Kesävauvat 2010

siis HÄH?? no en ole kyllä kuullu minäkään moisesta! jos kaikki odottavat äidit, joiden lasten painoarvio jää alle 3,6kg, joutuisivat kontrolliultraan niin siellhän olis kaamee jono! huh hui sanon minä....
ja mun tuttu teki lapsen viikolla 41+6 ja lapsi painoi jotain 2900g.. perheessä kaikki vauvat painaneet alle 3kg. hassua sanon minä!

[hr]Enpä mäkään ollut ikinä kuullut moisesta enkä aio asiasta stressata. Kyllähän monikin asia vaikuttaa vauvan syntymäpainoon(geenit yms.),mutta niin se lääkäri merkitsi vauvan koon johonkin käyräpiirrokseen ja selitti painosta. Siksi kysyinkin että onko kukaan muu kuullut moisesta.
Kaikkeen sitä sitten törmää.. Kai ne lääkäritkin on erilaisia.Tulevassa ultrassa katsotaan vauvan lisäksi vatsani kipu tilanne. Olishan tosiaan ruuhkaa jos pelkästään vauvojen painojen takia ultrattais.En huomannut kirjoittaa sitä tuohon aiempaan kommenttiini,olen pahoillani=(

Tänään sain kivan yllärin, ku postinkantaja soitti ovikelloa ja ojensi pajetin joka ei ollutkaan mahtunut postiluukusta... siinä oli vanha osoitekin vielä ja uusi osoite korjattu päälle. Ei mitään merkintää lähettäjästä tms... hetken mietin, että uskaltaako edes avata :)
Noh, avasin ja siellä oli Liberolta tuotenäytteitä... 1 ja 2 koon vaippoja, rasva-/öljytuubeja ja puhdistuspyyhkeitä :P Eikä mitään hajua miksi noi sain?! Ehkä joskus laittanu nimen jossain johonkin... :P Kuulun kyllä Libero-kerhoon, mutta kavereilta jotka kans sinne kuuluu, ku kyselin niin eivät ne olleet saaneet tuollaista... hmm...

Huomenta mammat!
Viime yönä taas jälleen nukuttu todella huonosti[:@] Nukahdin puolenyön korvilla ja heräsin 4 maissa vessaan enkä saanut sen jälkeen enään unta, nousin ylös viideltä kun miehen kello soi.
Kello on puoli 7 ja olen jo syönyt aamupalan, käyttänyt koiran ja täyttänyt tiskikoneen[&:][:D] Eikö olis kaikista paras jos ennen vauvan tuloa saisi nukuttua oikein oikein hyvin kun sitten valvotaan kuitenkin? Ilmeisesti kroppa on erimieltä, kait se yrittää jo totuttaa siihen että ei täällä kuule niin vaan nukutakaan hmph[&:]

Kahdeksan aikaan pitäisi jaksaa raahautua labraan verikokeisiin ja pissanäyte antamaan(eilen neuvolassa oli ollut proteiinit parilla plussalla). Kävin silloin 4 maissa viimeksi vessassa ja 8 asti pitäisi ainakin jaksaa pidätellä, nyt jo saa olla jalat ristissä..nice[:D]

Luin puolihuolimattomasti viime kirjoitukset joten jos asiaa jo käsitelty niin vinkatkaa[:)] Mutta oletteko jä käyneet perhevalmennuksessa ja meinaatteko mennä kaikkiin(entäs miehet)? Meillä oli äiti ja isäryhmä jo ja seuraavaksi taisi olla lapsenhoito. Terkka sanoi että kovasti suosittelisi että isät tulisi myös imetysryhmään mutta harvemmin kuulemma tulevat..eikä meilläkään tuo siitä niin innostunut ollut[:D]

Noh, kait sitä voisi pikkuhiljaa alkaa ehostamaan itseään etteivät vallan säikähdä tuolla ulkona[:D]

Wagana 22+3

Huomenia heinämammat!

Elaisah, mä justiinsa eilen kävin surffailemassa Liberon sivuilla! http://www.libero.fi/Pages/General/ArticleList.aspx?id=7850 En kyllä liittynyt kerhoon, mutta opiskelin heijän sivuillaan mm. vauvan ihosta http://solutions.express.dk/hudskole/Page.aspx?l=FI
Lähen tänään kaupoille ja kuikuilen josko näkyis Liberoja. Vaan ei välttämättä niitä täällä ole myynnissä. Ostettiin meinaan Pampersia ensivaipoiksi paketti ja enkös sen jälkeen lukenut että Pampersin vaipoissa on ollu jotain iha-ongelmia aiheuttavaa ja menevät nyt oikeuteen tappelemaan aiheesta jenkkilässä... http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2010/05/14/pampers-vaipat-poikivat-valituksia/20106949/135 Tiedä sitten pitääkö paikkansa ja kuka on oikeassa mutta minä nyt tietty sitten huolestuin...

Waganan kirjoitus on ihan vastakohta sille mitä minulla oli tänä aamuna mielessäni! Siis olen pahoillani että Wagana ei saa nukuttua, ja en todellakaan valita kun itse saan nukuttua. Mutta minä rehellisesti sanottuna ihmettelen ihan hirveesti kun vetelen pitkiä ja katkottomia yöunia vieläkin! Siis onko täällä ketään muuta joka saa nukuttua edelleen oikein hyvin??? Mulla tulee just raskausviikkoja täyteen 33 enkä ravaa veskissä siis kertaakaan ennen ku herään. Vauvakaan ei potki niin että valvottaisi mua. Kyllä mä kiitän joka minuuttia minkä saan vielä nukuttua ja vietettyä poissa vessasta, mutta ihmettelen vaan. Ja nyt poistun koputtaen puuta kaiken varalta [;)]

Jasmiini sanoo lyllertävänsä ison mahansa kanssa mutta nukkuu yöt hyvin. Onnellinen hän! Mä herään yleensä kerran yössä pissalle, näin on ollut heti raskauden alusta alkaen. Ja hirveän vähän tulee nukuttua, jos kuuden aikaan alan aamuisin pyöriä sängyssä. Mutta toisaalta vähempikin uni tuntuu riittävän, sillä kun nukun, nukun tosi sikeästi. Kävin tuossa juuri päikkäreillä kun viime yökin jäi lyhyeksi, noin kuuteen tuntiin, mutta heräsin jo puolen tunnin päästä ihan virkeänä ja levänneenä. Siis mitä ihmettä!?!? Jos mä meen päikkäreille, ei mua saa väkisinkään ylös kuin aikaisintaan puolentoista tunnin päästä [:D] Onneksi siis univelkaa ei ole tullut, vaikka yöt ovat selvästi lyhentyneet ja näköjään päiväunetkin...

Huomenna lähdetään Marokkoon, jihuu! Kaikki on oikeestaan valmiina, tunnin varoajalla voisin nyt hypätä junaan ja lähteä puksuttelemaan kohti Helsinkiä. Mitenhän sitä ens yön nukkuu, kun varmasti odotan niin innolla matkaa ja jännitän. No, ei mua sillee se reissu jännitä kun on jo 4. kerta, mutta siis olen vaan ihan täpinöissäni, että vihdoinkin! Onhan tätä odotettukin monta kuukautta. Tuhkapilvien takia on ollu mieli vähän synkeä ja levoton välillä, mutta nyt näyttää siltä, että me todellakin päästään lentämään. [:D] Sain tänään lääkäriltä lentotodistuksenkin, niin että kaikki näyttää olevan mallillaan.

Tänään oli myös kontrolliultra istukan sijainnin takia. Istukka oli nyt noussut ja lapsikin näytti ihan hyvin kehittyneeltä. Tyttäremme on kyllä pieni ja siro pirpana, tällä hetkellä noin 1200 g eli noin 200 g keskikäyrän alapuolella. Lääkäri arvioi, että syntymäpaino olisi siinä 3,2 kg. Todellakaan ei alkanut puhua mitään, että 3,2 kg olisi liian vähän ja pitäisi johonkin kontrolliin ja plaa plaa plaa, vaan totesi että ihan normaali sekin. Ja mä olen ihan mielissäni, jos olisikin niin pikkuinen tyttö - ehkä se vähän helpottaisi synnytystä? Että ihan turhaan huolehtia siitä jos lapsi on keskiarvoa pienempi! Keskiarvo on todellakin vain keskiarvo. Kummasti vaihtelevat nuo käytännöt eri paikoissa.

Kotimatkalla piipahdin vielä lastentarvikeliikkeessä hakemassa pinnasänkyyn puuttuvat kulmaraudat, joilla saa sängyn pohjan kiinni. Kuuluttelinkin niitä tuolla toisessa keskustelussa aiemmin. Puhelimessa toinen myyjä arveli, että tulevat maksamaan 10-20 euroa, ja kauhuissani astelin kohti kauppaa miettien, että voivatko ne tosiaan olla niin törkeän hintaiset. Vielä mitä, ruuvien hinnaksi tuli vaivaiset 2 euroa! Nyt kehtaa miehellekin sanoa ihan rehellisesti että ne on ostettu (ts. ei tarvitse valehdella että löysin ne vanhat), tuskin ukko rupeaa parin maitopurkin hintaisista ruuveista mulle urputtamaan. [;)]

Onpa jännät fiilikset. Voittopuolisesti elämä tämän masun kanssa on vielä ihan jees, reissu on oven takana ja säätkin niin kesäiset [:)] Voiko asiat todellakin olla näin hyvin? Pieni pessimisti mun sisällä sanoo, että kohta tulee tietty joku romahdus joka tuntuu näiden pilvien keskellä leijumisen jälkeen maailmanlopulta. Mutta juuri nyt tuntuu, että ah, elämä on ihanaa ja voisin olla aina raskaana! (Kunhan maha ei enää kasvaisi [;)].)

Mahaani kun tuossa katselin, niin tajusin, että oon mahasta ihan kamalan karvainen! Sellaista pientä hentoa nukkaa se vain on, kun olen muutenkin niin vaalea, mutta paljon sitä on. Jäin miettimään, että oonko mä karvoittunut raskauden myötä vai näenkö mä vaan nuo vanhat karvat paremmin nyt kun maha on melkein silmien alla [:D].  Onko muille ilmaantunut epäilyttävää masukarvoitusta? No kiva että näkee ees jotain karvoja, kun ei enää alemmaksi. Täytyy sanoa, että bikinirajojen siistiminen alkaa olla vähän vaikeeta. Kohta täytyy käskyttää mies hommiin kun en itse näe sinne. Vaan kun ei näe päiväntasaajan alapuolelle, niin ei kauhistu eikä tule niin usein tarvetta ajellakaan. Missähän vaiheessa säärien epiloiminen muuttuu mahdottomuudeksi?

Yppy; oikein ihanaa reissua! Nauti [:)][:)]

Hassua tuo masukarvoitus; juuri eilettäin tokaisin miehelleni että ei hittolainen, onko mulla aiemmin ollut näin karvainen maha! Vaaleaa untuvikonvillaa täynnä koko pyöreä pallovatsani. Onneksi sellaista lyhyttä niin ei tarvitse alkaa shampoolla pesemään..mielestäni mulla on kyllä masun päällä myös hieman tummempia lyhyitä untuvakarvoja, mitkä nousee navan yläpuolelta kohti tissejä. Ei tosin tumman tummia vaan ihan lähisilmällä katsottuna näkee pienen vanan.. tiedä sitten mikä hormooni tätä tuottaa [:D][:D]

Heräilen kerran yössä pissalle ja nyt on TODELLAkin vaikeutunut kääntyily sängyssä kun tuntuu että jos minä käännyn nopeasti niin maha tulee viiveellä perässä. Pitää siis ottaa masusta kunnon ote ja siirtää vaavikin samanaikaisesti toiselle puolelle. Muuten vihloo ja pirkuleesti vihlookin! Mutta, ei haittaa yöheräily kun kohta se tulee olemaan kuitenkin jatkuvampaa. [:)]

Tänään mennään sitten ekaa kertaa perhevalmennukseen. Saa nähdä mitä ehditään läpikäymään kun on 10 paria tulossa.

Niin, ja jälleen sopivasti taloyhtiössämme on tänään juuri pihatalkoot. Ollaan missattu 2x pihatalkoot aiemminkin ja nyt tämä kolmas kerta alkaa jo näyttämään siltä kuin ei kiinnostaisi. Mutta jälleen on pätevä syy. Harmittaa vain kun naapurit katsoo pitkään kun ei osallistu yhteisiin talkoisiin vaikka olisi kuinka hyvä syy pois jääntiin [:@]

Pitäisi hakea postista nuo itkuhälyttimet mitkä viime viikolla tilasin. Jospa muistaisi tällä kertaa hakia..

Ihanaa illan jatkoa kaikille mammukoille! [:)]

Jasmiini: Täällä toinen tyytyväinen nukkuja! Minäkin nukun useimmat yöt ilman vessakäyntejä, ja vaikka ehkä sillon tällön tulee havahduttua yöaikaan ja vähän kylkeä käännettyä, niin ihan saman tien olen sitten nukahtanut uudelleen.

Yppy: Minäkin olen tuota mahakarvoitusta ihmetellyt, mutta ajatellut että
a) niihin kiinnittää vaan entistä enemmän huomiota kun mahaa tuijottelee vähän väliä ja
b) karvat korostuu kun vatsakumpu kasvaa ja nahka kiristyy.

Tai sitten vaihtoehto c) ollaan vaan karvasempia kuin ennen... [:D]

wagana: Me päädyttiin siihen että ei osallistuta perhevalmennuksiin muuten kun niihin kahteen, jotka on Kättärin Haikaranpesään halajaville pakollisia. Nämä on sitten vuorossa tuossa kesäkuun puolivälissä.

Tällä hetkellä tosin jännittää, päästäänkö edes koko Haikaranpesään synnyttämään, kun perhanan kakara ei ole ainakaan vielä halunnut kääntyä oikein päin! Perätilassa siis köllötellään masussa vielä, ja vaikka tässä nyt on sitä aikaa vielä ihan hyvinkin, niin kyllä tässä toivoisi että kääntyis mahdollisimman pian.... Mites teillä muilla? Joko ollaan oikein päin vai potkitaanko alas edelleen?

mullaki on masuun tullut tummempia karvoja.. aika karseen kuulosta![:D]
mut niin kuulemma tulee monella.. toivottavasti katoavat yhtä nopeasti ku tulivatki.. [;)]

hk, tuntuu et potkitaan ylös, alas, oikeelle ja vasemmalle. aika paljon kyllä tullut potkuja suoraan alas ja ai että se käy kipeesti! [&:] eilen neuvolassa lääkäri veikkaili et pikkuinen voisi olla pää alaspäin mutta neukkatäti sitte veikkaili et istuis.. [8|]
suoraan sanottuna itellä ei kyllä minkäänlaista aavistustakaan asiasta [:D]

Mulle sanottu, että vauva olisi jo pää alaspäin, mutta vaavi pyörii ja möyrii siihen tahtiin, etten kyllä osaa sanoa onko se sitä siellä ja kuinka pitkään. Eli vaihtuuko päivittäin asento.

Sängyssä maatessa ja kylkeä vaihtaessa on hauska tuntea kun vauva siirtyy toiselta kyljeltä toiselle kyljelle (siis minun), kun liikun [:D] Tiedä sitten, onko se kova pallomainen poukama mahan päältä tunnustellessa pylly vai pää, joka tuossa navan korkeudella puoltaan vaihtaa. Iltaisin tuntuu kova pallo tuossa oikean kylkiluiden alapuolella ja välillä vastaavasti vasemmalla puolella. Itsellä ei ole siis harmainta hajua miten päin vauveli on, luotan neuvolan sanaan... [:)]

Pöö, mie kävin eilen kohdunsuuntähystyksessä ja sain operaation lopuksi kaupan päälle ultrauksen [:)] Vaaveli on pää alaspäin ja painoarviota annettiin n.2,3kg eli sellanen jöllikkä joka pärjää varsin hyvin jos ulos on jo tullakseen [:D] 

Tervehdys!

Piti tällä viikolla etsimäni mieluisa lastenlääkäri vauvallemme ja löysinkin sellaisen heti ensiyrittämällä. Mulla kun pitää olla synnytyslääkärini lisäksi synnytyshuoneessa myös lastenlääkäri. Kysyin suosituksia kälyltäni ja menin tapaamaan samaa lääkäriä jota kälyni on käyttänyt 2 lapsellaan. Tykästyin heti: ihana hölösuu, hukutti minut ilmaislahjoihin (mm. Philips Avent tuttipullo, tutti, vauvanrasvoja ym.) ja puhuu hyvää englantia! [:D] Niin, se ois tietty tärkeintä että on HYVÄ TYÖSSÄÄN vaan mistäpä minä sen tietäisin. Huonoa en ainakaan ole kuullut puskaradion kautta joten eiköhän hän liene maineeltaan tahraton. Ja ikääkin mukavasti noin 50, eli kokemusta löytyy mutta ei liikaa [;)] Hänellekin siis soitamme sitten siinä vaiheessa kun tulee lähtö klinikalle. Hänen tehtävänsä on kuullemma pitää huoli vauvasta, ja synnytyslääkärini tehtävä on pitää huoli minusta. Näin meille asia selitettiin kun ihmettelimme että minkä ihmeen takia pitää paikalla olla niin paljon porukkaa; mun lekuri, lastenlääkäri, hoitsu, toinen hoitsu joka ilmeisesti joku kätilöntapanen... Niin ja mieheni. Ahasta tulee siinä huoneessa, toivottavasti mahun mukaan [:D] Paljon on porukkaa mulla siellä haukuttavana sitten kun punnerran punasena ja huudan tuskasta [:D] [:D]

Me ollaan myös harkittu tässä jo pitkän aikaa että otetaan istukan veri talteen, koska "siitä jalostettavilla kantasolusiirroilla voidaan auttaa vaikeista verisairauksista kärsiviä". Lisätietoa on mm. täällä http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Synnytys/Istukan-veri-hyotykayttoon/#Scen_1
Suomessa tätä hoitaa näköjään SPR eikä sitten kai maksa mitään? Me joudutaan kääntymään yksityisfirman puoleen ja maksamaan siitä aimo summa. Ja meidän tapauksessa homma toimii niin että tämä meidän istukan veri säilytetään 20 vuotta vain meitä varten, ei ketään muuta, ja sen verta voidaan käyttää parantamaan joko meidän lasta tai muita sukulaisiamme. Ymmärtääkseni noissa maksuttomissa vaihtoehdoissa homma toimii niin että veri on kenen tahansa muunkin käytettävissä, kelle vaan sattuu sopimaan. Ja toisaalta, jos ite sitä tarvii myöhemmin, tai lapsi tai muu sukulainen, niin sitten taas voi saada jonkun muun luovuttajan verta, jos vaan löytyy sopivanlaista verta.

Tekeekö teille kellekään teijän kaverit sellasta ku "babyshower"? En tiijä onko tää tapa Ameriikasta vaiko mistä, mutta mun kaveripiirissä on tullut jonkunlaiseksi tavaksi. Meille on tulossa lauma ystäviäni kesäkuun alussa, tuovat mukanaan syötävät ja jotain lahjoja mitä ovat kimpassa miettineet ja ostaneet. Ruuat mukana siksi ettei viimesillään odottavan äidin tartte alkaa siitä stressamaan [:)] Ja lahjat voi olla joko vauvalle tai äidille. Tää on musta ihan kiva tapa [:)]

Niin luulin että meillä on nyt kaikki mitä tarvitaan, vaan eipäs olekaan. Vielä puuttuu rintapumppu ja sterilisaattori. [:(] Vaan en hirviä ostaa, ainakaan vielä, niin paljo on rahaa menny...Steriloin noi putelit ja tutit, mitä nyt on, niin vaikka keittämällä vedessä... Ja Saksasta tilaamani vaunusetti ei siis ole vielä saapunut, kun tuli se kuukauden viivästys siihen. Lupasvat että kesäkuussa tulee. Toivottavasti...

Kaikenkaikkiaan voin hyvin ja menee hyvin. Toki nyt tässä loppumetreillä alko vielä uusi hormonimyrsky kun itketyttää taas aika usein. Mutta nyt on jo aika väsynyttä itkua. Oon niin väsynyt paiskomaan tavaroita ja itkemään ja kiljumaan että itken jo senkin takia kun itken! [:D] [:D] Kiitän Jumalaa siitä että minulla on noinkin pitkäpinnainen mies [:)]

Huomenna illalla menemme lääkärintarkastukseen, jossa taas katotaan verenpaineet ja paino ja virtsatesti ja ultraus, nää vakiot mitä ollaan ny tsekattu kerran kuussa. Tän kerran jälkeen mun pitää kuullemma alkaa ravaamaan siellä joka viikko [&:] Ei kyllä innosta ajella kaupunkiin noin usein, ei. Ja eilen kävin jossain verikokeissa, jotta saa lääkärini tulokset huomiseksi kun tavataan. Oli tosi inhottava lähtee ajaa posottamaan kaupunkiin kun en saanu syödä aamupalaa ja juoda kaffetta ennen verikoetta [:@] Mutta tosi kiva nähdä pikkuisemme huomenna ultrassa jälleen [:)] Lääkärini on kuullemma ostanut sellasen 3D- tai 4D-laitteen tässä muutama viikko sitten. Meinasin kysellä miten se uus kone toimii ja josko hän haluis sitä koekäyttää mun kohalla... [;)] Ois kiva nähä meidän tyttö oikein selkeesti [:)] Mutta jos siitä saa pulittaa 200-300 euroa niin sitten antaa olla, koska muutenkin tapaamme naamatusten tyttömme kanssa jo ihan pian [:)]

Yppy on jo takuulla Marokossa, mutta huhuilen täältä silti turvallista matkaa ja mukavaa reissua! Ja eikös Ypyllä ole ne häätkin siellä nyt? Onneksi olkoon! [:)] Uskon että reissu menee hyvin, osaan kuvitella miten Yppyä hemmotellaan, hän tuskin joutuu tarttumaan tiskiharjaan tai kauhaan koko aikana [;)] Kuumuudesta: koita kestää [;)] [:D]

Jasmiini.. minun sisko ainakin järjestää vauvakutsut ja nekin on itseasiassa kesäkuun alussa[:)] Ei ole mikään yllätys koska meillä ei kauheesti ole samaa kaveripiiriä niin ilman minua ei olisi osannut oikein ketään kutsua sinne.
Olen myöskin esittänyt muutaman toiveen ruokapuolesta, ajankohdasta jne.. mutta muuten en tiedä mitä mahtaa olla suunnitellut[;)]

Jasmiini mulle järkkäsivät kaverit viime vkl babyshowerit, tuli ihan yllärinä ja oli tosi ihana yllätys! Kaikki kaverti pääsivät ketä oli kutsuttukin ja mun siskokin pölähti paikalle 9kk:n ikäisen poikansa kanssa.[:)] Mä liikutuin tietty heti ja itkua väänsin kun ei kukaan mulle oo koskaan mitään tommosta yllätysjuhlaa järkännyt. Lahjaksi tytöt oli ostanut Polarn O. Pyretin lahjakortin ja sieltä myös semmoisen suloisen pienen bodyn.

Tänään oon menossa kirpparille siskon kanssa! Ne on lähössä perheen kanssa lauantaina Espanjaan, edellinen reissu peruuntui sen pirun tuhkapilven takia ja nyt se näyttäs tulevan takas just viikonlopuksi. Ei voi käydä niin huono tuuri että sen takia peruuntuis reissu toistamiseen.

Huomenta mammat!
Me päästiin eilen tutustumiskäynnille synnytyssairaalaan. Tosi kiva oli käydä katsomassa paikkoja mihin ollaan menossa, odotin reissua jo pitemmän aikaa. Vähän kuitenkin jäi harmittamaan se, että se oli sitten niin pikainen kierros. "Tältä näyttää tarkkailuhuone, tollainen on synnytyssali ja tässä vuodeosasto. Onko kysyttävää?". Oltiin siis siellä ehkä 10-15min.

Ja täytyy kyllä sanoa, että ei meinannut uni illalla tulla, jäi kyllä asiat pyörimään mieleen ja jännittämään. Ehkä kun sitä jo näki itsensä makaamassa siellä synnytyssalissa. Hui kauhistus!

Tänään suunnataan mökille rentoutumaan koko vkonlopuksi. Ei muuta kun ihanaa vkonloppua kaikille [:D][:D][:D]

Eilen oltiin taas perhevalmennuksessa ja aiheena oli synnytys ja kivunlievitys. Oli ihan ok tietopläjäys ja saatiin hieman matskuakin mukaan miten synnytysosasto toimii ja infoa siihen päälle mistä kannattaa asioita käydä tutkailemassa etukäteen.
Niinkuin neuvolatäti sanoi; ei kannata suunnitella etukäteen omaa synnytystään liikaa sillä se voi luoda jo paineita itse tapahtuman kulkuun. On kuitenkin hyvä tietää kaikki vaihtoehdot mitä sairaalalla on tarjota synnytyksen aikana esim. kivunlievityksessä.

Mennään mieheni kanssa jokaiseen perhevalmennuskertaan kun niitä on tosiaan vain se 4 krt ennen synnytystä. Sitten kun viimeinenkin meistä on synnyttänyt niin sitten alkaa ne 5 seuraavaa kertaa joihin otetaan omat pienet vauvat myös mukaan! [:)][:)] Ihanaa.

Hassua miten lähellä ajankohta jo on! Pienet kesänyytit tekee tuloansa [:D][:D] Itsellä tosin viikot menee nyt hitaammin kun on ollut kotosalla jo kaksi viikkoa. Pitäisi vielä seuraavat 6 viikkoa odottaa, joten luulenpa että tulee todella hitaat odotusviikot..

älä välitä pumpuli, mä oon ollu kotona tammikuusta asti.. [;)][:D] aika menee välillä tosi hitaasti mut minkäs teet.. [:)]
mä meen kans niihin valmennuksiin, miehestä en tiiä pääseekö mukaan ku työt on aina niin hankalasti ajoitettu, mut kyllä mä aattelin hakee sen työmaalta vaikka sitte puoli väkisin.. [:D]

huh huh... En tiedä kehtaanko edes kertoa mitä mulla kävi eilen. Mulla jo kerran aikasemmin lirahti vähän pissaa pöksyyn, kun vauva potkas oikeen osuvasti rakkoon, eikä siinä mitään, tätähän tapahtuu. Mutta eilen sitten, kun olin koko päivän liikkeellä, ja jotenkin mulla löi kamalan ripulin päälle päivällä, pari kertaa joutu istuu vähän kauemmin pytyllä. Sitten helpotti, eikä illalla tuntunu enää mitään, no, kävin suihkussa ja painuin sänkyyn. Mies makas sängyllä läppärin kanssa, ja minä rämmin siihen viereen, ja ihan vähän vaan pierasin. Tai niin mä luulin ennen kun tajusin et "Jumalauta!! Pasot housussa!!!" [&:]

En sanonu mitään, painuin vessaan pesulle, en siis kehdannu ees ukolle sanoa mitä tapahtu!! Jotain mutisin vaan et kylläpä taas housut puristaa, pitää vaihtaa :D :D
Kun sitten toivuin järkytyksestä, menin takasin sänkyyn, ja aloin vaan nauramaan, enkä vieläkään voinut kertoa miehelle, että mitä nauran, ei se tajunnu ollenkaan et naises pasko just housuun vieressä [:D][:D]
En voi muuta sanoa kun että Todellakin pistän tämän äksidentin raskauden piikkiin!!
Anteeksi vaan tämmönen kakkatarina, mutta pakkohan mun oli nyt johonkin avautua tästä [:D]

Voi ei pepi, nauroin niin paljon että vedet tirsus silmistä![:D][:D]

Huhhuh, yritän koota itteni. "Ihan vähän vaan pierasin..."[:D][:D] Voi jestas, kiitos tästä! :'D

pepille kävi mitä itse olen pelännyt [:)] (tosin, eipä sille minkään mahda, onneksi on hyvä syy miksi näin pääsi käymään [:D][:D]). Oma vatsa ollut rv 30 jälkeen ihan sekaisin, ja pieruttaakin useammin kuin normaalisti [;)]

Onkos kellään muulla tullut näläntunteita useammin kuin esim. raskauden puolen välin aikana? Mulla nimittäin tuntuu nälkä vasta nyt kasvaneen ja voisinkin syödä koko ajan jotakin. Vauva tyytyväisenä potkiskelee kun saa ruokaa [:D] Ei sillä, että olisin jättänyt aiemmin syömättä jos on nälkä, mutta poikkeuksellisesti olen tänäänkin syönyt lasangen lisäksi puuroa (2h jälkeen lasangesta iski kaamea nälkä!). Ja nyt voisin taas jotain syödä...

Onkohan tämä loppukirin kasvamiseen tarvittavaa energiaa, vai mistäköhän moinen. Luulin että alkuraskaudessa ainostaan tulee tällainen jatkuva näläntunne...[:)] väärässä taisin olla.

Huomenna neuvolaan katsomaan miten iso painonmuutos on tullut viime kertaisesta (5.5.) [8|]

Takaisin