Kestovaipat

Onks sappisaippuapala parempi kun sellanen pullossa myytävä nestemäinen? Sitä löytyykin jo kotoa. Täytyypä seuraavaksi alkaa haalia näitä vaippakamoja. Nyt mulla on se äitiyspakkauksen taskuvaippa ja yksi kirpparilta halvalla bongattu sisävaippa. Harsoja ja villahousuja kirppisbongailuun! Pääseekö noille facen kestovaippakirppareille liittymään itse vai pitääkö jonkun kutsua?
 
Mie tykkään palasta koska sillä voi hangata tahraa.. läytän todella harvoin tosin kun ei tarvetta ole ollut.
Kirppareille pääsee liittymään ei tarvi kutsua. En muista nyt tarkkoja nimiä mutta ei niitä monia ole.
 
Unohtui mainita, että oon käyttänyt sappisaippuan hankaamiseen hommaa varten varattua kynsiharjaa. Sen parina toi nestemäinen aine on toiminut mainiosti.
 
Ihana ryhmä. Mulla on kolme kestovaippaa: kaks äippäpakkauksesta ja yks isoveljen ostama Muumi-vaippa. (Isoveli aikanaan kestos tyttärensä lähes täysin.) Esikon aikana käytin noita kolmee niin että aina kun ne oli puhtaana, käytin ne kakkavaipanvaihdon jälkeen putkeen, en siis oo koskaan kakkavaippaa joutunu peseen, ja sain aina kaikki kolme samalla kertaa pesuun. Ajattelin että edes noin pieni kestoilu auttaa vaippajätteessä, ja niinhän se on! Itseeni kiinnostais kestoilla enemmänkin, miestä ei. Tän kakkosen kohdalla oon ainaki alkanu ottaa selvää paljon enemmän kestoilusta ja aattelin että samalla tyylillä ku esikon kanssa, mutta mittakaava vois olla isompi, eli voisin ostaa muutaman vaipan vielä lisää.
 
Mä teen samaa, huutelen vieraisiin pöytiin ja lueskelen muiden ketjuja, välillä nää on tosi hyviä :)
Itsekin haluan osakestoilla, mutta se tuntuu tosi hankalalta kun ei tiedä mistään mitään. Äitiyspakkauksesta tuli se (kuorivaippako se oli) yksi plus kaksi imuosaa, sitten ostin kaksi kestovaipat, olisko olleet jotkut imsevimset tai jotain, vaippa jonka sisällä oli samanlainen mutta se on imuosa.
Sappisauppuapala mulla on myös, mutta mistä sitä lanoliinia saa ja miten sitä käytetään?
 
KoBe: Lanoliini on lampaanvillarasvaa, jota käytetään villavaatteiden hoitoon. Kestovaippoihin liittyen sitä tarvitaan ainoastaan villavaippahoisujen huoltamiseen. Pesun jälkeen housuja liotetaan lanoliinivedessä ja näin niistä saadaan kosteudenpitävät. Nykyisen vaippa-arsenaalisi kanssa et siis vielä lanoliinia tarvitse, mutta jos jossain vaiheessa hankit villikset, niin sitten lanoliini on tarpeen. Sitä myyvät ainakin ns. eko-kaupat (esim. Ruohonjuuri) ja varmaankin lähes kaikki kestovaippakaupat myös.

Kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy paljon tietoa kestoista ja kestoilusta. Se on hyvä paikka lisätiedon hankkimiselle. Niin, ja sitten vaan kyselet vaikka täältä, kun kysyttävää ilmenee. :)
 
Ai niin onhan mulla siis neljäskin kestovaippa, tän vuoden äippäpakkauksessa mukanahan tuli tietty uusi! Ja villahousujakin on parit veljentytöltä perittynä, mutta en usko että villapyllyily on mun juttu.
 
Nostan tätä ketjua, kun taas tuli uusia kysymyksiä mieleen.

Samsam ja muut asiantuntevat: Ne lisäimut mua pohdituttaa nyt. Mistä tietää miten päin ne kuuluu sinne vaippaan tunkea? Mulla on esim. tollasia pitkulaisia imuja, joissa toinen puoli on froteeta ja toinen kai fleeceä. Frotee tuntuu tosi kovalta, joten laittaisin ton niinpäin, että fleece osuu vauvan pyllyyn, mutta onko noissa jotain sääntöjä. Jos on esim. sisävaippa, johon kaipaa lisäimua, niin voiko tollasen laittaa vaan siihen vaipan ja vauvan pyllyn väliin? Vai onko noita kovia parempi käyttää vaan esim. taskuvaipassa ja sisävaipan lisäimuna sitten jotain bambu ym. pehmeitä imuja?

Onko joku muuten tehnyt itse lisäimuja? Mietin, kun kaapissa olis pari vanhaa pyyhettä ja vanhoja pehmeäksi kuluneita trikoopaitoja, että voisko niistä surautella imuja. Mikähän ois hyvä rakenne? Varmaan pari kerrosta kannattais froteeta laittaa. Ja onko trikoo ylipäänsä toimiva materiaali?

Anteeksi taas tää kysymystulva...
 
Mä en nyt muuten osaa sanoa sun kysymyksiin, mutta kun että fleeceähän yleisesti ottaen mainostetaan myös "kosteussuojana" koska se läpäisee nestettä hyvin huonosti. Että kyllä mä sen kovan froteen silti laittaisin ihoa vasten tällä logiikalla...

Itse kans pohdin että mitäs ihmettä sitä laittaisi kuorivaippojen sisään... Sain kaksi kuorta, ei siis mitään sisällä. Onko mun nyt pakko ostaa niihin sisävaipat vai saisinkohan mä jotenkin taiteiltua noilla pelkillä lisäimuilla (jotka on muuten hervottoman suuria s-koon vaippoihin, niitäkin on ilmeisesti monia eri kokoja? Oon saanut nämä kaikki joten eihän niissä lue mitään enkä tajunnut silloin kysyä) niille käyttöä? Muuten mulla onkin pelkästään AIOja hankittuna ja pari taskullista vaippaa, niillä testataan aluksi onko se ollenkaan edes meidän juttu. Ei tosin päästä heti testaamaan kun kaikki mun vaipat on S-kokoa ja siis melko suuria vastasyntyneelle...
 
Fleece laitetaan peppua vasten. Yksinkertainen fleece toimii ns. kuivaliinana, eli päästää kosteuden lävitseen varsinaiseen imuosaan eli siihen froteeseen, mutta tuntuu kuivalta ihoa vasten. Noita kuvailemiasi imuja voi siis käyttää juurikin niin, että laittaa vain suoraan sinne sisävaipan ja ihon väliin.

Kosteussulun fleecestä saa niin, että laittaa kaksi kerrosta fleeceä päällekäin nurjat puolet vastakkain. Noin tehdään siis esim. fleece-kankaiset vaippakuoret. Tämä on näppärä ratkaisu myös esim. ilmakylpyjä ajatellen. Fleece-peitto kaksin kerroin ja päälle vaikka pyyhe tai harso imemään pisut, vink, vink. :wink
 
Elya: Vaikea sanoa noita imuja ja kuoria näkemättä, miten onnistuis. Laita kuvaa, niin pohditaan. :)

Muoks. Muotoon ommellut sisävaipat ei sinänsä oo mikään pakollinen juttu. Ihan pikkuiselle ihan taiteltu harso + kuori (villa, pul, fleece, mikä vaan) on mun mielestä yksi parhaita vaihtoehtoja, kun se imee maitokakan tehokkaasti eikä pissamäärät oo vielä kovin kummoisia.
 
Kiitos taas älykkäistä vastauksista! Mäkin just mietin tota fleeceä, kun jostain luin, että se ei ime kosteutta, mutta nyt selvisi siis sekin. Noihan voi siis lopulta olla ihan hyviä imuja, koska ne on ihan iänkaikkisen vanhoja, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa, että ne imee hyvin.

Mäkin meinasin Elyalle ehdottaa tota harso+vaippakuori yhdistelmää. Eilen just taas treenailin harsojen taittelua, eikä ne hankalia oo ainakaan kaikki. Mieskin jopa vähän innostui! Toinen mitä oon itse hommannut kuorivaipan sisälle on imse vimse -flanelletit. Käyttökokemusta ei siis mulla oo, mutta näyttävät ihan näppäriltä, jos nyt vaan istuvat vauvalle.
 
Joo, ei se taittelu oo ollenkaan hankalaa, kun löytää alkuun vaan hyvän ohjeen. On myös näppärää, kun koon saa säädettyä juuri sille omalle pienelle sopivaksi ja imua voi kohdentaa sinne, minne sitä eniten tarvitsee (pojille eteen, tytöille keskelle).

Itse tein aikanaan niin, ja teen varmasti tälläkin kertaa, että taittelin harsot aina suoraan pyykkitelineeltä leijoiksi (tai mikä taitos nyt milloinkin oli se suosikki) sellaiseen laatikkoon hoitopöydälle. Siitä sai sitten suoraan napattua valmiin vaipan aina vaihdon yhteydessä. Eipä siinä juuri enempää aikaa mennyt, kuin harsojen viikkaamisessa kaappiin sitten, kun taittelua oli vähän tullut treenattua.
 
Samsam, mä kuvaan kunhan aikaannun tuonne kodinhoitohuoneeseen! :)

Ja hyvä kun oikaisitte uskomukseni fleecestä ja imuista! Oon muutenkin pikkasen pihalla koko kestoilun kanssa, ja siksi ehkä kokenut nyt ainakin aluksi AIOt helpoimmiksi kun ei tosiaan tarvi miettiä mikä imu mihinkäkin kuoreen ja miten päin ja miten paljon. Ei mulla ainakaan jää ihan niin paljoa mieleen vaikka oon kahlannut kestovaippainfon sivut läpi, pitäisi heti päästä kokeilemaan luettuja vinkkejä ja vaippamalleja ja siten testaamaan mikä olisi paras just meille. Hankaloittaa opettelua kun se malli puuttuu :grin Ja mies on tyytyväinen kun vaippa on yksinkertainen paketti, mä uskoisin ettei se ihan riemusta hyppisi mikäli läiskäisisin sille eteen kasan imuja ja kuoren ja sanon että viritäpä siitä. Sehän jo irvisteli sille että olin kehdannut ostaa käytettyjä vaippoja :rolleyes: Ensin se tietenkin ilmoitti että kakkavaippa ei muuten tule meidän pyykkikoneeseen (HYI), mutta mielipide lientyi vähän kun kuuli miten kauan tavallinen kertisvaippa maatuu ja miten paljon ne maksaa ja paljonko niitä kuluu päivittäin... Että lähtisin mielelläni todella yksinkertaisista ratkaisuista ja sitten kun se on saatu koulutettua kestoilijaksi niin voi laittaa vähän haastetta peliin.
 
Mun mieskin on vielä vähän epäilevällä kannalla. Eilen se kysyi, että onks tää vähän sellasta hippitouhua :grin Mä sit yritin selittää kaikista kemikaaleista vauvan iholla ja kertakäyttövaippavuorista kaatopaikoilla. No, kyllä se varmaan sopeutuu.
 
Meillä käännekohta mielipiteihin tuollaiselle haluan-olla-ekologinen -ihmiselle oli juurikin se pointti kertisvaippojen maatumisesta. :)
 
Takaisin
Top