Moikka,
Noi sukupuolijutut on mietityttäneet tietysti täälläkin, kun rakenneultraan on vielä parisen viikkoa aikaa. Mies on ollut alusta asti sitä mieltä, että haluaa tietää, minä olen empinyt. Nyt näyttiäsi kuitenkin siltä, että aiotaan ainakin kysyä, näkyy sitä sitten tai ei.
Mutta minua hieman kummastuttaa monien tulevien mammojen perustelu, miksi sukupuolen haluaa selvittää. Siis että sitten saa ostaa "tytölle tyttövaatteita ja pojalle poikavaatteita", valita lastenhuoneen sisustuksen jne. Minä kun itse uskon hyvin vahvasti siihen, että jokainen ihminen on kuitenkin oma yksilönsä, ja vaikka varmasti on tiettyjä vain toiselle sukupuolelle tyypillisiä juttuja, niin eihän meillä kenelläkään voi olla mitään takeita siitä, että se oma lapsi on just tyypillinen poika, tai tyypillinen tyttö...
Ehkä tuon takia olen itse ollut vähän epävarma siitä, haluanko tietää etukäteen sukupuolen. Etten sitten omien mieltymysten perusteella ennen lapsen persoonaan tutustumista muodostaisi jotain ennakko-odotuksia tai unelmalapsen mallia, johon syntyvä vauva ei sitten välttämättä vastaisikaan (tai pahimmassa tapauksessa yrittäisi lastaan väkisin tunkea).
Toivottavasti en loukannut kenenkään tunteita (yritin vain selittää omia mietteitäni), minusta jokainen tekee omat ratkaisunsa oman lapsensa kanssa, enkä todellakaan tuomitse ketään vaaleanpunaisten mekkojen tai tummansinisten autobodyjen ostamisesta [:D] Kyllä minunkin tekisi mieli pukea pikkutyttö sieviin mekkoihin (ja niin varmaan tekisinkin) enkä pojalle ehkä kaikkein hempeimpiä asuja laittaisi päälle.
En siis myöskään oikein ymmärrä niitä vanhempia, jotka yrittävät kasvattaa lapsensa täysin sukupuolineutraalisti (jopa niin ettei lapsen sukupuolta edes kerrota kenellekään, ettei vain vahingossa kohdeltaisi eri tavalla sukupuolesta riippuen). Minä uskon nimittäin myös siihen, että kyllä lapsella on myös oikeus elää joko tyttönä tai poikana. Koska kyllä ainakin itselleni naiseus on ihan avainasioita omassa minuudessa. Olen oikein onnellinen ja ylpeä naiseudestani, vaikka varmasti mieheksi kasvamisessakin on omat hyvät puolensa!
Odotan innolla lapsemme syntymää, että pääsen tutustumaan uuten ihmisen alkuun, joko tyttöön tai poikaan, jonka toivottavasti osaan antaa kasvaa ihan just omanlaiseksi tytöksi tai pojaksi. Tuli sitten vaikka ballerina tai lätkävirtuoosi (kummasta tahansa [;)])!
Tämmöisiä mietteitä tänään, mites muilla?