Kielletyt ruoka-aineet

Mä kerkesin tossa viikko sitten syömään jo aurajuustoa.. :grin Tajusin puolessa välissä ranskisten dippailua, että niin tää tais olla kiellettyä. Tulee pitkät 9kk. Salmiakki/lakritsi on varmasti toinen aika tiukka. Voiko pipareita tehdä ilman inkivääriä?
 
Mun mielestä pipareissa on inkivääriä niin vähän että ne olis "sallittu". Mulle siis. :D en muutenkaan syö kun pari piparia joulun aikaan, sallin sen. Ja glögiä juon pari mukia varmasti. Olin viime joulunakin raskaana ja pari glögimukia ja piparia nautin.
 
No hyvä! Mä en oikein tiedä, että pitäiskö tässä olla ihan nollalinjalla vai vähän rennommin.
 
Siinä Valion jutussa tais olla mainittu listeriariskin takia ne pakastevihannekset ja marjat pitää kuumentaa ja erikseen ulkomaiset pakastemarjat noron takia, mutta Eviran sivuilla vaan ulkomaiset pakastelemarjat. Eli voiko tämän ymmärtää ettei kotimaisia marjoja saisi syödä esim. rahkassa tai sellaisenaan ilman kuumennusta? Tosin Evirallahan ei ollut sitä näin, niin kai saa syödä :D

Viime raskaudessa tajusin vasta puolessa välissä ettei meetwurstia saa syödä, vaikka muuten olin tosi tarkka, se oli jotenkin mennyt ohi. Fetaakin söin epähuomiossa alussa silloin.
 
En soimaisi itseäni jos tulee lipsahduksia, etenkin jos ne tulee tällee alkuvaiheessa epähuomiossa. Mutta toisaalta, jos jotain sattuisikin syyttäisin siitä itseäni vaikka vika ei välttämättä olisikaan ollut ruuassa jota söin tai mitä tein.
Miten ennen synnytettiin terveitä lapsia, kun ei tiedetty? Onhan nuo tartunnat aika harvassa täällä koto Suomessa. Ja tuskin se ruokavalio on kovin puhdas tuolla nimeltämainitsemattomissa valtioissakaan.

Onhan se 9kk kuitenkin lyhyt aika ja sitä saa sitten sen maailman parhaan palkinnon!
 
No hyvä! Mä en oikein tiedä, että pitäiskö tässä olla ihan nollalinjalla vai vähän rennommin.

Toi on kyllä vaikea kysymys :/
Itse asttelin parhaani mukaan vältellä ainaki noita mitä käsketään kokonaanvälttämään. Yhden medium pihvin tosin epähuomiossa jo söin... Että jos en ees yrittäis olla tarkka niin mitähän tästä tulisi:bag:
Ja siis eipä ennen sen terveempinä synnytty:grin Että siihen ei kannata vedota...Ennen ei vaan ehkä tiedetty sitäkään vertaa mitä nyt mistä vaikka keskenmenot johtunu, imeväiskuolleisuus oli suuri (tää nyt ei niinkään liity ruokavalioon pelkästään) jotain riskejä tullu lisääkin kyllä nykyään kuten nuo vakuumipakkaukset...
Mutta juu hankalia esim nuo tuorejuustot kun Valio toisaalta sallii ja toisaalta ne pastöroidustakin tehdyt on kiellettyjen listalla...

Että jos nyt koettais pahimpia vältellä ja muutoin syödä monipuolisesti ja ei mitään pitkään lämpimässä ollutta tai muutoin huonosti säilytettyä...
 
Majoneesi varmaan kannattaa itse valmistaa, kun siinä on sitä kananmunaa.. :)
 
Kaupan majoneesissa useimmiten käytetään pastöroituja kananmunia :) eli sikäli turvallista. Suomessa voi itsekin tehdä kun ei ole Salmonellaa kananmunissa. Itse tein viime raskaudessa ainakin jotain mousseja joihin tuli raakaa kananmunaa. Ulkomaillahan majoneesi on usein kielletyissä.
 
X-tra kevyt majoneesissa ei oo kananmunaa! Sitä vaan naamariin, nam! :)
 
Tuossa eviran listalla on myös pastöroidut pehmeät juustot eli oltermanniakaan ei saa enää laittaa leivän päälle jos et kiehuta sitä mikrossa? Vai mikä on pehmeä juusto ja mikä on kova juusto?
 
Pakko tulla huutelemaan vaikka en tänne kuulukkaan.. inkiväärin käyttö mausteena on ok pienissä määrin, kielto koskee lähinnä luontaistuotteita :)
Majoneeseista käy myös ne missä on käytetty munajauhetta.
Ja metukkaa saa lämminsavustettuna, eli sillon on kypsennetty kuumassa ja on ok käyttää :) eikun paketteja syynäämään :wink
 
Ai minista se on kyllä pehmeä juusto ja parmesaanit ym kovia :joyful: voisko joku kertoa mitkä kaikki on sit kovia ja mitkä pehmeitä?
 
Ai minista se on kyllä pehmeä juusto ja parmesaanit ym kovia :joyful: voisko joku kertoa mitkä kaikki on sit kovia ja mitkä pehmeitä?

Nojoo periaatteessahan Oltermanni ym on "puolikovia juustoja".
Eli oikeastaan kaikki mitä normaalisti juustohöylällä laitetaan leivälle on ok :) jos on siis pastöroidusta maidosta tehtyä.
Kiellettyjä "pehmeitä" ovat home ja kittijuustot sekä tuorejuustot. En tosin tiedä mitä kittijuusto tarkoittaa? Jotain fetaa, Chevreä ja kotijuustoako?
Raejuusto, leipäjuusto, mozzarella ja feta on mullekin vähän epäselviä.... mutta ilmeisesti ne ovat kiellettyjä.
Tosin Valio lupaa sivuillaan käyttää esim raejuustoa... ja jopa tuorejuustojakin. Kun heidän linjastoilla ei ole 10 vuoteen ollut listeriaa.

Kiellettyjä ovat siis kaikki joissa listeria voi lisääntyä... oisko niiden ero sitten se että nuo kovat ja puolikovat ovat kypsytettyjä???
Pehmeät joko ei ole tai vain pinnasta...
 
Onko oikeesti feta kiellettyä??? Kyllä mä viimeraskaudessa vedin hyvällä omatunnolla fetaa ja mozzarellaa... nyt suurin himo on just se aurinkokuivattutomaatti-feta..... :smiley-angry017
 
Mulle on epäselvää, että saako Aurajuustoa käyttää vaikka pitsassa, jossa se on tietenkin paistettu? Jostain muistelen lukeneeni, että pehmeitä juustoja saisi käyttää, kunhan on kuumennettu kuplivan kuumaksi. Onko totta vai olenko nähnyt unta? [emoji1]
 
Feta- ja homejuustoihin liittyen löysin tämmöistä infoa Kaksplussasta: "Kotimaiset, isojen ja tunnettujen meijereiden tuotteet ovat turvallisia, ja näiden valmistamia feta-, home-, mozzarella- ja tuorejuustoja voi syödä kuumentamatta. Nykyisin 99 prosenttia juustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, mutta listeria saattaa tulla juustoon tehtaan linjalta myös myöhemmin, leikkaus- tai pakkausvaiheessa. Isot meijerit valvovat listeriaa jatkuvasti. Noudattaisin varovaisuutta lähinnä ulkomaisiin pehmeisiin juustoihin ja pienten juustoloiden tuotteisiin liittyen.".
Valion sivuilla mainittiin raskausystävällisiksi juustoiksi myös salaattijuustot, mutta aurajuustoista (ja muista pehmeistä juustoista) ei ollut muuta kuin maininta että "Kaikki ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia".
 
Takaisin
Top