aiotaan lapsentahtisesti siirtyä suoraan sormiruokailemaan,mitään soseita en ala ees tekemään.6kk voi alotella eri makuja ripeemmin kun jos alottas aiemmin,mutta pääasiallinen ravinto 1v ikään asti on se äidinmaito,ei tarvi siis mitään hurjia määriä siltikään syöttää vaikka 6kk alottaa.kyseessä on maistelu,opettelu,uuden alotus eikä mikään paniikki päästä imetyksestä kiinteisiin.

oon imetyksen tuen fb-ryhmässä paljon tästä aiheesta lukenu,suosittelen! :) myös semmonen kirja kun omin sormin suuhun on kirjastoissa,jos toi sormiruokailu muitakin kiinnostaa ja mietityttää :)
 
Samaa olin tulossa sanomaan kun muut, että omaa maitoa vaan Jannina! Esikoisesta muistelen, että sitä maitoa tarvittiin sekaan tosi lyhyen aikaa. Itse lypsin tuoreeltaan maitoa sekaan ennen syöttöä, niin ajattelin tehdä nytkin. Mulla on siis jääpaloja pakkasessa, ja niistä sitten otan sopivia makuannoksia ja laitan sulatuksen jälkeen maitoa sekaan. Sitä mukaa kun alkaa maistua niin jätän maidon pois. :)

Heidi79:n tapaan ihmettelin esikoisen kohdalla sitä, että kiinteitä alettiin tyrkyttää tuolloin täysimetetylle hyvin kasvavalle neidille heti 4 kk kohdalla, 5 kk kohdalla jo painostettiin ja oltiin lähes järkyttyneitä kun ei vieläkään syönyt kiinteitä.. 6 kk iässä painostivat kovin, että nyt pitää saada vauhtia kiinteisiin kun vasta oltiin alettu maistella. :rolleyes: Ja samaan aikaan suositukset sanoo että 6 kk ikäiseksi täysimetystä... :rolleyes:

Nyt meillä on kyllä ollut fiksu neuvolantäti, joka ei ole painostanut mihinkään suuntaan missään vaiheessa. Eikä tyrkyttänyt niitä kiinteitä sillonkaan, kun pojan paino tippui käyrillä 4 kk iässä. Toki, mikä sitten on koko totuus tässäkin asiassa, koska entistä enemmänhän tutkimukset alkaa viitata siihen, että 6 kk täysimetys on tärkeintä ei niin kehittyneissä maissa, mutta kiinteistä voisi olla hyötyä teollisuusmaissa jo aiemmin.. Nämä suositukset kuitenkin muuttuu jatkuvasti.

Taidan silti pysyä kannassani ja mennä samoin kun esikoisenkin kanssa, lähellä 6 kk iässä alotetaan maistelu. :)
 
Voi olla ruoan hygienisyyskin yksi tekijä, mikä vaikuttaa koska se optimaalinen aika vauvalle olisi aloittaa kiinteä ruoka. Eli ehkä ruokamyrkytykset sun muut on yleisimpiä kehittyvissä maissa ja täällä on turvallisempaa antaa vauvalle jo muutakin ravintoa aiemmin. Ei noista suosituksista kyllä ota selvää.

Mä olin ajatellut täysimettää sen 6 kuukautta jos pystyn kun suositukset kerta sanoo, mutta toisaalta tuo vauva pulauttelee niin paljon ja vaikuttaa nyt musta melko lailla hoikistuneen sen seurauksena ( :crybaby2), niin ehkä olisi vaan parempi aloittaa kiinteät aikaisemmin jos ruoka sitten pysyisi masussa. Neuvolan täti tuntuu olevan sitä tyyppiä, joka ei kyllä halua neuvoa oikein mihinkään suuntaan, niin en nyt oikein tiedä miten tässä tulisi edetä. Vähän aika sitten kun söin pojan edessä, se vaikutti kovin kiinnostuneelta mun puuhista, ja tuntui että voisi halutakin jo muutakin ruokaa, mutta toisaalta melko tyytyväiseltä vaikuttaa näinkin ja harvoin itkee nälkäänsä tai heräilee yöllä sen takia. Ehkä annan vauvan päättää, ja tarjoan silloin tällöin jotain sormiruokaa (joista piti ottaa selvää, mutta enpäs ole ehtinyt) ja katson vain mitä tapahtuu.
 
Mä odotan jo kovasti, kun ensi viikolla tulee 4kk täyteen :)
Itselläni on muutenkin sellainen olo, että tyttö olisi jo aikaisemmin ollut valmis maistelemaan, mutta kun paino oli noussut hyvin pulautteluista huolimatta niin ajattelin jaksaa odottaa :p

Onko tuo sormiruokailu sellaista, että vauva itse pistää kätensä ruokaan ja laittaa sitten suuhun jos laittaa?
Mulle uusi juttu :)

Mihin aikaa päivästä muuten annatte soseen? Ja eikös sitä aluksi anneta vain kerran päivässä? Ja viikossa yksi uusi maku? Vai mites tämä nyt oikein menikään.. :grin
Mä tajusin etten yhtään muista esikoisesta, että miten kiinteät aloitettiin. En oikeastaan saanut muuta ohjetta viimeksi kuin, että aloitetaan kiinteät viimeistään 4kk iässä.
Oon miettinyt, että olisikohan päivällisaika hyvä aika aloittaa. Meillä se on klo. 16-17 aikoihin. Silloin koko perhe olisi yhdessä syömässä ja hän pystyisi olemaan tilanteessa mukana. Siitä saisi sitten ihan hyvin tavan, että kun muut syö niin hänkin syö.
Vielä joutuu tietty istumaan sitterissä, mutta siitä olisi helppo sitten siirtyä ruokapöydän äärelle sitten kun sen aika tulee, ja kun on aluksi saanut katsella esimerkkiä muilta :)

Mielenkiinnolla odotan vaikuttaako kiinteiden aloitus mitenkään tytön rutiineihin (tällä hetkellä on kylläkin rutiinit sekaisin, minkä olenkin maininnut muussa ketjussa.. :)).
 
Meille sanottu että viikossa korkeintaan 2 makua jos uusia, mie oon alottanu uuvet päivällä ettei tuu illaks mittää mahakipuja mistään soseesta. Loppu viikosta jo saattanu anttaa kaks kerttaa päivvään, muuten kerran ku maistellaan uusia. Ja miusta sormiruokailu tarkottaa sitä että esim. kurkku, porkkana sun muut palotellaan viipaleiks?! Ja vauva saa ite siitä sitte käsin maistella. Oonko ihan väärässä?! :D
 
Me on annettu yksi uusi maku viikossa ja uudet aina aamupäivällä, jottei yö menisi masua huutaessa. Me syödään yhdessä useimmiten lounas, niin senkin puolesta tuo aamupv on meillä parempi.
Sormiruokaa annoin pojille niin, että keitin pottua, porkkanaa, bataattia tms. isohkoina lohkoina pehmeäksi ja siitä annoin sitten poikien maistella issesseen kun osasi syöttiksessä istua kunnolla, eli n. 7-8kk. Eiku taisi tuo nuorempi bumbossa aikasemmin, ehkä 5kuisesta eteenpäin, siinä maistella.
Meillä ainakin rutiinit paranivat (voiko niin sanoa?). Nyt on selkeästi ruoka-ajat ja uniajat. Helpottaa aika paljon, kun on noi isommatkin tossa, ja he on tottunu melko tiukkoihin rutiineihin ulkoiluineen päivineen, ja esikoinen niitä rutiineja tuntui tuossa kaipaavankin jo.
 
Takaisin
Top