Kirjoitanpa tänne oman stoorini, kun tuntuu, että tää on kerrottava sellaiselle, joka on keskenmenon kokenut. Taustatiedoiksi kerrottakoon, että olen 27-vuotias ja parisuhdetta 2,5 vuotta takana. Takana nyt ensimmäinen testillä todettu raskauteni, joka päättyi lukemiin 6+0.
Raskaus oli yllätys. Se sai itseasiassa alkunsa eron keskellä.. Kyseinen ero oli raastava, koska olin jätetyn asemassa. Paras parisuhteeni kaatui typeriin käytännön ongelmiin ja mies koki, ettei riitä minulle eikä pysty tekemään minua onnelliseksi. Ero-seksi oli hyvää ja suojaamatonta (tiedän, vastuutonta), aivan kuten lähes jokainen yhdyntäkerta jo yli vuoden ajan. Kertaakaan ei ollut tärpännyt, eli kuukautiset aina ajallaan. Kierto n. 25 päivää eli keskimääräistä lyhyempi. Tästäkin olen kirjaa pitänyt jo yli vuoden.
Oltuamme reilut 2 vkoa erossa ja lähes täydellisessä radiohiljaisuudessa huomaan, että kuukautiseni ovat päivän myöhässä.. "varmasti tämä stressi ja masennus vaikuttaa" ajattelin. Kaksi päivää myöhässä: "huomenna teen testin jos ei tänään ala menkat" Kolme päivää myöhässä: "ei voi olla todellista...ei ne koskaan ole myöhässä" Neljäntenä päivänä lopulta tein testin ja vahvaa plussaahan se näytti.
Tilanteestani huolimatta olin tuloksesta onnellinen, sillä olin jo alkanut ajatella, että minussa on jotain vikaa, kun ei koskaan tärppää. Nyt oli tärpännyt! Kävin kaikki mahdolliset skenaariot mielessäni, milloin kerron eksälleni, miten kerron ja miten hän reagoi. Suureksi onnekseni hän oli iloinen uutisesta ja puhui yhteen paluusta, vaikka olin täysin valmistautunut toisenlaiseen järjestelyyn tai yksinhuoltajuuteen. Hän oli todella liikuttunut uutisesta, jopa liikuttuneempi kuin minä itse. Raskaus sai meidät tajuamaan, mitä haluamme parisuhteelta, toisiltamme.
Yhteen paluusta pari päivää, viikko kuukautisten pois jäämisestä alkoi ruskea tuhruvuoto, jonka tiesin vaarattomaksi. Tietysti se säikäytti, mutta vuotelen muutenkin helposti esim. yhdynnän jälkeen ja ennen kuukautisia. Lueskelin aiheesta eri foorumeilta ja hetkittäin hieman paniikissakin. Nyrkkisääntö "kunhan ei ole kipuja ja kuukautisia runsaamaa vuotoa" tuntui loogiselta ja myös lohdulliselta. Kuudentena vuoto päivänä tuhru muuttui kirkkaan punaiseksi limaksi ja osasin jo alkaa pelkäämään pahinta.
Kun viikkoja oli laskurin mukaan 5+6 alkoi illasta kuukautiskipumainen "kuumeilu" ja vessassa käydessä paperiin jäi 5cm mittainen tumma verihyytymä. Tiesin, että nyt ei ole kaikki hyvin ja tuijottelin loppuillan paniikissa tuskaisena telkkaria tajuamatta mitä katsoin. Vuodon vuoksi laiton nukkumaan mennessä terveyssiteen, jotten sotkisi sänkyä yöllä. Uni ei tullut, kuumat aallot ja kylmä hiki pitivät minut hereillä. Välillä vatsassa tuntui kipua.. Ei mielestäni supistuksia, mutta ennemminkin vihlontaa. Oksetti. Kivut olivat paljon lievempiä kuin kuukautiskivut, joihin yleensä joudun ottamaan särkylääkkeen. Nyt en ottanut mitään, koska salaa toivoin ja oletin olevani yhä raskaana. Jossain vaiheessa nukahdin.
Aamulla heräsin tietoisena siitä, että olin vuotanut. Kauhun sekaisin tuntein menin pöntölle ja näin, että side oli kauttaaltaan veressä. Virtsatessa emättimestä ulos huljahti jotain, joka jäi sinne roikkumaan. Otin hyytymän paperille ja jokin päähän pisto sai minut tarkastelemaan sitä lähemmin. Paperilla oli suurehko tumma hyytymä, vaaleahko pienempi moinen (istukan alku oletan) ja mustapippurin kokoinen, ihon värinen pallero. Tiesin mitä katselin ja voin niin pahoin. En ällötyksestä vaan surusta. Lamaannuin täysin, enkä saanut koko päivänä mitään aikaiseksi. KM päivänä raskauskalenteri näytti lukua 6+0 "Vauvasi on nyt suuren mustikan kokoinen". Vihaisena poistin raskausaplikaatiot puhelimestani, ne masensivat. Olin kuoleman väsynyt.
Vuoto ei missään vaiheessa, tuota yhtä yötä lukuun ottamatta, ollut runsasta, eikä kivutkaan olleet kuukautiskipuja kummempia. Seuraavina päivinä vuotoa tuli vain vessassa käydessä, mutta joka kerta hyytymiä ja kirkasta veristä limaa. Kaikki vituttaa ja ajatus siitä, että mieheni kokee minun huijanneen hänet takaisin tällä "raskaudella", kalvaa mieltä, vaikka tiedän, ettei hän ajattele niin. Palatessamme yhteen tästäkin skenaariosta nimittäin keskusteltiin ja hän vannoi, ettei raskaus ole ainoa syy yhteen paluulle. Lähinnä raskaus vain nopeutti väistämätöntä ja siitä olen äärimmäisen kiitollinen
Kuluneen puolentoista kuukauden ajattelu saa minut lievään shokkiin ja tuntuu kuin katselisin masentavaa draama elokuvaa, jossa olen pääroolissa. Jos pitää jotain positiivista sanoa tästä kaikesta, niin tämä raskaus sai minut todella tajuamaan, että haluan lapsia ja perheen nimenomaan mieheni kanssa. Pelkään silti, että tulevista raskauksista tulee silkkaa painajaista, kun pelkään joka hetki keskenmenoa. Pelkään, että ylianalysoin kaikki pienetkin oireet ja niiden puuttumiset. Jälkeen päin ajatellen rintojen (tai oikeastaan nännien) arkuus loppui samoihin aikoihin kuin tuhruttelu alkoi. Tuolloin viikkoja 4+6. Toisen testin tein 5+0 ja yhä vahva plussa. Uskon kuitenkin, että sikiö oli tuolloin jo menetetty. Myös ulos tulleen palleron koko vastaa paremmin viidettä-kuudetta viikkoa kuin seitsemättä. Toisaalta taas tuntuu, ettei minulla ollut mitään raskausoireita missään vaiheessa.
Tällä hetkellä minulla on yhä pientä nipistelyä vasemmalla puolen alavatsaa. Tätä on ollut koko lyhyen raskauden ajan. Verilimaa ja hyytymiä tulee vessassa käydessä, ei muutoin. Reilun viikon päästä on "alkuraskauden ultra", joka muuttui nyt sitten "onhan kohtu varmasti tyhjentynyt" tarkistuskäynniksi.. Ja kiitos kaikkien ihme-tarinoiden, joita olen netistä lukenut, takaraivossa elelee pieni toive siitä, että ultrassa kuullaankin sydänäänet "täällä onkin vielä toinen". Tiedän, tyhmää.
En omalla tapauksellani halua kylvää ahdistusta kehenkään, vaan kertoa vain oman versioni keskenmenosta. Toivon jokaiselle lasta yrittävälle huoletonta ja ihanaa odotusta ja tonneittain onnea ja enkeleitä