Kiellettyä vai ei

^ Nyt kun sain tietää noin prosenttimäärästä, niin ei kyllä uskalleta hakea kissoja kotiin, ennen kuin vauva on syntyny, kun nyt menos toinenkolmannes.

esikoista odottaessa meidän vanha kissa nukkui mun tyynyn vieressä ekan raskauskolmanneksen eikä pikkukissaa edes otettu/opetettu meidän makkariin, koska se riehui yöt ja koira ja vanha kissa nukkui yöllä. sit vanhasta kissasta jätti aika, joten vieruskaveria ei enää tullut. oon kuullut ystävältä, että jos perheessä on kissoja, sen toksoplasmoosin on sairastanut jo jossai vaiheessa ja ulkokissoilta sen saa todennäköisemmin kuin sisäkissalta (meidän molemmat oli sisäkissoja). en kuitenkaan puhdistanut hiekkistä ollenkaan raskausaikana ja muuten kyl hellin kissoja niinkuin ennen.

Meillä ei ole kissoja, mutta mitä oon kuullut/ lukenut, niin kyllä kissojen kanssa voi ihan normaalisti olla, sen hiekkalaatikon tyhjennys olisi hyvä kuitenkin jättää jollekkin toiselle, vaikka miehen tehtäväksi raskauden ajaksi :) Oon kanssa kuullut, että mitä luultavammin sen on jo sairastanut, mikäli kissoja omistaa. Eikös sen pysty ihan verikokeella katsomaan ? Jos tietäisit jo sen sairastaneesi, niin voisit huoletta olla kissojen kanssa :) Enemmän oon kuullu huolesta sen jälkeen kun vauva syntyy, tai lähinnä lukenut näiltä foorumeilta just, et miten järjestyy sitten, ettei kissa pääse vauvan pinnasänkyyn kun esim. maidon tuoksu voi houkuttaa kissaa vauvan luokse ?

Joo kyllä sen vasta-aineen voi kattoa verikokeella. Mutta onko sekään nyt 100% suoja? Kysyin neuvolalääkärin mielipidettä, siihen kun sanoin, että en pysty kissoja estämään menemästä sohvalle/ sängylle, niin se otti sen yllättävän vakavasti (luulin, että sen suhtautuminen olis ollu vähän välinpitämätön) ja sano, että jos mahdollisuus saada kissat hoitoon raskauden ajaksi, niin olis hyvä. Sitte ajattelin, että en mä sitte ookkaa ylireagoinu asian suhteen...

En oo yhtään huolestunut ajasta, kun vauva syntyy. Oon tottunu hoitelee vauvoja kissataloissa, eikä mulle tuo aiheuta huolta. En tietenkään anna kissan olla esim samassa makuuhuoneessa, missä vauva nukkuu, jos en ite oo huoneessa valveilla.

Sitten kun luin, mitä kissan tartuttamalle hiirelle käy kun se saa tartunnan kisalta, niin eipä kiinnostanut enää omaa vauvaa sille altistaa. Mutta toisaalta kyllä ihmiset noita kissoja pitää raskausaikana ilman mitään huolta. Mutta ehkä tää mun valinta on mun tilanteessa oikea, koska se vähentää mun stressiä, että ei tarvi koko ajan olla kissa raukkoja häätämäs pois. Vaikka tietty ikävä kisuja ja ei saa hoitoviettiään toteuttaa. :sad001

Pakko vielä sanoa, että mä en antais miehen siivota, koska jos mies ei joka kerta pese käsiään hyvin saippualla tyhjennyksen jälkeen (en luottais, että ainakaan mun mies sitä tekis aina tunnollisesti, koska ei ota asiaa samalla vakavuudella mitä minä) niin silloinhan mies levittää sen joka paikkaan asuntoon käsiensä välityksellä. Ja sitte mä vasta sen saisinkin.

Mutta tietty jos omistaa sellaisen miehen, joka osaa pestä kätensä oikein:grin

Meillä on 2 (sisä)kissaa ja itse en edes pysty putsaa hiekkalaatikkoa, kun lentää laatta heti jos edes sinne laatikkoon kurkkaan. :puke
En vain pysty, onneksi mies on lupautunut sen asian hoitamaan.. :) itse jostain luin, että kissan turkista ei voi saada tartuntaa vaan siinä pitää olla kosketuksissa tuoreen ulosteen kanssa.. Olen asiaa itsekkin paljon miettinyt, mutten ole turhia kuitenkaan stressannut. Toki aina kun olen ollut kissojen kanssa ja siirryn vaikka laittamaan ruokaa niin pesen kädet kunnolla ennen sitä. Kissan on pitänyt syödä raakaa lihaa, jotta on sen pöpön saanut (lukasin taas jostain tuonkin) ja meillä (molemmat kisut nuoria) ei kyllä ole koskaan annettu muuta kuin omaa ruokaa kissoille, niin en tiedä kantaako omat kissat sitä.. Suositellaan, kun putsaa hiekkistä, olisi hengityssuojain ja korkeat hanskat kädessä, mutta itse en siihenkään pysty.... En tiedä höpötänkö puutaheinää, mutta näin olen lukenut..

Nuo toksoplasmoosin tartuntaprosentithan siis tarkoittivat sitä, miten tauti tarttuu äidistä sikiöön jos äiti sairastuu primääritoksoplasmoosiin milläkin kolmanneksella. Ensimmäisellä kolmanneksella tarttunut tauti on sikiölle tod näk vaarallisin ja aiheuttaa yleensä keskenmenon tai vakavia komplikaatioita.

Saadakseen toksoplasmoosin täytyy äidin syödä yli vuorokauden ikäistä kissan ulostetta, jossa toksoplasmoosia on. Eli siis yleisin kulkureitti on kynsien alta tai multaiset kasvikset. Kissan hiekkiksen voi hyvin tyhjentää raskausaikana, kunhan sen tekee päivittäin (uloste ei ehdi olla yli vuorokautta laatikossa), käyttää kumihanskoja, pesee laatikon kuumalla vedellä ja noudattaa muutenkin hyvää hygieniaa. Toksoplasmoosin voi saada myös kunnolla kypsemtämättömästä lihasta, raa'asta kananmunasta tai kissan ulosteilla kontaminoituneesta mullata esim. puutarhassa. Puutarhatöihinkin suositellaan raskausaikana kumihanskoja.

Kissoilla ensimmäinen tartunta todetaan yleensä jo alle 2 vuotiailla kissoilla ja on ulkokissoilla sisäkissoja yleisempi. Kissa saa tartunnan syötyään kontaminoitunutta lihaa, yleensä linnun tai jyrsijän lihaa. Ihminen on yleensä sairastanut jo toksoplasmoosin tietämättään ja uusi tartunta ei (tietääkseni) ole sikiöllekään vaarallinen. Ei siis liene tarpeen laittaa rakkaan lemmikin päätä pölkylle vain koska vauva on tulossa. Kissanpentua ei kuitenkaan raskausaikana kannata ottaa.

Meidän 13vuotias katti saa hengailla ihan normaaliin tapaan kotosalla, pääsääntöisesti sisäkissa kun on. Hiekkiksen tyhjään yleensä edelleen minä, käytön tietysti hiekkalapiota mutta en hanskoja. Joka kerta pesen kädet huolellisesti siivouksen jälkeen. Sen verran kuitenkin tämä toksoasia alkoi mielessä pyöriä tän keskustelun vuoksi, että ajattelin kysyä seuraavassa neuvolassa ottaisivatko toksolabrat ihan muuten vaan. Tietäis ainakin sitten onko sen jo sairastanut aikaisemmin. Todennäköisesti olen, sen verran on tullut tallilla, puutarhassa yms vuosien saatossa maata tongittua jo ennen kissakin :)

Muokattu viimeksi:
Niin jäi siis vielä sanomatta, että tärkeintähän on kaikessa tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu parhaalta ja saa oman stressin helpottamaan. Jos lapsella jotain ongelmaa todetaan niin voi ajatella että ainakin itse teki kaikkensa, ettei aiheuttaisi mitään. Tavoitteena siis rento ja rauhallinen odottaja, niin syömiseen kuin kissojen suhteen :) teillä Isabella taisi olla nuoria kissoja, jolloin riski saada tokso on suurempi, kuin vanhan kissan kanssa. Ehkä siksi lääkärikin suhtautui asiaan vakavammin. Ja toki lääkäreissä on isoja eroja...

Joo näinhän se on. Eikä sitä nyt tarvi kissoja tappamaan sentään ruveta, vaikka vauva tulossa! Mulla on kissoja ollu aina 3- vuotiaasta lähtien ja ovat myös lapsena nukkuneet aina vieres, ja yhden kerran pennutkin tehny viereen:grin Mutta nää meijän tän hetkiset kissat on nyt 2v ja toine 9 kk. Mutta kannattaahan oman mielenrauhan vuoksi ne vasta-aineet tarkastaa, jos se omaa huolta helpottaa. Mutta kyllähä todennäköisesti kissaeläjät on ne vasta-aineet saanu (näin luulisin).

Minä olen jatkanut kahden kissani kanssa ihan normaalia elämää muuten, mutta nykyään mies tyhjentää hiekkalaatikon. Muutaman kerran olen sieltä joutunut ulosteita noukkimaan pois miehen ollessa työreissussa. Ja meillä kissat nukkuu sängyssä, on aina nukkuneet, mutta en jaksa uskoa, että silti sairastun. :)

Jos kissat on sisäkissoja niin on tosi pieni riski että ne kantais sitä mikä aiheuttaa toksoplasmoosia. Mun neuvolatäti ainakin sano et ihan normaalisti voi kissan kanssa olla mutta siihen laatikkoon ei kannata kajota paljain käsin. Tosin kyllähän kissa sit kuljettaa sitä pissasta hiekkaansa ympäri kämppää mut en mä ainakaan oo huolissani, kun toi meiän katti on aina ollut sisäkissa :)

Mun neuvolatäti ainakin sano et ihan normaalisti voi kissan kanssa olla mutta siihen laatikkoon ei kannata kajota paljain käsin.

Eikö siis riitä, että pesee kädet superhyvin, kun on joutunut hiekkalaatikkoon kajoamaan? Pitäisikö olla esim. kertakäyttökäsineet kädessä? Ei kai se toksoplasmoosi ihon läpi tartu? Toki tyhjennän tietty muutenkin ulosteet kertakäyttölusikalla, että enhän minä niitä pökylöitä sieltä käsin nouki. :)

Eikö siis riitä, että pesee kädet superhyvin, kun on joutunut hiekkalaatikkoon kajoamaan? Pitäisikö olla esim. kertakäyttökäsineet kädessä? Ei kai se toksoplasmoosi ihon läpi tartu? Toki tyhjennän tietty muutenkin ulosteet kertakäyttölusikalla, että enhän minä niitä pökylöitä sieltä käsin nouki. :)

Mulle neuvolassa sanottiin että kumihanskojen kanssa jos ite siivoaa :o tänään olin eläinlääkärissä ja siellä sanottiin "jos sulla on monta vuotta kissa ollut niin luultavasti sulla on jo toksoplasmoosi tartunta eli et voi saada sitä nyt raskaana" hmmmm.,,,?

Niin se on kyllä totta, että jos on ollut vuosia kissa/kissoja omassa taloudessa, niin on jo aika varmana sen tartunnan saanut ja sen jälkeen se ei ole vaarallinen (tuleeko sille sitten immuuniksi).. Sisäkissoilla sitä en tiedä onko niin paljoa, kun kissa sen saa raa'asta jyrsijän tai linnun lihasta.. Miullekkin sanoi kumihanskat käteen ja mieluusti hengityssuojain.. Itsekkin olen koko elämäni ollut kissataloudessa.. Mutta testillä se selviää jos haluaa varmuuden..

Mutta tuota ihmettelen, kun neuvolasta sain kirjan jossa sanottiin, ettei kasvorasvoja saa käyttää, niin miten ihmeessä saan kuivaa korppunaamaani kosteutettua näin talvella?? :eek:

Mitä ihmettä ettei kasvorasvoja? Mitä ne muka tekee? Mä kyllä rasvailen apoteekin perusrasvalla useita kertoja päivässä ja kieltäydyn uskomasta että siitä olis jotain haittaa.

Sitä minäkin ihmettelin.. Itsekkin käytän apteekin kasvorasvaa, niin eiköhän tuota saa huoletta käyttää.. Ihmettelin vain sitä kohtaa kirjassa kovasti.. Mitään ylimääräistä ei varmaan saisi iholleen laittaa jos kirjaa uskoisi.. Hyvä kun saa pukea päälleen sentäs.. :grin

Muokattu viimeksi:
Pakkohan se on rasvata, jos ei nahattomaksi halua kesään mennessä. Ei mulla ainakaan iho kestä ilman. Aika erikoista, että neuvolassa saa tuollaisia ohjeita, meillä ei onneksi. Sain vaan ne kansalliset suositukset ravinnon suhteen eikä muuta ole kyllä rajoitettu. Lisäksi toki jaettiin kirjanen odotusajasta, mut siitä en onneksi mitään tuollaista ole löytänyt :)

Täällä taitaa olla todella vanhanaikaista tämä neuvolatoiminta..

mielenkiintoinen aihe tosiaan...itse vältän kyllä juuri niitä ,mitkä neuvolan antamassa listassa ovat. Viime syksynä sain keskenmenon vielä 13 viikolla ja kyllähän siinä epäilyksiä oli myös sen listerioosin suhteen. Ja vaikka minkä muunkin. En halua ottaa mitään riskejä.

Takaisin