Meillä on vajaan kahden vuoden kokemus kestovaipoista ja ei oo kyllä mitään muuta kun hyvä sanottavaa! Poikakin on juuri oppinut kuivaksi vuoden ja 10kk ikäisenä(tosin välillä vahinkoja sattuu, mut ei päivittäin). Ehdottomasti kannattaa kokeilla ja vaikka aluksi tuntuu, että pää on pyörällä kankaista ja erilaisista vaipoista, niin äkkiä kyllä pääse kestojen maailmaan, kun sinne vaan uskaltautuu. Ja pieni varoituksen sana: sieltä maailmasta ei välttämättä enää ulos pääse, kun jää ihan koukkuun! =)
Materiaalit on niin ihania kertavaippoihin verraten, sekä niiden toimivuus ihan oikeesti. Vauvan iho voi hyvin eikä vaippojen pesu mikään valtava urakka ole, 60C pyykkiä kun vauvaperheessä riittää muutenkin! Likaiset vaipat voi pistää odottamaan pyykkiä ilmavaan sankoon (meillä ihan tavallinen sanko, jossa kansi auki.) Vaipat ei edes haise, ja jos jotain hajua huomaa niin muutama tippa teepuuöljyä kankaan palaan vaippasangon pohjalle. Kakkavaipat voi huuhdella käsisuihkun avulla ennen sankoon laittamista. Ja kun joku tuosta hajusta muutoinkin mainitsi, niin ite olen huomannut että kertavaipat on nimenomaan niitä jotka haisee heti kun vauva edes pissaa sinne. Ja saman on huomannut myös ystäväni, joka myös kestoili poikansa kanssa. Kestovaippa ei haise pissaisena ollenkaan.
Hygieenisyydestä sen verran, että 60C pesu riittää peruskäytössä ja n. kerran kuussa pesu keittopesussa (95C meidän koneessa) jolloin vaipat raikastuvat entisestään. Villahousuistakin oli ketjussa puhetta ja niitä myös suosittelen. Todella pitävät ja helppokäyttöiset, ei kutia tai oo kuumat. Helppo myöskin hoitaa, kun päivittäisessä käytössä riittää pesu kerran kuussa ja tuuletus aina käyttöjen välillä! Ja aina n. jokatoinen pesu lanoliinitus (lillutetaan housuja villarasvassa, jota saa käytännössä kaikista kestovaippoja myyvistä paikoista).
Ihan pienellä vauvalla oman kokemuksen mukaan kätevintä harso + villavaippa/kuorivaippa ja taskuvaipat (sisätasku, tai pul-kuorinen tasku). Isommilla menee vauvan mallista (hoikka, reitevä jne..) riippuen melkein mikä vaan, joka istuu hyvin!
Muutamana vinkkinä vielä, että vaippoja on tosi helppo ommella itse (ite oon tehny melkein kaikki pojan käyttämät vaipat) ja alkuun kannattaa hankkia myös muutama yhdenkoon vaippa, joka kasvaa vauvan mukana vaipan korkeussäätöä säätäen. Itse ommellen kannattaa lähteä liikkeelle netin ilmiskaavoista, suosittelen esim. kestovaippayhdistyksen taskuvaipan kaavaa, meillä toimi parhaiten n. 3kk alkaen, ihan pienelle kestovaippainfon mummut -kaava, jossa vaippaan tulee reisien kohdalle röyhelöt, toimii hyvin, eikä maitokakka pääse vuotaman ohi.
Ja epäilijöille vielä muistutus siitä, että pikkuvauvan äitinä ja isänä kakka ja pissa on asioita, joiden kanssa joutuu jokatapauksessa tulemaan toimeen! (Kestovaippojen kanssa vaipparoskis ei haise kakalle, toisin kuin kertavaippojen kanssa!)
Tsemppiä kaikille kestovaippoja kokeileville, ja huom. jos joku vaippamalli ei toimi teidän vauvalla, niin kokeile jotain toista merkkiä! Kannattaa myös pestä vaippoja muutama kerta ennen vauvan syntymää, jotta imut saavuttavat imutehoa, eivätkä valskaa alussa pilaten teidän tarmokkaan kokeilun!! =)