Kesävauvat 2010

ALKUPERÄINEN: Yppy

Eilen keksin sitten turvotukseen tehohoidon: kontalleen peppu pystyssä, ja kun heiluttelee siinä peppuaan sivulta toiselle ja ees taas, niin olo helpottuu ja ilma alkaa kulkea. Mies vain ihmetteli, minkä takia pyllistelin vessan lattialla yli puoli tuntia, heiluttelin takapäätä, pöräyttelin ja luin samalla lehtiä! Vieraiden läsnäollessa tätä ei ehkä kuitenkaan kannata harrastaa.

[:D] [:D] [:D] Yppy!!! Mä räkätän nauraa täällä ääneen! Ihan sain kuvitelluksi tuon tilanteen! [:D] Kuulostaa muuten hyvin paljon samalta kuin koirien touhut, nehän on välillä innoissaan silleen peppu pystyssä ja heiluttavat sitä sivulta toiselle! Ilmavaivojen takiako ne koiratkin noin tekevät? [:D]

Tällasen kirjotuksen bongasin Ilta-Sanomien sivuilta niin laitampa tähän linkin teillekin: http://www.iltasanomat.fi/naiset/uutinen.asp?id=1857973

Hoida itseäsi, odottaja!

Positiivisen raskaustestin riemu muuttuu joskus silkaksi kärsimykseksi, kun raskauden aiheuttamat muutokset alkavat näkyä ihossa.

Onneksi ihonhoidon ensiapu on lähellä. IS listasi viisi vinkkiä raskausajan ihonhoitoon apunaan RVB-kauneushoitolan kauneusterapeutti Karoliina Rauhala.

1. Oikeat tuotteet

Raskausaikana on tärkeää, että iho saa venyessään tarpeeksi kosteutta ja ravinteita säilyttääkseen kimmoisuutensa. Öljyt ovat yleispätevä apu, koska ne imeytyvät hyvin myös ihon syviin kerroksiin. Kasvojen epäpuhtauksiin kannattaa valita sekaihon puhdistustuotteita ja herkän ihon kosteuttavia voiteita.

2. Syö oikein

Ei ole mikään uusi juttu, että ruokavalio näkyy myös ihossa. Riittävä vedenjuonti edistää aineenvaihduntaa, ehkäisee turvotusta - ja saa tietenkin myös ihon näyttämään kauniimmalta.

3. Älä aliarvioi kauneushoitoja

Hoidot auttavat myös muun muassa turvotukseen ja selkäkipuihin. Hoitolat tarjoavat raskaana oleville ja imettäville naisille räätälöityjä hoitoja, joissa kehon nestekertymät saadaan liikkeelle.

4. Kun äiti voi hyvin, lapsikin voi

Varsinaiseen masennuksen ehkäisyyn kauneushoidoista ei ole, mutta hetkittäisen alakulon välttämiseen niillä on Rauhalan mukaan vaikutusta.

5. Vältä näitä!

Hoidot, joissa sähkölaitteet muodostavat suljetun virtapiirin voivat olla vaarallisia raskaana oleville. Myös valoimpulssihoidot ovat liian voimakkaita tuleville äideille.

Happohoidot eivät sovi raskaana oleville ihon hormonaalisten ja pigmenttimuutosten takia. Sikiövaurioita näistä ei aiheudu, mutta ne voivat aiheuttaa äidin ihoon esimerkiksi maksaläiskiä.

Aromaterapia ja hieronta ovat turvallisia, kunhan raskaus on otettu niissä huomioon. Esimerkiksi jaloissa on kohtupisteitä, joten on tiedettävä, mistä ja miten hierotaan.

Jenni Heiti

Voi tää on vaan jotain niin ihanaa [:)]!! Mullakin takana yksi keskenmeno joulukuussa -08 , mut nyt en halua uskoa että mikään menisi enää pieleen. Odotan niin paljon heinäkuuta ja sitä että saan sen oman pienen palleroisen syliin tuhisemaan! Uskaltauduin vanhemmillekkin kertomaan nyt kun sain seulasta positiiviset uutiset.. Olihan se tuleva mummo aluksi hieman hämmentynyt, mutta purskahti sen jälkeen onnelliseen itkuun. Kännykällä lähetin vielä kuvan pikkusesta ja kuulemma sitä katselee ihan kokoajan. Ensimmäinen lapsenlapsi tulossa =)! Ja tää on aivan mahtavaa että löytyy tälläsiä keskustelupalstoja missä voi lukea muiden mammojen kokemuksia ja tuntemuksia!
Jaksamisia kaikille <3

Hah haa! Loistavaa Yppy! [:D][:D][:D] Mäkin voin sieluni silmillä kuvitella sut kylppärin lattialla heiluttelemassa takamusta ja lukemassa samalla lehteä [:D] Täytyy kyllä myöntää että oon itsekin oivaltanut saman keinon olon helpottamiseksi jo kauan ennen raskautta, ja se tosiaan tepsii. Miksi kärsiä koko iltaa, kun oloa saa helpotettua muutamassa minuutissa [:D] Ja varsinkin nyt raskausaikana, kun kärsin täysin samoista ongelmista kuin muutkin, niin toi kylppärin lattialla konttaaminen ja peppu pystyssä hännän heiluttelu on lähes joka päivänen rituaali kun pääsee töistä kotiin [:D] Mutta onpahan kevyempi ja helpompi olo!!!

Se on kyllä jännä kuinka avoimesti täällä palstalla voi jutustella kaikista mahdollisista asioista; mulla ei nimittäin olis tullut mieleenkään kertoa aiemmin moisesta kokemuksesta esim. kavereille, päinvastoin, kuvittelin  olevani vähintäänkin outo kun moista silloin tällöin puuhastelin [:D]

Avoimuudesta puheen ollen, sain eilen kokea kyllä sen tyyppistä avoimuutta että hetkeksi ihan häkellyin. Kävin eilen kampaajalla, joka on tosi kiva perheyritys jota turkkilainen (?) isä ja sen tyttäret pyörittää. Päädyin käsittelyyn yhdelle näistä tytöistä, jota en siis ollut koskaan aiemmin edes tavannut. Jutustelimme ensimmäiset 5 minsaa lähinnä säästä, kunnes hän tosi sujuvasti vaihtoi puheenaihetta omaan kierukkaansa, kuukautisvuotoonsa ja raskaaksi tulo ongelmiinsa. Kävi ilmi että hänellä on miehensä kanssa pieni 5 vee poika, ja nyt he haluavat toisen lapsen, mutta ilkeät lääkärit eivät olleetkaan kertoneet kierukkaa laittaessa, että kun sen ottaa pois niin ei välttämättä tulekaan ihan heti raskaaksi. Nyt siis jo monta kuukautta yritetty, mutta kuukautisvuotoa vaan tulee ja aika useinkin, jopa parin viikon välein. Myös tulehduksia on epäilty ja tarkistettu. Eilenkin alkoi taas outo rusehtava vuoto, vaikka muuten on ollut saman tyyppisiä raskausoireita kuin ensimmäisessä raskaudessa; rinnat on kasvaneet ja on arat, ja tuntuu jos niitä puristelee, että ihan kuin niissä olisi maitoa. Seksiäkin tulee harrastettua koko ajan. Kaikin puolin tosi raivostuttava ja stressaava tilanne.
Hmmm, hetken aikaa kieltämättä vähän yritin keräillä häkeltyneenä ajatuksiani ja kaivella pääkoppaani, että mitäköhän tuohon keskustelun avaukseen nyt sanoisi… (Voin vaan kuvitella missä mielentilassa kampaamon kaksi muuta asiakasta - nuorta, asiallisen oloista (suomalaista) nuorukaista oli tätä keskustelua kuunnellessa.) Päädyin lopulta siihen tulokseen, että mitä sitä suotta häkeltymään ja hämmästelemään, jos toinen kerran noin avoimesti halusi jakaa ongelmansa, joten lähdin mukaan keskusteluun ja neuvoin tytölle kaikki mahdolliset niksit; foolihappo vitamiinit, greipit, kuukautiskierron pituuden seuraamisen ja ovulaation bongaamisen, sekstailun parhaat ajankohdat jne. Kaikki ne jutut mitä oli itse yrittänyt tai mistä oli lukenut kun itse yritti tulla raskaaksi. Lisäksi yritin myös valottaa tilannetta käytännön asioiden osalta, eli että hormonitoiminnan tasoittumiseen menee pillereiden, kierukan ja muiden jälkeen aina aikansa, ja raskaaksi tulo vie aikansa, ja siihen vaikuttaa nämä ja nuo asiat jne. jne. Kampaajani oli niin iloinen ja kiitollinen mun neuvoista, että se pisti heillä töissä olleen harjoittelijatytön kirjoittamaan kaiken ylös mitä mä kerroin. Ja lopputulos oli se, että tämä mun kampaaja oli ihan vakuuttunut että mä olen jonkin sortin lääkäri tai jotain. (Ei osunut muuten lähellekään, mutta se ei tainnut usko enää siinä vaiheessa…) No mutta, lopputulos oli se, että ainakin mun kampaaja jäi erittäin onnelliseksi tämän keskustelun päätteeksi ja marssi suoraan apteekkiin ja kauppaan hakemaan foolihappoja, greippejä sun muuta. Ai niin, ja mä sain oikein hienon kampauksen [;)] En tiedä kuinka tyytyväiseksi nämä muut asiakkaat, siis ne pojat jäi, mutta ehkä ne ainakin oppi ymmärtämään paremmin naisen anatomiaa. Tai päätti etteivät mene ikinä naimisiin ja hanki lapsia. Mut ainakin tuli todistettua, että joskus voi puhua ihan avoimesti  [;)] Tosin tässä tapauksessa syynä avoimuuteen lienee kulttuurieroissa [:D] 

[font="microsoft sans serif"]Täällä masu aamuisin ihan "normaaleissa lukemissa" mutta näin iltapäivää kohden turpoaa... vanhoista housuistakaan enää yhdet mahtuu päälle niin että menis vetskari ja napitkin kiinni joten eiköhän se ole ensviikolla mammavaateostosten aika :D Vaaka on myös ostoslistalla että vois käydä aina ennen neuvolaa katsomassa paljonko painoa on tullut lisää jotta osaa varautua neuvolatädin mahdolliseen valitukseen siitä että painoa tulee liikaa liian alussa :P

Onko teillä muuten millaisia nuo omat neuvola"tädit"? Mulla on muuten ok, mutta hirvittävän hajamielinen vain... saan itse muistuttaa sitä että "Hei, pitikös sun vielä se hemoglobiini ottaa tänään?" :D

Oli muuten ihan pakko ostaa alennusmyyneistä parit pikkuiset unisex-väriset bodyt ja housut ja pari hattua... niiiin suloisia <3 Lupasin itselleni että ne oli sitten ensimmäiset ja viimeiset vauvan tavarat ennen kevättä... Näinköhän?! :)

ALKUPERÄINEN: Elaisah

Onko teillä muuten millaisia nuo omat neuvola"tädit"? Mulla on muuten ok, mutta hirvittävän hajamielinen vain... saan itse muistuttaa sitä että "Hei, pitikös sun vielä se hemoglobiini ottaa tänään?" :D

Mun lääkäri on varmaan maailman paras gynegologi ja hän on aivan supertaitava leikkauksissakin. Suorastaan palvon ja jumaloin häntä ja luotan sataprosenttisesti itseni ja lapseni hänen käsiinsä. MUTTA. Hänkin on erittäin unohtelevainen! [:D] Olen ravannut hänen luonaan todella usein kun on ollut jos minkälaista vaivaa jo ennen raskauttakin, ja ei, hän EI opi muistamaan nimeäni. Ja nyt kun tulin raskaaksi hän kolmena eri käyntikertanani kysyi minulta "Niin eikö tämä ole sinun toinen raskautesi? Vaiko kolmas?" Voihan olla että muistaa minut ja historiani kun näkee tietokoneen ruudulla potilasnumeroni. Tai kun kurkkaa katsoa minuun sieltä toista kautta [:D][:D] Mutta naamastani hän ei minua varmaan ikinä opi muistamaan [:D][:D] Suon tämän hänelle anteeksi ja vastailen kärsivällisesti tohtorille että tämä on ihan ensimmäinen raskauteni, vaikka tuhat kertaa. Kukaan ei ole täydellinen [;)]

Heippa kaikille!

Mä sain tänään outoa reittiä kautta onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä.
Yritys jossa työskentelen on laittanut työvoimatoimiston sivuille ilmoituksen sijaisen tarpeesta äitiysloman ajaksi. No, facebookissa oli sitten postilaatikkoon tipahtanut onnittelu viesti yhdeltä puolitutulta. Tämä on näitä pienen paikkakunnan iloja[:D]
Ollaan uutisesta kerrottu jo lähipiirille ja olin tietoinen että sijaista on alettu hakea, että en ole asiasta nyreissäni. Ja alkaahan tämä raskaus kohta jo näkyä ulospäinkin.
Tämä laittaa vaan naurattamaan[:D]

Kaunista iltaa :)

Täällä eletään esikoisen raskautta 14+5 ja päätin hilata itseni tänne välillä keskustelemaan. Kai äitihormonit alkaa hyrrätä pikkuhiljaa enemmän, kun tänne asti päädyin.

Meidän neuvolatäti on ihanan sydämellinen. Vauvan sydänäänet saa käydä neuvolakäyntien välissä olevilla viikoilla kuuntelemassa aina kun mieli tekee. Näin alussa kun ei liikkeitäkään vielä oikein tunne niin ihan huomaavainen tarjous. :)

Hei!

Ihan uutena kirjottelen tänne. Olen jo kahlannut tätä ketjua ennen joulua, mutta nyt sain sen luettua kokonaan..[:)] Pohjois-Suomesta olen ja ensimmäistä odotan. Laskettuaika on 23.7.2010. Odotettu lapsi tulossa, mutta en arvannut, että näin pian. Olin varautunut hieman pidempään odotteluun ja minua ei olisi haitannut vaikka olisin vasta puolenkin vuoden päästä alkanut odottamaan. Opiskelen tällä hetkellä ja opinnot jää pikkuisen keskeneräisiksi, mutta ehtiihän nuo.

Siitä pääsenkin sujuvasti äippälomasta komppaamaan Yppyä. Olisin itsekkin mielellään niin pitkään koulussa kuin mahdollista ja suoritan koulujuttuja (toivottavasti, riippuu opettajasta) kotona etänä niin, että jää vain työssäoppiminen ja näyttö myöhemmäksi.

ALKUPERÄINEN: Yppy

Äippälomasta: mua harmittaa, että loma pitää aloittaa JO 30 pv aiemmin.

Mielellään olisin aloittanut äippäloman mahdollisimman myöhään, jotta päiviä säästyisi mahdollisimman pitkälle. Kun äitiysloma loppuu, en kuitenkaan voi tuosta vain palata koulunpenkille, kun siellä on omat lukkarinsa ja aikataulunsa.

Muista aiheista oireista olen päässyt aika vähällä. Kuvotusta oli jonkin verran ja paleli, väsytystä on vieläkin, mutta siinäpä ne isoimmat. Entisten normiyöunien päälle saa nykyisin lisätä 3-5h ja siltikin vois vielä nukkua.. Edellinen siis, jos minua ei herätetä.[:D][:D] Tapahtuu kyllä miehen toimesta näin "joululomallakin" joka aamu seiskan aikaan. Lähtiessä se pirulainen laittaa vielä kellon soimaan, että varmasti herään ennen puoltapäivää..[8|]

Np-ultrassa käytiin tällä viikolla. 1mm oli eli ei mitään hätää. Kotiin se veriseulojen kans laskettu tieto tulee sitten aikanaan toiviottavasti kirjeen muodossa. Tietää ainakin, että mitään hätää sitten ole.

Tervetuloa mukaan JoLi ja Kariina! [:)]
Ihanan alhainen NT Kariinan vauvalta mitattu. Tsemppiä myös HKL:lle keskiviikon ultraan! [:)]

Ootteko käyneet kattomassa tuolla toukokuun synnyttäjien puolella heidän laittamiaan masukuvia? Ihania vatsoja! [:)] Ja aatelkaa, kohta meilläkin on jo sellaset [:)] Empäs olekaan ikinä ennen elämässäni näin malttamattomana toivonut pyöristymistä [:D][:D]

Oikein mukavaa, stressitöntä, pahoinvoimatonta sekä turvottamatonta viikonloppua heinä-äideille [;)]

aaargh että mulla menee hermot! issias on taas tosi pahana. kävin tekemässä 8h työpäivän juuri ja nyt on sellanen olo et saa jokaisen seuraava askeleen miettiä ennen ku astuu ettei lähe jalat alta.. [:@] ei oo järin mukavaa.. mut kaikki tää on vaavin arvosta, olinpa sitte kuinka kipeä tahansa.. trhauttavaa vaan kun ei voi mitään kipulääkettä ottaa, kun panadol ei tehoa ja mun mielestä muita (burana yms) ei saa syödä.. mut tässäkin hassu juttu; jossain särkylääkepakkaukses luki ettei saa käyttää viimeisen raskaus kolmanneksen aikana ja mulle on sanottu ettei saa käyttää mitään muuta kuin panadolia, tai niitä joissa on parasetomoli vaikuttavana aineena.. huoh.. ollaan ilman kivun lievitystä [:(]

tervetuloa mukaan uudet!! [:)]

joku kirjotteli että tarvitsee 3-5h unta tavallisten yöunien päälle. mulla on niin sama homma! enne nukuin yössä n.7h mut nyt menee kyllä kellon ympari reippaasti! [:D]

kirjottelisin vaikka kuin pitkästi mut taitaa tuo koira-lapset haluta ulos pissalle.. [:D]

Heippa kaikki tulevat kesämammat! [;)]
Täälä olisi yksi uusi joukkoonne hurjaan jos vain mukaan vielä mahtuu? [:)]
Tätä palstaa oon käynyt vakoilemassa jo jonkin aikaa mutta nyt vasta itse uskaltauduin mukaan.
Eli esikoista tässä odotellaan, nyt RV 13+6, laskettuaika olis siis tällä tietoa 11.7 <3

Voisin vähän näin aluksi kertoa itsestäni/meistä:
Eli mä oon 22v lähihoitaja etelä-pohjanmaalta. Tuleva isä 27v. Samaa polkua ollaan kuljettu 2.6.2007 alkaen ja kihlojen ensimmäinen vuosipäivä tulossa parin viikon päästä 24.1 [:)] <3
Itse olen aina ollut tosi lapsirakas joten kauan olen haaveillut omasta pikkuisesta <3 Miestä piti jonkun aikaa "kosiskella" ennenkuin innostui ajatuksesta [:)] Lokakuulla sitte lopetin e-pillerit ja ihmetys olikin sitte aikamoinen kun vain kuukauden päästä siitä testi näytti plussaa! Olin jotenkin kuvitellut että monenmonta vuotta pillereitä syöneenä tähän saattaisi mennä kauankin mutta hyvä näin, aika kärsimätön ihminen kun olen [:D] 
Alku oli kyllä aika hankalaa.. Ihan kammottavasta pahoinvoinnista oon kärsiny ihan näihin päiviin asti..ja kun se oliski ollu vain aamuisin mutta ei...päivällä, illalla, yöllä...siis ihan KOKO AJAN [:'(] Nyt onneksi alkaa jo pikkuhiljaa helpottamaan ja saa oikeasti alkaa nauttia tästä ihanuudesta [:)] Kovasti jo odotan että vatta alkais kasvaa, vähäsen jo kyllä pömpöttää [:D] 
Ensimmäinen ultra meillä oli muuten uudenvuodenaattona! Kaikki oli hyvin ja koko vastasi viikkoja, helpotus. Saatiin mukaan sieltä myös sellainen 3D kuva, se oli aivan MAHTAVA! [:)][:)] Pikkuinen vain piti nyrkkejä silmien edessä eikä yhtään paljastanut kasvojaan, salaperäinen heppu siis [:D] Seuraava neuvola meillä olis tulossa tiistaina, silloin myös lääkärintarkastus. Ensimmäisen kerran kuullaan sitte sydänäänetkin, ensimmäisellä kerralla kun niitä ei vielä kuulunut.
Huh, tulipas siitä pitkä juttu... [:D]

Mutta....Tosi ihana on ollut lukea täältä tiedän juttuja ja kokemuksia, itse kun oon vielä kuitenkin aika "pihalla", ensikertalainen kun olen [:)] Kiitos siis teille kaikille ihanille tuleville mammoille, paljon olen jo teiltä oppinut [:)] 

Heippa taas pitkästä aikaa. Oon käynyt lueskelemassa täällä, mutten ole saanu aikaseksi kirjotella mitään hetkeen. Jotenkin koko ajan väsynyt, ja mikä pahinta, oon kiukkunen kuin ampiainen!
Johtuuko sitten hormoneista vai mistä, mutta saan ihan hulluja raivareita ihan kaikesta. Viimeks tänään sanoin miehelle et alkaa ihan just kotona paikat hajoamaan, kun tuntuu ettei saa ollenkaan purettua tätä kiukkua mihinkään. Ukko parkahan tästä kärsii, kun sille kiukkuun kaikesta. Enkä oikeen tunnista itteäni ollenkaan tästä kiukkupussista, kun en oo koskaan ollu mikään Raivostuja, enkä suutu helposti.. Nyt vaan suututtaa niin helkkaristi pienetkin asiat, ettei osaa kun ovia paiskoa ja murjottaa.. No, toivottavasti menis ohi pian, ärsyttää itseäni suunnattomasti oma käyttäytyminen :D

Meillä on maanantaina np-ultra. Jotenkin hirveen nopeesti menee aika, vastahan tein raskaustestin, ja kohta jo 12 viikkoa täynnä :D

Heissan pitkästä aikaa!

Kiirettä pitää kun ei koneellekaan kerkeä ja vaikka ja mitä mielenkiintoista oli taas tänne ilmestynyt. Mistähän sitä aloittais..

Painosta:
mulle on tullu pari kiloa lisää, mutta syytän siitä ihan joulua ja mässäilyä. Mulla kun ei mitään pahoinvointeja oikein edes ole ja mikään ruoka ei ällötä tai herätä muitakaan oloja/tuntemuksia. Ajattellin kuitenkin olla namilakossa tämän tammikuun ihan jo oman ja vauvankin terveyden takia..sen verran hyvin mulle on suklaa maistunut [:)]

Masusta: mulla vaan on maha turpea, mutta sitä painellessa en tunne vielä mitään muuta ku pehmeää... Odotan milloin alavatsalla alkais tuntumaan kohdun korkein kohta kuten edellisellä kerralla se sinne ilmestyi ja tuntui ihan selvästi, mutta vielä ei mitään [8D] En muista milloin se silloin viimeksi alkoi tuntumaan, josko se oli erijuttu silloin kun odotti kaksosia.. Miten teillä muilla toista tai kolmatta odottavilla on alkanut se kohtu kokeiltaessa tuntumaan? Tai teillä jotka olette jo pidemmällä kuin rv12? Alan olla tämän asian kanssa jo ihan malttamaton! Tuntuu että ollaanko tässä raskaana ollenkaan kun missään ei mitään tunnu. Väsymyskin on ohi ja rinnat ei enää arista... Tiistain ultraa odottaessa ja jännittäessä....[8|]

Neuvolantädistä mainitsinkin jo aikasemmin että olisin toivonut vähän toisen tyyppistä henkilöä. Meillä ei ehkä ihan "kohtaa"... Voi johtua siitäkin että edellisellä kerrallla, toisella paikkakunnalla, mulla oli aivan mahtava hoitaja. Ja tämä ihan toista luokkaa! Tämä nykyinen ei tunnu kuuntelevan mitään ja luottaa vaan kaikessa siihen mitä hän on ennen kokenut ja nähnyt, no joo varmasti on kokemusta, mutta jokainen äiti on erilainen ja kokee eriasiat tärkeinä ja vaikeina jne jne. En oikein pitänyt esim siitä että se alko ekalla kerralla pitämään pitkää luentoa alkoholista, mulle joka olen melkein raivoraitis ollu ennen raskautta ja puhumattakaan nyt. Teetti mulla vielä jonkin testin alkoholin käytöstä ja pisteet merkittiin neuvolakorttiin. Onko tämä muuten ihan yleinen käytäntö??

Äitiyslomasta
en osaa omalla kohdalla sanoa vielä mitään, kun olen yrittäjä ja ekaa kertaa yrittäjänä raskaana. Voi olla että aika pitkälle, voinnin mukaan tietenkin, olen töissä. Tätäkin pitää vissiin alkaa järkkäilemään ja miettimään jossain vaiheessa...

kariina
: ollaan molemmat täältä pohjoisesta, mahdatkohan synnyttää LKS:ssä? Satutaankohan sinne yhtäaikaa kun meidän la on tämänhetken tiedon mukaan 25.7?

Voikaa hyvin [;)]

Moi!

Huomenna olisi vihdoinkin odotettu ensimmäinen nt ultra! [:)] On ollut niin kivaa lukea teidän kokemuksia siitä, ja nyt olis mun vuoro... Toivottavasti kaikki on hyvin.

Masu on mulla kyllä mielestäni aivan valtava jo! Onkohan siellä kaksoset? Varsinkin iltapäivällä masu on kuin olisin jo usean kuukauden raskaana... Kiloja olen saanut kesän jälkeen ainakin 4... Raskauden aikana ainakin 2. Syksyllä koin ensin KM viikolla 8, ja sen jälkeen tuli surun takia syötyä aika lailla. Nyt vain pakko syödä koko ajan, ettei paha olo pääsisi yllättämään. (vaikka kyllä se silti vielä tulee)

Viime viikolla pahoinvointi helpotti, mutta viikonlopuksi se vain yltyi taas. [:'(]Ei yhtään helpota tilannetta että taidamme mieheni kanssa potea ripulitautia... Tai siis hänellä on aika paha päivä ollut tänään, mutta musta tuntuu että mulla se on ainakin ollut lievemmässä muodossa. Ihan niinkuin raskauspahoinvointi ei olisi tarpeeksi! Toivottavasti se ei ainakaan pahene, kun huomenna on se suuri ultra päivä...

Neuovlatädeistä
vielä sen verran, että meillä oli kans aika huono eka kokemus. Yritänkin vaihtaa loppuraskauden ajaksi. Se oli sellainen tosi tätimäinen sekava hössöttäjä. Saman tyyppinen fiilis tuli josta Maisis kertoi. Tosi tylsää. Kuitenkin eka raskaus ja kaikki on niin uutta ja ihmeellistä, sekä mulle että miehelleni.

Hyvää alkuviikkoa kaikille tuleville mammoille!

Tervetuloa mukaan Nonunen! [:)]

Ellen80:lle peukutuksia kovasti tämänpäiväiseen ultraan!

Pepi, miten sun ultras eilen meni?

Täällä samaa kuin ennenkin, ei pahoinvointia, housut kiristää, itku superherkässä jne. [:D] Eilenkin vollotin varmaan puol tuntia kun taas murehdin etukäteen... Tietty vauvaamme. Totesin että pitäisi kaiketi alkaa suodattamaan tätä tietotulvaa vielä rankemmalla suodattimella. En tiedä teidän muiden sukulaisista ja tuttavista, mutta minusta tuntuu että heti kun kerromme jollekin ilouutisen, alkaa tiedon tuputus! Ihan kuin seisoisin yksinäni jossain kehän keskellä ja ympärilläni olisi kymmeniä, ellei satoja!, naisia ja miehiä huutamassa mulle vaikka mitä ohjetta siitä miten minun pitää olla ja elää raskauden aikana ja mitä synnytyksen jälkeen ja niin edelleen ihan siihen saakka kun lapseni täyttää 20 vuotta!!! Ja minä pöljä yritän imeä kaiken tiedon ja neuvon itseeni kun ekaa kertaa olen raskaana... Ja "yllättäen" tiedot ovat ristiriitaisia kun eiväthän nämä ihmiset tietenkään lääkäreitä ole, tai mitään erikoisia asiantuntijoita, ja mitä enemmän mietin, sitä epäselvemmäks koko touhu käy ja tuskastun ja taas: byyyyyyyyyyyyäääääääääääÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! [:D][:D][:D] Luojan kiitos mieheni on jo alkanut ymmärtämään minua ja osaa rauhotella. Kamala raskauden alku jatkuvine raivareineni ja tappeluin, mutta nyt alkaa tuntua että parempaan suuntaan ollaan menossa, ja lähennytään entisestään [:)] Toivottavasti [;)]

Mukavaa viikkoa kaikille teille, ottakaahan iisisti heinä-mammat [:)]

Meillä nyt toinen neuvolakäynti takana, samalla oli myös lääkärintarkatus. Täytyy nyt vähän vuodattaa, sen verran pettynyt olen...[&o]

En tiedä oliko mulla vain liian suuret odotukset näistä asioista mutta oon tosi pettynyt siihen että viikkoja takana jo 14, eikä vieläkään olla saatu kuulla vauvan sydänääniä!! Tiedän että se sydän kyllä lyö ja kaikki on hyvin, ultrasta se nähtiin, mutta erikseen vielä lääkäriltä pyydettiin saada kuulla sydänäänet ja silti se vain jotenkin siltä "unohtui" ?! En sitte viitsiny asiasta ruveta kysymään uudelleen siinä vaiheessa kun se oli työntämässä meitä pois tutkimushuoneesta..Nimenomaan näiden sydänäänien takia miehenikin halusi tulla mukaan neuvolaan ja hänkin kyllä pettyi aikalailla kun taas pitää kuukausi odottaa, josko sitten ne saisi vihdoin kuulla??!

Toinen asia mikä suututti oli terveydenhoitajan vaihtuminen. Mulle nimenomaan sanottiin ekalla kertaa että sama hoitaja joka kerta, mutta ylläriylläri tänään vastassa oli ihan uusi ihminen..ei tuntunu kivalta.. Hoitajassa ei toki sinänsä mitään vikaa ollut mutta olin vain olettanut että saamme tavata saman hoitajan kun ekalla kertaa kun hän jo tuli tutuksikin. Nyt en sitten tiedä kumpiko näistä on se meidän "oma" hoitaja vai onkokaan sellaista?! Kovin vähän tuntui olevan aikaakin sekä hoitajalla että lääkärillä. Molempien huoneessa viivyimme max 10min. Siinä ajassa ei paljon ehditty kun pakolliset asiat hoitaa; paino, RR, Hb... Voinnista ei paljon ehditty edes kysellä, saatika sitten omia kysymyksiä esittää..

Vähän jäi tosiaan paha maku suuhun, mutta toivotaan että seuraava kerta olisi jo positiivisempi kokemus..

Ainoa positiivinen asia koko käynnissä oli se että nähtiin kuvaruudulta oma pikkuisemme ja siellä se iloisesti hypähteli [:)]

Anteeksi tämä valivalivali, mutta toivottavasti ymmärrätte...Vi toki olla hormoneillakin vaikutusta että tällaiset pienet asiat saa aivan raivon partaalle!![:D]

Noista neuvolakäynneistä, taisi olla Maisis joka kyseli, että onko se alkoholinkäyttökysely normaali juttu - ainakin täällä Vantaalla se kysytään kaikilta, ja etukäteen tai viimeistään ekalla käynnillä pitää täyttää lomakekin siitä... joten huoli pois, et ole mikään silmätikku ainakaan [;)]

Nonunen, luulen että sulla on normaaleilla neuvolakäynneillä sama hoitaja. Täällä ainakin asia selitettiin niin, että niillä neuvolalääkärikäynneillä hoitaja voi olla eri, mutta silloin kun käydään "vain" hoitajan luona, niin hänen pitäisi olla aina sama (jos ei ole lomalla, sairaslomalla tms.)

Täällä alkaa vihdoin tuntua siitä, että se pahin pahoinvointi on OIKEASTI ohi - se vaivaa enää hetkittäin, ja sen kyllä kestää. Masua kyllä on vihlonut viime päivät aika paljon, mutta se kai kuuluu asiaan? Ihan kuin mulla olisi jo pienen pieni maha - siis muutenkin kuin iltaisin turvotuksen takia [:D]

Moikka kaikki!
En ole ehtinyt/jaksanut hetkeen kirjoittaa mutta päivittäin olen lukenut teidän kirjoitukset[;)]
Pahoinvointi on ollut nyt helpottamaan päin *koputtaa puuta* mutta eilen illalla alkoi vatsakipu joka jatkui vielä aamulla ja hieman tuli vertakin[&:]
Kävin omalla lääkärillä joka välttämättä halusi että ultrataan ja sitten sainkin lähetteen äitiyspolille. Ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa, eli pikkuisella kaikki oli hyvin luojan kiitos[:)]
Lääkäri sanoi että vuoto voi johtua siitä kun istukka on aivan kohdunsuun edessä nyt ja se on voinut vuotaa tai jotain sinnepäin[:D]
Pääasia että kaikki on hyvin, sain perjantaihin asti sairaslomaa ja käski ottaa rennosti nyt muutaman päivän, labrassakin kävin mutta saan tietää ne myöhemmin.

Jäin tuossa muuten miettimään kun ostin lidlistä persikan makuista jäätee juomaa(on niin hyvää) ja se kun sisältää mustatee uutetta niin onkohan siinä kofeiinia paljonkin? Netistä en löytänyt vastausta[>:]

Takaisin