Kestovaipat

Solfiza

Näppärä viestien naputtelija
Olen ajatellut että pyrimme käyttämään osittain kestovaippoja vauvan kanssa. Varmaan alkuun turvaudutaan enimmäkseen kertiksiin, mutta haluan osaltani vähentää valtavaa vaippajätteen määrää. Äitiyspaketin mukana tuli yksi kestovaippa, mutta en yhtään tiedä miten kestoja käytetään.

Mitä kestoon laitetaan sisään imemään ne kakat ja muut? Mikä osa siitä pestään? Laitetaanko vaippa kakkoineen kaikkineen pesukoneeseen vai pestäänkö niitä osia jotenkin ennen konepesua? Pitääkö äp:n mukana tullut kestovaippa pestä ennen käyttöä? Ilmeisesti vaippaan kannattaa laittaa jotain riisipaperia parantamaan imukykyä? Millainen imukyky vaipoilla on ilman sitä?

Paljon tähän tulikin kysymyksiä, mutta toivottavasti teillä kokeneilla äideillä on myös paljon vastauksia ja vinkkejä aiheeseen. ;-)
 
Solfiza: Meillä on takana yhden lapsen täyskestoilu ja toisen kohdalla on sama suunnitelma. Ei olla itse otettu nyt äitiyspakkausta, joten en ole tsekannut, millainen vaippa on kyseessä, mutta veikkaan, että se on ns. AIO, eli All In One -vaippa, joka siis toimii ihan sellaisenaan, eli siinä on sisällä imuosa ja pinnalla kosteussulku. Tuo kestovaippayhdistyksen sivusto (sieltä kestovaippainfo-osio) on tosiaan oiva lähde perusasioihin, jotta saat selville, millaisia eri vaihtoehtoja on olemassa ja mikä voisi sopia teille parhaiten.

Kestovaipat pitää pestä ennen käyttöä kuten vauvan vaatteetkin. Riippuu vähän vaipasta, mikä osa siitä pestään. Jos käytössä on erillinen kosteuden pitävä kuorivaippa ja sen sisällä imuosana taitettava tai muotoon ommeltu sisävaippa, niin kuorta ei välttämättä tarvitse joka vaihdon yhteydessä pestä, jos se ei ole likainen eikä haiskahda. Villakuorille riittää tuuletus, ellei niissä ole selviä tahroja. Villakuoret pitää pesun jälkeen käsitellä lanoliinilla, jotta ne pitävät kosteuden sisällään. Sisävaipat/ imut, taskuvaipat ja AIO-vaipat pestään aina kun niissä on pissaa tai kakkaa.

Kakat kannattaa suihkutella käsisuihkulla pönttöön ja tahrojen välttämiseksi kakkatahraan voi hangata vähän sappisaippuaa. Riisipaperi ei paranna imua, mutta sitä voi käyttää vaipassa helpottamaan kakka-showta, kun kakkaisen paperin voi heittää roskiin.
 
Niin, se piti vielä sanomani, että kannattaa tosiaan tutustua eri vaihtoehtoihin ja miettiä, millaisia ominaisuuksia vaipalta haluaa ja millaiset pesu- ja kuivausmahdollisuudet teillä on. Meillä esim. nuo ns. AIO-vaipat eivät meillä aikanaan olleet varteenotettava vaihtoehto, koska narulla ne kuivuvat hitaasti. Ns. helppovaippana esim. päiväkodissa, isovanhemmilla, jne. meillä toimivat taskuvaipat, joissa kuori ja imuosa ovat erilliset, mutta imut laitetaan kuoren sisään ulkopinnan kosteussulkukankaan ja ihoa vasten tulevan kuivaliinakankaan välissä olevaan taskuun. Tällöin valmiiksi täytetyn vaipan pukeminen on yhtä helppoa kuin kertakäyttövaipan laittaminen. Osat kuitenkin pestään erikseen, jolloin ne kuivuvat narulla nopeasti.

Oma suosikkini pikku vauvalle on yhdistelmä taiteltu sideharsovaippa ja pitkät villavaippahousut, koska harso imee maitokakan hyvin, vaippapaketista tulee kevyt ja sutjakka ja villahousut ovat ihanan pehmoiset ja lämpimät. Uutta kestoilijaa harsojen taittelu ei ehkä kuitenkaan houkuta (ei muakaan aikanaan houkuttanut), vaan joku helpompi ratkaisu kuulostaa paremmalta.

Kannattaa kokeilla vähän eri yhdistelmiä, AIO:ta, täytetyäviä taskuvaippoja ja kuorivaippa- muotoon ommeltu sisävaippa -yhdistelmää. Ei kannata heti hommata isoa arsenaalia tietynlaisia vaippoja, koska kokeilemalla huomaat, mikä systeemi toimii teillä parhaiten. Lisäksi kannattaa muistaa, että lapset ovat eri mallisia, eli vaikka joku kehuisi tiettyä vaippaa maasta taivaisiin, niin sama vaippa ei ehkä istu teidän vauvallenne lainkaan. Samalla tavoin jonkun haukkuma vaippa voikin olla se teidän pikkuisellenne parhaiten sopiva.

Tulikohan tässä tärkeimmät...? Kysele ihmeessä, jos joku asia jäi mietityttämään tai aiheeseen perehtyessä tulee esiin jotakin uutta kysyttävää. Vastailen mieluusti. :)
 
Täytyy sen verran oikaista, että äpakkauksen vaippa on nimenomaan taskuvaippa, johon tuli kaks imuosaa mukana. Muutenpa tuossa olikin jo hyvin tyhjentävästi Samsamilta :)
 
Kannattaa tsekata kestovaippayhdistyksen sivuilta onko omalla paikkakunnalla vaippalainaamoa ja kestovaippatukihenkilöä. Myls kestivaippatapaamisissa saa hyvää tietoa jo odotus aikana. Alkuun voi olla hyvä kokeilla vaippalainaamon pakettia.. siitä saa vinkkiä minkälaiset vaipat käy omalle vauvalle. Meillä kestoiltu esikon kanssa ekat 2kk silloin tällöin ja sen jälkeen päivisin kokonaan..öisin ajoittain käytössä kertsit ja välillä kestot. Pikkuisen kanssa tykkään sisävaippa+villahousut tai kuori yhdistelmästä ja about 3-4kk vanhan kanssa eteen päin käytössä ollut taskut.
 
Täytyypä seurailla tätä ketjua! Olen myös ajatellut kestoilla niin paljon kuin mahdollista. Kokemusta ei ole kun esikoista odotan, mutta roskavuoren ja kemikaalien vähentäminen kiinnostaa. Onko niiden villahousujen huoltaminen työlästä? Niitä on monet kehuneet ja ne on niin söpötkin :p Kokeilin jo sitä sideharson taittelua eikä se vaikuttanut vaikealta. Niitähän voi tehdä pinoon monta valmiiksi että mieskin pärjää. Mistähän muuten niitä sideharsoja kannattaa hankkia edullisesti? Kaikkialla myydään vaan jotain värillisiä ja kuviollisia kamalan kalliita, mutta vaipoiksi laittaisin mielelläni ihan niitä perusvalkoisia. Ja niitä varmaan tarvitaan paljon...
 
Villahousujen huoltaminen ei ole mielestäni lainkaan vaikeaa; oikeastaan päinvastoin, koska niitä ei tarvitse joka välissä pestä, vaan pelkkä tuuletus riittää. Pientä esityötähän nuo vaativat ja silloin, kun niitä pesee, niin homma vie oman aikansa, mutta muuten ovat kyllä tosi mukavat ja vaivattomat käytössä.

Se itse huolto ei siis ole sen kummempaa, kuin käsin pesu (varmaan hyvällä villapesuohjelmalla menisi koneessakin) ja sitten liotus lanoliinivedessä. Sen jälkeen vain puristellaan kuivaksi, venytellään hellästi muotoon ja annetaan kuivua tasossa. Itse olen tavannut nopeuttaa kuivumista vielä rullailemalla pöksyjä imukykyisen froteepyyhkeen sisällä ennen kuivumaan jättämistä.

Noita vaippaharsoja saa ainakin kestovaippoihin erikoistuneista liikkeistä, mutta myös esim. ihan Prismasta. Siellä taisivat Pikku Pian vaippaharsot maksaa 15€/ 6 kpl. Myös käytettynä ostamista kannattaa harkita. Vaipat kun oikeastaan vain paranevat, mitä enemmän niitä pestään.
 
Muutoin olen kyllä ahkera kierrättämään ja tekemään muitakin arjen valintoja luontoa ajatellen, mutta vaipat ei kyllä meillä osu siihen kategoriaan. Ihailtavaa että jotkut viitsii. Me liikutaan kodin ulkopuolella tosi paljon, ja en osaa kuvitella raahaavani kasaa kakkavaippoja rattaissa pitkin päivää ja illalla kotiin, aika tiivis muovikassi sais olla...samoin vaikea kuvitella illalla kotona alkavansa sitä pakettia availemaan... :S näin pienessä asunnossa niitä joutuis lisäks pesemään joka ikinen päivä, etteivät levitä hajua koko asuntoon. Mutta kumarrus teille jotka näette tämän vaivan!
 
Me liikuttiin esikon kanssa kodin ulkopuolella päivittäin, käytiin näyttelyissä, kahviloissa, kyläilemässä, elokuvissa, kirppareilla ja vaikka missä. Liikuttiin vielä lähes aina liinaillen ilman rattaita. Näppärästi ja kevyesti kulkivat vaipat repussa niille tarkoitetussa kosteuden pitävässä pyykkipussissa. Hajua poistamassa pussin pohjalla oli pari seetripalloa (muistaakseni oli seetri... pitääpä tsekata) eikä se vauvan pissa oikeastaan juuri miltään haise muutenkaan, joten mitään hajuongelmaa ei meillä ollut. Isommat tuotokset oli tosi helppo ja nopea huuhtaista pönttöön fleece-kankaisesta kuivaliinasta.

Asunto oli esikoisen vaippa-aikaan kaksio, nyt kolmio. Kuivuria meillä ei koskaan ole ollut. Pyykkiä tulee joka tapauksessa pestyä sen verran paljon, että siinä sivussa se vaippapyykkikin menee.

Tällä viestillä kerron vain oman kokemukseni enkä yritä käännyttää ketään. Itse olen kokenut kestovaippailun vaivattomana ja oikeastaan hauskana puuhana. Meille kestot ovat se paras vaihtoehto, mutta minusta kukin saa tässäkin asiassa tehdä juuri niin kuin omalle perheelle parhaiten sopii. :)

Muoks. Mitään hajuhaittoja meillä ei koskaan ole ollut myöskään vaippojen kotisäilytyksessä. Ilmavasti säilyttäminen pyykkikassissa (kuten meillä) tai vaikka kannellisessa ämpärissä hoitaa homman.
 
Täällä kun on selvästi asiantuntemusta, niin antakaas vinkkejä mitä kaikkea kannattaa kestovaippailua aloittaessa hankkia. Tietysti siis ne vaipat, mutta mitkä muut varusteet helpottavat vaippailua? SamSamin viestistä sainkin jo hyviä vinkkejä. Kannattaa siis ilmeisesti hankkia säilytyspussi, jossa niitä kuljetetaan mukana. Onko tähän jotain suosituksia? Ja mikähän olisi paras säilytysmuoto kotona vaipoille, jotka odottavat pesuun pääsyä? Kannattaako myös harsovaipoissa käyttää kuivaliinaa?
 
Ihan prisnoissakin myydään pul pusseja jotka on sopivia kodin ulkopuolisille retkille, oisko ne jutta merkkisiä. Ja monenmonista nettikaupoista näitä löytyy myös. Jos ompelutaitoa ja välineitä löytyy niin pul kangasta voi ostaa ja tehdä itsekkin, ja myls käytettyjä pyörii facen kestokirppareilla.
Nyt kun poika 1v7kk likaiset vaipat säilytän smart store laatikossa koska pissa haissut tuolta ehkä 1v2kk iästä eteenpäin tosi voimakkaalle ammoniakille. Aiemmin kuivasin käytetyt vaipat oskarin oksalla ja sitten tipautin ämpäriin jossa ei olout edes kantta eikä hajuhaittoja ollut. Pissavaippoja en ole ikinä huuhdellut mutta kakkavaipat huuhtelen kylmällä vedellä ja tarvittaessa harjaan tiskiharjalla ja hankaan sappisaippualla. Meidän pojan kakka ei ole ikinä tahrannut mutta toisten vauvojen kakka tahraa.. tahrathan eivät haittaa muiten kuin kosmeettisesti ja kesällä aurinko haalistaa niitä hyvin. Sappisaippua palan suosittelen hankkimaan jos kestoilee ja toki kestovaipoille sooivaa pesuainetta.
 
Millä saa vaipoista pehmeämpiä? Olen ostanut tai saanut käytettynä AIOja ja muutaman taskuvaipan+imuja, ja nyt pesin ne kotona ekan kerran. En uskaltanut laittaa kuivausrumpuun vaan kuivasin narulla (saako niitä rummuttaa? Ilmeisesti kielto on, mutta oletteko silti rumpukuivanneet?), ja nyt kun ne on kuivia niin tuntuu että ne AIOjen imut ja kaikki irtoimut ja taskujen sisäpinnat on kauhean "kovia" ja koppuroita. Millä pesuaineella te siis pesette niitä ja miten ihmeessä niistä saisi pehmeämpiä? Huuhteluainehan olisi vastaus jos kyse olisi ihan tavis vaatteista, mutta kestoillehan sitä ei saa käyttää. Onko nestemäinen pesuaine vastaus tähän, nyt käytin ihan hajustamatonta OMOa jauheena? Ei jotenkin tunnu kovin mukavalta että nuo koppurat vaipat pitäisi laittaa pienen vastasyntyneen takamusta vasten...
 
En tiiä yhtään millasia noi tavarat on, mistä puhutte, mutta silittäminen pehmittää. Eli jos niitä pystyy silittämään, kannattaa ehkä koittaa.
 
Huuhteluainetta vaipoille ei tosiaan suositella, mutta sen sijaan voi vaippojen pehmittämiseksi käyttää pientä määrää etikkaa.

Harsojen tai oikeastaan minkään muunkaan vaipan kanssa ei kuivaliinaa välttämättä tarvita. Ihan pelkkä harso imee löysän maitokakan kaikkein parhaiten. Kun vaippaa vaihdetaan melko tiuhaan, niin kuivaliina ei ole välttämätön. Itse aion käyttää vauvalla harsoa sellaisenaan päivisin mutta yöksi laitan kuivaliinan, koska kuten esikoisenkin kanssa tarkoitus on heti alusta asti alkaa totuttaa vauvaa jonkinlaiseen vuorokausirytmiin, vaikkei ihan pikkuisella sellaista varsinaisesti vielä olekaan. Meillä tuo tarkoittaa lähinnä sitä, että heti kotiutumisesta alkaen vauvan elämään kuuluu iltarutiineina yöpuvun ja yövaipan vaihto. Yövaippa vaihdetaan vasta aamulla, ellei erityistä syytä (käytännössä kakkaa) aikaisempaan vaihtoon ole. Kuivaliina siirtää kosteuden pois vauvan iholta ja estää siten pientä heräämästä märän vaipan takia.
 
Samsam mihinkä sitä etikkaa pitäisi laittaa? Pyykkikoneeseen huuhteluainelokeroon, miksi mulla on sellanen mielikuva? Paljonko on pieni määrä, ootko mitannut jotenkin vaan vai silmämääräisesti pikkuloraus? *Muoks* Niin ja kestääkö ihan tavisvaatteetkin sen etikkakäsittelyn, vai onko se vain ja ainoastaan vaipoille?

Sain myös yhdet käytetyt vauvan villahousut. Eiköstä niin että ne kestää pyykkikoneen villaohjelman ihan helposti, ei taida sentäs normaalia "vaippaohjelmaa" kestää? Sanokaa ettei niitä oo pakko lanoliinittaa koskaan... Sit lähtee samantien kiertoon jos tarvii, en viitsisi alkaa sen aineen kanssa pelaamaan kun ite oon allerginen.
 
Elya, Ihan sinne huuhteluainelokeroon oon tilkan lorauttanut. En oo sen tarkemmin mittaillut. Ei oo meillä ainakaan huonoa tehnyt muullekaan pyykille; en nyt sitä hienointa juhlakolttua lähtis vaippapyykissä pesemään, mutta perus pyykki menee kyllä.

Villahousut on pakko lanoliinittaa, jos niitä haluaa vaippahousuina käyttää. Ei pidä muuten kosteutta. Sori.
 
Noni, oli mulla sit ihan oikea mielikuva etikasta. :) Sitä siis ostoslistalle!

Mutta villapökät siis lähtee meillä eteenpäin. Harmi, olis ollut kiva testailla, mutta en kyllä ala pelaamaan sen lanoliinin kanssa ellei ole ihan pakko...
 
Miyä etikkaa tarkoitetaan kun puhutaan vain etikasta? Väkiviinaetikkaako? Mä kun en oo kaupasta löytäny muuta kun noita etuliitteellisiä, tuon lisäksi siis omenaviini-, punaviini-, valkoviinietikka ja balsamico on tuttuja, mutta en kyllä pyykin sekaan noita värillisiä menis ainakaan tunkemaan :) Sori tyhmä kysymykseni, mutta ei oo siis selvinny mulle viel tähän ikäänkään mennessä...
 
Manna, hyvä kysymys. Ei muuten tullut mieleenikään että niitä on sataa erilaista :grin Mä en oo varmaan eläissäni ostanut etikkaa... :oops:
 
Takaisin
Top