Np ultran ajankohta huolestutti sen verran paljon, että oli pakko olla yhteydessä naistenklinikalle asian osalta, ja siellä oltiin onneksi mun kanssa samaa mieltä ja aikaistivat sitä hieman. Nimittäin se alkuperäinen aika olis ollut rv 12+0, mutta kun varhaisultran mukaan pikkuinen olisikin jo viikon kehitystään edellä, niin se np ultran ajankohta olis ollut jo siinä ja siinä rajoilla. Nyt siis uusi aika on ensi ma 11.1. mikä on myös mieheni synttäripäivä. Mikä ihana synttärilahja jos kaikki on hyvin [:)] Ja silloinhan alkaa oleen jo ensimmäinen kolmanneskin ohi joten asiasta voi vihdoin ja viimein kertoa koko maailmalle!!! Olen melko vakuuttunut että työpaikalla jo aika moni epäilee mun raskautta... Ja on muutenkin ihanaa päästä kertomaan kaikille ystäville ja sukulaisille, ja koko maailmalle! [:)] Ok, en kuitenkaan ajatellut julistaa asiaa facebookin statuksessa 200:lle ihmiselle, mutta kuitenkin [:D]
Kesälomista puheen ollen, itse ainakin olen miettinyt asiaa ja PALJON! En nimittäin malta odottaa äippäloman alkua [:)] Tosin tuli vaan mieleen, kyselin niistä äitiyteen liittyvistä vapaista ja maksuista KELAlta, ja sain sen käsityksen että joo, äippäloman voi aloittaa jo 50 päivää ennen lapsen syntymää, mutta se taas syö sitä lomaa toisesta päästä. Eli kokonaisuudessaan äitiysrahaa (mikä on siis about 95% palkasta) saa 105 arkipäivältä, mikä on noin 4kk. 105 arkipäivää on sama kaikille, aloitit äitiyslomasi 50 tai 30 päivää ennen lapsesi syntymää. Ja tämän äitiysrahan jälkeen saadaan vanhempainrahaa (noin 75% palkasta), mitä Kela maksaa 158 arkipäivää, eli reilut puoli vuotta. Tämän jälkeen on tarjolla enää hoitovapaa, mistä voi max saada (omista tuloistaan riippumatta) nettona ehkä jotain 400€, mikä on ihan olematon summa. Eli yhteenvetona todettakoon, että tätä "ok palkattua" äippälomaa on yhteensä tarjolla noin 10kk, ja kannattaa ottaa huomioon, että jos aloittaa äippälomansa jo 50 päivää ennen laskettua aikaa, niin sittenhän tuo hyvin palkattu kausi päättyy jo vauvan ollessa n. 8kk, jolloin vaihtoehtoina on joko palata töihin tai jatka lähes palkattomalla hoitovapaalla.
Itse ajattelin taktikoida lomani niin, että jään äippälomalle silloin 30 päivää ennen lapsen syntymää, mutta pidän sitä ennen vielä täyden kesäloman (4VK) sekä vielä vaihtovapaat (2VK =eli meillä lomaltapaluurahan saa vaihtaa halutessaan vapaiksi), jolloin saan aloittaa täysin palkallisen äippälomani jo toukokuun alussa, eli neljän kk kuluttua! Ah tätä ihanuutta. [:)] Ai niin, ja vielä muistuttaisin että äitiyslomallahan lomapäivät kertyy ihan normaalisti, eli jos pitää kesäloman tänä vuonna, niin sen saa pitää ihan normaalisti myös ensi vuonna, vaikka olisikin ollut äitiyslomalla.
Jokainen tekee tietysti niin miten itse parhaaksi näkee, mutta ajattelin vaan kertoa mitä Kelan täti (ja nettisivut) minulle ilmoittivat, nimittäin minua ainakin kauhistuttaisi jättää 8kk vauva hoitoon, jos tilanne on se että töihin on pakko palata [:(] Mutta olisi kiva kuulla muidenkin ajatuksia tästä äippälomalle jäämisestä ja siihen liittyvistä pohdinnoista! Mitä suunnitelmia muilla on? Kovaa vauhtia se ajankohta vaan lähestyy [:)]