Keskusteluja Kelan jutuista.

Eikö siis työnantajan tarvitse pakosti maksaa sitä palkkaa ekoilta kuukausilta? Onko se työpaikkakohtainen vai liittokohtainen asia? Sit se, että eikös tuon palkan ja päivärahan erotuksen joudu maksamaan takaisin jos ei palaa töihin vanhempainvapaan jälkeen? Kovasti mietin sitä hoitotuelle jäämistä, mikä on kyllä ehkä vain haave, mut joutusinko minä siinä tapauksessa maksamaan tuon erotuksen takasin? Kyseessähän on kuitenkin varmasti muutama satanen/kk niin ei niistä hoitotukirahoista niitä enää viittis maksella... Että minä vihaan näitä lapuntäyttely juttuja :/
 
Se on työpaikkakohtaista maksaako ne palkkaa ekojen kuukausien ajalta vielä vaiko ei. En mä oo kuullu mistään tollasesta, et joutuis palkan ja päivärahan erotusta maksamaan takasin. Aika outoa se olis.
 
Ei sitä erotusta tarvi maksaa takasi ku työantaja hakee sen kelalt sit itelleen! :) Siis ku ekalt kolemlt kukaudeltahan se vanhempainraha on n. 90% palkasta, jonka jälkeen se taas vähä tippuu, n. 70% palkasta. Eli jos TA maksaa ekalt 3 kk sen plakan täysmääräsenä, ni se hakee sit kelta sen 10% itelleen. Ei sitä tarvi työnantajalle maksaa ite missää tilanteessa..

Työehtosopimuksessa sit lukee maksaako TA palkkaa ensimmäisiltä kuukausilta vai ei. Liitto ei kuulu näihi vanhempainrahaetuuksiin millään tavalla. 
 
Minä lueskelin tuota tes:ä ja siellä oli  26§ ja kohta 6. näin:

6. Mikäli äitiysvapaa-ajalta palkkaa saanut työntekijä ei palaa työhön, saadaan

äitiysvapaa-ajalta maksettu palkka periä takaisin.

Lähinnä mietin vaan sitä, että sulkeeko tuo pois sen, että voisin jäädä hoitovapaalle jos haluan? Pitäisikö sanoa työnantajalle, että ei maksa palkkaa ja jäädä suoraan Kelan rahalle, koska sen palkanhan käsittääkseni saa sitten perhevapaan jälkeen jos palaa suoraan siltä töihin. Takaisinmaksu ois vaan niin syvältä sillä hetkellä kun tulotkin tippuis aika roimasti jo muutenkinemoticon




 

 
Ei kai hoitovapaalle jääminen tarkoita että joutuisit sitten maksamaan palkkaa takaisin, en usko semmosta! Kuulostaa enempi siltä että jos esim irtisanoo itsensä... Mutta tuohan selviää kun soitat sinne palkanlaskentaan? Ja mä olen ymmärtänyt että saadessasi palkkaa työnantajalta et saa enää mitään äitiyspäivärahaa eli kyllä se ihan kokonaan menee työnantajalle.
 
Sitä minä vähän mietin, että miten se menee tuon hoitovapaan kanssa, kun tes:ssä puhuvat töihinpalaamisesta perhevapaan jälkeen ja jos tämä ei toteudu niin sillon ois tuo takaisinperintä. Niin ja siis takaisinperintähän koskee vain sitä erotusta mikä jää palkan ja äitiyspäivärahan väliin, eli onko se nyt se 10%?! Pitää kyllä keskustella pomon kanssa kun se tulee lomilta. Tää vaan kävi vaivaamaan minua kun lueskelin noita Kelan lappuja. Ois kiva saada ne eteenpäin, kun vihaan just noita kaavakkeiden täyttöä :P
 
Nii, jotenki tuntuu et jos irtisanoo ittesä ni perivät sen palkan takas.. mikä kuulostaa kyl sekin aika kohtuuttomalta... Aika erikoinen veto tessi:ssä, en ookkaa tuollast ennen nähnykkää/kuullukkaan. Melkein soittaisin palkkikseen ja kysyisin mitä toi kohta käytännössä tarkoittaa ? Ja tietty kertoa sit meillekki ;) Kiinnostaa kyllä nyt kovasti :D
 
Mut tuohan riippuu siitä miten kauan maksavat sulle palkkaa äitiysloman/vanhempainrahakauden aikana? Ei ainakaan mun tes:n mukaan makseta kuin 4 kuukautta, sitten jää käteen vaan Kelan maksamat tuet. Eli ymmärtäisin ton niin, että jos maksavat sulle palkkaa vaikka puoli vuotta mutta et palaakaan töihin niin saavat periä takas. Mut sit siellä on varmaan jokin pykälä myös siitä että kuinka kauan tuo perintäjuttu on voimassa? Eli jos meetkin vanhempainvapaan jälkeen vaikka viikoksi töihin ja sit irtisanoudut niin joudutko sillonkin maksamaan takas? Onpas outoja juttuja :O
 
Tessin mukaan palkkaa maksetaan ne 3 ensimmäistä kuukautta, siis tuohan on aika yleinen käytäntö. Lopusta otan selvää ja kertoilen kyllä täällä mitä tuo nyt sitten tarkoittaa. Kyseessä on siis ravintola-ala. Samalla alalla työskentelevä kaveri muisteli, että se ois just niin, että jos et palaa puolen vuoden sisällä vanhempainvapaan loppumisen jälkeen töihin niin tuo päivärahan ja palkan erotus peritään sinulta takaisin. Sen takia tuon erotuksen voi myös "säästää" sinne loppuun ja jos palaa töihin, eikä pidä puolta vuotta kauempaa hoitovapaata saa rahat silloin ja näin säästyis takaisinperinnältä. Mut laittelen sit faktaa kun pomo on palannu lomilta ja oon päässy keskustelemaan asiasta.
 

Ohhoh tulipas äitiyspakkaus nopeesti, eilen jo sain lappusen et olis paketti postissa :O
 
Tuliko sulle uus vai vanha pakkaus?
Ite en oo viel jaksanu täytellä noita hakemuksia, kun oon nyt lomilla.. täytyy sit sen jälkeen selvitellä ite et maksaako työnantaja palkkaa alkuun vai mistä sitä tulee...
 
Mulle on kans tänään tullu saapumisilmotus paketista :) nopeesti on kelassa saaneet sen tilauksen eteenpäin, kun päätöksen kanssa kesti se kolme viikkoa.. Ja ne muut hakemukset on edelleen vasta käsittelyssä, mut palkkiksesta ne tosiaan tais sinne olla yhteydessä vasta viime viikolla.
 
Mulle tuli kans päätökset äitiysrahoista ja äitiysavustuksesta (pakkauksesta) tällä viikolla. Pakkaus tulee kelan kirjeen mukaan parin viikon päästä postissa, että saa nähä, millon sit lappu kolahtaa laatikkoon. :) Ihan kiva saada se paketti ja päästä hypistelemään kaikkia ihanuuksia. Miehelle ajattelin antaa isyyspakkauksen samoihin aikoihin, kun siinä on semmonen käyttöopas, mihin se vois ehkä tutustua jo ennen lapsen tuloa. :D Säästän sit osan isyyspakkauksen jutuista isänpäivälahjaks, kun sit vauva on varmaan jo syntyny.

Ootteko aatellu laskettaa veroprosenttia ens vuodelle uudelleen, kun tuo äitiyspäiväraha (vai mikä se nyt on virallisesti) näköjään verotetaan tuotulojen mukaan lasketulla prosentilla +2prosenttiyksikköä.... Miusta aikapaljon menee veroa noin. Voihan se toki olla, että se ei ees uudelleen laskettamalla tipu. Mut täähän nyt on vasta ens vuoden asia, kun mie saan vuoden loppuun suunnilleen vielä työnantajalta palkan. :)
 
Mun veroprosentti on ollu 11 tänä vuonna niin mun veroprosentti äitiys rahassa on automaattisesti 20.. mä otin suoraa sen vanhan pakkauksen.
 
Itse olen tykännyt laittaa Kelan veroprosentin pienemmäksi. Esikoisesta jäin äitiyslomalle toukokuussa 2011, ja sen vuoden maksoin äitiysrahoista veroa muistaakseni 12%. Olin alkuvuoden työtuloista laittanut tahallani veroprosentin liian korkealle, jottei sitten Kelan tuista joutuisi veroa niin paljon maksamaan. Olisin voinut maksaa veroa vielä paljon vähemmänkin, sillä palautuksia tulee aika paljon nyt joulukuussa. Tämän vuoden Kelan tuista on taas mennyt veroa 17%, ja juuri tarkistelin että prosentti on oikea myös loppuvuoden. Pitää taas muutella alkuvuodesta veroprosentti kohdilleen. 

 
Olipas eilen illalla iloinen yllätys, kun iltalenkillä muistin käydä postilaatikolla ja siellä oli saapumisilmoitus äitiyspakkauksesta! :) No olihan se tänä aamuna jo postista käytävä ennen miehen töihin lähtöä ja nyt on pyykkinarulla paljon pieniä vaatteita. :D Voi ihanuutta. Vielä kun nyt sen hoitopöydän jostaian löytäis (halvalla käytettynä) niin pääsis kaikkia tavaroita järjestelemään... :) Ja vanha pakkaus siis tuli. Jotenkin kyllä tuntuu, että poikamaiset värit on niissä vaatteissa. Tai kai ne yrittää olla neutraalit, mut ite käyttäisin tytöllä ehkä mieluummin värikkäämpiä. Vai johtuuko se vaan siitä, että kun on poika tulossa niin mie ajattelen vaatteiden sopivan just hyvin pojalle... :D
 
Kelan paperit viety ja katsottiin ne vielä virkailijan kanssa yhdessä läpi että kaikki on ok. Ei ne minusta kyllä mitenkään hankalat edes ollu täyttää ja aika äkkiähän ne tekikin, kun vaan kävi hommiin. Helppoa, kun samalla hakemuksella saa kaikki asiat (pakkaus, äitiyspäiväraha ja lapsilisä) hoidettua niin ei tartte erikseen jokaisesta tehä hakemusta. Siihen on vaan niin tottunu, että Kelalle pitää olla selvityksen perään vielä selvitystä ja jokaisesta asiasta tehtävä oma hakemus. Tosin, eipä oo tarvinnu vähään aikaan siinäkään laitoksessa vierailla, että voihan se olla, että ovat sielläkin huomanneet vähän helpottaa asioita :D

Uudesta äitiyspakkauksesta haaveileville sen verran tietoa, että vanhaa jaetaan vielä pitkälle loppuvuoteen. Virkailija sanoikin, että kyllä tämän vauvan pitää saada pukunsa jo ennen kuin uusi pakkaus tulee jakoon ja mulla kuitenkin la on 25.11.

Kyselin myös siitä palkka-asiasta ja takaisinmaksusta, niin kyllä se vaan niin on, että jos ei palaa töihin puolen vuoden sisällä perhevapaan päättymisestä niin työnantaja perii sen päivärahan ja palkan erotuksen takasin. Kysehän on siis siitä 10%:sta. Palkkaa saan 3 kk:n ajalta ja valittavana toki oli, että haluunko tuon 10% sitten kun palaan töihin. Eli sen olisi voinut säästää sinne loman loppuun ja jos haluu jäädä hoitovapaalle niin siinä tapauksessahan ne ei ois maksanu sitä jos hoitovapaa on pidempi kuin tuo puoli vuotta. Minä nyt kuitenkin otin tuon 3 kk:n palkan, kun aika todennäköisesti se on palattava töihin sitten ensi syksynä. Kotihoidontuki on niin pieni, että tuskin sillä tullaan pärjäämään ja voihan sitä aina tehdä vaikka osa-aikaisena töitä jos sitten siltä tuntuu.
 
simpukka78: Onneksi mun virka- ja työehtosopimuksessa ei lue mitään tuollaista mitä tuossa edellä kirjoitit, koska tuo ei auennut mulle kyllä yhtään... :P Mutta mun työsopimus päättyykin marraskuun lopussa joten eipä tuo taitaisi muutenkaan koskea mua.
 
Takaisin
Top