Kestovaipat

Mulla on taskuja lähinnä, ja taitaa olla yks aio... Tuskin täyskestoilen, mutta jos ees muutaman vaipan päivässä laittais kestoa ni säästäis jo luontoa vähäsen. :)
 
Joo, Elya, ymmärrän täysin. Kyllä mäkin aikanaan hain mahd. yksinkertaista ratkaisua alkuun, että sain miehenkin mukaan hommaan. Meille se oli silloin aikanaan noi muotoon ommellut sisävaipat + kuoret (pul ja fleece). Siihen aikaan AIO:t oli muistaakseni tosi kalliita ja meille ne ei oikein sopineet myöskään pitkän kuivumisajan takia, kun ei ollut (eikä ole) kuivausrumpua. Mä itse sitten askartelin noiden harsojen kanssa ihan vain ilokseni. :grin

Ai niin, kysyit vielä siitä itse tekemisestä aiemmin... Hyvin voit käyttää ainakin vanhoja pyyhkeitä vaippamateriaalina. Eikä trikoossakaan mitään vikaa ole. Riippuu tietysti trikoosta, miten imukykyistä on, mutta sitähän voisi yhdistää sen pyyhefroteen kaveriksi. Itsekin jonkinverran vanhoja pyyhkeitä leikkelin imuiksi ja jotkut villavaippahousutkin tuli hahtuvasta kudottua. Enimmäkseen oli kuitenkin ostokamat käytössä.
 
Meillä tuolla moottoripyöräpuolella käytetään mielummin sellasta t-paitatrikoota pyörän kuivaamiseen kuin froteeta, imee paremmin veden kun frotee vaan siirtää niitä vesipisaroita.

Sitä en sitten tiiä yhtään, miten noi toimii vauvanpepun kanssa :)

Se puuvillainen t-paita on sit kyllä litimärkä alta ja päältä. Eli luulisin, että kuivaliinan ainakin tarttee eli sen fleecen nurja puoli t-paitaan päin?
 
Ihana saada tollanen teknisempi näkökulma asiaan :p Eli jos nyt teiän kommenteista ymmärsin, niin hyvin voi tehdä imuja trikoo-frotee-yhdistelmällä, mutta kannattanee käyttää lisäksi kuivaliinaa. Mulla on muutama sellanen ihan kuivaliina-nimellä kulkeva ohut liina (ehkä jotain mikro...jotain....) joten sellasen vois sitten tyrkätä aina väliin. Ompelukone laulamaan sitten vaan taas. Oon saanut uuden harrastuksen nyt äitiyslomalla :)
 
Älä laita sitä kuivaliinaa sinne väliin, siis jos meinasit että trikoon ja froteen väliin?

Se on just siksi kuivaliina, että tulee vauvan peppua vasten, eli siirtää kosteuden iholta seuraavaan kerrokseen ja tuntuu pepulle kuivalta :)
 
Muokattu viimeksi:
Joo siis ajattelinkin, että vauvan pepun ja imun väliin. On tää kielellinen kommunikointi joskus vähän vaikeaa :P Ja jotain tollasta mikrokuitukangasta ne mun liinat on just.
 
Mikrokuitua ei sitten ikinä suoraan iholle.. se imee kaiken kosteuden pepusta.. niinkuin se kuivattaa kädetkin jos paljon käsittelee. Mie ootan vielä postista yhtä vaippapakettia muuten on vaipat pesty ja kaapissa.. nb kokoa ei oo ihan kauheesti mutta harsoja onnlisäksi ja koska on esikoinenkin kokonaan vaipoissa ni pesuväli ei tuu olemaan kauhean pitkä, varmaan joka toinen pv pestävä vaipat.. s koosta eteenpäin onkin sit vaippoja vaikka muille jakaa :-D
 
Täällä kun oli muitakin, joilla oli aikomuksena kestoilla, niin kertokaahan miten on vaipatus lähtenyt käyntiin?

Meillä on täyskestoiltu sairaalasta kotiutumisesta asti. Päivisin käytössä on imse vimse -flanelletit ja kuoret, jotka on ihan loistavia! Yhtäkään ohivuotoa ei oo tainnut noista tulla. Öisin oli alkuun pientä säätämistä, mutta nyt parhaaksi yhdistelmäksi ovat osoittautuneet muumi-sisätaskuvaipat ja ruskovillan villikset. Harsoja ja muita sisävaippoja käytetään kun nuo lempparit on kaikki pesussa. Ostin myös yhden paketin mukana hahtuvavillahousuja, mutta taitaa tuo poika olla sen verran lämminverinen, että jäävät käyttämättä. Oli yhden yön kokeilun jälkeen ihan hikinen koko vauva!

Toiveissa olisi siirtyä taskuvaippoihin, kun nuo flanelletit jäävät pieniksi, mutta toistaiseksi ei ole yksikään tasku vielä toiminut.

Alussa pyykin määrä järkytti, mutta kun saatiin pyykkikorisysteemit hyvin organisoitua, niin ei sitä niin kamalasti tulekaan. Joka toinen päivä meillä pyörii koneellinen vaippapyykkiä.
 
Täyskestoilua täälläkin on harjoitettu kotiutumisesta saakka. Käytössä on monenlaista yhdistelmää; on flanellisia ja froteisia muotoon ommeltuja sisävaippoja tarroilla, neppareilla ja näpsykiinnityksellä, sisätäyttövaippoja, harsoja, hamppu-, bambu-, flanelli- ja mikrokuituimuja (taiteltavia ja muotoon olmeltuja) pari taskua ja AIO:ta, pul-kuoria, pitkä- ja lyhytlahkeisia villiksiä, kaikkea löytyy. Melkein kaikki vaipat on esikoisen jäljiltä lähes 10 vuoden takaa. Keittopesin vain kaikki paitsi villat tietty ja tosi hyvin pelittävät edelleen. Muutaman yhden koon taskuvaipan jouduin heittämään pois, kun kuminauhat olivat hapertuneet, mutta kaikki muu on edelleen käyttökelpoista.

Suosikkiyhdistelmä päivisin on joko ohut flanellinen sisävaippa tai origamiksi taiteltu harso näpsyllä kiinnitettynä ja ruskovillan pitkälahkeiset villikset tai Popolinon tarrakiinnitteinen pul-kuori. Yöllä taas käytössä on froteinen muotoon ommeltu sisävaippa ja Popolinon väljä nepparikiinnitteinen Vento-kuori.
 
Onks sulla samsam jotkut taskut toimineet jo? tosin sulla taitaa olla vähän isompi vauva, mutta olis kiva kuulla kokemuksia. Meillä on pari niitä äp-totsbotseja ja pari sivunepillistä pikkuista taskua, mutta mikään ei toimi vielä luotettavasti. Lahkeista tulee pissat ja totsbotseissa myös vyötäröltä...
 
Joo, meillä on noi pari taskua toimineet kotioloissa ihan hyvin, mutta en tiedä merkkejä, kun ostin ne yhdeltä kaverilta eikä niissä oo mitään merkkilappusia. En kuitenkaan niiden kanssa kylään tai kaupungille lähtis juuri tuon falskausvaaran takia. Näille pikkuisille rimppakintuille toi sisävaippa + kuori on vaan varmempi systeemi. Isommalle vauvalle taskut toimiikin jo sitten tosi hyvin. Niitä meidän esikko käytti päiväkodissakin.
 
Minäkin oon ostamiani taskuja pojalle mallaillu, mutta jää niin paljon ylimääräistä jalkojen ympärille, ettei viitsi kokeilla. Riittääkö taskuvaippa (ja imu tietenkin) itsessään vai pitääkö ihoa vasten olla vielä jotain?

Lisäks minulla on ImseVimse sisävaippoja ja kuoria, joita en oo vielä kokeillu. Nyt hokasin, että niihinhän tarvii niitä kiinnittimiä. Ei ole tarroja eikä neppareita sisävaipoissa. Mistä niitä saa? Ja mikä ois nyt paras kangas siihen väliin ihoa vasten? Ovat aikas karheita.

Muoks. Googlettelinkin ja kestovaippakaupassa esim on näpsyjä.
 
Muokattu viimeksi:
Teetu: Yleensä taskuvaipoissa on sisimpänä fleece tai mikrokuitu, joka päästää kosteuden lävitseen imuosaan ja tuntuu kuivalta ihoa vasten.

Noiden sisävaippojen kanssa ihoa vasten voi laittaa fleece-kankaisen tai mikrokuituisen kuivaliinan. Näitä saa ostaa valmiina kestovaippoja myyvistä kaupoista, mutta yhtä hyvin voit hakea kangaskaupasta palan fleeceä ja leikata siitä sopivia paloja. Niitä ei tarvitse edes mitenkään huolitella, koska fleece ei purkaudu. Nykyään myydään myös kertakäyttöisiä kuivaliinoja, mutta niiden toimivuuteen en osaa ottaa kantaa, kun ei ole tullut testattua, mutta olisivat varmaan ihan näppäriä esim. kaupungilla.
 
Me käytetään kestovaippoja päivisin ja lähinnä kotona. En nyt tiedä näiden meidän vaippojen virallista nimeä mutta olen siis tehnyt itse kuorivaippoja ja sit erillisiä imuja. Parhaat imut on mun mielestä froteen ja bambun yhdistelmä. Fleece on kyllä pehmeä pyllyä vasten mutta ei ime kunnolla. Yöllä käytän kerttiksiä ihan omaa laiskuuttani kun en jaksa vaippoja vaihdella. Olis meillä muutamat hahtuvavillaiset vaippahousutkin, mutta niitä en jotenkin osaa käyttää.
 
Kiitos! Meiän kaupungissa ei taida olla mitään liikettä, joka möisi kestovaippatarpeita niin menis tilaushommiks. Fleeceä taidan kuitenkin kokeilla ensteks, kun sitä ois kaapissakin. Sisävaipat saa itseasiassa vähän sujautettua kuoren sisään niin kokeilen onko niiden tarkoitus pysyäkin siinä ennen kuin tilaan näpsyjä tai käyn tarranauhoja ompelemaan.
 
Meidän kestoilun aloitus on jossain hamassa tulevaisuudessa. :meh: Typykkä on aivan liian pieni S-koon vaippoihin, joten aloitellaan sitten kun vaipat on sopivia. Meille on jopa Liberon 1-koon kertikset liian suuria, että saattanee hetki mennä...
 
Teetu, ne sun vaipat on varmaan noita samoja Imse vime flanelletteja, joita me käytetään. Niihin ei näpsy tartu, joten ei suotta kannata ostaa. Sisävaipan saa tosiaan pujotettua sen kuoren sisälle edestä, mutta itse en tykännyt siitä, kun sitten vauvan ihoa vasten tuli sitä kuoren muovisen tuntuista kangasta. Ompelin siis solmimisnauhat ja nyt ne toimii tosi hyvin.

Ja niitä muuten kannattaa kokeilla pian, tuskin mahtuvat kovin kauaa :)

Muoks. Meillä ei ainakaan käytetä kuivaliinaa noissa päivävaipoissa. Vauvan pyllyä vasten on siis se flanelli, mutta ei se musta tunnu karhealta ja vauva tuntuu hyvin viihtyvän. Kerran pistettiin vauvalle liberot ja kun siihen tuli eka kakka, niin alkoi ihan älytön huutaminen. Hyvin oon siis aivopessyt tuon pariviikkoisen....
 
Pihlajanmarja, aamulla googlettelin ja päättelin, että on justii niitä! Apua, tulee siis kiire! Minkä kokoinen siun vauva on nyt, kun ne vielä menee?
 
Takaisin
Top