Kesävauvat 2010

Mun on pakko nyt kysyä, kun en ihan tuota hemoglobiinijuttua ymmärrä, mikä on liian alhainen ja mikä ylhäinen? mitkä on rajat? Mun hemoglobiini oli viimeks 147 ja neuvolantäti sanoi että se on vallan mainio. Entäpä mitäs se sitten voi aiheuttaa, jos on liian alhainen? Valaiskaa nyt hölmöä. Niin ja tuo rakenneultrajuttu, ihmettelin että miksiköhän me saatiin aika siihen rv 23+5. eikö se ole aika myöhä? kertokaa nyt tietämättömälle [&:]

Hui, kuinka tänne oli ehtinyt tulla tekstiä kamalasti/ihanasti kun en ole ehtinyt lukemaan pitkään aikaan!!![:D] Luin kaikki läpi ja oli ihana kun suurimmalla osalla oli ihania uutisia ja hyvillä mielin etenevät raskaudessa!![:D][:D]
Tsemppiä vuodoista ja selkäkivuista kärsiville!!![&:]
Itsellä on pitänyt kiirettä asuntoasioiden kimpussa ja siksi raskaus asiat ovat jääneet taka-alalle. Olemme muuttamassa/remppaamassa helmi-maaliskuussa omaa tulevaa kotia, niin se on pitänyt tässä hieman kiireisenä. Voi olla että muuton aikana joutuu vielä hetkelliseen nettikatkoonkin.[>:]

Itsellä raskaus on edennyt rauhallisesti, ilman suurempian tuntemuksia. Välillä vihlaisee 'kohdun kiinnikkeisen venytessä' tms. mutta muuten ei kipuja ole ollut. Väsymys on edelleen iltaisin aika rankkaa. Vauva yrittää selvästi jo nyt kääntää äiskän vuorokausirytmiä kun aamuöisten vessareissujen aikaan meinaa pirteyttä löytyä paljon enemmän kuin iltaisin klo.20 jälkeen.
Siitä selvimpään raskausoireeseen, eli yövessailut. Olen melkein plussaamisesta asti joutunut käymään kerran yössä vessassa. Aikaisemmin en ikinä herännyt yöllä vessaan. Nyt hätä on niin suuri että ei ole valinnanvaraa jaksaisko nousta. Saas nähdä koska siirrytään 2vessareissua/yö tahtiin.
Pientä huimausta ja pahoinvointia ilmenee aina välillä, vaikka kumpaakaan ei juurikaan ollut ekan 3kk aikana. Sain onneksi neuvolan varattua kahden viikon päähän niin pääsee mittaamaan arvot, kun ekalla kerralla hemoglobiini oli vain 113. Silloin pääsen ekan kerran myös kuulemaan vauvelin sydänäänet!!! <3<3

Maha on selvästi jo alkanut kasvamaan.<3<3 Ei siitä tuntematon vielä keksi tulla kysymään, että olenko raskaana, mutta ne ketkä tietää niin kyllä sanovat että mahaa näkyy. Riippuu kyllä vähän vaatetuksesta. Pihlajaisen mahakuva oli kyllä ihana!![:)] Ei minulla noin selvää vielä ole. Laittelen oman massukuvan, kun maha vielä hieman turpoaa.

Masutuubeja en ole vielä käynyt ostamassa, mutta mammahousuihin olen siirtynyt. Olen yhdet ostanut ja muutamat saanut lainaan. Omia farkkuja jos käytän niin niissä pitää kulkea housut auki. Tuubien sijaan voisin suositella GinaTricot:issa myytäviä pitkiä aluspaitoja. Itse käytän niitä joka vaatetuksessa. Se ajaa minulla tuubin asemaa.

Meillä on rakenneultra 5.3, rv.19+6. Sitä odotan aivan mielettömästi!! Millään ei jaksaisi odottaa niin kauaa, että pääsee taas katsomaan omaa pikkuistaan.
Olemme miehen kanssa päättäneet että haluamme selvittää sukupuolen jos vauveli sen vain suostuu näyttämään!! Sitten pääsee ostelemaan kaikkea íiiiiiiiiiihanaaaa!!! <3<3[:D]
Liikkeitä en voi vielä sanoa tuntevani. Välillä tuntuu jotain mutta ne tuntuu niin voimakkaasti että ovat varmasti jotain suolijuttuja.
Suolijutuista tuli mieleen jonkun mainitsema ummetus. Minun pitää hehkuttaa vielä kun se on mahdollista. Olen aina kärsinyt kovasta mahasta, joten pelkäsin että raskaus on minulle yhtäkuin 9kk ummetus, mutta toistaiseksi maha on toiminut jopa paremmin kuin ennen. Pidän sormet ristissä että tilanne pysyy samana!![:D]

Itsellä vähän sama tilanne kavereiden suhteen. Eli kaverit ovat levittäytyneet pitkin Suomea, ja harvoilla edes on vielä lapsia, joten omilla kotikulmilla ei paljon mammaseuraa löydy. Pitää jossain vaiheessa selvitellä mitä kaikkea toimintaa uudesta kotikaupungista, Vantaalta, löytyy.
Niin ja onhan meitä täällä iso listallinen kesämammoja meidän pitää alkaa pitää seuraa toisillemme!![:)]

Hui, kuinka tuli pitkä kirjoitus, mutta yritin muistella edes osan jutuista mitkä luin teidän muiden kirjoitelleen. Harmittaa kun ehti tulla taas niin pitkä paussi. Ehkä nyt ehtisi ahkerammin päivitellä (jos vaikka tekisi sen näin työaikana, kun iltaisin kotona ei ole voimia[:D][:D])..

Heippa kaikille! :)

Minäkin nyt liityn tänne heinämammojen keskustelujoukkoon. Olen kyllä lueskellut ketjua alusta asti, mutta sain nyt vasta aikaiseksi liittyä mukaan [:)] Olin kyllä aika pelokaskin raskauden alussa, vaikka kaikki sujuikin oireettomasti. On ollut ihana kuulla teidän muiden odottajien kuulumisia tämän oman odotuksen ohella [;)]

Olen 23-vuotias ja vauvahaaveet olivat mielessä jo pitkään, nyt sitten valmistuttuani niistä tulikin totta <3 Viikkoja täällä tänään 14+6 ja laskettu aika 21.7 [:)] Rakenneultra 9.3, jolloin viikkoja kasassa 20+6.

Masu alkaa täälläkin jo pömpöttämään [:D] Joikin päivinä se näyttää kylläkin miltei pelkältä läskimakkaralta ja toisinaan jo ihan vauvamasultakin..kovasti jo odottelen sen kasvamista!

Vointeja kaikille tuleville äideille!

ALKUPERÄINEN: Durina

Mun on pakko nyt kysyä, kun en ihan tuota hemoglobiinijuttua ymmärrä, mikä on liian alhainen ja mikä ylhäinen? mitkä on rajat? Mun hemoglobiini oli viimeks 147 ja neuvolantäti sanoi että se on vallan mainio. Entäpä mitäs se sitten voi aiheuttaa, jos on liian alhainen? Valaiskaa nyt hölmöä. Niin ja tuo rakenneultrajuttu, ihmettelin että miksiköhän me saatiin aika siihen rv 23+5. eikö se ole aika myöhä? kertokaa nyt tietämättömälle [&:]

En minäkään noista hemoglobiineista tajua hölkäsen pöläystä, joten odotan minäkin jos joku osaa selittää hyvät ja huonot arvot.

Eikö normaaliaika rakenneultralle ole se 20 r-viikkoa? Jotku on pyytäneet aiemmaksi kun ovat saaneet ajan myöhemmälle kuin 20. raskausviikolle. Voisithan sinäkin pyytää aikaistamaan sitä Durina.

Hei!
Kiitos kaikille masukuvaa ihastelleille: eikös olekin jännää, miten omaa kroppaansa joutuu katsomaan uusin silmin ja ennen niin tuttu keho onkin yhtäkkiä uusi. Enää ei yhtään osaa ennakoida sitäkään, miten kroppa toimii missäkin tilanteessa. [:)] Ja älkäähän huoliko, te joilla ei vielä masu näy: yhtäkkiä se minullakin tuohon pulpahti näkösälle. Ja olenhan minä tuolla aika alku päässä listaa. Kyllä se teillekin pian ilmestyy!

Tolteekki, kiitos tuosta Hattentatti-linkistä. Minäkin tilasin heti pari masutuubia ja sellaisen bolan.

Jasmiini: Tosi ihanaa, että kaikki meni eilen hyvin! Haskasti kerroit, oli kiva lukea.

Durina: Mun mielestä liian alhainen hemoglobiini on sama kuin anemia. Eli aiheuttaa
 väsymystä ja huimausta, päänsärkyä, hiusten lähtöä ja huonoa kuntoa kaikin puolin. Normaalin raja naisilla on muistaakseni n. 120 ja siitä sitte ylöspäin. Korjatkaa viisaammat jos oon väärässä.

Huomenna ois taas neuvola. Pääsee kuuntelemaan sydänääniä ja varmistamaan, että kaikki on kunnossa!

LA:

24.6. niiva
29.6. heidikki
30.6. baby86
1.7. Anskulova, HK80, henttara, Pisara
2.7.
3.7.
4.7. Nina_,
5.7.
6.7. Pihlajainen, monsku,
7.7. Muikku80
8.7. Durina,
9.7. Tolteekki, miiva85, Jasmiini, Tiger
10.7. Bixio, Vaavi2010, Rila, geanna,
11.7. Nonunen, Kedorla
12.7.
13.7. wagana, Millinen, kitano,
14.7. Memaik, hainhammas,
15.7. MiniMöö, hetao,
16.7. TyhjäSyli, päivänkakkara
17.7. Mie, Mipu76,
18.7. Satsu73, hexuli, Elaisah, eljulka,
19.7. j79,
20.7. Maisis, pevi,
21.7. Hilma, Sanni86
22.7.
23.7. Lai, Milu, katariina,
24.7. Mickey.Mouse, emma82, niiva, Sädetikku84, eloquu,norppa123
25.7. Inka, samala,
26.7. Dora76, Minnuska19,
27.7. Anouk77, pepi
28.7. Luppa82, Yppy (tai 30.7.), susu80
29.7. susu80, taiga, HKL,
30.7.
31.7. Zipi, Tintsu82
5.8. Nappisilmä

Rakenne:

4.2. niiva rv20
11.2. Pisara, HKL rv20

12.2.Nina_ rv 19+5
22.2. Muikku80
24.2. Pihlajainen rv21+2, hetao
25.2 Kedorla rv20+4
26.2. päivänkakkara rv20, Tolteekki rv20+6
1.3. Mipu76 rv20+2, Satsu73 20+6
3.3. TyhjäSyli rv20+5
5.3. Nonunen rv21+5, Sädetikku84 rv19+6 
9.3. Elisah rv21+2, Sanni86 rv20+6 

Koetan nyt kirjoitella vähän pitemmin, kun olen saanut viime päivinä kertyneet meilit jotenkin setvittyä.

Pihlajaisen masukuva oli tosiaan ihana! Itselläni näyttää vielä siltä, että läskimakkarat vaan ovat kasvaneet (painoakin tullut lähtötilanteesta lisää lähes 3 kg), mutta kai tuo tuosta jossain vaiheessa alkaa enemmän vauvamasua muistuttaa!

Täällä on eilen koettu yksi syntymän ihme. Kissani synnytti eilen neljä tervettä pentua, kaikki sujui nopeasti ja hienosti. Emo on tokakertalainen, ja selvästi sillä on paremmin homma hanskassa kuin ekalla kerralla, kyllä silloinkin sujui kaikki hyvin, mutta alku oli haparoivampi.

Huomenna neuvola. Toivottavasti kuuntelisivat sydänäänet, tuntuisi jotenkin konkreettisemmalta tää odotus [:)]

OI oi oi oi Satsu73, ihanaa! Onnittelut kissille ja perheelle[:D] Rakastan kissoja ja mulla on itellä yks sisäkissa, joka ulkoilee pienellä aidatulla pihalla. En ole koskaan nähnyt juuri syntyneitä kisuja. Saako ne muun kodin vai pidättekö itse? (en siis ole ottamassa kissaa:D)

Meillä on rakenneultra 22.2 ja sillon olis vissiin 19+6[:)]
Noista hajuista..tosi kivaa nyt kun töissä(kotihoidossa) asiakkaalla saattaa olla väillä housuissa jotain ylimääräistä(kauniisti sanottuna[:D]) ja kun itsestä tuntuu että hajuaisti on nyt supertehokas niin oikein mukavia ovat ne tilanteet. Ahdistaa niin kovasti aina valmiiksi[:'(]

Nyt on eilen ja tänään ollut työpäivän jälkeen selkä niin kipeä että tänäänkin olen vain makoillut sängyssä, toivottavasti helpottaa ettei tule työpäivistä entistä tuskaisempia. Pakaroista asti lähtee inhottava kipu. Varmaan rasituksesta johtuu kun työssä kuitenkin nostoja ja epäergonomisia asentoja(harvalla kotona mitään sairaala sänkyä tms.). En halua saikullekaan jäädää koska juuri olin vatsakipujen ja pahoinvoinnin takia.
Muuten on ollut taas rauhallista, vatsakin pullottaa jo kivasti..otan teille kuvan kun mies tulee kotiin[:)]

Hei kaikki!

Ihana lukea teidän kaikkien kuulumisia ja jännä taas saada muistutus että olot ja asiat vaihtelevat jokaisella, mutta silti ollaan samassa veneessä :) Itselläni alkuraskaus meni näin jälkikäteen ajatellen aika helposti. Välillä olin huonovointinen, mutta siihen tepsi joku pieni suupala - pöntölle ei ole onneksi tarvinnut mennä kertaakaan kakomaan. Nyt on myös väsymys helpottanut ja tunnen oloni pirteäksi ja aikaansaavaksi. No, saas nähdä kuinka kauan se kestää...

Itse ilmoittaudun myös ns. makkara-kerholaisiin! Vararengas kohoaa ylöspäin tulevan raskausmahan tieltä (joka jo omaan silmään näkyy), kohta ei varmaan enää huomaa mistä rinnat alkaa ja mihin ne loppuu kun koko yläkroppa on yhtäsuurta makkaraa! *huokaus* No, odotan innolla oikean vauvamahan esiinmarssia - kävin jo ostamassa äitiyshousutkin kun tuntuu ettei normaalit pöksyt enää tunnu niin mukavilta. Painoa ei kuitenkaan ole tullut lisää (korkeintaan 400g), mutta silti kaikki puristaa ja kiristää...

Täällä on ollut puhetta myös hemoglobiinista. Itselläni se oli parisen viikkoa sitten neuvolassa käydessäni jo alle 120 (114 muistaakseni) - ja sain myös rautatabletit. Ne varmasti saavat arvon kohoamaan. Jostakin luin, että naisilla normi arvo on 117-155 mutta sitä en osaa sanoa, että miten nopeasti raskaana olevalle määrätään tabletit. No, kyllähän ne neuvolassa huolehtii, ainakin oma täti on vähän liiankin huolehtivainen!

Nyt pitää keskittyä hiukan kotiaskareisiin, eikä roikkua koneella koko iltaa. :)  Voikaa paksusti ja nauttikaa!

Ai niin - onnea Satsu73! Itsekin olen täysin kissaihminen ja voin hyvin kuvitella vastasyntyneet pienet söpöläiset! Ihanaa :)

Moikka!

Mammakavereita ei ole täällä Lahdessakaan mulla, ainakaan ketään suht samassa tilanteessa olevia. Yksi ystävä on kotiäitinä vielä tällä hetkellä, mutta en tiedä onko enää kesän jälkeen...? Muut lapsekkaat kaverit ovatkin sitten ympäri Etelä-Suomea ja harvemmin nähdään. Harmittaa edelleen, kun läheinen työkaveri sai keskenmenon juuri ennen joulua. Hän oli vain parisen viikkoa pidemmällä kuin minä. Ei tiedetty toistemme raskauksista, vaikka vierekkäisillä työpisteillä istutaan. [:-] Voi että, kun olisi ihanaa jos hänkin olisi vielä raskaana (näin itsekkäästi ajatellen), mutta eihän näille asioille mitään voi. Toivottavasti heillä tärppää pian uudelleen.

Hajuaistista: Mulla on myös supernenä nykyisin. Aiemmin allergioiden ja nenäpolyypin takia hajuaisti on ollut melko heiveröinen, mutta eipä enää. Haistan kopiokoneen värieineiden hajun todella kauas ja se ei haise ollenkaan hyvälle. Monasti töissä olen ihmetelly jotain hajua, joka ilmassa leijailee ja muut eivät haista mitään. Mitä lie pölyjä milloinkin ilmastointiputkistä pöllähtelee, kun rakennuksen toisella laidalla rempataan. Joku puhui lihan hajusta. Sama juttu, ei pysty olemaan samassa tilassa, jossa sitä paistetaan. Haisee vaan pahalle! Tonnikalasta olen aina pitänyt, mutta hajun takia ei pysty syömään enää. Entäpä tiskikoneen haju sitten!!! [:'(][:'(][:'(] Kuvottava! Myös aamuisin oman miehen hengitys haisee PAHALLE, vaikkei se oikeasti pahalle haisisikaan. [:D] Hassua.

Selkäkipu vaivaa muakin nykyisin. Keskiselkä on aivan jumissa. Ei auta vaikka venyttää, liikuttaa, kiertää tms. Istumatyö vielä pahentaa. [:@]

Onnittelut kisumammalle ja kisujen mammalle! Ne pienet on varmaan tosi suloisia.

Hemoglobiinista sen verran, että joillain sen on luontaisesti alempi kuin toisilla. Esim. sisarellani oli hemoglobiini ennen raskautta 105-106, hänelle määrättiin lisärautaa vasta kun se laski raskauden aikana niinkin alas kuin 85, koska sitä ennen hän ei voinut lainkaan huonosti. Joku muu olisi ollut noilla siskoni normilukemillakin ihan naatti, ja 85:n hemoglogiinilla jo tiputuksessa!
Normirajoja ei siis kannata orjallisesti seurata, ennemminkin muutosta siihen, paljonko arvot olivat ennen raskautta sekä miten oma vointi muuttuu.

Unista: enpä huomannut, että muut olisivat vielä maininneet, miten raskaus on vaikuttanut uniin. Onko teille muille tullut villejä ja eläviä unia? Nykyään jokainen yö on kuin olisi parhaimmassa seikkaluelokuvassa. Aika usein unissa olen raskaana tai synnytän, mutta unet ovat muutenkin muuttuneet tosi eläväisiksi. Seikkaillaan dinosaurusmaassa, syödään villimansikoita joen varrella komean venäläis(!)pojan kanssa jne. Mukava mennä nukkumaan, kun edessä on aina jotain hauskaa ja jännittävää [:D]

Korjasin tohon meidän rakenneultran mikä oli lipsahtanut kuukautta aiemmaksi : )

LA:

24.6. niiva
29.6. heidikki
30.6. baby86
1.7. Anskulova, HK80, henttara, Pisara
2.7.
3.7.
4.7. Nina_,
5.7.
6.7. Pihlajainen, monsku,
7.7. Muikku80
8.7. Durina,
9.7. Tolteekki, miiva85, Jasmiini, Tiger
10.7. Bixio, Vaavi2010, Rila, geanna,
11.7. Nonunen, Kedorla
12.7.
13.7. wagana, Millinen, kitano,
14.7. Memaik, hainhammas,
15.7. MiniMöö, hetao,
16.7. TyhjäSyli, päivänkakkara
17.7. Mie, Mipu76,
18.7. Satsu73, hexuli, Elaisah, eljulka,
19.7. j79,
20.7. Maisis, pevi,
21.7. Hilma, Sanni86
22.7.
23.7. Lai, Milu, katariina,
24.7. Mickey.Mouse, emma82, niiva, Sädetikku84, eloquu,norppa123
25.7. Inka, samala,
26.7. Dora76, Minnuska19,
27.7. Anouk77, pepi
28.7. Luppa82, Yppy (tai 30.7.), susu80
29.7. susu80, taiga, HKL,
30.7.
31.7. Zipi, Tintsu82
5.8. Nappisilmä

Rakenne:

4.2. niiva rv20
11.2. Pisara rv20
12.2.Nina_ rv 19+5
22.2. Muikku80
24.2. Pihlajainen rv21+2, hetao
25.2 Kedorla rv20+4
26.2. päivänkakkara rv20, Tolteekki rv20+6
1.3. Mipu76 rv20+2, Satsu73 20+6
3.3. TyhjäSyli rv20+5
5.3. Nonunen rv21+5, Sädetikku84 rv19+6
9.3. Elisah rv21+2, Sanni86 rv20+6
11.3. HKL rv20

Ollaan tässä mietitty kun suunniteltiin keväälle ulkomaanmatkaa ja nyt tuli tieto et sinne päästäs mut mä oon ruvennu epäröimään että uskallanko sittenkään lähteä... onks teistä kukaan ollu? Sillon olis menossa rv 28.

Onnittelut Satsu73:lle kissanpennuista! Eikös muuten ole ihailtavaa kuinka kissat - ja muutkin eläimet - osaavat noin hienosti hoitaa synnytyksen ja pentujen hoidon ihan luonnostaan? Eivät tarvitse luentoja eivätkä hengitysharjoituksia sun muita! [;)]

Koska teillä muilla muuten alkaa synnytysvalmennukset sun muut? Ja saako kaikki ne automaattisesti ja ilmaiseksi? Mä aion mennä ens kuussa muutamalla luennolle, jotka käyttämälläni klinikalla tarjotaan. Juu, onhan ne "ilmaisia"! [:D] Parein ollakin kun itse klinikkamaksut ovat niin saakelin kalliita! Eka on oman gynegologini pitämä, jossa kerrotaan kaikki raskaudesta, synnytyksestä, imetyksestä ja vastasyntyneen hoidosta. Se on englanniksi joten pärjännen aika hyvin. Sitten seuraa kaksi muuta, jotka pidetään paikallisella kielellä jota en niin hyvin taida [&:] mutta aion mennä - kun ilmatteeks saa?! [:D] Ei vaan, aattelin että kyllä mä sieltäkin jonkun tiedonjyväsen saan ja jotain tajuan. Toinen niistä luennoista keskittyy henkiseen ja fyysiseen valmistautumiseen synnytystä varten ja siinä valaistaan myös paljon isän roolia, joten miehenikin varmaankin tulee. Ja viimeinen luento on imetyksestä ja vastasyntyneen hoidosta, jossa varmaankin havainnollistetaan niin paljon ettei kielimuuri kohdallani haittaa. Nämä siis ens kuun puolvälistä loppuun välisellä ajalla. Koska teillä Suomessa nämä tällaiset alkavat?

Wagana, nostan hattua jaksamisellesi! Kotihoito on raskasta työtä nosteluineen kaikkineen! Koita nyt kuitenkin ottaa rauhallisesti...

Mitataanko jokaisella neuvolakäynnillä teiltä hemoglobiini? Minulta se on katsottu vain silloin joulukuun alussa kun kävin veri- ja virtsanäytteet antamassa. Ja nyt kun katsoin niin lukema näyttää olevan 14.10! Mitäs tää nyt tarkottaa?! Tän mukaan mun pitäis olla jo aika pahassa kunnossa! [:D] Oisko nyt niin että mun papereissa ilmotetaan isommissa yksiköissä ja Suomen tapaan mitattuna mulla olisikin 141.00...? Tiedä häntä... Mutta toivotaan niin. [;)]

Mipu76, sulla se on varsinainen supernenä! [:D][:D]

HKL, vau.fi:stä löysin vain tällaisen raskaana matkusteluun liittyen. Siinä on pieniä ohjeita lentämiseen liittyen, mutta ei kerrota tarkkaan millä raskausviikoilla on sopiva lentää, mutta viikolla 20 näyttäisi olevan ainakin ok. Ehkä ois parempi että kysyt lääkäriltäsi, jollei täältä löydy täsmällisempää tietoa?

http://www.vau.fi/kysy-asiantuntijalta/laheta-kysymyksesi-asiantuntijalle/raskaus/raskaana-matkustaminen/

yppy, minä myös olen alkanut elää ihmeellisessä unien maailmassa öisin! jos illalla katson jonkun elokuvan niin se varmasti tulee uniini! samoin jos illalla kovasti mietin ja pohdin jotain asiaa niin sekin tulee uniini yöllä. ja tää siis on alkanut raskausaikana. hassua [:D]

hemoglobiinista.. mulla oli neuvolassa tän kuun alussa hempat jotain 124 ja neukkatäti sanoi että on todella hyvät hemppa arvot, ja lisäsi että jos menee alle 104 niin sitten joutuu rautakuurille. mutta kyllä kait tää on vähän yksilöllistä ottaen huomioon mitkä ovat lähtöarvot..

wagana, heinoa että olet jaksanut olla töissä! kotihoito ei todellakaan ole ammateista se helpoin, mulla on tuttuja kans sillä alalla.. muistahan kuitenkin kuunnella omaa kehoasi ja tehdä töitä oman vointi mukaan! [:)]

minä se olen taas sairaslomalla issiaksen takia.. [:@] fysioterapeuttini sanoi ettei todellakaan kannata töihin mennä kun eilen siellä kävin. sanoi että selkä on sinä kunnossa ettei se työnteolla ainakaan parempaan suuntaan mene.. [:(] toisaalta harmi kun olishan tässä vielä kolme kokonaista kuukautta töitä ennen kuin loma alkais.. toisaalta jos en töihin voi palata niin olispahan aikaa tehä kaikkia vauva-juttuja mutta aika kyllä käy pitkäksi yksin kotona ollessa.. [X(]

mammavaatteista.. mä oon ottanu housut käyttöön jo viikkoja sitten.. [:D] ne on vaan niin mukavat päällä! ei purista mistään ja ovat ihan normaaleiden housuje näköisiä, vaatteetkin kun kehittyvät muun maaliman mukana.. [:)] lemppari asu on äitiysfarkut ja pitkä villapaita, ah! [:)]

satsu, onnittelut kisulle! [:)] meillä on ollut kissoja koko mun elämäni ajan ja on se vaan niin ihmeellistä kuinka kissaemo osaa hoivata pentujaan.. monet synnytykset olen seurannu vierestä, kissaemo kun on ollut minuun niin kiintynyt ettei ole alkanut synnyttämään jos en ollut vieressä.. [:D]

saas nähä saanko sen kammottavan flunssan joka nyt kiertää.. kurkku on kipeenä ja pää on ollu kans muutaman päivän sekasi ku haminankaupunki! [&:]

jasmiini mun kaveri kävi synnytysvalmennuksissa yms joskus viikoilla 30+jotain.. ja meinaan minäki käydä sitten kun sen aika on [:)]

hööh.. mitähän sitä keksis kun päivät yksin kotona..?! siivota tekis mieli mut issias on vahvasti toista mieltä!! [:D]

ajatelkaa, kohta ollaan puolessa välissä!! miten tää aika näin nopeesti menee??! [:D]

Heippa!

Hemoglobiinin raja-arvot naisilla on 117-155. Itselläni on mitattu molemmilla neuvolakäynneillä ja nyt viimeksi oli noussut 155:een! Liian korkeat arvot saattaa johtua mm. "kuivumisesta" ja tätä mulla vähän epäiltiin tuon pahoinvoinnin takia. Toivotaan että ensi kerralla olisi vähän laskenut, kun nuo liian korkeat lukematkaan ei hyväksi ole..

Mulla myös ollut sekavia unia.. Paljon painajaisia, mutta onneksi paljon myös vauvoihin liittyviä positiivisia unia [:)]

meillä kans aina jotain karvaotuksia ollu kotona, tällä hetkellä 2 koiraa mutta myös kissoja ollut.Meillä kissa teki pennut äitin sänkyyn peitonalle jalkopäähän[:)] oli ekat pennut sille, haki varmaan jotain lohtua ja läheisyyttä raukka..oon auttamattomasti hurahtanu kaikkiin eläimiin[:)]

oon ihan innoissaan ollu kokopäivän kun tänään on se neuvola ja viimen pääsee sydänääniä kuunteleen.En oo vielä kuullu niitä.Aiemmin poikia oottaessa sykkeet oli 120-140 saapas nähä mitkä on lukemat nyt, onkohan siinä mitään taikaa että tytöillä korkeempi tuo syke?Salaa toivon tyttöä kun noita poikia jo on mutta eihän sillä oikeesti mitään väliä ole[:)] pääasia että lapsi on tulossa!Olis niiiin ihana päästä vauvaa jo hoitaan..oon aina ollu hirveen malttamaton joka asiassa, kaikenlainen odottaminen tosi vaikeeta.Mullakaan ei oo ketään kaveria joka olis nyt samassa tilanteessa kuin minä.Tästä raskaudesta ja vauvoistahan vois siis puhua ihan koko ajan[:D]

no tämä jää tänne malttamattomana oottamaan neuvolaan menoa, mukavaa päivää kaikille!

Päivänkakkara, tsemppiä neuvolaan ja kerrohan sitten tuoreet kuulumiset!

Itselläni on seuraava neuvola-aika ensi viikolla, tiistaina, ja silloin on rv 17+6: kylläpäs se aika rientää! Silloin kuulemma käydään läpi sitä sokerirasitusasiaa. Mulle se tehdään kun ikää on melkein 30 ja ylipainoakin on hiukan kertynyt vuosien mittaan. Meinaan myös kysäistä siitä valmennuksesta samalla, meinattiin mennä yhdessä miehen kanssa (mies haluaa ehdottomasti päästä testaamaan ilokaasua - aatelkaa nyt, kun vapaaehtoisia kysytään niin ei varmaan meinaa pysyä housuissaan *nauraa*...) enkä tosiaan yhtään tiedä aikatauluista tai muustakaan mitään.

Itselläni on sellainen tilanne, että kaikilla läheisillä ystävillä on jo lapsia ja me ollaan oikeastaan ne mattimyöhäiset. Ja tosi kiva kun työkaveri on samassa tilanteessa (hiukan edellä tosin) ja voin hänen kanssaan höpötellä ummet ja lammet tästä ihanasta asiasta! Kyllä se vaan on päällimmäisenä mielessä eikä näihin työtehtäviin jaksaisi enää niin täysillä keskittyä. Huokaus. No, meinaan jäädä pois töistä jo toukokuun alusta (ensin kesälomalle) - joten jäljellä enää noin 3 kk!!!

Mutta nyt ei muuta. Kovasti odottelen liikkeitä kun vielä en ole tuntenut mitään, tai ainakaan tiennyt niiden olevan niitä. Ja ensi viikolla toivottavasti myös kuulen ne iki-ihanat sydänäänet!

Voimia kaikille tuleville mammoille!

Kiitokset Jasmiinille ideasta! Soitin mammapolille ja sain rakenneultra-ajan vaihdettua. Sen sijaan että menisimme sinne viikolla 23+5 menemmekin jo 2.3 jolloin viikkoja on 21+5 [:)]

Ja hei KÄÄK! Huomasin juuri että mun äärimmäisen kipeistä nänneistä tulee kirkasta nestettä![&o]
Eikö se oo vähän varhaista? Tuleeko muilla?

Mun äijä kyllä riemastuu ku kerron, se pervo ei oo muusta puhunukkaan sen jälkeen ku kaupassa näki imetystopin [:D]

Takaisin