Kiellettyä vai ei

Noissa kaupan majoneeseissa näyttäis olevan pastöroitua kananmunaa (ilmeisesti massaa) ja olen kyllä uskaltanut syödä. Isabell, en usko että Hesessä käytettäisiin muutenkaan pastöroimatonta juustoa tai muutakaan.

Mä jo rupesin miettimään noita Subwayn herkkuja ja ku minä tykkään siitä valkosipulimajoneesista, et onko sekin nyt sit no no -listalla! Huh, ei onneksi siis. :)

Valion ja Arlan sivulla lukee että raskaana olevat voivat syödä heidän tuotteitaan. Ja kyllä olenkin syönyt. Mutta vakuumipakatut kalat on jäänyt kauppaan ja jos kalaa on ollut pakko saada olen sen tiskiltä ostanut. Kahvia juon mutta olen vähentänyt. Salmiakkia menee sillon tällön ja maksamakkaraa sallittu määrä. Nämähän ovat jälleen kerran asioita joissa pärjää maalaisjärjellä. Toiset noudattavat orjallisesti listaa ja toiset eivät ollenkaan :)

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Hyvä kuulla ;) alkoikin just tekemään mieli hesen hampparia.. Kyllä mä just valion ja ingmanin tuotteita, raejuustoa ym. uskollan ihan huoletta syödä, koska niiden sivuilla kerrotaan ne turvalliseksi myös raskauden aikana.

Voiko hunajaa syödä raskaana? Täällä on kova flunssa/influenssa-aalto ja perheessäkin on sairastava.. Hunajaa olen aina ennen tälläisinä aikoina imeskellyt, jottei vaan tauti iske, niin nyt tuli mieleen saanko vai en, kun olen saanut ristiriitaista tietoa siitäkin..

Voi syödä hunajaa. Vain alle 1-vuotiaille hunajaa ei suositella. (Itellä juuri flunssaan menossa hunaja, sitruunamehu, chilijauhe ja omenaviinietikka kuuman veden kanssa "teenä.")

Tuli pieni paniikin tunne teidän hese keskustelusta.. Olen nimittäin kerran raskauden aikana yhden kerrosaterian syönyt, eikä käynyt edes mieles kysyä majoneesista ja miten sen juustonlaita, jos siinä nyt oli juustoa :/ mutta turha sitä on enää kaivella, syöty mitä syöty. Pitää kyllä olla tarkempi, kun käy ulkona syömäs..

Siis onko tolun (yleispudistusliuos, käytän lantrattuna lattian moppaamisessa) käyttö kiellettyä raskaana???? Anoppi alkoi väittämään, siitä nousee jotain kaasua joka olisi haitaksi sikiölle.. :helpItse en oikein tähän usko, mutta kysyn nyt viisaammilta..

No siis jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikista pesuaineista erittyy ilmaan kaasuja ja "myrkkyjä" eikä ne mikään ole hengitettynä terveellisiä kenellekään, ei itselle, saatikka sitten sikiölle. MUTTA, kyllä ne määrät on niin pieniä, ettei siitä mitään haittaa ole jos normaalisti kotonaan siivoaa. Mä siivoan päivittäin töissä ja joudun olemaan niiden aineiden kanssa koko ajan tekemisissä enkä todellakaan aio menettää mielenrauhaani niiden takia. Eihän sitä pesuainetta kovin läheltä kannata mennä nuuskuttelemaan ja jos kovasti ne mahdolliset höyryt häiritsee niin aukaisee vaikka vähän ikkunoita, niin äkkiä ne siitä haihtuu.
Eli siivoa vaan ihan rauhassa August :)

Miksihän tuota raakaa kananmunaa ja majoneesia ei lue neuvolasta saaduissa lapuissa eikä muissakaan opuksissa, mutta silti siitä kyllä aika moni puhuu? Mihin se raa´an kananmunan vaarallisuus perustuu, salmonellaanko?

Suomalainen raaka kananmuna on sallittu. Ulkomaisissa on juurikin se salmonellan mahdollisuus. Majoneesissa pätee siis sama. Senkin saa kyllä helposti tehtyä itse. Ei tarvi tinkiä edes raskausaikana :)

Siis onko tolun (yleispudistusliuos, käytän lantrattuna lattian moppaamisessa) käyttö kiellettyä raskaana???? Anoppi alkoi väittämään, siitä nousee jotain kaasua joka olisi haitaksi sikiölle.. :helpItse en oikein tähän usko, mutta kysyn nyt viisaammilta..

Jostain luin, että ainaki kengille tarkotetuissa suojasuihkeissa on jotain aineita, mitkä on haitallisia sikiölle. Tosin samaa tököttiä käytetään usein myös huonekalujen ym. pintakäsittelyssä, eli aika mahdotontahan näitä on välttää :confused: Ite taidan kuitenki jättää kesäkengät suihkuttelematta tänä vuonna.

Saako jäätelöä syödä raskausaikana? Luin paketteja, enkä löytänyt pakettia, jossa olis lukenu että maito ois pastoroitu..

Luulisin että jos jäätelöä ei ois turvallista syödä nii neuvolassa kyllä mainittais asiasta. Söin nimittäin 8 suklaatuuttia viikonloppuna.. :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Suomessa pastöroidaan kaikki jäätelöihin laitettava maito. Jos meet ulkomailla syömään paikallisia jädejä niin niistä ei voi olla varma. Niistähän usein varotellaan turisteja. Ja käsittääkseni noi Mövenpick ja Ben&Jerry's ja muut tunnetummat ulkomaalaiset on kans ihan turvallisia.

No hyvä jos näin on.. Oon mä kyllä aina kuullu, että raskaana olevat syö :) mutta, aika ihme, kun valionkaan paketeis ei lukenu pastoroinnista mitään o_O Mutta kaippa ne turvallisia kuiteski.

Samaa mieltä kuin Nitti! Kyllä suomalaiset jäätelöt pastöroidaan ja ovat raskaana oleville turvallisia :) Voihan sitä aina soittaa esim. valion kuluttajapalveluun tai laittaa kyselyä, jos haluaa varmistusta.. Kyllä mä ainakin jäätelöä oon syönyt niin viime kuin tässäkin raskaudessa :)

Täällä kans yks joka vetää jäätelöä ihan hyvällä omallatunnolla ja ulkomaillakin olen syönyt (myös raskaana ollessa) niitä kauppojen pakastealtaissa olevia pakattuja jäätelöitä. Kuten esim. Magnumia. Tuskin se missään on sen kummempaa, samassa tehtaassa ne kaikki valmistetaan ja kuljetetaan eripuolille maalimaa :) Mut irtojäätelöitä en syö ulkomailla koskaan.

Tää ei nyt ruokaan liity, vaan kissoihin :) Miten te joilla on lemmikkinä sisäkissa ootte toimineet kisun kanssa? ..kun se toksoplasmiidin vaara siinä on.

Mä ihan raskauden alussa tyhjäsin hiekkalaatikon kertakäyttöhanskat kädessä ja muutenkin koitin olla tarkkana hygienian suhteen.. Mutta sitte luin noista neuvolan ohjevihkosista, että kissa ei sais edes nukkua samassa sängyssä/sohvalla missä odottava äiti nukkuu. Niin sitähän nyt on melkein mahdotonta estää, kun kaksiossa asutaan!
Sitte aloin sitä murehtimaan, niin meidän kaks kisua asustelee nyt mun ja miehen vanhempien luona lapsen syntymään asti. Olin sillo raskausviikolla 6, kun jo vietiin kissat tulevaan mummolaan. Mutta onhan niitä nyt jo niin ikävä, vieläkö meijän vanhemmat asuu 300km päässä, niin ei usein päästä käymäänkin. En tiiä oonko ylireagoinu, mutta miten teillä muilla, jotka omistatte kissan/kissoja?

Neuvola uudessa oppaassa luki, että toksoplasmidin tarttuisi äitiin raskauden ensimmäisenä kolmantena 10% ja toisena ja kolmantena70%, kun ite taas oon luullut että sen helpoiten sais ekanakolmantena. Siis toi prosentti määrä ei tarkota sitä, että 10% ja 70% sais sen vaan, että missä vaiheessa se on todennäköisintä saada:)

Takaisin