Kestovaippailua?

Ajatuksena kestovaippailut kiinnostaisi paljonkin, mut jonnekin tänne jo aiemmin kirjoitin, että en taida jaksaa alkaa opettelemaan ainakaan esikoisen kohdalla niiden käyttöä. Tai saa nähdä innostuisinko myöhemmin, kun totuttu elämään vauvan kanssa, mut alkuun en aio ainakaan kestoilla. Ja tässä asiassa varmaan olis toi mies samaa mieltä, eli en jaksa edes kysyä. Kyllä se vaippakasojen hirvittävä määrä inhottaa, mut jossain kohtaa on pakko ajatella itseään ja mennä siitä missä aita tuntuu olevan matalin. Meillä kyllä ollaan muuten vähän ekohippejä, eli tämä saadaan varmaan anteeksi :) Kunnioian teidän kestoilusta päättäneiden valintaa kyllä todella paljon! Hienoa, että löytyy teidänlaista porukkaa, joka jaksaa panostaa tässäkin kohtaa ekologisuuteen.

Niin ja meidän äp:n kestovaipat voidaan lajoittaa pois kanssa! Viestiä vaan jos joku haluaa ne.
 
Olipas hauskaa, realiteetit hukassa olevaa kakkakeskustelua :D Minä kasvatan koiria ja ihan surutta pesukoneeseen menee myös pentujen aluset. Niiden mukana kaikennäköisiä synnytyseritteitä, pentujen pissoja/tarpeita, mitä emo ei ole alustasta irti saanut jne. Pesukoneessa 60 asteessa pyöräytys ja hyvä tulee. Ja perään voin pestä omia vaatteitani, ei niistä edellisistä mitään sinne koneeseen jää. Vauvan kanssa tuo arki on vielä enemmän ja huomattavasti pitempään tuota kakkarallia, vaikka ei tosiaan edes kestoilisi.

Meillä on myös tarkoitus koittaa kestoilla ainakin edes osittain. Jos kuitenkin tuntuu, että välillä ressaa, niin sitten ostan jonkun paketin kertsejä rinnalle. Kestoilla kuitenkin pyrin menemään niin paljon, kuin vaan mahdollista. Minua noin muutenkin hontsittaa enemmän vaikka pestä niitä vaippoja, kuin raahata päivittäin jotain hemmetillistä vaippapussia roskakatokseen ja jatkuvasti kaupasta uusia kalliita paketteja kotiin.

Tuolla aiemmin puhuttiin noista kestiskuukautissuojista. Minulla tosiaan on yhdenlainen sellainen, nimittäin tuo jo mainittu kuukuppi ollut jo sen kahdeksatta vuotta käytössä, enkä muuhun vaihtaisi. En aikanaan hommannut kuukuppia sinällään ekoilun takia, vaikka toki se oli kiva plussa siinä, ettei roskis täyttynyt siteistä yms. Tuo kuppi on vaan arjessa yksinkertaisesti niin paljon helpompi ja varmempi kuin mikään suoja.
 
Hemmetti, nyt pääsi mies yllättämään! Puhuin aamulla äitiyspakkauksesta ja yhdessä katsottiin netistä sen sisältöä. Jotain sanoin noista harsoista ja mies sitten möläytti, että me voitais alkaa käyttämään noita kestovaippoja kotona. Siis anteeks mitä????? Mä kun luulin, että olis negatiivinen asenne ja vastaus tullut jos olisin näistä jotain alkanu puhumaan. Mut ei. Huhh. Eli ilmeisesti me aletaan osittain kestoilemaan, kun sanoi mies, että mieti nyt sitä vaipparoskien määrää. No joo-o, mä sitä olen miettiny jo aikaa sitten :)
 
mä voin ottaa vastaan kestoja äitiyspakkauksesta jos jollain jää käyttämättä :)) esim. Rosebud asun melkeen naapurissa niin voin sitten vaikka noutaa ne teiltä :)
 


Joo mulla on jostain vanhemmasta äitiyspakkauksesta kestoja (avaamaton paketti) ja sitten tietty omasta tulee myös.



NIIN ja mun mielestä on sairasta jos koira kakkaa jollekin kankaalle, HYIII! :D
 
Voi apua kun noita merkkejä on niin monta! Tänään oon pariin kertaan surffaillu ja googletellu noita kestovaippoja. Hullukshan tässä tulee :) aika hintavia uutena, mut niin on näköjään myös huutonetissä. Pitää seuraavaks alkaa googlailemaan lastentarvikekirppiksiä ja käydä niissä kattelemassa jos olis myynnissä.
 
Marzipaani: kannattaa kyllä ostaa niitä vaippoja ensin vaikka jostain kirpparilta, esim. huutonetistä ostettuna voi saada ihan mitä vaan... Mä ainakin haluan tarkastaa että on ok kunnossa eikä mitkään ihan kellertäviksi pesussa jääneet. Aika monilla lastenvaatekirppareilla oon nähny noita vaippoja :) Ja ite kyselin kans facebookissa kavereilta niin pari vanhaa koulukaveria ilmoittautui heti myymään vanhojaan halvalla :D
 
Joo mä kävisin mielelläni kanssa itse hypistelemässä ennen ostoa :) Täytyy kattella jos olisi huomenna noita kirppareita auki, kun nyt molemmat innostuttiin asiasta :D ja yhden kaverin tiedän kestovaippailleen/vaippailevan ja laitoin kanssa facebookissa viestiä, että vieläkö olisi niitä pienimpiä tallessa ja saisiko niitä häneltä siinä tapauksessa. Luulen ettei kukaan muu tuoreempi äitikaveri ole tämmöinen ekoilija ja julkisesti en tonne voi laittaa kyselyä, koska suurin osa ei edelleenkään tiedä vauvasta enkä halua siitä kailottaakaan. Kyllä noita jostain saa haalittua muutaman ennen vauvan syntymää ja sitten lisää jos tuntuu omalta puuhalta :) toivottavasti ei ole kovin vaikea löytää sitä meille sopivaa mallia sitten. Mut hyvähän se on, että on vaihtoehtoja paljon vaikka se ei aloittelijalle tätä hommaa yhtään helpommaks tee todellakaan :)
 
Esikoisen kanssa kestoilu ei oikein sujunu, mutta nyt uskon osaavani paremmin, kun tiedän mikä sopii ja mikä ei. Ja mikä on mielestäni suht helppoa. Sen vuoksi olenkin uskaltanu huutaa huutonetistä muutaman vaipan, vaikka meillä on muutama jo ennestään. Jospa tällä kertaa sujuisi!
 
Mä oon nyt alkanu keräileen imse vimsen 3-6kg:n sisävaippoja ja kuoria ja oon pari m-koon kuortakin löytäny. Kokeilen noilla näin alkuun ja pikkuhiljaa alan keräileen isompia kokoja :) Yhden s/m-koon taskuvaipan ostan kokeiluun jotta nään millasii ne on käytössä.
 
Marzipaani: Sekä että, joskin tykkään enempi taskuvaipoista. Ollaan käytetty lähinnä fuzzy bynzin taskuvaippoja, ovat hyviä. Ja sitte meilä on muutama kushies all-in-one vaippa, mutta niissä se pinta ei oo kuiva, ko pissa tulee. Nuissa fuzzyn taskuvaipoissa son jotaki fleeceä tms, niin on kuiva.
 

Tuolta toisaalta häiritsen keskusteluanne;) 

Vaipparoskis haisee paljon enemmän, kuin kestovaipat! Kestoista, kun se kakkaa huuhtastaan pois....Ja joka päivä melkein saa pussillisen vaippoja kantaa roskikseen. Olen itse ainakin niiiin laiska viemään roskia, että helpompi pestä ne vaipat! Olen käyttänyt esim. babylandin yhdenkoon säädettäviä taskuvaippoja ovat hyviä ja edullisia niitä saa tilattua esim. raskauskeiju.fi. Imut voi heittää vaikka kuivuriin ja kuoret heittää kylppärin patterille, missä ne kuivaa hetkessä. 

 
Mua alkoi kiinnostamaan tavallaan enempi noi taskuvaipat, mutta sit taas kuoriversiot kuulostais kivemmalta, kun ei tarvis pestä kuoria joka kerta. Kestääkö taskuvaippojen pinta tosi hyvin pesun kulutusta ja käyttöä?
 
Meillä ei oikein oo kuivatusmahdollisuutta, pesukone ja kuivausrumpu on tuol kellaris ja se on tosi kuiva ja kylmä paikka, pesuhuone on siin vieres ja yhtäkään patteria ei löydy. Jouduttiin lidlistä ostaan halpa patteri että olis vähä inhimillisempi lämpötila siellä. Sen takia joudun katseleen vaippoja joita voin heittää rumpuun, jos en sit ala tänne olkkariin viritteleen kuivausnaruja :D Nuo jotku taskuvaipat on niin herkullisen värisiä ettei millään haluais ohittaa huuto.netis <3
 
Jos joku haluaa luopua siitä äitiyspakkauksen vihreästä taskuvaipasta niin otan mielelläni vastaan :) voi yv:llä ottaa yhteyttä
 
Taas meinaa epätoivo iskeä näiden vaippajuttujen kanssa! Ja samalla tekis mieli nettikaupoista ostella noita, mut aika kalliiks tulee jos ostaa uutena ja kun ei tiedä oikein mitä pitäis ostaa. Juteltiin miehen kanssa ja nyt tällä hetkellä oltais AIO-ja taskuvaippojen kannalla enemmän kun kuoriviritysten. Täytyy siis varmaan kokeilla noi kaikki vaihtoehdot, et mikä tuntuu meistä parhaalta käytännössä ja sitten päättää mitä hankitaan lisää. Kaikenlaisia ihania löytyis kyllä netistä :)

Miten te kestoilijat ootte aloittaneet ihan pienen kanssa? Harsojako ootte käyttäneet kuorien kanssa? Lueskelin aamulla jotain keskustelupalstaa ja siellä suurin osa oli harsojen+kuorien kanssa aloittanut ja sit siirtyi taskuvaippoihin tai sisävaippoihin. Ei kai tää oikeesti ole näin vaikeeta miltä musta nyt tuntuu?
 

Kuorivaipan kanssa käytetään sisävaippaa tai niitä harsoja. Itse en kyllä tykännyt yhtään harsojen kanssa leikkiä, kun kätevempiäkin juttuja on olemassa:D Ainakin 2010 äitiyspakkauksessa oli Imse vimse merkkisiä vaippoja (sisävaippa+ kuorivaippa) niitä tykkäsin käyttää esikoisella, mutta uudelle vauvalle ne ei ollut sopivia.  Noita imse vimsejä saa esim. huuto.netistä tosi edullisesti! Noista imse vimseistä siirryttiin taskuvaippoihin. Tarkalleen ottaen näihin -> 

http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=2&ala=&tuote=33

kestoilun aloitin nykyisen vauvan kanssa noin kuukausen ikäisenä suoraan noilla yhdenkoon  taskuvaipoilla. 

Hetki kyllä menee, ennen kuin pääsee kestoiluun "sisälle". Hirveesti ei myöskään kannata jotain yhtä vaippaa hankkia, jos se ei sitten sovikaan omalle lapselle. 

Ja yks mikä kannattaa muistaa niin aio vaippoja ei voi kuivata kuivurissa eikä myöskään kuorivaippoja. Aio vaipat kuivuvat paljon hitaammin, kuin esim. taskuvaipat joissa imuosa on erillinen. 

 
Kiitos! Taas ehkä vähän selkiytti päätä sun vastaus. Noiden taskuvaippojen hintakaan ei päätä huimaa uutena :)

Mä vähän mietin jaksanko leikkiä harsojen kanssa, tottahan se on et löytyy helpompia vaihtoehtoja :) meillä on jo ihan muutama kirpparilta/huutonetistä ostettu kuori ja niihin pitäisi sisävaippoja vielä hankkia. Ja nämä oli kaikki erilaisia, niin pääsee kokeilemaan onko niistä mihinkään. Ja yks aio tarttui vkl kirpparilta vahingossa mukaan. Jotain (ilmeisesti taskuvaippoja) saan kaverilta lainaan, kunhan hän käy varastonsa läpi. Ei tosiaan tullu kysyttyä mitä mallia hänellä on, mut eiköhän se selviä pian.

Kuivuria meillä ei olekaan, mut onneks pyykit on aina seuraavana päivinä kuivia vaikka narulla roikkuu, eli ei mene vaippojenkaan kuivatteluun tuhottomasti aikaa ellei ole noita aio versioita.

Taskuvaipoissa mietityttää ainoastaan se, että kestääkö se kosteussuoja hyvin pesua vai kuluuko turhan nopsaan sitten vaipan ulkopinta? Muuten kyllä oli eilen mies sitä mieltä, ett sen malliset vois olla helpoimpia.
 

Noita babylandeja ollut käytössä vajaa 2 vuotta ja noin 20 kappaletta ja nyt ensimmäinen vaippa meni rikki. Jos tilaat niitä niin punaisia ei kannata ottaa, kun niissä tuntuu olevavan laminointi jotekin heikompi, mutta muut värit mitä on ollu niin eii ole ollut mitään vikaa:) 

Froteepyykheistäkin voi ommella / taitella imuja kuoriin:) 

 
Takaisin
Top