Kestovaippailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ......
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miksi vasta napatyngän irrottua, warheart? Mä kun olin jotenkin ajatellut, että ne olis nimenomaan pehmeät siihen päälle laittaa... Kokemusta kun ei oo niin kiva olis tietää :confused:

Tuo tyttö vetää semmoset kilarit vaippaa vaihtaessa, että en oo jaksanu alkaa harsoa asettelemaan. Tokihan hengittäs paremmin harso+villikset :)

2-v:n vaippaan oon tehnyt sen tollasella Myllymuksujen bambuhampputaitolla, onkohan sen koko joku 35x40 tjsp. Pikkuvauvan vaippaan varmaan pienempikin pala riittäis, ehkä joku 25x25? Lähinnä mitä isompi imu niin sen pidempi siitä taitosta tulee. :)

Täällä ollaan nyt osakestoiltu pikkuisen kanssa, käytössä Imsen kuoret ja froteiset näpsyvaipat joilla anoppi on vaipattanut mun miestä ja hänen sisaruksiaan. :D Hyvin passaavat jopa noin pienelle, nappaavat kakat ja pissat. Mutta mutta, kokemuksia kuivaliinoista? Meillä on nyt kertakäyttöisiä liinoja, mut ovat musta vähän epäkäytännöllisiä kun joutavat käytön jälkeen roskiin (en jaksa noita pestä vaikka ehkä kestäisivätkin sen..) ja haisevat sit siellä. Olisko ok ostaa esimerkiks pala fleeceä/coolmaxia ja leikata siitä paloja. Vai onko valmiissa liinoissa jotain tiettyjä ominaisuuksia joiden takia kannattais suosia niitä?

Coolmaxista oon ite saumurilla surautellu kuivaliinoja. Meillä kans nyt ollu kertakäyttöstä riisipaperia vaipoissa ni saa kakat helpommin pois. Kyl ne ainaki pari pesua kestää :)

Täytyykin tehdä ite noita :) Noi liinat on jotain Englannista tuotuja, paketissa lukee et pitäisivät pyllyn kuivan tuntusena mut toimivat musta vähän huonosti. Ehkä kokeilen viel laittaa koneeseen ja toivon ettei mene ihan hötöksi siellä, ois sit ees jotain käyttöä :)

Mites on muilla lähtenyt kestoilu käyntiin? Meillä oli alunperin tarkoituksena osa kestoilla, mutta oikeastaan heti ensimmäisinä päivinä kotiin päästyä huomattiin että täys kestoilu sopii meidän perheelle parhaiten. Nyt sitten kovasti kasvatettu vaippa valikoimaa:)

Meillä osakestoillaan onnistuneesti, ehdottomiksi vaippasuosikeiksi on nousseet Imse Vimsen koottavat kuorivaipat. Laitan niihin Imsen oman imun lisäksi kahtia leikatun harson, josta tulee taiteltuna 6 kerrosta harsoa. Nappaa tosi hyvin jopa nuo meidän pojun jättikakat! :D Pari kertaa on käynyt niin, että kakat tulevat hirveällä paineella eikä harso ehdi niitä imaista, mutta silloinkin Imsen kuoriosa on pysäyttänyt suurimman osan lasteista jopa paljon paremmin kuin kertikset. Oon todella tyytyväinen noihin vaippoihin! :) Kertiksiä menee yleensä kaksi per yö, niitä käytetään ihan mukavuudenhalusta, kun kumpikaan meistä ei jaksa öisin kakkavaippoja pyykätä. Yleensä siis työnjako on täällä sellainen, että mies vaihtaa vaipat ja minä hoidan kakkapyykin, sopii kummallekin oikein hyvin. :)

Tulin tätäkin ketjua tsiikaan, josko sitä pikkuhiljaa alkais itekin osakesroileen. Äyriäisen meininki kuulostaa ehkä meillekin sopivalta. Minkälaisessa astiassa säilytätte pyykkiin menoa odottavia vaippandeeruksia? Käviskö ihan muoviämpäri? Mulla olis imsevimsee, äp:n taskuvaippa ja ruskovillan villahousut ja lisäimuja... Tähän asti kestovaipat ollu isoja, kun mehän alotertiin kertisvaipatki alle 2,5 kilosten vaipoilla. Nyt mennään koossa 2 jo, joten nuo kestot alkaa olla hyvinkin soppelit. Oesettäkö kakkavaipat joka päivä vai kestävätkö oottaa huuhdeämpärissä miten pitkään? Ja pitikö ämpärissä olla vettä kans?

Meillä on ihan muoviämpäri, vaipat odottavat huuhdevedessä pisimmillään pari-kolme päivää. Pidetään siis vaippoja liossa haaleassa vedessä, mutta käytäntöjä on erilaisia ja voisi sitä kakkapyykkiä säilöä kuivassakin. Tykkään itse tuosta liottamisesta, kun sen ansiosta ei jää hajujakaan. Eikä oo jäänyt myöskään tahroja, kun vain jaksaa sitä sappisaippuaa hieroa likaisiin kohtiin. :)

Muokattu viimeksi:
Meillä täyskestoillaan pääasiassa. Joskus menee kertsi päälle, jos ollaan esim. lyhyessä reissussa, mutta mummolareissuilla ollaan kyllä pesty vaippapyykkiä. Ja öisinkin kestot käytössä. Meilläkin imse vimset ollu käytössä, niissä ei poju jaksa kauaa pissojen jälkeen olla, niin ei haudu. Äp-pakkauksen vaipasta tykätty yö-/pitkän ajan vaippana ja niitä edellisen pakkauksen oransseja kanssa käytössä kolme. Lisäks on käytössä muutama fuzzy buns, ja muu taskuvaippa. Meillä vaipat huuhdellaan ja sappisaippuoidaan ja säilötään vauvan huoneessa pyykkikorissa ilmavasti. Kerran päivässä pestään "vaippapyykki", jossa usein mukana myös muuta 60 asteessa pestävää. Mitään hajuhaittoja ei pyykkikorista ole ollut.

Meillä yövaippana on ollut käytössä nettikirpparilta ostetut itse tehdyt vaipat. Kerran yöhön vaihan vaipan, vaikka helposti riittäisi noiden vaippojen imuteho aamuun asti. (Meillä ei kakita öisin, mutta pissaa senkin edestä). Todella hyvä löytö siis nuo vaipat. Meillä monesti heitän likaiset vaipat suoraan pesukoneeseen. Tässä vaiheessa ei hajuhaittoja ole ilmennyt, en tiedä miten sitten jatkossa.

Niin ja huuhteluaineeksi etikkaa. Imset pitänyt kyllä ihan sellaisinaan meillä kaikki pissat ja kakat. Muutenkin falskauksia tullu tosi vähän. Yks kirpparin vaippa falskasi joka kerta, oli siis kosteussuoja kai pettänyt.

Niin ja vielä lisään, että meillä vaippa vaihdetaan kanssa kerran yössä, silloin joskus kahdesti kun poju vääntää kakat syödessään. Jos ei vaihda koko yönä, niin on kyllä saattanut falskata.

Mulla kans noita imse vimsejä. Sain niihin jo tahroja, miten ne sais pois?

Putsaatteko te sillä sappisaippualla miten? Jätätte saippuan siihen, hierotte ja putsaatte niin kauan että kaikki keltainen on lähtenyt ja huuhtelette kunnolla, vai miten?

Hankaan saippuapalaa (saa myös nestemäisenä) märkään kankaaseen laikkujen kohdalle. Ei muuta. En siis putsaa valkoiseksi vaan annan sen sapen irrottaa sen kakan. Pesukone hoitaa loput.

Meillä ei ainakaan vielä toi imse vimse pitäny eli niiden imu ja harso ja kuori... aattelin kokkeilla uusistaan, parhaat ollu noi oranssit äp:n kestot, onneks löytyy 5kpl niitä... on ollu kyl lisä imu viel siel ku jotenki meillä tulee niin paljon tota pissaa.... kokeilen kyl imse vimsejä eri imuilla joku pvä... sit on noita jonku itse tekemiä mut ainaki kaks kokeilussa ollutta valskas....

Ja tein nyt niin et haaleessa veessä virutan ja laitan vatiin saunaan... pitäs ostaa toi ämpäri tai teha puuvillakankaasta se pussi pyykkikoriin johon ne virutetut vois laittaa...

Takaisin