Kielletyt ruoka-aineet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Oumai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
O-ou, luin tämän ketjun ja mäkin olen epähuomiossa syönyt ainakin fetaa ihan hyvällä halulla :sad001. Ja pipareita myös. Täytyy varmaan olla tarkempi noiden juustojen kanssa.

Mutta miten pitää toimia lämminsavulohen kanssa? Meidän joulupöydässä sitä aina on ja kun graavia kalaa tai silakoita en ainakaan uskalla syödä, niin jäin miettimään, miten on savustetun lohen kanssa? Varsinkin jos se on ostettu kaupasta savustettuna (ei tyhjiöpakattuna). Vai pitääkö sitten tehdä vain uunilohta tänä vuonna??

O-ou, luin tämän ketjun ja mäkin olen epähuomiossa syönyt ainakin fetaa ihan hyvällä halulla :sad001. Ja pipareita myös. Täytyy varmaan olla tarkempi noiden juustojen kanssa.

Mutta miten pitää toimia lämminsavulohen kanssa? Meidän joulupöydässä sitä aina on ja kun graavia kalaa tai silakoita en ainakaan uskalla syödä, niin jäin miettimään, miten on savustetun lohen kanssa? Varsinkin jos se on ostettu kaupasta savustettuna (ei tyhjiöpakattuna). Vai pitääkö sitten tehdä vain uunilohta tänä vuonna??

No jos se on varmasti kaupassa lämminsavustettu ja tuoretta niin ei pitäis olla mitään ongelmaa :) Paras ois kun itsellä ois savustuspönttö...:rolleyes:
Pipareista en stressaisi. Ei ole niin paljoa inkivääriä. Ja monessa maassa inkivääriä saa syödä.
Ja kyllä nuo isojen meijerien pastöroidut fetat/salaattijuustot todennäköisesti on ok.
Valio taitaa luvata salaattijuuston lisäksi Viola tuorejuustoja myös syödä mutta Auraa kai ei (Paitsi tosiaan kuplivaksi kuumennettuna.)
Itsekin viime raskaudessa alussa söin fetaa useamman kerran...
Nyt oon aatellu että pyrin vältteleen jos ei liian hankalalta tunnu ja etenki etten syö tyyliin vikana käyttöpäivänä ja monta päivää jääkaapissa avattuna olleena tms... Tai en esim Hesessä syöny kanawrappiä kun en tiedä missä ja kuinka kauan siellä seisoo feta...
Kun silloin epäilyttäisi että jos kumminki on bakteereja päässy pomppaamaan niihin...
(Ai kun alkoikin haluttaa fetaa ja sitä wrappia!!!)

Apua miten paljon kiellettyjä.. mä oon tyytyväisenä päivättäin vetäny glögiä ihan ajattelematta..
Ulkona syöminen on muuten hankalaa. Ei voi mitään dippiä näköjään ottaa kun ei ne siellä ravintolassa tiedä onko pastöroitua vai ei.. todella raivostuttavaa, tuskin olen eka joka kysyy??

Apua miten paljon kiellettyjä.. mä oon tyytyväisenä päivättäin vetäny glögiä ihan ajattelematta..
Ulkona syöminen on muuten hankalaa. Ei voi mitään dippiä näköjään ottaa kun ei ne siellä ravintolassa tiedä onko pastöroitua vai ei.. todella raivostuttavaa, tuskin olen eka joka kysyy??

Tuskin olet eka kysyjä :)
Mä kävin ravintolassa tänään syömässä. Alkuruokaa valitessa kysyin kyllä onko vasikka täysin kypsää... Pääruuaksi valitsinkin sitten ylikypsää lammasta.... Mutta oli kaikkia metsäsienimoussea, jälkkärissä erilaisia mousseja, joku levite leiville ym niin niistä en alkanu kyseleen vaikka saattoi olla tuorejuustoa tms niissä.:rolleyes:
Viinin otin alkoholitonta... tosin oli se itseasiassa
0,5% mutta harvoinpa tuollaistakaan juon niin tuskin haittasi..

Alkuruuat on hankalimpia kyllä kun ne usein jotain raakaa kalaa tai lihaa... lisäksi tuollakin ois ollu joku maksa juttu... ja sitte joku rapumousse... jota en ottanu kun aattelin etten jaksa mietriä saako rapuja syödäo_O

Muokattu viimeksi:
Kyllä hyvässä ravintolassa tarjoilijan pitäisi tietää ja jos ei tiedä niin sit selvittää..
Terveisin kohta 10v alalla töitä tehnyt

Kyllä hyvässä ravintolassa tarjoilijan pitäisi tietää ja jos ei tiedä niin sit selvittää..
Terveisin kohta 10v alalla töitä tehnyt

Kyllä yleensä saakin tosi hyvää palvelua :)
Oisko muuten jokirapumoussea saanu syödä?
Varmaan riippuu onko ravut kuumennettu? Ja just että sisältääkö tuorejuustoa tms...

Jokurapu ainakin keitetään.. En jaksa uskoa että raakana missään tarjotaan..
Muuten on miu vaikeeta veikata että mitä kaikkee kivaa siitä löytyy

Jokurapu ainakin keitetään.. En jaksa uskoa että raakana missään tarjotaan..
Muuten on miu vaikeeta veikata että mitä kaikkee kivaa siitä löytyy

Niin voihan niissä olla just jotain mätiä seassa tai vähintään koristeena... Ei raakana varmaan jokirapua mutta voiko olla että tulee pakasteesta ja sitten vaan sulatetaan? Niinku katkaravut yleensä...ettei kuivahda

Voi se olla niin pakkasesta.. Riippuen paikasta.. Ei ole siis pois suljettu vaihtoehto..

Nyt 10+ ravintolaillallista raskaana takana, niin jätän mielellään tulevat mahdollisimman minimiin. Kaikki mitä yleensä tilaisi (carpaccio, blinit, kalalautanen, vuohenjuusto salaatti, medium pihvi, tartar yms, kalapääruoat) pitää jättää väliin. Toki keitot, risottot ja kanaruoat jää vielä mutta ilo ei ole niin suurta. Ja vielä huonon olon kanssa ravintolaan menokin tuoksuineen tuntuu juuri nyt mahdottomalta.

En tykkää tyytyä näköjään o_O Mutta eiköhän kesällä maistu kaikki raikkaat salaatit marjoineen balsamicokastikkeineen ja uskoisin jätskin kuluvan myös paljon! Täytynee pakata kesäksi pakastin täyteen mehujäitä ja jääkuutioita :wink

Suomessa ravintolassa tarjottavat raaka-aineet pitää olla pastöroituja maitoa sisältävien tuotteiden osalta. Ja aina voi juoksuttaa tarjoilijan keittiöön kysymään tarkempaa tietoa.

Apua, ei siis glökiäkään, miksi? Mitenköhä onnistuu piilotella raskautta jouluna :wink

Apua, ei siis glökiäkään, miksi? Mitenköhä onnistuu piilotella raskautta jouluna :wink

Siis jotku ei juo jos sisältää inkivääriä (tai tietty ei alkoholillista paitsi kunnolla keitettynä). Mä mietin että määrät on niin kovin pienet etten glögiä välttele...

Siis jotku ei juo jos sisältää inkivääriä (tai tietty ei alkoholillista paitsi kunnolla keitettynä). Mä mietin että määrät on niin kovin pienet etten glögiä välttele...

Aaa okei. Jääkaapissa on kahta eri laatua, Vip-merkkisessä sanotaan inkivääri mutta Rainbown ei.

Ps. Mietin kauan äskeisessä viestissä, että miten tuo glögi sana näyttää niin oudolle, nyt tajusin että kirjoitin sen väärin :smiley-bounce022 pää niin sekasin ja ite väsyny et laitetaa näitte oireitten piikkiin :rolleyes:

Pakko vielä tulla huutelemaan ;) inkivääri mausteena on ok, eli piparit ja glögi on ok! Tässä linkki teratologisen tietopalvelun sivulle jossa puhutaan noista ruokasuosituksista: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...intojavitamiinit/Sivut/Muita-suosituksia.aspx ja tässä vielä suora lainaus :"
Inkivääri

Inkivääriä voi käyttää mausteena raskauden aikana. Inkiväärivalmisteita ja -teetä, sekä inkivääriä sisältäviä ravintolisiä ei kuitenkaan raskauden aikana suositella."

Mä oon käyttänyt inkivääriä todella paljon ruoanlaitossa, salaatinkastikkeissa yms. Joko tuoretta tai valmista tahnaa purkista. Nyt en kuitenkaan ajatellut lisäillä sitä oikeen mihinkään. Kuivajauhettuna esim pipareissa ja maustekakuissa sitä kuitenkin suostun hyvin syömään.

Mä laitan ite lanttulaatikkoon maisteeks kans inkivääriä. Mutta määrät on niin pienet etten kyllä ota asiasta ressiä :happy:

Nykyään on siis pastöroidut tuorejuustotkin yms. kielletty? Se tuleekin olemaan sitten ärsyttävää. Pari vuotta sitten mun mielestä pastöroituja sai käyttää.

Pästöröidyt tuorejuustot kiellettyjä o_O Enpä ois tiennyt tätä..

Noh onneks oon sellanen syöjä että ei muutenkaan tuu juuri syötyä sellasta mitä ei raskaanaollessa saa syödä.

Nykyään on siis pastöroidut tuorejuustotkin yms. kielletty? Se tuleekin olemaan sitten ärsyttävää. Pari vuotta sitten mun mielestä pastöroituja sai käyttää.

Eikös näitäkin saa kuumennettuna käyttää? :bored:

Takaisin