Keskusteluja Kelan jutuista.



Miten toi tulonhankkimiskulut kohta pitää täyttää? Mistä nään jotku  työmarkkinajärjestön jäsenmkasut yms??
 
Mä en enää muista mitä sinne oikeen kirjottelin, mut jotenki tungin sinne mitä oon maksanu liiton jäsenmaksua tältä vuodelta, kun se on tulonhankkimiskulua.
 


Mut eiks palkasta mee aina joku ihme meno? Siis mun palkkakuitissa lukee joku TyEL-maksu. Niin onko se se?
 
Ei oo, se TyEL on eläkemaksu, joka menee jokaiselta ja mun mielestä työmarkkinajärjestön jäsenmaksujutut on just noita mitä maksat liitolle, jos liittoon kuulut.
 
Minäki tulostin kelan sivuilt just sen hakemuslomakkeen.. pitää tutustua kotona siihen. Siinä oli se kohta maksaako työnantaja palkkaa ja jos hakee esitettyjen työtulojen perusteella, ni ootteks ollu palkanlaskentaan yhteydessä? Tarviikoha sitä erikseen olla sinne yhterydessö (en ees tiiä kuka on meijän palkanlaskija) , ku siihe pistää ruksin et palkkaa tulee, ni kai ne itte on sit palkanlaskentaan yhteydessä vaikka kirjeitse et kysyvät palkat ja minne saakka työnantaja maksaa palkkaa?
 
No älä :D mulla kesti kans kyllä jonkun aikaa kun noita täyttelin ja sit tietty mitään jääny mieleen, kun oli pää vähän sekasin :D Mut hyvä kun selkis sulle ja saat täytettyä :)
 
Meillä palkkis ilmottaa kelaan mun tulot ja mä en siihen niiden väliseen kommunikointiin sotkeudu. Mut palkkikseen piti kyllä meillä ton yhteyshenkilön olla yhteydessä, et mä oon jäämässä äippälomille ja ne sit hoitaa loput omatoimisesti. Ja meillä tää paskalafka ei maksa palkkaa vaan tipun heti kelan rahoille :( Kysy pomolta palkanlaskijan tiedot! Tai sitten jos sun pomon pitää olla sinne yhteydessä?
 
Okkei. Pitänee palaveerata pomon kaa joku päivä asiasta. Ei mulla kyllä oo tänä vuonna noussu niin paljon palkkaa et niillä esitetyillä työtuloilla ois mitään merkitystä, mut pyydän siltiki laittamaan. 20% suuremmat tulot on kuitenki aika paljon, mulla on noussu palkka ehkä jonku 10 % vaan verrattaen 2010 vuoteen, ni ei auta. Tulee sitten sen vuoden 2010 tulojen perusteella.
Meil palkkaa tuleeki 3 kk ajalta (muistelin et 4kk), sit tipun itekki kela rahoille, joka on sen 70% palkan suuruudesta kutakuinki.. Ei paljoo sit enää joka kuukausi ostella koruja ja meikkejä ja vaatteita :S Mälsää :D
 
No ei mullakaan oo noussu 20% viimevuotisista, mut ilmottakoot nyt sit vaan tän vuoden palkan ja katotaan mitä sieltä tulee :)
Taitaa kyl mennä rahankäyttö uusiks aika monella muullaki kun vaan sulla :) mä oon nyt tosiaan ostanu enimmäkseen muksulle juttuja enkä itelleni pahemmin mitään paitsi tarpeellisia housuja ja muutaman paidan. Eli tottunu jo siihen, et itelle ei kattella vaatteita kaupasta ellei oo jotain mitä ehdottomasti tarvii. Ei mua haittaa, et ei pääse shoppailee ja joutuu jättää jotain ostamatta kun ei oo rahaa. Mut mä kyllä oon sellanen, et kaikki menee mikä tuleeki :D Säästöön menee kyl osa, mut loput kyllä menee ihan huomaamatta johonki. Matkustelu vieny ison osan rahoista tähän asti, mut siihen tullu nyt muutos.
 


Hain jo äitiysavustuksen sen paketin siis ja toimitin henk koht sinne rakaustodistuksen.


Nyt tein ton vanhempainraha mikälie hakemuksen netissä, niin löytääköhän ne sen todistuksen arkistoistaan? :D
 
Nii se taitaa mennä meil kaikilla uusiks :)
Minä oon kyllä vielä joka kk ostelut ittelleni kaikkia kivaa, mut oon kyllä ostanu vauvallekki, joskin vielä vähemmän. Nyt on viel hyvä ostaa itellekki ku palkkaa tulee :) Mietin tässä et pitäs ostaa polkupyöräkin, mut siihen pitääki sit sijoittaa 600-700e et saa kunnollisen. Hassua sinällään et kyllä haluan itelleni kalliin pyörän mut lastenvaunut ei saanu maksaa yli 200e , siks ostin käytetyt :D Mut kyllähä se polkupyörä palvelee monia vuosia, mut vaunut jää pian ilman tarvetta :) tai ei nyt iha heti, mut kuitenki ... 
 
Mä oon yrittäny ostaa vaan tarpeellisia juttuja, mut mullaki vähän kyl lipsahtanu oikeestaan suihkusaippuoiden jne kanssa liiallisuuksiin edelleen. Kun niitä pitää olla useempaa eri tuoksua :D No heinäkuusta en oo enää noita ostanu yhtään enkä osta ennenkun on käytetty melkein loppuun kaikki :)
Heh, vähän hassu kyllä toi pyörä ja vaunut sulla :) Mä taas halusin ehdottomasti ne uudet vaunut, kun kaikki muu on käytettyä. Hinnalla kyllä oli väliä, et en mä olis 700€ laittanu noihinkaan. Pyörään se summa kyl helposti menee jos uuden ja ennenkaikkea kunnollisen ostaa.
 
Kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä palkanlaskijaan niin täyttävät sit sen Kelan T17 lomakkeen jos saatte äitiysloma-ajalta palkkaa. Hassua kun melkein kaikki harmittelee että tulot putoaa, mulla taas periaatteessa nousee kun oon nyt määräaikaisessa työssä (loppuu marraskuun lopussa) eli saan äitiyslomallakin palkkaa hetken aikaa ja sit tuet jotka on huimasti korkeemmat kuin opintotuki millä aiemmin elelin!

Muuten, mun mielestä siinä Kelan paperissa oli että jos se edellisen verovuoden tulo olis edullisempi äidin kannalta niin päätös tehdään sit sen mukaan. Eli Kela katsoo ne verotiedot kumminkin :)
 
Mäkin täytin eilen hakemuksen ja oli pakko kuitenkin soittaa vielä Kelaan, kun hakemuksessa ei ollut mitään kohtaa siitä, että hakee äitiysrahaa samoilla tuloilla kuin mitä esikoiselle. Kun siis on se alle 3v eroa niin voi samoilla tuloilla hakea. Netin hakemuksessa vain luki, että 'voidaan laskea 2010 tulojen perusteella', mutta virkailija sitten tosiaan sanoi, että käsittelijällä on velvollisuus katsoa mikä on minulle edullisinta; ne edellisen lapsen kohdalla käytetyt tulot (eli mun tapauksessa v2009 kun esikoinen on 1v) vai uudemmat eli v2010 tulot. Eli jos siis on edellisen lapsen syntymästä alle 3v, niin käsittääkseni on siis mahdollista hakea ainakin 3:lla ei tuloilla: samoilla kuin edelliselle lapselle on haettu, viime vuoden/viimeksi vahvistuneen verotuksen tuloilla tai sitten 6kk edeltävillä tuloilla.. Hyvä kun on vaihtoehtoja :)
 
Voi kiesus kun mie vihaan Kelaa...

Miulla ne tulonhankkimiskustannukset koostuu työmatkoista (joihin menee kelan taksojen mukaan 605 euroo/kk) ja liiton jäsenmaksusta (1,1% palkasta). Eli kela laskee miun tuloista ton 605 egee + liitolle maksetun pois ja sit sen pienen summan mukaan tulee vanhempainraha..voi että ärsyttää..
Saan onneks verotuksessa työmatkoista vähän pois, mut enemmän oisin saanu itelleni voittoa, jos ei ois tarvinnu kelalle ilmottaa mitään tossa päivärahahakemuksessa .
 
OnnenTyttö: Mä en myöskään löytänyt nettihakemuksesta sellaista kohtaa, jossa olisi voinut rastitella hakevansa rahoja edellisen lapsen äitiysrahojen mukaan. Lopulta meni hermot ja täyttelin paperilomakkeet josta kohta löytyi. Päätöstä saikin sitten odotella tasan kuukauden, mutta onneksi näyttää onnistuneen. Rahaa tulee jopa hieman enemmän kuin esikoisesta, ihan mukava yllätys.

Mulla tulot moninkertaistuvat äitiyslomalla nykyisiin tuloihin (kodinhoidontuki) nähden. Äitiyslomaa odottelen innoissani siis myös taloudelliselta kannalta, sitähän ihan rikastuu :)
Viimeksi äitiyslomalle jäädessä taas mietin mitenköhän sitä niillä tuloilla pärjää. Hassua.
 
Joo manque, vähän oli kyllä outoa ettei semmosta voinu netissä raksia. Laitoin siks (vaikka sanovatkin että käsittelijä ne tulot kattelee) sinne lisäkenttiin vapaamuotosen tekstin, että on laskettava 2009 tulojen mukaan koska olleet paremmat tulot silloin.. Ei jaksais alkaa valituksia tehä jos laskevatkin väärin..
 
OnnenTyttö Mä myös hain esikoisen mukaan, kun on 2010 syntynyt. Netissä laitoin niihin lisätietokenttiin asiasta maininnan. Päätös tuli alle viikossa, ja ihan oikein vieläpä :)
 
Takaisin
Top