Kestovaippailua?

Heh, mä tein yhdet villavaippahousut ja ne meni suoraan sanottuna vituiks, joten siihen jäi mun vaippojen neulominen :D Mä luulen, et toi ompelu olis enemmän mun juttu, kunhan vaan jaksais alkaa kaavoja kattelemaan. Minkäs kokosia muuten olis noiden imujen hyvä olla? Jos niitä lähtis ainakin ompelemaan. Tai ihan jos niitä jostain huutonetistä jne kattelee, niin millä mitoilla kannattaa ostaa?

Viime viikolla googlettelin harsoille taitteluohjeita ja pistin linkit talteen. Pitäis ne jossain välissä printata kotiin ja alkaa treenailemaan. Ja ennenkaikkea pistää se mies treenaamaan!! Luultavasti kestää miehellä vähän pidempään opppia taittelemaan. Mut tää on vaan mun epäilys, saattaahan se päästä yllättämään taidoillaan vielä :)

Meillä ei oo vuoteen käytetty jauhepesuainetta, kun ostin viimeks jotain mikä oli ihan surkeeta! Mut omoo ja bio luvilii on tullu käytettyä, kun ne oli tosiaan alennuksessa jossain vaiheessa ja useempi pullo tarttui mukaan. Niitä olis vielä 2putelia jäljellä+miniriskin jämät. Kai ne pitää käyttä pois ja sit siirtyä kokonaan muihin aineisiin. Täähän nyt ei aiheeseen millään lailla liity, mut eiks etikkapesu tyhjälle koneelle puhdista kanssa putkistoja jne? Vai pitääkö oikeesti sitä varten ostaa joku erillinen koneenpuhdistusaine tai sitä jossain mainittua sitruunahappoa??
 
Kävin hetken mielijohteesta kirpparilla tänään ja löysin nipun kestovaippoja järkyttävän halvalla :) mun näppeihin ne vaikutti ihan päteviltä eikä niissä mitään tahrojakaan ollu. Löysin siis ImseVimsen sisävaippoja 1€/kpl ja yhden setin missä oli 1kpl ImseVimsen kuoria ja 2sisävaippaa 3€. Eihän niitä voinu jättää ostamatta :D Yks Myllymuksujen taskuvaippa kahden imun kanssa löyty myös ja ostin 2kpl jotain flanellirättejä joista saa 4 imua ommeltua, kun alkaa niitä vähän muokkailemaan. Ne maksoi yhteensä euron, et jos ne ei ole hyviä käytössä, niin eipä haittaa heittää roskiin. Harsoja löyty myös 5kpl lisää. Nyt alkais olemaan ihan hyvä alotussetti kasassa. Toivotaan vaan, että me jaksetaan kestoilla ja että sopii meidän vauvelille jo ostetut vaipat :)
 
Mie kävin läpi meän kestovaippavarastot, ja kyllähän niitä näyttää kertyneen sen verta, että pitäs pärjätä hetki niien kanssa. Toivottavasti kans tullee käytettyä. Meillä on seittemän tai kaheksan semmosta  Kushieshin AIO-vaippaakin, koolle 4-10kg, mutta voi olla, että ihan alkuun ne on liian isot, vaikka lapsonen oiski nelikilonen. Muistaakseni en esikoisellakaan niitä heti alkanu käyttää.
 
Meilki mies sano, ku tuli joku vaippamainos, et noihinki menee sit älytön määrä rahaa, et pitäskö meijänki alkaa ekoileen ja käyttää kestoja.. Katoin monttu auki sitä et ei todellakaan! :D Ellei se sit ite ala pesemään niitä pissasia ja kakkasia rättejä.. ei oikein innostunu, eli siihe se keskustelu sit jäiki. Minä en ainakaan ala siihe rumbaan , ja jos toinenkaan ei, ni tietäähän sen mihi se johtaa.. se oon minä joka niitä pesee ja kuivailee.
 
Meillä on yks niitä kushiesin aio-vaippoja kanssa ja mun mielestä on tosi ison näköset. Sen takia en oo viittiny niitä kattella enempää, kun ne ei vaan näytä toimivilta mun silmään. Jotenkin jäykän oloiset. Mut voihan ne sit olla käytössä superhyvät, sen näkee sit aikanaan :)

Kai se käytännössä sit niin menee, et mä pyykkään suurimman osan vaippapyykistä kanssa, kun nytkin mä hoidan pyykit. Teen sen siis kyllä omasta tahdosta, koska oon pari kertaa nähny miten toi mies laittaa pyykit kuivumaan...... Ja eipä tarvii sitten syytellä miestä jos pilaa jonkun mun vaatteen, kun ei huomaa katsoa pesuohjeita. Vaippapyykille kyllä aion hänetkin opettaa, mut varmaan menee helpoiten oikeesti jos mä hoidan ne itse. Mut meil ei kyl mies oo mitenkään kauhuissaan kakkavaippojen pyykkäämisestä ja huollosta ainakaan etukäteen. Joutuuhan niiden eritteiden kanssa olemaan tekemisissä aika monta vuotta, ei siinä vaippojen pyykkäys enää missään voi tuntua :D

Sitä piti muuten kysyä, et onko teillä jo tai onko aikeissa hommata niitä sellasia kuivaliinoja? Meillä on niitä kanssa jonkunlainen nippu sillä coolmax-pinnalla. Sen näkee sit tuleeko käytettyä vaiko ei, mut varuiks on nyt ja nekin makso n.1€/kpl, et ei paha. Ja jos aiemmin kestoilleet ootte käyttäny noita, niin ootteko tykänneet vai onko teiän mielestä ihan turhia?
 
Noista harsojen taittelusta. Onko täällä aiemmin kestoilleilla tai muilla jotain jo hyväksi koettua mallia taitella harsoja vastasyntyneelle? Kestovaippainfosta taisin ite lukea, että monet suosii superleijaa, kun siitä ei tule liian paksua ja on hyvin pitävä reisien kohalta. Sen mallia ei oo tuolla onneaon.com sivuilla, mut jostain kyllä googlettamalla löysin. Tuolla Onneaon:ssa on kyllä tuo vauvakolmio malli, joka vaikuttaa ihan pätevälle kans ja helpolle taitella. Varmaan noilla kahdella meillä lähetään ainakin kokeilemaan. :) Ja mie oon aatellu, että taittelen hoitopöydälle johonkin koriin tai laatikkoon niitä harsoja silleen, että sen voi siitä nostaa alustalle ja vauvan päälle ja sit pakettiin. Tiiän, että mies ei tuu ikinä vaihtamaan vaippoja, jos sen pitää alusta saakka se harso taitella. Ja onhan se toki itellekin sitten kätevämpi. :D
 
^Täällä oli yks taitteluohje harsolle. Noista nimistä en kyllä tiedä. Muutenkin ihan hyvä infopaketti kestovaipoista, sekä mm hintavertailua kestojen ja kertsien välillä. Suosittelen :)
 
Tuo on juurikin tuon kolmivaipan ohje (tai sillä nimellä on monella sivustolla). Vaikuttaa luettavalta paketilta muutenkin, pitää kahlata läpi joskus, kun tuntuu olevan taas lukemisen tarve. :)
 
Joko on kestovaippailu alkanu? Me kokeiltiin muutama kerta noita ImseVimsejä ja hermo meni. Hyvin ne jalassa pysyy kuorivaipan kanssa, mut ei kauheen tyytyväinen vauva ollu, kun oli märkä vaippa ja samoin koko se osuus vauvan ihosta mihin vaippa osu. Olisko noi taskuvaipat kuitenkin parempia ja mukavempia vauvalle?
 
Meillä pidettiin viimeksi kertavaippaa kotiutumispäivänä ja seuraavasta aamusta alkaen on ollut kestovaipat. Juurikin niitä imsevimse flanelletteja nb-kuorten kanssa, hyvin on toimineet. Ne on kyllä hyvässä imussa, ostin käytettynä huuto.netistä ja niillä on pesukertoja takana, vauva ei ole valittanut vaikka on ollut litimärkä vaippa ja iho on pysynyt hyvänä. Tosin meillä on ollut tämän paketin päällä vielä villahousut. Vauva on ollut suurimmaksi osaksi villahoususillaan vierihoidossa ja pysynyt lämpimänä. Toisena meillä on fuzzibunzin taskuvaippoja, joissa vauva on valittanut nopeammin märkää vaippaa, tai sitten syynä taisi olla se että paketista puuttui ne villahousut.. Taskuvaipat on kuitenkin helpompia käyttää ja näitä mieskin on vaihtanut vauvalle.
 
Mie oon kans muutaman päivän kestovaippaillut päiväaikaan. Yöllä on ollut vielä kertsit, kun oon yöllä laiska vaihtamaan... Harsoja ja nalleja on käytetty villisten kanssa. Vaipat menee kyllä nopsaan märäksi, mut ei kuitenkaan oo poika valittanut. Iho on pysynyt ihan hyvänä vielä. Kuitenkin asteen verran hankalampaa oli kestoilun aloittaminen, kuin olin kuvitellut. Hyviä vinkkejä saa laittaa, jos jotain tulee vastaan.. :)
 
Mä en oikeen tykkää kun on vauvan iho märkänä kestoissa :( ei me kyllä kokonaan luovuteta vielä ainakaan. Kokeillaan nyt vielä. Yöaikaan me sovittiin jo aluks, että ei kestoja laiteta, helpompi kertsit vaihtaa silmät ristissä.
 
Mäkin ryhdyin tänään kokeilemaan noita kestoja. Eli ihan vaan taiteltua harsoa ja imse wimsen kuorta. Neljästä vaipasta tänään yhen kanssa sattui pieni vuoto. Poika nukkui mun mahan päällä tuossa äsken ja mäkin torkahdin, sitten herätessä ihmettelin miten mun mahalla voi olla jotain nihkeää... Pojan vaatteissa oli kans ihan hiukan märkää, eli aika lupaavaa tää eka kestoilu kyllä :) Taidan käyttää näin aluksi noita harsoja kun kaikki taskuvaipat on vielä meidän kolmekiloiselle pojalle varmasti liian isoja. Mutta on ne harsot aika hassun näköiset päällä kun en mä kovin kauniisti niitä osaa taitella sinne kuoren alle... :P Poika myös itkee kyllä heti kun vaippa on vähänkin märkä, mutta niin se on kertiksenkin kanssa. Eli jos vaippaa pitää joka tapauksessa vaihtaa jatkuvasti niin voidaan ainakin säästää hiukan rahaa kestoilemalla täällä kotona :D 
 
Otin tänään vasta koekäyttöön coolmax-kankaasta tehdyt kuivaliinat, joilla oikeasti oli kyllä vaikutusta siihen, ettei märkä vaippa tunnu märältä! Suosittelen. Ja vaikka meillä tyttö tekee tosi märkiä vaippoja, ei iho ole tuntunut märältä, varmaan vaihtoväli ja vaipan imukyky vaikuttaa siihen..
 
Selostapa omppupom vielä mikä se kuivaliina on? Mulla on kyllä sellaista riisipaperia (tai mitä lieneekään) jota vois kans sit jossain vaiheessa kokeilla. Nyt laitoin ekaa kertaa flanellisen sisävaipan (jonkun itsetekemä) ja imse wimsen kuoren, katsotaan miten pitää. Pojalle tuntuu olevan ihan sama mikä on jalkojen välissä kunhan on, ininä hoitopöydällä loppuu aina saman tien kun vaipan tarrat on kiinni :D
 
No mä en oo omppupom, mut kuivaliina tulee siihen vaipan päällimmäiseks, samoin kun se riisipaperi. Pestävissä muun vaippapyykin seassa ja en tiiä onko eri materiaaleista noita. Meillä on noita coolmax-kankaisia. Kerran niitä testattu vikan ImseVimsekokeilun kanssa ja mies sanoi, että ihan märkä oli ja heitti sen jo vaipan kanssa pyykkiin ennenkun mä ehdin kokeilemaan sen pintaa. No pojan peffa oli kyllä ihan märkä ja meni poika pesulle, et en mä tiedä auttaako meillä ainakaan noiden ImseVimsejen kanssa. Mä päätin pistää ne myyntiin ja kokeillaan taskuvaippojen kanssa elämää sit kun alkaa olla sopivasti kokoa pojalla.

Meillä muuten on noita coolmaxeja ihan kiva määrä, et voin myydä pari kokeiltavaks jos haluat Vilukissa? Mehän vielä asutaan aika lähekkäin, niin helposti saisit ne ja ihan käyttämättöminä, kun uutena ostin ne :) Ja jos joku haluaa ImseVimsen kuoria tai sisävaippoja, niin äsken vasta laitoin myyntiin ja saan ne vielä sieltä pois, kun tuskin kukaan niitä huutaa vielä kun myyntiaikaa on.
 
Just niinkuin Marzipaani jo kertoi, niin se coolmax siihen muiden imujen päälle, päästää nesteet paremmin sisäänsä kuin luovuttaa kosteutta!
 
Oon kyllä ollut tyytyväinen kestovaippoihin. Meille ei ole ostettu pakettiakaan kertavaippoja, mutta oon käyttänyt synnärin antamista boxeista ne ilmaisnäytteet. Suhteessa siihen kuinka muutamassa kertavaipassa on tullut ohivuoto, on kestovaippojen varmuus ollut parempi. Meidän neiti nukkuu kyljellään ja silloin on kahdesti itkenyt märkyyttä kun kertavaippojen kyljissä ei riitä imut ja pissa on noussut bodyn saumaa kainaloon. Kestoilla ei näin ole käynyt kertaakaan. Samoten kestovaipat on pitäneet maitokakat sisällään eikä nekään ole tehneet sotkua vaikka välillä tuntuu sitä tavaraa tulevan kahvikupillisen verran. Kertavaipalla melkein saatiin kerran maitokakat selkään asti yäk. Pyykinpesu on mulle mieluinen kotityö ja tällä hetkellä melkeinpä ainoa mitä ehdin hoitaa vauvan lisäksi. Ja vauvan iho on hyvässä kunnossa! Kun on oppinut vähän vauvan rytmejä ja mahan toimintaa, tietää milloin laittaa "pikkuvaipan" jossa vähempi imua mutta paremmat kumpparit että kakka pysyy sisällä ja milloin taas kunnolla imua että saa vauva nukkua pitkään kun pissaa vaan. Menee hyvällä vaipalla yöunet kellon ympäri eikä pylly lillu nesteessä, pyllyn pinta pysyy kyllä ihan kuivana ja hyvänä. Ja miten ihana se vauvan pyöreä kestovaippapylly onkaan taputella esim velourhousuissa :) Ja meillä on ollut ihan niitä samoja kestovaippoja mitä oli äitiyspakkauksessakin, runsaammin vaan että pärjää 2-3päivän pesuvälillä. Muutamia muitakin olen hommannut ja lisäimuja kanssa, niitä on ollut helppo ommella itsekin.
 
Meillä vasta opetellaan kestovaippojen kanssa eloa. Paria kertaa lukuunottamatta on aina falskannu reiden kohdalta niin että menny body vaihtoon. Kokeiltiin alkuun niitä ImseVimsen flanellivaippoja enkä tykänny niistä yhtään, joten odoteltiin et poitsu saa kokoa noita taskuvaippoja varten. Nyt on testaillaan ja opetellaan eri imujen määrillä ja toivottavasti löytyy sopiva yhdistelmä ja toivottavasti varsinkin noi one size -vaipat lähtee myöhemmin toimimaan. Kertsejä ollaan siis ostettu ja tullaan ostamaankin, kun yöllä niitä ainakin käytetään ja samoin kyläilyreissuilla, koska muiden nurkissa on aina muutenkin omat rasitteensa vaipanvaihdossa, kun ei oo kaikki kamat siinä missä tottunu jne.
 
Mekin vasta oikeastaan kunnolla aloitellaan kestovaippailua. Poika on tuosta reisien kohdalta niin pieni, että oikeastaan kaikki kestot mitä oon yrittänyt laittaa, on sit vuotaneet siitä ja vaatteet on olleet märkinä. Harsot ei oikein toimineet (yritin niitä aluksi), koska poika pissas niin paljon että ne oli heti ihan litimärkiä ja sittenhän tietty kitistiin (en jaksais ihan koko ajan olla vaippaa kumminkaan vaihtamassa). Nyt kun on 5kg painossa ylitetty ja reidetkin alkaa pullistua niin otan noi taskuvaipat käyttöön ja tilasinkin jo muutamia uusia. Eli meilläkin "osakestoillaan", reissuun, vaunulenkeille ja yöksi laitan kertsin, muuten yritän käyttää noita kestoja.

Marzipaani: vieläkö oot myymässä noita coolmaxeja? Mulla ei ainakaan kaikissa lainaksi saaduissa taskuvaipoissa ole sellasta kosteuden pois siirtävää pintaa, joten niihin tarvitaan tuo liina. Ostin jokusen mutta niitähän kyllä kuluu.
 
Takaisin
Top