Keskusteluja Kelan jutuista.

Niin eli se oli vanhempainvapaan lopussa kun se isäkk piti pitää? Hmm... Sittenhän meillä on yhteistä kesälomaa vähän enemmän jos mies saa sen kuukauden kesälle sovittua :D Mä mietin, että n.9kk oon sitten hoitovapaalla ja miehelle se oli ok. Ei sillä mitään huipputuloja ole, mutta kyllä me pärjätään toi aika niillä rahoilla+kelan kökkösummalla. Siihen perään pidän sit mun kertyneet lomat ja sit töihin.
 
Apua ku teil tuntuu olevan jo iha selvää kaikki vanhempainrahakaudenloppu, mahollinen isäkuukaus, lomat... :D ite en ees taas tiiä missä sairaalassa ja kaupungissa taas synnytän.. saattaa olla muutto etelä-suomeen hyvinki pian tässä syksyn aikana... Omat lomat "kusen" tavallaan tän muuton takia, jos irtisanon itteni, ja enköhän niin teekin..
 
No joo kun on ollu aikaa miettiä tollasia juttuja, ni alustavia suunnitelmia on :) Mä olisin kyllä ihan hermoheikko jos en edes tietäis missä kaupungissa asutaan kun lapsi syntyy! Huh. Toivottavasti teille selviää pian! :)
 
Kävin heti eilen katselemassa uuden äippäpakkauksen kuvia kun siitä on niin kovasti ollut puhetta vähän joka paikassa (tai sitten minusta vaan tuntuu siltä :D) Ihan kivannäköinen pakkaus oli mutta jälleen mielestäni aika poikamainen. Meille tulee todennäköisesti vielä vanha pakkaus enkä oikein tiedä kumpi olisi parempi. Uudessa pakkauksessa on kiva laatikko juu mutta johonkin vaatehuoneen perälle se laatikko meillä päätyy joka tapauksessa joten eipä sillä laatikolla meille ainakaan ole mitään väliä. Vanuhaalari oli kyllä uudessa pakkauksessa kivemman näköinen.
Jos meille suodaan tämän jälkeen vielä lisää lapsia niin seuraavasta/seuraavista ei varmaankaan pakkausta sitten enää oteta vaan otetaan avustus rahana :)
 
Meillä kans, yllättävä kyllä, miehen työnantaja maksaa 6 päivää siltä isyyslomalta palkkaa. Kun siis muuten niitten TES on täynnä vaaikka mitä aukkoja ja porsaanreikiä, mitä kyllä kans sit työnantaja edukseen käyttää... :D Mut ihan kiva ylläri oli se. Mies oli siis ihan oma-aloitteisesti töissä ottanut jo tän isyysvapaa asian esille ja yllättävän hyvissä ajoin, kun siis eihän hänen tarviis ilmoittaa kun 2kk ennen laskettua aikaa. Mut ehkä, kun hänellä vaihtu pomo nyt elokuun alusta niin oli luonnollinen sauma ottaa asia esille, kun muutenkin tulevaisuudesta tietty olivat puhunet. Olin positiivisesti vaan yllättyny siitäkin, kun yleensä saa viikkokausia patistaa, että mitään tapahtuu... :D

Mulla kans kusee kaikki lomat, kun loppuu työsuhde 31.12.2012. Eli ens syksy on meillä aivan levällään... Eikähän miehelläkään oo virallisesti töitä kun 31.1.2013 saakka. Ovat kyllä jo siis keväästä puhuneet, että kaipa ne vuoden lisää sitä määräaikaista sitten kirjottaa. Mut mie piänkin nyt ne ens kesän lomat ja huilaan oikein kunnolla ja laitan kotia vauvakuntoon. :) Mie kyllä viihdyn kotona, ja pääseehän täältä aina jonnekin ihmistenilmoille, jos alkaa ahistaa. En usko, että mammalomallakaan pää leviää. Mieluummin nyt lomalla, kun töissä, kun siellä on kaikki niin levällään sen miun hoitaman viran suhteen, ettei huvita sitä taivastelua kuunnella.

Ja kun joku kysyi niistä lomien kertymisestä, niin siis kyllä, sijaiille ja määräaikaisille kertyy lomat äippäloman ajalta ihan yhtälailla, kun vakinaisille. Siksi  siis mulla tänä kesänä 29+22 lomapäivää, kun tuli eka kertaa täys lomaoikeus ja sit vielä huhti-joulukuun aikana kertyvät ens kesän lomat :D Että on lomaa!
 
Jesh, nuyt on äitiyspäivärahoista tullu päätös kelalta! Ja ihan oikein tehty päätökset vaikka mä ilmotin etten saa palkkaa äitiysloman ajalta kun en tienny asiasta, mut palkkis on hoitanut hommansa ja kela ottanu huomioon 3 kk:n palkan. Vielä se lapsilisäpäätös ja olis kaikki kelan suuntaan kunnossa :)
 
Täyttelin eilen netissä lapsilisä-hakemuksen. Mulle tuli yllärinä, että netissä tehdään äitiyspakkauksesta (avustuksesta), vanhempainrahasta ja lapsilisästä erilliset hakemukset. Mutta toisaalta tuo oli meille hyvä. Sain nyt jotain asioita jo eteenpäin, kun en vielä sitä pakkausta halunnut hakea ja vanhempainrahahakemus tyssäsi siihen, etten voi työnantajan puolesta luvata, että liitteet on kahdessa viikossa Kelalla, kun aikaa on lasketun ajan mukaan vielä 14.9. asti, jos kerran pitää ilmoittaa 2kk ennen laskettua.
 
No mä laitoin noi paperit jo 12.7 ja olis pitäny olla heinäkuun lopulla kaikki liitteet kelalla eikä varmana palkkiksesta oltu siihen mennessä yhteydessä. Eli mun mielestä hakemus vaan eteenpäin ja odottelemaan yhteydenottoja jos ne kelasta jotain vinkuisivat, et ei oo liitteitä! Mulle ei tullu siitä mitään valitusta ainakaan.
 
Mulla on kyllä tullu päätös äitiysavustuksesta (tulee huomenna tilille) ja lapsilisästäki tuli jotaki ilmoa. Vanhempainpäivärahasta ei mitään :O. Ihme touhua, tosin jouduin niille lähetellä palkkakuittia vielä perään.. Toiveissa olis suht hyvä äippäpäiväraha verrattuna esikoisen aikaan, ko olin minimirahalla.
 
Elikkä siis,voisko joku kertoa vähän näistä mitä tukia siis äiti saa kun vauva syntyy?
Mulla siis sellainen tilanne et oon työtön työn hakija ja rahaa ei tule muualta kuin kelasta,
Lapsen isä muuttaa luokseni juuri lasketun ajan lähellä ja hän on töissä,mutten todellakaan oleta hänen elättävän minua.

Eli siis jos isän tulot katsotaan tuloksi esim.Sosiaalitoimessa sun muissa ja tulot ovat niin hyvät ettei tarvetta toimeentulotuelle tai muulle tuloihin riippuviin tukiin ole,mitä äiti saa? 
 
Äiti saa äitiys/vanhempainpäivärahaa, lapsilisää ja äitiysavustuksen, jonka saat äitiyspakkauksena tai rahana. Päivärahojen suuruus on kiinni palkan suuruudesta ja joku minimisumma noille ilmeisesti on olemassa jos on työtön tai opiskelija ilman tuloja. En oo siihen perehtyny ollenkaan, kun oon töissä ite ollu ja sen mukaan saan rahat.
 
tuota nuin, vanhempainraha ei taida olla missään suhteessa riippuvainen puolison tuloista, eli saat sen minimin varmaan ku jos et oo ollu töissä. ja sit tulee tietty lapsilisä. Tuleeks muita?? En tiedä..
mutta sittehä teil varmaan on mahollisuus hakee asumislisää, ellei miehen tulot oo nii hyvät et tyssää siihe.. sama juttu on ton sossutoimiston kaa, kattovat miehen tulot. Eli onkse nyt toi vanhempainraha ja lapsilisä mitä nyt ainaski saat :)
 
Joo ei oo miehen tuloista kiinni toi vanhempainraha. Sit vaan pitää selvittää, et voiko saada jotain ylimääräsiä tukia vai onko miehellä palkka sen verran iso ettei mitään esim. asumistukia makseta.
 
Mä odotan jo innolla, että äitiyspäiväraha alkaisi ja pääsisi "tienaamaan", kun viime kuukaudet ollaan eletty kotihoidontuella ja miehen palkalla. Ja kotihoidontukikin oli 6 viikkoa katkolla, kun mies piti isyysloman, jolloin mun ainoa tulo oli lapsilisä (104e/kk). Mulle ei siis ole kertynyt lomia edellisestä työsuhteesta, koska olen opettaja (ei vakituista virkaa) ja meidän lomat määräytyy eri tavalla, ja koska mulla oli määräaikainen virkasuhde, joka päättyi edellísen äitiysloman aikana, niin kesällä en voinut hyödyntää kertyneitä lomia, kun niitä ei ollut.

Nyt on kuitenkin luvassa ihan kivat tulot, koska äitiyspäiväraha määräytyy vanhan palkan mukaan, kun tämä toinen lapsi tulee näin nopeasti esikoisen perään.

Ja kuten tässä on jo todettu eli jos on työtön/opiskelija, saa silloin minimiäitiyspäivärahan.

Mansikkainen
 
Minä sain tänään hakea postista äitiysavustuspakkauksen. Maanantaina tuli päätös ja nyt oli jo haettavissa. Siinä ei kauaa menny, kun päätöksessä luki että kahden viikon kuluessa. Ihan kivannäköisiä vaatteita ne oli luonnossa, vaikka kun koneelta katselin niin näytti siltä että muutama menee suoraan kierrätykseen. Nyt kun ne kuitenkin näki, niin kyllä ne kaikki käyttöön tulee :)
Se toppapuku oli kyllä aivan valtavan kokoinen. Harmittaa, kun se on kuitenkin niin sievä että olisin mielelläni sitä käyttänyt emoticon
 
Eräs ystävä juuri sano että se toppapuku on aika turha koska se on niin iso että siinä vaiheessa lapsi tarvitsis jo kuraa ja vettä kestävän puvun kun alkaa ryömiä esim. ulkona...

Osaisko joku muuten selittää noi verojutut tällaiselle tyhmälle? Mä olen siis määräaikaisessa työssä kesäkuu-marraskuu välisen ajan ja saan palkkaa sinne marraskuun loppuun asti. Veroprosenttini on vain 4%, joten tuo 20% veroa äitiyspäivärahasta kuulostaa tosi pahalta! Millä perusteilla vois sitten hakea sitä muutosverokorttia? En nyt yhtään tajua tota juttua, mä oon luullu että noista päivärahoista maksaa kaikki saman verran veroa... 
 
^ Kai sie voit sen veroprosentin käyä lasketuttamassa verotoimistossa? Niin mie tehin viimeks ko olin äitiyslomalla.
 
Juu ja onnistuuhan se tuolla netissäkin. Mä en vaan tajua koko tätä systeemiä, miks ensinnäkin pitää maksaa jotain veroa tuollaisesta päivärahasta... Rahaa siirrellään vaan paikasta toiseen! Ja jotenkin olin olettanut että kaikki maksaa saman prosentin. Kai mun siis pitää katsoa mitä oon ansainnut tänä vuonna ja sen perusteella maksaa verot? Sitten tammikuussa tsekkaan uudelleen paljonko päivärahasta kertyy ja maksan sen mukaan? Onpa pöhköä byrokratiaa tämmönen... :P
 
4 viikkoo ollu paperit sisällä ja nyt viittitään sit kysellä lisäselvityksiä. Kaiken huipuks tääl on vissii palkkis sekoillu urakal ja nyt pitäs lähtee niit asioi selvittelemään. Meil tosiaan palkkis on jossain Espoossa ja ite tehdas on tääl Turussa. Muutenki tuntuu et palkanlaskija vaihtuu parin kk välein :D Ihan taas pikkasen nous syke ku Kelan kuoren avasin :D
 
Minun kohdalla asiointi Kelan kanssa on sujunu tosi hyvin. 14.8. jätin hakemuksen Kelaan ja äitiysavustuspakkaus oli haettavissa kotiin jo viime viikolla ja eilen tuli äitiyspäiväraha- ja vanhempainrahapäätös  Nyt on niin helpottonu olo, kun tietää että asiat kelan kanssa on hoidettu ja saa rauhassa odotella äippäloman alkua.
 
Takaisin
Top