ALKUPERÄINEN: Dora76
Ilmavaivat mua vaivaa yhä edelleen. Mieskin mulle iltaisin nauraa, ku pöräyttelen vähä väliä (tää ei siis todellakaan ole normaalia). Lisäksi kun tuossa lomalla pikkasen reissattiin, niin huomasin, että autossa istuminen on aika hankalaa. Ihan kylmää hikeä pukkas välillä otsalle kun oli niin hankala istua. [>:]
Jokos teillä on masut alkanu näkyä?
Mulla kyllä on, ainakin omasta mielestä, ja varsinki iltaisin, kun masussa on vielä paljon ilmaakin. [:D]
-Dora-
ALKUPERÄINEN: Satsu73
Dora76 kysyi, että joko maha näkyy. No ei varmaan varsinaisesti muille vielä, mutta itselläni alkaa olla vaatekriisi, mahdun enää pareihin löysimpiin farkkuihin ja hameeseen. Eli varsinkin iltaisin on maha niin turvoksissa että näyttää, että olisi muka pitemmälläkin tämä raskaus.
Nyt on onneksi alkanut pahoinvointi helpottaa eli ehkä tuo syöminen vähän tasaantuu, muutama viikko oli jatkuvasti paha olo jos ei syönyt melkein koko ajan, eli on minulle pari kiloakin tullut lisää.
ALKUPERÄINEN: MiniMöö
Oon luullu et oon vaa jotenki epänormaali ku näytän iltasin siltä ku oisin jo vähintään "kuudennella kuulla" vaikka rv takana nyt 12+5.. Aamusin ja päivisin ei oo mitään ongelmaa, mutta ku kello menee yli 18 alkaa masu nousta ja tulee tosi tukala olo [&:]
Ilmavaivoista ja masun kasvusta, ylläoleviin liittyen
Sama täällä, ilmavaivat on lisääntyneet ja vatsa turvottaa VARSINKIN iltaisin! Meillä oli toissailtana vieraita myöhään ja minulla oli tuskaa jo se loppuilta kun en voinut rötköttää sohvalla rennosti, vaan piti yrittää istua ihmismäisesti ja luulen että se entisestään lisäsi ilmaa. Vieraat kun lähtivät niin juoksin heti vessaan ja annoin tulla ilmat ulos. Ja niin paljon sitä tuli että pelkäsin lentäväni vessan kattoon kuin tyhjenevä ilmapallo, samanlaisin äänitehostein! [:D][:D]
Huomasin toissailtana ekan kerran että kyllä se masu jo vähän näkyy. [:)] Mutta tosi vähän. [:)] Mutta näkyy kummiski! [:D] Tulin pyyhe päällä suihkusta ja mieheni kiskoi pyyhettä pois eestä ja kyseli innoissaan että joko näkyy. No minulla oli jo ennen raskautta sellanen oikein suloinen makkara tossa vatsalla [8|] ja oon kuvitellu sen kummun tähänkin asti olevan vaan se makkarani. Mutta eipäs ollutkaan enää vain se. [;)] Kyllä se nyt vähän jo pullottaa, tuostaa eestä, keskeltä, alhaalta, ja ei oo mikään makkara vaan kohtuhan se siellä jämäkkänä tuntui pömpöttävän. [:)] Iiiiiiihanaa!
ALKUPERÄINEN: Anouk77
Sellaista ajattelin kysyä, että onko teillä ollu iho-ongelmia? Mulla on aina, jopa teininä, ollu melko hyvä iho, mutta nyt pukkaa finniä aivan kuin ois pahin murrosikä päällä. :( Otsa on kuin pistekirjoitusta ja suun alapuolella on kans todella ruman näköisiä näppylöitä. En tiedä, liittyköhän tämä nyt raskauteen vai olisiko nämä näppylät tulleet joka tapauksessa, kun pillerit lopetin. Jos jollakulla on neuvoa joku keino, muu kuin clearasil hehe, tähän, niin otan mielelläni neuvoja vastaan. :)
En osaa neuvoa millä noista finneistä nyt eroon pääsisi, mutta voin lohduttaa kertomalla että kuuluu kuullemma raskauteen joillakin, ja minullekin on niitä tullut hieman lisää, tosin ei naamaan vaan selkään.
Hainhampaalle lämpimät tervetulotoivotukset takaisin forumille! Hyvä että tuli hyviä uutisia ultrassa. Heinä-mammat peukuttavat nyt niin kovasti että tällä kertaa kaikki sujuu hyvin [;)]
Susu80:lle, Mipu76:lle & MiniMöölle myös onnittelut ultrien hyvistä kokemuksista ja uutisista.
ALKUPERÄINEN: Millinen
Tuosta äippälomasta sen verran, että ollaan kuitenkin onnellisia, että täällä meillä suomessa on äippäloma niinkin pitkä. Mieheni sisko odottaa Usassa toista lastaan ja siellä äippäloma kuviot on ihan erilaiset. Loma alkaa sinä päivänä kun lapsi syntyy, eli synnyttämään saatetaan lähteä suoraan töistä. Kokonaisuudessaan äippäloma kestää vain 12 viikkoa eli noin 3kk ikäinen lapsi menee päivähoitoon. Vaikka minustakin noin 10kk ikäinen lapsi on pieni ja itsekin toivoisisin voivani olla kotona edes siihen 1v saakka, niin tuohon Usan malliin nähden meillä on asiat mukavasti.
Eilen kans lueskelin kelan sivuilta noista kaikista mahdollisista isikuukausista ja muista.. Kovasti niissäkin on miettimistä.
Olen samaa mieltä. Nyt sen tajuan kun asun maassa jossa äitiysloma on myöskin 3-4 kk vain. Tosin minuun se ei liity koska en ole ollut töissä 2 vuoteen. En saa lomaa, enkä mitään äitispäivärahoja, en mitään. Ja tässä maassa työttömyyskorvaustakin saa vain 6 kk, sen jälkeen on tultava itekseen toimeen, oli töitä tai ei. Ja siksi ihmisille kelpaakin työ kuin työ. Ei ole helppoa, mutta niin me vaan ollaan pärjätty pelkästään miehen palkalla. Ja minä vielä käyn raskaustutkimuksissa kalliilla yksityislääkärillä. Ja synnytyskin tulee maksamaan hunajaa. Ja kotona aion olla sitten lapsen synnyttyä mahdollisimman pitkään. En halua viedä lastani hoitoon muutaman kuukauden ikäisenä. En tiedä miten selvitään rahallisesti, mutta aiomme yrittää. Kun ei ole paljoa mistä tuhlata niin tulee yllättävän vähällä toimeen. Ihan ilman valtion avustuksiakin. Äitiyspakkaustakaan en saa koska en ole asunut Suomessa vuosikausiin, ja uudessa kotimaassani ei sellaista etua ole. Joten katson Suomen äitiyspakkauksen sisällön netistä ja kerään sitten oman äitiyspakkaukseni omilla rahoillamme ja lisäilen ja poistan tuotteita mieleni ja rahatilanteen mukaan.
ALKUPERÄINEN: TyhjäSyli
Sitten tämmönen kysymys, että miten teidän paino on muuttunut? Itsellä nyt kilon verran tullut, eikä ole mikään ihme kun kokoajan on ihan kauhee NÄLKÄ. Siis ei mitään "tekis mieli syödä jotain hyvää" vaan maha kurnii ja huutaa ku ambomaan leijona! [&:]
Yllätyksekseni painoni ei ole muuttunut! Ekaks tuli kilo lisää ja sitten se putos se sama kilo pois. Ja minä kun luulin että kun olen raskaana niin ahmin kaikkia herkkuja mielin määrin! Vaikkakin olen hyvilläni siitä etten ahmi hulluna ruokaa, niin ihmettelen tätä myös; hirveesti tekee ruokaa mieli ja ihan on kiljuva nälkä välillä, mutta sitten kun olen pari-kolme suupalaa saanut nieltyä niin ei meinaakaan enää maistua! Oiskohan tämä nyt sitten taas sitä että oma kroppani osaa kertoa mikä on hyväksi ja mikä ei? Meinaan kun painoa minulla oli jo ennen raskautta enemmän kuin tarpeeksi niin nyt sitten minun ei kannattaisikaan lihoa paljoa. Niinhän ne sanovat, ettei tulisi painon nousta ennen viikkoa 20. Uskon että tämä on hyväksi varsinkin minun kaltaisten ylipainoisten odottajien kohdalla. Kyllähän painoni takuulla nousee myöhemmin, mutten yhtään ihmettelisi josko raskauden jälkeen laihtuisinkin sellaisiin mittoihin että minun ei tarvitsisikaan enää kutsua itseni ylipainoiseksi. Niin paljon ovat nyt ruokailutottumukseni muuttuneet!