Kielletyt ruoka-aineet

Oumai

Silmät suurina ihmettelijä
Tehääs nyt tästäkin ketju niin uusien odottavien(ja myös meiän toista/kolmatta jne :D)on helppo ettiä ne mitkä ei oo suositeltavien listalla. Ekasta raskaudesta tiedossa että pastoröimattomat maitotuotteet on nounou, samoin raaka liha/kala. Samalla listalla tietty liika maksamakkara/laatikko suuren a-vitamiinin vuoksi. Nuo tuli nyt päälimmäisenä mieleen, onhan niitä lisää useita :) Yllätyksenä tuli että kahvin suositus on tiputettu kahteen kuppiin ja laku/salmiakki on pannalistalla kokonaan ! :smiley-angry017 Myös pastöröidyt pehmeät juustot on kieltolistalla. Ja joku makeutusainehan oli kans, en muista onks ne niitä mitkä alkaa aalla vai ässällä :excited001
 
Muokattu viimeksi:
Neuvolan ohjeiden mukaan maksatuotteet, inkivääri, alkoholi, tupakka, graavilohi, just jotkut juustot.

Teen kalalle kastiketta jossa on 2teelusikallista hunajaa, menin syömään vähän kunnes tajusin oliko hunajaki listalla? Ei ainakaan neuvolan ja viime raskaudessa taisin sitä teehen laittaa.

Salmiakki ja laki eivät olleet koko listalla viime raskaudessa. Ja olen niitä nytkin syöny vähissä määrin. En edes tienny, että ne on kielletty kokonaan nyt? :eek: luinkin netistä just artikkelin.
 
Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville. Myös ravintoainevalmisteista suositellaan käytettäväksi sellaisia valmisteita, joiden makeutuksessa ei ole käytetty sakariinia tai syklamaattia.
Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.
Kalasta kannattaa keskustella muutenkin tarkemmin neuvolassa, koska esimerkiksi Itämeren kaloja ei suositella syötäväksi raskaana ollessa, sillä niiden elohopeapitoisuus on yksinkertaisesti liian korkea. Kalatiskillä ja ravintoloissa täytyy siis muistaa kysyä kalan alkuperästä. Suurimmaksi osaksi Suomessa onneksi nautitaan esimerkiksi norjalaista lohta, joten asiasta ei kannata panikoida.

Sekä listeria että toxoplasma kuolevat, kun ruoka kypsennetään tarpeeksi kuumassa. Toxoplasma kuolee myös, mikäli ruokaa jäädytetään kolmen vuorokauden ajan. Listeria puolestaan selviää jäädytyksestäkin.
 
Hunaja tais olla imeväisikäisillä vaan kielletty, oliks se botulismi (???) syynä. Korjatkaa jos oon ihan hakoteillä :D
 
Eli ne oli niitä ässällä alkavia makeutusaineita mitkä oli kielletty, tasapuolisuuden nimissä oon vältelly kaikkia :smiley-bounce022 sama että oon metukkaa vetäny leivän päällä hyvillä mielin ennen ku luin että se on kypsentämätön ?! Tunassa tais olla suositus et max purkki per viikko säilykkeenä suuren elohopea pitosuuden vuoksi. Eniten hitsittää toi kahvi, normisti menee liki kaks pannua päivässä. Vaan ei mee enää.:excited001
 
Tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, mäti, pastöroimatonta maitoa sisältävät tuotteet, pehmeät juustot, homejuustot ja kypsentämättömät pakastevihannekset listeriariskin vuoksi.

Toksoplasmatartunnan ihminen voi saada raa’asta tai huonosti kypsennetystä lihasta, pesemättömistä tai raaoista vihanneksista, hedelmistä tai marjoista tai käsittelemällä suojaamatta puutarhamultaa tai kissanhiekkaa.

Salmonellatartunnan välttämiseksi ulkomailla kannattaa varmistua, että kananmunat on kypsennetty täysin kypsäksi. Suomalaisissa kananmunissa salmonellaa ei ole. Muista kuitenkin, että raakaa kananmunaa voi olla ulkomailta tuoduissa majoneeseissa, munajuomissa ja tiramisussa.

Myös pellavansiemenet ja –rouheet ovat vältettävien ruoka-aineiden joukossa niiden sisältämän kadmiumin vuoksi.
 
Kofeiini saanniksi suositellaan maksimissaan 300 mg päivää kohden. Tämä tarkoittaa kolmea pientä (1,25 dl) kuppia. 1,25 dl suodatinkahvia sisältää 80—100 mg kofeiinia. Espressokahvi on puolestaan vahvempaa. Vain 0,3 dl kahvia sisältää 80–100 mg kofeiinia.

Vältä myös näitä:

  • Korvasientä
  • Calabash-kalkkia, jota toisinaan on suositeltu raskauspahoinvointiin.
  • Ravintolisinä myytäviä yrttivalmisteita ja yrttiteetä. (inkivääri!!)
  • Merilevävalmisteita – ellei jodimäärä on tiedossa. Jodia voi saada myös liikaa.
  • Lakritsaa ja salmiakkia.
  • Pellavansiemenet ja pellavansiemenrouhe.
  • Energiattomat makeutusaineet. Huom! Aspartaamia voi käyttää.
  • Vähennä suolan käyttöä.
  • Elintarvikkeita, joissa on kolesterolin alentamiseen tarkoitettuja kasvistanoleita.
 
Täällähän on hyvin kerättynä tietoa :)

Mäkin luulin että kahvin vähennys ois vaikeeta mutta ei ookaan nyt maistunu enää kuin pieni määrä päivässä :)

Nuo pellavansiemenet muuten on ärsyttäviä ku niitä terveellisyyden nimissä on tungettu joka paikkaan! Mm joku Pirkan muromysli oli täynnä niitä:yuck: Mutta lohdutukseksi niin pienimäärä leivässä ei haittaa :)
En tosin ole varma haittaako pellavansiemenROUHE kumminkin...
En tiedä miksi siemenet ei leivässä haittaa... mutta päädyin siihen lopputulokseen kun selvittelin viime raskaudessa että ilmeisesti syaanivety tuhoutuu kuumennettaessa niistä ja taas kadmium ei kokonaisista muutenkaan nii imeytyis... mistä päätellen rouhetta ei sais ees leivässä syödä koska siitä kadmium kai imeytyy:rolleyes: Onko kellään varmempaa tietoa?
 
Itse muistelisin sellaisen neuvon, että suuria kaloja saisi syödä suunnilleen kerran kuukaudessa. Mutta muistelen, että kasvatettu lohi on asia erikseen.
 
Ok. Mun raskaushimo on metukka, mutta onko tää ny todennäköistä että saan siitä jonku pöpön. Nooou!!!

Ok. Huh. Tuo hunaja. :)
 
Raskaana vältettävät elintarvikkeet < linkki Eviran taulukkoon (jos ei aukea, niin... https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf).
Tuota taulukkoa minä olen kyyläillyt ja tarkastellut useampaan otteeseen, melkein voisi tulostaa itselle talteen. Kivasti kaikki tarpeellinen selitettynä että mitä ei saa syödä, ja MIKSI. Tai että mitkä ovat turvallisen käytön rajat esim.kofeiini-tuotteille tai vaikka tuolle Ruusan mainitsemalle pellavansiemenrouheelle!


Täällähän on hyvin kerättynä tietoa :)

Mäkin luulin että kahvin vähennys ois vaikeeta mutta ei ookaan nyt maistunu enää kuin pieni määrä päivässä :)

Nuo pellavansiemenet muuten on ärsyttäviä ku niitä terveellisyyden nimissä on tungettu joka paikkaan! Mm joku Pirkan muromysli oli täynnä niitä:yuck: Mutta lohdutukseksi niin pienimäärä leivässä ei haittaa :)
En tosin ole varma haittaako pellavansiemenROUHE kumminkin...
En tiedä miksi siemenet ei leivässä haittaa... mutta päädyin siihen lopputulokseen kun selvittelin viime raskaudessa että ilmeisesti syaanivety tuhoutuu kuumennettaessa niistä ja taas kadmium ei kokonaisista muutenkaan nii imeytyis... mistä päätellen rouhetta ei sais ees leivässä syödä koska siitä kadmium kai imeytyy:rolleyes: Onko kellään varmempaa tietoa?

"Pellavansiemeniä sellaisenaan, rouheena tai liotettuna ei käytetä raskauden eikä imetyksen ajan ummetuksen hoitoon. Pienet määrät pellavansiemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi." - ja miksi - "Pellavalla kuten joillakin muilla öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän raskasmetalleja, erityisesti kadmiumia.". Olisiko tuon leivän kanssa niin että tosiaan leivässä pellavansiemeniä/-rouhetta on verrattain niin vähän, että riskiä ei varsinaisesti ole? Jos ei koko leipää napaansa vetäise. :D
 
Tuo inkivääri on melko kiistelty. Sitähän käytetään keski(?)-Euroopassa pahoinvointiin raskauden aikana. :D mutta Suomessa täysin kielletty sellaisenaan. En oo kyllä ite mieltyny inkivääriin ilman raskauttakaan, mutta onhan näistä osa sellaisia, että pitää ihan oikeesti saada se perustelu miksi ei jotain saa syödä.

Mä oon ottanu ite sen linjan, että better safe than sorry. 9kk on lyhyt aika noudattaa ruokavaliorajoituksia, miksi en tekis sitä vauvani puolesta. :) vaikka mitään ei tuliskaan, niin jos jotain sattuis ja olisin tietoisesti napsinu vaikka sitä lakritsia pussikaupalla viikosta toiseen, niin kyllä se syyllisyys kalvais. Tämä siis vaan mun henk.koht mielipide! En arvostele muiden valintoja. :) paitsi alkoholi ja tupakka...
 
Raparpaari mä vaan voisin vetasta sen koko leivän naamaani :'D
Pohdin näitä viime raskaudessa kun söin äitini tekemää leipää jossa sitä pellavansiementä oli vähän enemmän kuin vähän... ja en muista oliko rouheena vieläpä... Päädyin sitten pakastamaan osan leivästä jotten söis niin paljoa...
 
Käsittääkseni nannanna tuo inkivääri on Suomessa kielletty ihan vaan koska asiasta ei ole tutkimustietoa. Hauska minustakin katsella jenkkiläistä Ovia-raskaussovellusta, jossa joka käänteessä suositellaan inkivääriä pahoinvointiin. Mutta kyllä meikäkin on mieluummin vähän kapeammalla dieetillä nyt, kuin katuu jälkeenpäin. Kuten sanoit, on tuo 9 kk kuitenkin aika lyhyt aika loppujen lopuksi!
 
Joo niin mäkin muistelin että tutkimustiedon puutteen vuoksi kielletty. Ja hyvä niin, Suomi on kuitenkin tiukimpia maita näiden rajoitusten kanssa joten todennäköisyys listeriaan/muuhun ongelmaan on melko minimaalinen jos noudattaa rajoituksia :)
 
Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan).

Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.
 
Niistä isoista kaloista:
  • Sisävesialueiden kalaa päivittäin syöviä suositellaan vähentämään muidenkin elohopeaa keräävien petokalojen käyttöä. Näitä kaloja ovat hauen lisäksi isokokoiset ahvenet, kuhat ja mateet.
Raskaana olevien äitien tulisi siis kiinnittää huomiota kalalajeihin, sillä kalan ravintoaineet näyttävät nostavan sikiön oppimiskykyä, mutta kalan sisältämä elohopea taas laskevan sitä. Ravitsemuksellisesti hyviä kaloja tähän tarkoitukseen ovat kotimaiset avomeren kalat sekä kirjolohi, siika ja silakka. Näissä kaloissa on korkea määrä tyydyttämättömiä rasvahappoja, mutta vähäinen määrä elohopeaa. Suuret määrät elohopeaa sisältäviä kaloja ovat sisävesien kookkaat petokalat sekä tuontikalat kuten miekkakala ja hai. Raskaana oleville ja imettäville ei suositella syötäväksi ollenkaan haukea.
 
Syöttekö raejuustoa? Minä olen normaalisti sen suurkuluttaja, mutta viime raskaudessa en uskaltanut ja nytkin lopetin plussaukseen. Jostain (Valion?) sivuilta luin, että kuuluisi listerian suhteen matalan riskin elintarvikkeisiin, mutta pienikin riski tuntuu kuitenkin riskiltä. :rolleyes:
 
Pikkis80 esikoista odottaessa raejuusto oli mun himoherkkua, vaikka mikään muu ei menny alas nii raejuusto meni.:wacky: en tiennyt että siinäkin joku vaaransa, liekö sillon 2010 ollut ns kielletyissäkään vielä.
 
Takaisin
Top