Keskusteluja Kelan jutuista.

aurankukka

Jostain jotain jo tietävä
Siellä "neuvola- ja ultrakuulumiset" aiheessa Kelan paperit tuli puheeksi, kun niitä lappuja saa neuvolasta, mutta ajattelin että ehkä on hyvä avata oma aihe, niin löytyy tiedot toivottavasti vähän helpommin.
 
Itse en ole saanut vielä mitään lappuja, parin viikon kuluessa seuraava neuvola, niin silloin saan. Oon kyllä lukenut jo Kelan sivuilta jonkun verran, mutta oon aika pihalla vielä. Musta on tyhmä että (jos nyt olen ymmärtänyt oikein) isyysvapaan pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen vapaan alkua. Ymmärrän kyllä miksi, mutta silti... Sitten siellä Kelan sivulla (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120701121608EH) on sellainen esimerkki jossa perheeseen syntyy 1.6. vauva ja isä jää äidin kanssa hoitamaan lasta 12 arkipäivän mittaiselle isyysvapaalle 1.6.-14.6. Mutta eihän kukaan tietää milloin vauva syntyy?! Minulla LA 15.11. niin että kai se marraskuussa jossain vaiheessa syntyy, niin ajattelin, että ehkä poikaystäväni vois ottaa isyysvapaansa joulukuussa, niin silloin vauva ainakin on ehtinyt syntyä. Vai olisiko paremmin aikaisemmin, eli yrittää sen ottaa niin että ehkö juuri silloin se syntyy? Ei kyllä aavistustakaan mitä hän itse ajattele :D Milloin te olette ja/tai teidän miehenne ovat ajatellut pitää isyysvapaata?
 
Mä oon ymmärtänyt sen niin, että pitää ilmoittaa työnantajalle etukäteen juuri tuo laskettu aika. Ja isyysvapaa alkaa sitten siitä syntymästä? Mutta joku viisaampi voi nyt oikaista... :P Meillä mies varmaankin pitää isyyslomaa niin paljon kuin mahdollista, mutta vielä ei olla selvitelty maksaako pomo siltä ajalta palkkaa vai eletäänkö kokonaan Kelan rahoilla jne. Pitää pistä mies selvittelemään tuota :D
 
En tiedä mitä rahoja mies saa isyysvapaiden aikana, mutta se on niin lyhyt aika ettei meidän talous kaadu jos pelkillä kelan rahoilla eletään. Ja 1-3 pätkässä sanoi äsken pitävänsä, kun kysyi voiko pitää osissa. Työnantajan kanssahan se on sovittava vaan. työkaverinsa sai kesän alkupuolella vauvan ja hän oli ilmoittanut pomolle lasketun ajan ja jäänyt sitten isyysvapaille kun vauva syntyi. Eli heidän duunissa ainakin toimii noin, että isyysvapaa alkaa syntymästä jos silloin haluaa sitä pitää. Vielä ei ole mies töissä ilmoittanut, että perheenlisäystä on tulossa. Pomonsa on nyt lomalla, mutta ehtii tässä vielä ennen sen 2kk rajan täyttymistä ilmoittaa.

En ole jaksanut miettiä noita kelan paperilappuja ja tukia ollenkaan. Jotain rahaa sieltä kuitenkin tulee kunhan vaan jaksaa hakea kun aika on :D perjantaina saan selvyyttä neuvolassa ja ajattelin sitten joko heti pe tai ens viikolla hoitaa paperit kuntoon, kun olen lomalla. Ei tartte töistä lähteä sitten aiemmin noita hoitamaan.
 
Useimmissa työpaikoissa riittää se, että isä ilmoittaa lasketun ajan ja jää sitten kotiin, kun lapsi syntyy. Isähän voi olla noin kolme viikkoa kotona lapsen syntymän jälkeen eikä kaikkia lomapäiviä tarvitse pitää yhteen menoon vaan sen voi jaksottaa. Tältä ajalta saa isyysrahaa.

Isäkuukausi pitää ilmoittaa pari kuukautta ennen äidin vanhempainrahakauden loppua, jos sitä haluaa siirtää eikä siis pidä heti äidin loman perään.

Kannattaa tehdä kaikki hakemukset netissä, siellä voi seurata myös hakemuksen edistymistä. Ainoastaan neuvolan todistus pitää toimittaa Kelaan, sen voi postittaa/viedä paikan päälle, mutta muuten kaikki asiat voi hoitaa netissä. Ja kannattaa hakea heti samalla lomakkeella sekä äitiys- että vanhempainrahaa ja isällä sama homma, isyysraha sekä isäkuukausi.

Ja olen samaa mieltä Marzipaanin kanssa, että kyllä Kelan tuilla pärjää, kun osaa varautua siihen. Nythän me kaikki tiedämme, että muksu on tulossa, joten säästämisen voi aloittaa jo nyt. Mua hämmästyttää, että vain 27% isistä pitää isäkuukauden, se on todella vähän, vaikka siinä on ainutlaatuinen tilaisuus olla 6 viikkoa kotona, tosin tulot ovat 70% normipalkasta, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Meillä mies on tällä hetkellä kotona, pitää siis isäkuukautta ja on enemmän kuin tyytyväinen.

Mansikkainen
 
Kyllä ite ainakin pärjäs äitiysrahalla paremmin ku hyvin. En itseasiassa ollu tajunnu, että nehän maksaa 6pvältä/vkossa sitä rahaa (olin ite vaan laskenu 5 päivän mukaan), niin saamani summa oli käytännössä sama kuin normaali palkka (en siis tarkota sitä alkua kun saa täyttä palkkaa töistä+kelasta, koska mä en sitä saanu kun ei ollut työpaikkaa joka olis sen erotuksen maksanu). Eli sillon alussa, kun maksetaan vähän suurempaa tukea ja jossain vaiheessa sain sitten 400-500e vähemmän kuin mitä töissä ollessa. Mutta sekin riitti hyvin. Mutta kaikkihan on tietenkin kiinni siitä minkälaisista tuloista äitiysraha lasketaan, jos on ollu esim, opiskelijana niin eihän se tuen määrä päätä huimaa..
Meillä isäkuukauden pitäminen ei onnistunut (rahallisesti) sen takia, että mulla ei ollut vakkarityötä eli ei ollut pitämättömiä lomia, jotka oisin voinu ottaa isäkuukauden ajaksi käyttöön saati työpaikkaa johon olisin voinu tarvittaessa isäkuukauden ajaksi mennä töihin. Irtisanouduin muuton takia vakkaritöistä ja olin vuoden uudessa paikassa määräaikaisena äitiysloman sijaisena, minkä jälkeen jäin itse äitiyslomalle. Rahallisesti oli vain mahdotonta jäädä kotiin, koska sillon en olis saanu mitään rahaa ja mies olisi saanut vain tota pientä isyysrahaa emoticon Jos olis ollu enemmän säästöjä niin ehkä silloin... En tiiä miten nyt käy, että saisko sen verran laskettua säästöistä, että pärjättäis kuukausi pienillä tuloilla.. Nyt vaan ei paljon pysty säästämään kun oon hoitovapaalla=muutaman sadan euron kk-tuloilla :D
 
Joku ystävä muuten vinkkasi, että miehen ei ehkä kannata aloitta isyyslomaa heti lapsen syntymästä vaan siitä kun äiti ja vauva tulevat sairaalasta kotiin. Eli turha käyttää niitä vapaita ennen sitä kotiintuloa. Usein töissä kuitenkin ymmärretään että ei tee ihan täyttä päivää (jos se on mahd.) siinä heti lapsen syntymän jälkeen vaikka ei lomalla oliskaan. Ja isäkin ehtii järjestellä kaikki työkuviot jne niiden muutaman päivän aikana.
 
Minen osaa sanoa pitääkö mies isyysvapaita vai ei.. riippuu nyt siitä onko töissä vai työtön vai sairaslomalla. On kaikki viel nii auki, ku on taas uudestaan tapetilla muutto toiselle paikkakunnalle. Tosin minä en voi muuttaa ennenku mammalomalla, joka alkaa vissii lokakuun lopulla. Mieskin tod.näk. on siihen mennessä kuntoutunut suuresta leikkauksesta. Katsoo nyt päivän kerrallaan :)
 
Tuosta isäkuukaudesta pitääkin vielä puhua illalla miehen kanssa, koska olishan se kivaa olla extraa yhdessä kotona. Mies ei taida mistään isäkuukausista tietääkään ;) on vähän pihalla näiden juttujen kanssa vielä (no niin minäki kaikkien tukien kanssa, kun en ole jaksanu vielä selvittää). Nyt se sentään on sisäistänyt, että vauva on oikeasti täällä ja aika pian jo :D hehehee. Taloudellista estettä meillä ei oikeasti tuolle isäkuukaudellekaan olisi, jos kerran sekin on sitten 70% miehen palkasta. Miehen palkka kuitenkin on mun palkkaa isompi, niin kyllä tolla rahalla n.6vko selviäisi ihan hyvin. Meillä kuitenkin on molemmilla vähän säästöjäkin, että jos tulisi paha paikka niin rahaa olisi jemmassa.
 
Malttamattomana laitoin jo viestiä miehelle töihin isäkuukaudesta ja kyllä haluaa ja aikoo näillä näkymin sen pitää! Äsken vauvan saanut työkaverinsa olikin siitä puhunut, eli ei tullut ihan puskista mun kysely, et "mikä hiton isäkuukausi??" tms :) jeee!
 
Meillä ei oo vielä puhuttu miehen isäkuukaudesta, kun ei oo syksystä 2013 mitään tietoa. Miehellä on työsopimus tammikuun loppuun ja sit on taas kaikki auki. Tai jos hyvin käy, niin kirjoittaavat uuden määräaikaisen sopimuksen. Mut isyysloman pitää kyllä, yhdessä tai kahdessa pätkässä. Jännä oli sekin, kun luin tuolta Kelan sivuilta jotain esimerkkiä, että jos pitää isyyslomaa vaan viikon, niin siihen kuluu 5 päivää siitä 18 ja sitten jos ma-ma niin kuluu 7, kun se lauantaikin lasketaan. Eli kikkailemalla siihen maksimi neljään pätkään sais lomaa kolme viikkoa ja vielä kolme päivää jollekin viikolle :D Mut lyhyiksi pätkiksi kyllä menis, ite toivon, että mies ois vaikka sen 2 viikkoa ja sitten yhen viikon kotona. Mut vinkiksi jollekin, jos tahtoo monta lyhyttä pätkää. :D

Mie en tänään selvinny sinne Kelalle, kun painaa tuo muutto päälle, mut ehkä huomenna tai sit ens viikon alussa, kun on kuitenkin käyntiä kaupungissa. Ehtiihän tuon vielä, mut oispahan sitten hoidettu. Ja en hoida netissä, vaikka suht kätevää olisikin, mut kun eka kertaa tätä tukea hakee, niin tahon todellakin, että joku kattoo se hakemuksen läpi, että kaikki on oikein täytetty, ettei mistään omasta mokasta tuu hylkäävää päätöstä...
 
Kiitos vinkistä etuli! Mies eilen vähän meinasi, että pitäis viikko kerrallaan.. En tiedä mikä on lopullinen päätös, mut mä haluaisin viikko+2vko pätkät. Pitää neuvotella noista.
 
Meillä mies pitää lapsen syntymän jälkeen varmaan vain pari päivää lomaa, ja loput sitten joskus keväällä tai kesällä. Ei olla kyllä hirveästi näistä vielä puhuttu, joten saa nähdä mihin todellisuudessa päädytään. Miehen työpaikalla marraskuussa ja joulukuussa ansaitaan rahaa tuplasti muihin kuukausiin nähden, joten ei mikään ihanteellisin aika lomailla. Ja alkuvaiheessa vauva nukkuu niin suuren osan päivästä, että mieluummin ehkä odotetaan vähän aktiivisempia aikoja :) Tilanteen mukaan katsellaan kuinka toimitaan.

Isäkuukausi oli kyllä meillä ihan huippu juttu nyt esikoisen kohdalla! Mies jäi reiluksi kolmeksi viikoksi kotiin, ja itse pääsin töihin. Kun lapsen hoito ja kotityöt olivatkin kokonaan miehen vastuulla, tajusi hän aivan eri tavalla millaista kotiäidin elämä oikeasti on. Sen jälkeen on tullut arvostusta aika paljon enemmän :D Ehdottomasti isäkuukausi hyödynnetään nyt toisenkin lapsen kohdalla, mikäli se vain taloudellisesti on mahdollista.
 


Mansikkainen kirjoitti:
Mua hämmästyttää, että vain 27% isistä pitää isäkuukauden, se on todella vähän, vaikka siinä on ainutlaatuinen tilaisuus olla 6 viikkoa kotona, tosin tulot ovat 70% normipalkasta, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Meillä mies on tällä hetkellä kotona, pitää siis isäkuukautta ja on enemmän kuin tyytyväinen.

Mansikkainen


Voin nyt olla väärässä, eli korjatkaa toki joku jos olen :)

Eli isyysvapaan aikana äiti saa myös normaalisti äitiyskorvausta, joten se kannattaa ehdottomasti pitää (isyysvapaa oli vaan lyhempi, olikos se sen 18 arkipäivää?). Isyyskuukausi sen sijaan vie äitiltä siltä aikaa äitiyskorvauksen. Mikäli näin on, niin meilläkin käytännön pakosta on tehtävä niin, ettei isyyskuukautta pidetä, joska silloin rahaa tulisi vaan miehen minimi isyyskorvaus, eikä minulle mitään (mies on opiskelija, minä juuri valmistunut ja tällä erää, kuten myös tuolloin työtön ellen ole äityislomalla tai hoitovapaalla, jolle on tarkoitus jäädä äitiysloman jälkeen).

Ehkä muilla on samankaltaisia syitä siihen, miksei isyyskuukautta pidetä. Jos äitillä ei ole työtä mihin mennä siksi aikaa, niin ei tuloa talouteen tule muuta kuin se isän korvaus.
 
Juuri näin on Sarah meilläkin. Mulla ei työtä mihin palata tai mistä ottaa vuosilomaviikkoja isäkuukauden ajaksi, niin ei todennäköisesti ole varaa pitää isäkuukautta. Mies ei kylläkään ole opiskelija, mutta ei myöskään mikään hirveän hyväpalkkainen ja meillä on asuntolaina+muut kalliit asumiskulut mitkä pitäisi maksaa...emoticon Meillä kun on jo nyt tehnyt tosi tiukkaa (mies töissä+minä hoitovapaalla) ni vähän mahdottomalta tuntuis pärjätä pelkällä 70%:lla miehen palkasta..! :D
 
Nii ja eikös äippäloman jälkeen pidä käydä päivä ees töissä et voi pitää pitämättömät lomat, näin minä ainakin luulen. Eli jos isä jää kuukaudeks kotiin vanhempainrahakauden lopulla niin äidin pitäs käydä vähintään päivä töissä et voi ottaa pitämättä jääneet lomat, ja tämäkään ei välttämättä iha nuin vaan järjestysty työnantajan puolelta. Meil on ainaki iha auki viel toi isyysvapaa ja isäkuukausi, riippuu niin viel monesta seikasta mihin ei oo vielä vastausta.
 
En usko että tarvii käydä töissä kääntymässä, että voi pitää vuosilomat äippälomien jälkeen. Mun mielestä työkaveri ei sellasesta mitään sanonu, kun aikaa sitten puhuttiin vähän noista lomajutuista ja viime vuonna yks kaveri oli ihan suoraan sitten vuosilomilla äippälomien jälkeen. Kannattaahan toikin tietty tarkistaa, mut aika järjetöntä olis käydä töissä päivän ajan.

Käytiin tosiaan neuvolassa läpi noita kelan sivuja ja kai ne lomakkeet vois tän päivän aikana käydä täyttämässä jo. Olis yks asia vähemmän mietittävänä ja muistettavana.
 
Itse sain edellisellä neuvolakäynnillä sekä äidin että isän kelalomakkeet kotiin ihmeteltäväksi. Täyttöapuja saa kuulemma tarpeen mukaan neuvolasta. Isyysvapaahan kannattaa ehdottomasti hyödyntää, koska äiti saa äitiysrahaa ensimmäiset 3kk (ainakin meillä täysi kk palkka). Ja isä saa isyysvapaalla ollessaan isyysrahaa Tulloin tulomenetys ei ole niin suuri, jos vaikka isyysvaapa pitää 2 vkoa kerrallaan. Isäkuukausi on meilläkin asia erikseen.. riippuen rahatilanteesta ja omista lomapäivistäni.

En usko, että tarvisi töissä käydä välissä pitääkseen vuosilomapäiviä. Ei ainakaan työkaverit ole näin joutuneet toimimaan. Omissa suunnitelmissa olisi pitää tältä vuodelta käyttämättä jäävät lomapäivät + ensi vuoden lomapäivät pois ennen työhön paluuta. Lisäksi päälle hoitovapaata jos vain kukkaron nyörit antaa myöten.
 
Minuu ärsyttää..oon nyt määräaikaisella työsopparilla ollu lokakuusta asti samalla työnantajalla. Suullisella sopimuksella oli tiedossa, että sopimus jatkuu ainakin syyskuun loppuun. sit kun pomo sai tietää miun raskaudesta, hän ei sit jatkanu sopimusta enää...(sai siis samalla tietää, että jään varhennetusti äitiyslomalle jo syyskuun alussa). Nyt saan siis palkallisena äitiyslomaa vain syyskuun loppuun, eli muutaman viikon, ku työsuhteen keston perusteella oisin ollu jo oikeutettu siihen 72 päivään!! Mut kun sopimus katkee tavallaan "kesken", ei niitten tarvii maksaa kun sopimuksen loppuun. Voi että ottaa pannuun!

Meillä kans tuo isyyskuukausi on ihan mahdoton ajatus, vaikka oishan se kiva. On kuitenki asuntolaina, kaks autoo (, joista toinen vielä maksussa) yms yms, joihin menee rahaa sika paljon. Miehellä jää muutama vuosilomapäivä vielä syksylle, niin hän on sopinu pomonsa kans pitävänsä muksun kotoutumisen aikoihin ne..ja lisäks ehkä muutaman päivän isyyslomaa.
 
Takaisin
Top