Keskiraskauden oireet

Tekee tekee. Raskausaikana jo aivot menee äitimoodiin, ja turhatieto ei vaan pysy päässä (tai mikään tieto joka ei liity vauvaan). Sama jatkuu sitten imetysaikana. Tietysti, kaikilla ei ole niin paha.
Kyllä se sitten helpottaa, viimeistään neljän vuoden päästä :wink:p

Huojentavaa kuulla, että muutkin jumittaa!

Eilen tuntui outo paine alavatsalla koko päivän. Ei oikeastaan kipu, vaan enemmän sen tyyppinen tunne, kun vaikka jalassa juuri ennen suonenvedon alkua. Illalla lenkillä katosi, eikä onneksi enää palannut. Välillä on vähän vauhko olo, kun ei tiedä että mitkä tuntemukset ovat normaaleja ja mistä pitäiskin huolestua. Oon yrittänyt ajatella, että niin kauan kun ei ole kipuja eikä vuoda mitään, niin voi olla melko huoleti.

Javasparrow: Minäkin tunsin eilen kävelylenkillä ollessani alavatsassa sellaista outoa paineen tunnetta. Ei siis voi sanoa, että se olisi sattunut, mutta lähinnä oudolta ja hieman ikävältä tuntui. Tosin ei se mun kävelyä haitannut, enkä mä siitä sen kummemmin huolestunut. Mulla tosiaan kesti max. tunnin ajan eli vähän eri tilanne, kuin sinulla. Toi on varmaan ihan hyvä "sääntö" , että jos ei oo vuotoa tai kipuja, niin voi varmasti olla levollisin mielin tai näin mä ainakin itse ajattelen. :)

Mä valmistan täällä kolmatta yksilöä ja ensimmäistä kertaa ennakoivia oireita! Juurikin tuota painetta on ollut jo kuukauden verran varsinkin rasituksessa, mutta eihän kroppa ihan rajattomasti kestä! :wink Valmistelee pikkuhiljaa paikkoja itse h-hetkeen, joten sanoisin kans, että ei hätää. Kyllä sen sitten tuntee kun alkaa tapahtua!! :smiley-bounce022

Tuota.. Harvakseltaan tänne kirjottelen, mutta tuli vaan mieleen että kannattaa ottaa rasituksessa se paineen tunne kuitenkin jollain tasolla tosissaan. Esikon kans paikat avautu vauhdilla, ja yhdellä tarkkireissulla käyrillä hoksasivat että supistuksia tulee n. 1-5min välein. Ja minä en tuntenu mitään. Että muistakaa levätä :)

Pelkästään viime yönä 5-6 kertaa kuselle kun rakko tuntui täydeltä.. Rv 22+3.. Mitä mahtaa loppu raskaus olla

Mulla on ollut nyt menkkamaista jomottelua muutamaan otteeseen supistusten lomassa sekä pientä paineentuntua, rv 29+5. Toistaiseksi vielä paikat kiinni, ulkosuu pehmentynyt.

Lisäksi iltaisin alkanut rytmihäiriöt vaivata sekä närästys! :sad001
Kovasti neuvolassa vakuuttelivat kuuluvan asiaan vaan kylläpä tuntuu inhottavalta.

Kaipa näitä oireita voi tänne laitella kun ei ole viimeiselle kolmannekselle omaa ketjua vielä :)

Miitu: täällä kanssa närästys vaivannut. Itse asiassa jo pidemmän aikaa. Esikoisesta alkoi vasta näillä viikoilla mutta tässä raskaudessa jo rv 16 lähtien :/

Lisäksi selkä alkanut reistailla ja tullut ikäviä liitoskipuja. Kipeitä supistuksia myös täällä tulee muttei onneksi enää päivittäin kuten vielä kuukausi sitten. Ja nyt alkaa turvotus myös vaivata iltaisin jaloissa. Viimeksi tuli viimeisen kk aikana 8 kiloa turvotuksien myötä painoa ja nyt pelottaa jos sama edessä tälläkin kertaa :(

Lisäksi mulla oli ihmeellistä pistävää kipua vasemmassa kyljessä sellaiset 4-5 päivän ajan ja meinasin jo neuvolaan soitella, mutta nyt on onneksi hävinnyt. Mietin, että voikohan olla lihakset jotka venyy vatsan kasvaessa.

Mulla oli tuota pistävää kipua kans joku aika sitten (tietty olin varma, että vähintään sydänkohtaus tulossa! ;) ). Mutta aikani asiaa googletettuani tulin siihen johtopäätökseen, että asiaan kuuluvia oireita sekin, ei vain ole aikaisemmin ollut. Mulla se vaikeutti hengittämistä, pistos tuntui aina pahemmalta kun yritti hengittää rauhassa ja syvään ja sitten siinä olikin melkoisessa kierteessä kun yritti saada itsensä rennoksi..mutta mulla helpotti venyttely ja 5-vuotiaan ammattitaitoinen hieronta. Eli rennoksi vain ja syviä hengityksiä (vaikka tuntuisi pahalta) venytellessä niin saa venyvä lihas happea. =)

Hattara90, Onko sulla mitään vinkkejä antaa tuohon närästykseen? Mikä sulla on toiminut? o_O

En ole hattara, mutta mun närästys on pysynyt siedettävänä kahdella konstilla: juomaveden keittämisellä ja lakritsirenniellä (nam!). Ihmettelin, kun Kreikassa ei tarvinnut lainkaan närästyslääkettä, mutta sitten hoksasin eläneeni viikon pullovedellä. Kokeilin vesien keittämistä Suomessa, ja närästyslääkkeen kulutus laski merkittävästi. Myös pahiten närästävien ruoka-aineiden ja ylisuurten ruoka-annosten välttely toimii. Itsellä pahiten tuntuu puskevan takaisin päin happamat marjat (puolukka ja tyrni).

Miitu: mulla taas auttanut piimä närästykseen ja sit just renniet:) jogurtista ja maidosta taas ei oo ollu apua. Keitettyä vettä en kyllä oo kokeillu ja en osaa sanoa auttaisiko itsellä:D mut kanssa just närästävien ruokien vähentäminen ja pienet annokset auttaa kanssa, välillä. Toisinaan se puskee päälle söin tai join mitä vaan ja on ollut kertoja kun renniekään ei sitten ole auttanut. Tällöin tulee sitten oksennus jonka jälkeen helpottaa:depressed:

Kiitos neuvoista Javasparrow ja Hattara, täytyykin kokeilla! :)
Hmm mikähän tuossa keitetyssä vedessä sitten on ettei närästäis niin, jännä juttu, mutta kiva kuulla että on helpottanut sulla.
Mulle ei oo vielä edes selvinnyt mitkä kaikki sitä närästystä aiheuttaakaan että osaisin täysin vältellä. :confused:

Täälläkin on närästänyt aika paljon. Neuvolassa neuvottiin vaan nukkumaan mennessä laittamaan tyynyjä korkeammalle. Nyt olen itsekin rennietä ottanut pahimpaan, mutta sain neuvolasta käsityksen ettei ne olisi hyvästä.

Jaa-a. Missäköhän vaiheessa se loppuraskaus sitte virallisesti alkaa? :D Itsellänihän oli noin 1kk kestävä 24/7 pahoinvointi alkuraskaudesta, nyt on huomattavissa aamupahoinvointia vaihteeksi. Onneksi vielä mennyt ohi puoleen päivään mennessä, kauhulla seuraan tilannetta miten etenee. Mutta todella kelju olo aamuisin. Työn luonne sellainen että kiire osuu yleensä aamuun niin ärsyttää tällänen aamuällötys..

Nepala: itse kanssa vähän pihalla, että mikä nyt lasketaan siihen viimeiseen kolmannekseen kun jossain lukee rv 28 ja jossain sitten 27 ja jossain 29 kai se sitten on se 28+ vai tietääkö joku sen virallisen?
Ja täällä kanssa ollut rv 16 asti jatkuvaa oksentelua alkuraskaudessa ja satunnaista n. 3 krt viikossa siihen 24 viikolle asti. Nyt sitten jo kolmena aamuna peräkkäin heti herättyä joutunut halailemaan pönttöä taas:sad001

Itse olen ainakin käsittänyt niin, että raskausviikot 28-40 ovat raskauden viimeinen kolmannes.

Mammeli83 olet onnekas kun painoa tullut noin vähän! Tänne on tullut noin 12 kg tähän mennessä..

Onnekas ja onnekas..kun tuntuu et iskee huoli et kasvaako toinen miten kun paino nousee noin hitaasti :)

Mammeli minulla oli sf-mitta viime neuvolassa alakäyrän alapuolella vaikka painoa onkin tullut noin paljon. Esikoisen raskaudessa raskauskiloja tuli lähes 20 kg ja esikoinen oli pieni, 3,1 kg painava. Eli painonnousu ei välttämättä kerro vauvan koosta mitään. Uskon että pikkuisesi on kasvanut ihan normaalisti, älä huoli, vauva kyllä ottaa äidistä tarvitsemansa. :)

Takaisin