Kesävauvat 2010

Tyhjäsyli, toki on näin. Jokaisella on oikeus omaan mielitpiteensä. Erittäin henkilökohtainen on tämä päätös. Itse olen käynyt pohdintoja puolin ja toisn, ja päätynyt tähän lopputulokseen. Pieni korjaus vain, Antti Heikkilä on kyllä ortopedi, mutta myös kirurgi ja traumatologian erikoislääkäri. No, ei siitä sen enempää. Koska asiasta keskusteltiin, halusin ilmaista oman kantani. Kaikki miettiköön omalla kohdallaan parhaan ratkaisun!

Odotan ensimmäistä ultraa kuin kuuta nousevaa... 12.1 olisi aika. Täytän itse 14:ta päivä 30. Mikä sen parempi lahja kuin kuva omasta pienokaisesta! Paha olo alkaa vähitellen helpotta, finally! [:)]

Niin, tuolla Heikkilän ortopedi kommentilla viittasin siihen että hän ei ole infektitaudeista väitellyt, tai niihin erikoistunut. Varmasti on Heikkilällä paljon muitakin meriittejä, muuta se hakemani infektiotaudit ei nähdäkseni lähteistä löydy... Musta jotenkin tuntuu, että en haluisi että infektiolääkäri leikkais mun polvea, ja samasta syystä en halua että ortopedi/kirurgi jne hoitais mun infektiota![:D]
Mutta kuten itsekkin sanoit, minäkin vaan halusin sanoa asiaan oman, joskin eriävän mielipiteeni. [;)]

Minustakin hyvin henkilökohtainen asia tuo sikapiikki, ja itse melkeinpä toivoisin, ettei asiasta enää nostettaisi jokapuolella niin paljon esiin yhä erilaisia kantoja ja keskusteluja ja arvailuja ja pelotteluja jne. Itse mietin hulluna silloin heti alkuraskaudesta, ottaako tuota vai ei. Otin raskausviikolla 5 ja viimein olen päässyt siihen tilaan, että en edes muista sinänsä sitä ottaneeni, ellei taas tule uusia huolettavia mielipiteitä... Mutta toki asioista täytyy saada keskustellakin, en minä sillä, voin vain jättää lukematta, kuten jätin tuon heikkilän, vai mikä oli, jutun.

Heipat kaikille!

Kutsu tuli np ultraan, jipii!! Sitä odotellessa, kun taas vaihteeksi tuntuu tämä raskaus ei niin missään. Mitä nyt tätä valasoloa selittelen sitten sillä.. [:)] Sen takia mietin itsekin sitä koti dopplerin hankkimista mieltä rauhoittamaan. Toisaala kun jaksaisi odotella vielä kuukauden, toista niitä liikkeitä. Ekassa raskaudessa ne tuntu viikolla 20 ja toivon että jos nyt vaikka pari viikkoa aikaisemmin, tarkoitan että ne tuntuis niin että voisi varmuudella sanoa niitä vauvan liikkeiksi eikä ilmavaivoiksi [:D]. Jotenkin tämä on niin epätodellista enkä oikein usko että meitä olisi ens kesänä 5 tässä perheessä, tuntuu luonnottomalta. No ehkä tämä tunne muuttuu.. Välillä tuntuu siltä että onko tämä oikea päätös mikä on tehty ja välillä olen onneni kukkuloilla - ristiriitaista, mutta kai kuuluu asiaan...?

Tuosta sikapiikistä vielä sen verran, että itse otin sen ja rokotutin lapsenikin. Myöskään minä en näe mitään syytä miksi en uskoisi/luottaisi viranomaisiin tässä asiassa. Olenhan rokotuttanut itseni ja lapsenikin suositusten mukaan. Mitä muuta voisin tässä tilanteessa? Kausi-influenssan sairastaneena tiedän ettei kyse ole ihan normi nuhasta. Omat lapseni sairastivat influenssan eikä se ollut kaunista katseltavaa äidille :( Sitten kun miettii vielä mitä tämä sairaus voi aiheuttaa syntymättömälle lapselle en uskaltanut olla ottamatta rokotetta. Miksi siitä ei puhuta niin paljon? Puhumattakaan siitä spekuloidusta toisesta rankemmasta aallosta ja raskaana olevan alentuneesta vastustuskyvystä... Mutta kuten jo todettu jokainen tekee varmasti minkä parhaaksi näkee eikä varmasti halua aiheuttaa pahaa omalle lapselleen. Tämä on jo liiankin henkilökohtainen asia puitavaksi ja ymmärrän hyvin että tästä ollaan montaa mieltä, mutta tässä siis omani muiden joukkoon. En tiedä onko oikea, mutta näin ajattelen kaikella kunnioituksella muita kohtaan.

Mutta mutta näihin ajatuksiin, näihin tunnelmiin.. voikaa hyvin!

Huomenta tytsyt![:)]

Täällä on alkanut aamu iloisissa mutta erittäin jännittyneissä fiiliksissä. Muutaman tunnin päästä olisi np-ultra!!![:D][&:][8|]
Toisaalta olen aivan malttamaton että pääsen katsomaan taas omaa vauvaa mutta samalla pelottaa jos kaikki ei olekkaan hyvin. Jotenkin en osaa turvotus asiaa pelätä, enemmänkin pelkään jotain muuta, vaikka olemmekin rv9 käynyt varhaisultrassa tarkastamassa että massussa todella on joku kenellä sydän lyö vimmatusti.

Muuten edelleenkin oireilu on ollut erittäin vähäistä. Muutamia kertoja on kyllä ikävästi vihlaissut mahassa/kohdussa. Onko muilla ollut tällaisia vihlauksia?? Eilen esim. nousin reippaalla vauhdilla sohvalta ja vihlaisi niin että tipahdin uudelleen istumaan..[>:] Pitää varmaan kätilöltä tänään kysyä asiasta..(jos muistan kaikkien muiden juttujen keskellä)

Meillä raskaus julkistettiin joulun/uuden vuoden aikana perheelle, sukulaisille ja muutamille kavereille. Ensin ajattelin että olisi turvallista katsoa eka np-ultra mutta nämä sukulaiset+ystävät asuvat niin kaukana joten ajattelimme että on mukava kertoa kasvokkain.

Kaikki ottivat uutisen erittäin ilolla vastaan. Välillä vain itselle tulee asian kanssa erinäisiä ajatuksia. Ihan kuten Maisis kirjoitit aikaisemmin. Olen välillä pakahtua onnesta, välillä unohdan koko raskauden ja toisina hetkinä mietin että tuleekohan tästä hommasta mitään... Mutta toivotaan että tällaiset pohdiskelut ovat normaaleja.

Mutta nyt ajatukset kohti ultraa!!! Tulen päivittämään mitä Kättärillä minulle kerrottiin ja miltä pikkuisemme näytti!! <3 <3

Sädetikulle hyvää matkaa ultraan! [:)] Toivotaan että näet ja kuulet vain hyviä asioita! Koita ottaa rennosti siinä ultrassa. Jos vaan pelkäät pahinta koko ajan niin et ehdi nauttimaan lapsesi katselusta [;)]

Mulla on seuraava aika 25.1. En millään malttais oottaa sinne saakka että näen vauvan taas. [:)] Ja toisaalta, silloin joudun myös katselemaan sitä kun piikillä otetaan lapsivedestä näyte [&o] Tätä tämä on, onnen kukkuloilta nanosekunnissa pelkotilaan! [:D][:D]

Huomenia!
Mä jotenkin tänään havahduin, kun töissä puhuttiin kesälomista, että kesällähän sitä on jo äippälomalla... Mä olen nyt sitten koko aamun miettinyt, että milloin voisin jäädä pois. Pikkusen loman tarpeessa kun olen, vaikka ei se äippäloma mitään lomaa taida sitten kyllä olla! [:D]... Laskeskelin, että lasketusta ajasta jos laskee sen 50pvä taaksepäin niin ollaan toukokuun puolessa välissä. Silloin siis aikaisintaan voisin jäädä. Tai siis meneekö se niin...? ymmärsin että 30-50 päivää ennen laskettua aikaa pitäisi jäädä.
Oletteko jo kerenneet tätä pohtimaan? Vai olenko mä ihan liian hätähousu taas? Musta vaan tuntu niin hurjalta ajatukselta, että enää nelisen kuukautta töitä jäljellä! Jos siis tämä raskaus sujuu hyvin jne. On ne kyllä melko pieniä noi äitiysrahat ja vanhempainvapaa korvaukset (vai mitä ne nyt oli), huh huh...

TyhjäSyli: Heh kyllä olen asiaa (äippälomalle jäänti) miettinyt. Ihan uskomatonta! Olen pohtinut miten pidän ammatitaitoani yllä sen ajan?!?!? Menen ennen äippälomaa koulutuksiin, opetan työstäni osia monille muille ym, jotta en palaa sitten kaaokseen. Mun ala harppaa eteenpäin koko ajan eli saatan olla ihan pihalla kun tuun takas[&:]

Mut ei sitä osaa kyl uskoa vielä että tosiaan kesälomia ei tarvii miettiä[:D][:D] Siis niin outoa!!!!!!!! Sain jotenkin lisää motivaatiotakin olla täällä töissä ja kehittää asioita ja vastuita, kun tietää että pääsee kohta ihan muuhun elämään hetkeksi. Meillä ei tiedä vielä kukaan mun raskaudesta, en uskalla ennen tota pakkomielteistä np-veriseula-riskin selvitystä kertoa. Ja jos siinä jotain, en kerro vielä ainakaan 6viikkoon!

Mulla ei näy tippaakaan et oisin raskaana (painokin viel vähän laskenut vaikka mätän mitä tahansa kurkkuuni[:D]), joten piilossa pysyy vielä tovin.

Mut TyhjäSyli toit sen asian nyt taas silleen mieleen ja kyllä hykerryttää[:)]

Rokotuksesta: Otin itse heti kun oli mahollista, jossain rv 4-5, pääsin heti neuvolaan sen saamaan, oikeen kiireellä ottivat. Muuta en tästä kommentoikaan.

Sädetikku: JÄNNÄÄ! Kerrohan pian u-kuulumiset[:)]

Jasmiini: 25.1., huiih, sitten kuullaan mitä sinun pikkuiselle kuuluu[:)]. Oikein odotan! Saako kysyä missäpäin maailmaa asustelette?

Tilasin yksityiseltää ultran jälleen 11.1. Se ois sitten mun neljäs. Ekahan oli se "hätäultra" kun oli runsaat vuodot ja luulin että tyyppi on kuollut. Toka oli yksityisellä jo aikoja sitten varattu "eka" ultra. Siellä sit nähtiin hänent yhdessä ja kunnolla. Kolmas oli sit tietty toi np-ultra. Ja nyt aattelin sit mennä ennen rakennetta (helmikuun lopussa vasta) 1-2 krt yksityiselle, koska haluan vaan olla rauhaisin mielin ja nähä tyypin (plus saada kuvia kun hän kasvaa). Plus että aina on kysttävää jne.

Sädetikku: Mulla myös sama, kyllä vaihtelee fiilikset. Ihan sekona onnesta jonain hetkenä, kohta taas varma että jotain sattuu, seuraavaks taas "unohtuu" koko raskaus eikä jaksa miettiä ja kohta taas suunnittelee kaikkea ja on intoa täynnä.... Hassua.

Maisis: Onnea ultraan, kerrohan sitten kuulumiset

Me käytiin tänään aamulla nyt siinä np-ultrassa. Np oli 1, eli hyvä juttu! Se sitten oli vähän "huonompi" juttu että kun neuvolan mukaan viikkoja olisi tänään 12 + 3, niin ultraajan mukaan tasan 13. Laskettua aikaa eivät vaihtaneet (joten en taida käydä tuota allekirjoitustakaan ainakaan nyt heti vaihtamaan), mutta veriseulaa ei enää kannattanut tänään ottaa... jos haluan, voin pyytää lähettää myöhempään seulaan viikolla 15.

Kaverilla löi sydän, kaikki näytti olevan hienosti, aluksi hän nukkui. Sitten kun heräsi niin huitoi käsillään, ja oli vähän ujo - nojaili joko käsiinsä tai sitten kohdun seinämään. Oli se silti mahtavaa nähdä ja kuulla, että kaikki vaikutti normaalilta.

Arvasin että nostaisin keskustelua kun mainitsin siitä sikapiikistä. Minun mielipiteeni siitä arvaatte, kun kerran sen otin, mutta kuten muutkin ovat sanoneet, jokainen tekee oman ratkaisunsa, eli se siitä keskustelusta minun osaltani.

Satsu rv. 13 + 0

Np ultran ajankohta huolestutti sen verran paljon, että oli pakko olla yhteydessä naistenklinikalle asian osalta, ja siellä oltiin onneksi mun kanssa samaa mieltä ja aikaistivat sitä hieman. Nimittäin se alkuperäinen aika olis ollut rv 12+0, mutta kun varhaisultran mukaan pikkuinen olisikin jo viikon kehitystään edellä, niin se np ultran ajankohta olis ollut jo siinä ja siinä rajoilla. Nyt siis uusi aika on ensi ma 11.1. mikä on myös mieheni synttäripäivä. Mikä ihana synttärilahja jos kaikki on hyvin [:)] Ja silloinhan alkaa oleen jo ensimmäinen kolmanneskin ohi joten asiasta voi vihdoin ja viimein kertoa koko maailmalle!!! Olen melko vakuuttunut että työpaikalla jo aika moni epäilee mun raskautta... Ja on muutenkin ihanaa päästä kertomaan kaikille ystäville ja sukulaisille, ja koko maailmalle! [:)] Ok, en kuitenkaan ajatellut julistaa asiaa facebookin statuksessa 200:lle ihmiselle, mutta kuitenkin [:D]

Kesälomista puheen ollen, itse ainakin olen miettinyt asiaa ja PALJON! En nimittäin malta odottaa äippäloman alkua [:)] Tosin tuli vaan mieleen, kyselin niistä äitiyteen liittyvistä vapaista ja maksuista KELAlta, ja sain sen käsityksen että joo, äippäloman voi aloittaa jo 50 päivää ennen lapsen syntymää, mutta se taas syö sitä lomaa toisesta päästä. Eli kokonaisuudessaan äitiysrahaa (mikä on siis about 95% palkasta) saa 105 arkipäivältä, mikä on noin 4kk. 105 arkipäivää on sama kaikille, aloitit äitiyslomasi 50 tai 30 päivää ennen lapsesi syntymää. Ja tämän äitiysrahan jälkeen saadaan vanhempainrahaa (noin 75% palkasta), mitä Kela maksaa 158 arkipäivää, eli reilut puoli vuotta. Tämän jälkeen on tarjolla enää hoitovapaa, mistä voi max saada (omista tuloistaan riippumatta) nettona ehkä jotain 400€, mikä on ihan olematon summa. Eli yhteenvetona todettakoon, että tätä "ok palkattua" äippälomaa on yhteensä tarjolla noin 10kk, ja kannattaa ottaa huomioon, että jos aloittaa äippälomansa jo 50 päivää ennen laskettua aikaa, niin sittenhän tuo hyvin palkattu kausi päättyy jo vauvan ollessa n. 8kk, jolloin vaihtoehtoina on joko palata töihin tai jatka lähes palkattomalla hoitovapaalla.

Itse ajattelin taktikoida lomani niin, että jään äippälomalle silloin 30 päivää ennen lapsen syntymää, mutta pidän sitä ennen vielä täyden kesäloman (4VK) sekä vielä vaihtovapaat (2VK =eli meillä lomaltapaluurahan saa vaihtaa halutessaan vapaiksi), jolloin saan aloittaa täysin palkallisen äippälomani jo toukokuun alussa, eli neljän kk kuluttua! Ah tätä ihanuutta. [:)] Ai niin, ja vielä muistuttaisin että äitiyslomallahan lomapäivät kertyy ihan normaalisti, eli jos pitää kesäloman tänä vuonna, niin sen saa pitää ihan normaalisti myös ensi vuonna, vaikka olisikin ollut äitiyslomalla.

Jokainen tekee tietysti niin miten itse parhaaksi näkee, mutta ajattelin vaan kertoa mitä Kelan täti (ja nettisivut) minulle ilmoittivat, nimittäin minua ainakin kauhistuttaisi jättää 8kk vauva hoitoon, jos tilanne on se että töihin on pakko palata [:(] Mutta olisi kiva kuulla muidenkin ajatuksia tästä äippälomalle jäämisestä ja siihen liittyvistä pohdinnoista! Mitä suunnitelmia muilla on? Kovaa vauhtia se ajankohta vaan lähestyy [:)]

Noniin ultrassa on käyty!! Ja todella hyvillä mielillä ollaan!![:D][:D]
Sielä se meidän pieni köllötteli ilman huolen häivää. Kivasti kätilö kertoili missä kaikki ruuminosat ovat ja mitä mikin tarkoittaa. Aivot olivat kuulemma hyvän näköiset; tyhjää täynnä![:D]

Ensin vauveli vain nukkui mutta kun kätilö tökki mahan päältä saatiin vähän liikettäkin, mutta ei mitään ihmeempiä. Ja kuvat ei ollut niin tarkkoja (ja telkkari ruutu oli aika kaukana) joten en osaisi sanoa joiko vauva tms. kuten joku kertoi nähneensä. Ensin kätilö ultrasi sisäkautta ja sitten vielä vatsan päältä että sai eri suunnalta kuvan turvotuksen laskemista varten.
Nyt sitten tiedän missä kohtaa vauva on kun näin mistä kätiö ultrasi..[;)]

Niskaturvotus oli 1,1 mihin kätilö vain sanoin että aivan normaali. Kävin vielä ultran jälkeen Kättärin labrassa antamassa verinäytteen tuota niskaturvotus-riski-laskentaa varten. Luulin tosiaan että se näyte oli otettu jo samalla muiden (4putken) kanssa mitkä kävin antamassa 3vko sitten, mutta menihän se näinkin. Tulos tulee postilla parin viikon kuluessa tai sitten soitetaan aikasemmin jos on jotain häikkää.

Vauva oli kooltaan vähän neuvolan antamia viikkoja isompi. Mutta laskettuaika muuuttui vain päivällä eteenpäin, eli on nyt 24.7. (ehkä jossain vaiheessa jaksan vaihtaa tuohon laskuriin sen)

Ultran jälkeen pitikin sitten syöksyä vaatekauppoihin ja ostaa ekat vauvajutut![:D] Ostin ihanan vaaleanpunaisen mekon ja sellaset potkuhousut mitkä sopii kummalle vain.
Voi ihanuus!! Ehkä tämä 'vauvakuume' alkaa tästä nyt nousta kun sain hyviä uutisia ja ihania uusia kuvia!![:D]

Äsköseen höpinään pieni korjaus..
Tosiaan laskettuaika siirtyi tietenkin aikaisemmaksi (ei eteenpäin) kun vauva oli viikkojaan isompi..[:D]
Eli aijemmin oli 25.7 nyt 24.7..

Niin ja kiitos kaikille tsemppauksesta!! Ihmeen paljon se utraan meno jännittikin..[:-]

Mä olen kanssa miettinyt tuota kesäloma / äitiysloma asiaa. Ajattelin aloittaa äitiysloman vasta 30 pv ennen laskettua aikaa, siis silloin kun lomalle on viimeistään "pakko" jäädä. Mua surettaa kanssa se, että lapsi on vielä niin pieni, kun äitiysloma loppuu.

Kuvittelin että pidän kertyneet kesälomat äitysloman perään, mutta voiko tämän vuoden kesälomaa siirtää hamaan tulevaisuuteen? Lisäksi olen ajatellut sinnitellä muutaman kuukauden kotihoidontuella. Mikäli se vaan mitenkään on mahdollista[&o] Meillä on talo valmistumassa ja velkataakka tietysti sen mukainen.

Mä kävin hakemassa tänään sikapiikin.

Onneksi olkoon Sädetikku84, tosi ihanasti kirjoitit. Tuli tosi hyvä mieli sun puolesta. Ja nyt en malta odottaa senkään vertaa tuota ultraa joka meillä on 12.1. Ja juuri noin minäkin aijon tehdä ultran jälkeen - syöksyä kauppaan ja hankkia ekan pienen jutun vauvalle ja jotain itselle [:)]

Pakahtuneena jatkan vapaapäivän viettoa....

ALKUPERÄINEN: Rila

Mä olen kanssa miettinyt tuota kesäloma / äitiysloma asiaa. Ajattelin aloittaa äitiysloman vasta 30 pv ennen laskettua aikaa, siis silloin kun lomalle on viimeistään "pakko" jäädä. Mua surettaa kanssa se, että lapsi on vielä niin pieni, kun äitiysloma loppuu.

Kuvittelin että pidän kertyneet kesälomat äitysloman perään, mutta voiko tämän vuoden kesälomaa siirtää hamaan tulevaisuuteen? Lisäksi olen ajatellut sinnitellä muutaman kuukauden kotihoidontuella. Mikäli se vaan mitenkään on mahdollista[&o] Meillä on talo valmistumassa ja velkataakka tietysti sen mukainen.

Mä kävin hakemassa tänään sikapiikin.

Mä kysin palkanlaskijalta onko mahdollista siirtää tämän vuoden kesälomaa vuoteen 2011. Ja kyllä se kuulemma on, jos työnantaja suostuu siihen. Anomus laitettu sisään, katsotaan miten käy[;)]

Äippiksestä(eli äitiyslomasta):
Olen ajatellut samoin kuin LUPPA82, eli pitäisin kesäloman siinä ennen äippistä ja jäisin virallisesti vasta sen 30pvä ennen. Tuo on totta, että 8-10kk vanha lapsi tuntuu kovin pieneltä laittaa hoitoon, mutta jos talous ei anna periksi niin kai se sitten olisi pakko...[:(] Tosin en vielä tiedä. Se riippuu hyvin monesta tekijästä, tuleeko ylimääräisiä remontteja jotka syö kassaa, saadaanko sukan varteen kerrytettyä tässä vielä ylimääräistä jne.
TOIVOISIN että voisin olla kotona siihen kun lapsi on 2-3v. Mutta se taas tuntuu jo liian kaukaiselta ajatukselta pohditavaksi...[;)]
Työssäni voisin toki tehdä osa-aikaistakin,mutta niiden hoitopaikkamaksujen kanssa en tiedä jääkö siitä sen enempää sitten kun siitä hoitovapaasta...[>:] äh. Tarttee miettii.

Niin, ja joskus se töihin paluu vaikka lapsi on alle 1v voi olla äidistä ihan tervetullutkin asia, ja mikäs siinä. Jokainen tyylillään jne, jossain oli tästä ollut kiivasta keskustelua jossa suorastaan käytiin jo haukkumaan huonoksi äidiksi jos hoitoon vei, mutta itse ajattelen kyllä oikeesti niin että jokainen tekee varmasti mielestään parhaan ratkaisun![:)]

Sädetikku, olipa ihana lukea sun ultrasta! Mun teki kans mieli syöksyä ostelemaan kaikkea söpöä, mutta olen yrittänyt pitää pään kylmänä. Siskon tyttö on 3 kk, häneltä saadaan varmasti paljon vaatteita. Hänellä on muutakin kuin sitä vaaleanpunaista, sisko on yrittänyt pukea vauvaansa tasapuolisesti pinkkiin ja vaaleansiniseen, ruskeaan, valkoiseen, vihreään, keltaiseen... Että jos täältä olisikin poika tulossa, niin jotain muutakin kuin vaaleanpunaista röyhelöä siltä suunnalta varmasti saadaan käyttöön. Mies on kyllä ostellut vauvanvaatteita, raukka on ihan innoissaan eikä edes tiedä mitään vauvanvaatteista. Osti kesävauvalle 60 cm talvihaalarinkin!

Äippälomasta: mua harmittaa, että loma pitää aloittaa JO 30 pv aiemmin. Kun olen opiskelija ja teen gradua, on mulle ihan sama mihin tahtiin sitä teen, missä ja milloin. Jos vointi pysyy hyvänä, mikä estää viimeisillään ollessa tunnin parin kirjoitussessiot kotikoneella? Luultavasti loppuraskaudesta on kuitenkin tylsää olla kun ei ehkä jaksa helteillä masun kanssa pitkin niittyjä kirmailla. Joten sama kai se on istunko keinustuolissa virkkaamassa vauvalle nuttua vai kirjoitanko gradua. Olen toivoton käsitöissä, joten todennäköisesti teen sitä gradua kumminkin.

Mielellään olisin aloittanut äippäloman mahdollisimman myöhään, jotta päiviä säästyisi mahdollisimman pitkälle. Kun äitiysloma loppuu, en kuitenkaan voi tuosta vain palata koulunpenkille, kun siellä on omat lukkarinsa ja aikataulunsa. Eikä mulla oikeastaan jääkään muuta opiskeltavaa kuin 4 kk kestävä loppuharjoittelu, jota ei voi aloittaa kuin vuoden alussa (jolloin vaavi olisi vain noin 5 kk) tai syksyn alussa (jolloin vaavi olisi jo vuoden ikäinen). Olisi kiva jos äitiyslomassa olisi enemmän joustonvaraa - elämäntilanteet ovat eri perheissä niin monenlaisia.

Hei kaikki heinämassut!

Eka ultra takana ja olipa IHANAA!
Nyt voi vähän relata, kun näki, että siellä se pikkuinen viuhtoi vimmatusti ja sydänkin löi kovaa tahtia [;)]
Koko vastasi täysin laskettua aikaa eli kaveri on 65 ml pitkä [:D]
Oltiin siis yleisessä ultrassa eli niskaturvotuksista ei tietoa. Mutta hoitaja sanoi, että kaikki mitä tällä hetkellä voidaan nähdä on kunnossa [:)]
Mies videoi kaiken ja heti töistä tultua piti taas katsella, miten se pieni siellä nyrkkeili ja heilutteli jalkoja...olin töissä ihan huumassa ja uskalsin jo kertoa työkavereillekin [:D]
Sellasta sanottiin, että tässä vaiheessa istukka näyttäisi kiinnittyvän kohdun etuseinämään eli olisi kohdunsuun tiellä, mutta varmistuu sitten vielä rakenneultrassa. Onko jollain tietoa, mitä vaikutusta tolla voi sitten olla esim. synnytykseen?

Taidanpa vielä tuijotella noita ultrakuvia!! Ihanaa iltaa kaikille[:D]

Minulle sanottiin ihan samaa, eli istukka olisi tällä hetkellä etuseinämässä, mutta että se voi vielä kohdun kasvaessa siirtyä. En ole mikään asiantuntija, mutta niin olen ymmärtänyt että jos se on liian edessä niin siitä voi olla haittaa - en halua ketään pelotella, kysykää seuraavalla neuvolakäynnillä jos asia askarruttaa, itse meinaan tehdä niin.

En ole uskaltanut muuten vielä vauvalle hankkia mitään. Itseäni meinasin tänään hemmotella jollain uudella mammavaatteella, vaikka niitä olen käytettynä saanutkin niin ne ovat vielä isoja tai odottavat pesua/silitystä... Enpä sitten kuitenkaan ostanut mitään. Menin mammavaateliikkeeseen, johon mies oli ostanut minulle joululahjaksi lahjakortin. Kiertelin siellä aika pitkäänkin, mutta myyjille olin kuin ilmaa. Ihmetytti hieman, sillä kyseessä ei ollut mikään ihan halvin paikka... olisi varmaan pitänyt kysyä itse, mutta iski jokin ihme hormonipuuska ja ujostus, lopulta lähdin mitään ostamatta ja kyyneleet silmissä pois kaupasta. Blääh. Kai tuonne pitää joku päivä uskaltautua takaisin kun on se lahjakorttikin, mutta vähän tympeä maku jäi paikasta.

oikein hyvää ja vauvarikasta alkannutta vuotta kaikille! joka päivä olen käyny teidän jorinoita lukemassa mutta harvemmin ehtinyt kirjotella kun joululomaki loppu..[:(]

Kiitokset, Luppa, kun olet ottanut selvää noista mammaloma-jutuista ja raha-jutuista.. ne on huolettanu mua toden teolla! meillä myös lainanlyhennys joka kuukausi ja siihen laskut päälle niin ei siitä paljoa käteen jää nyttenkään, saati sitten kun minä jään töistä pois ja ukkokin opiskelee.. saa siinä penniä venyttää. pomo kyselikin minulta jo silloin kun ensimmäistä kertaa alku vuodesta (vuosi sitten) olin raskaana et jäänkö hoitovapaalle, johon tuumasin että jos vain tilanne antaa periksi.. mut se meniki sitte kesken. nyt ei ole kysellyt sellaisia mutta kyllä minä mielelläni jäisin pikuista hoitamaan kotiin! ja jos laskee että saisin vaikka 900e palkkaa/kuukausi, ja tuo hoitovapaan "palkka" on n. 400, niin ei siinä paljon voitolle jää vaikka töissä käy, kun lapsen hoitopaikka maksut on jo sen 200-300e/kuukausi.. eli ehkä pari sataa voittoa, no ok, on se sekin mulle iso summa rahaa mutta silti..onko se sen arvoista?

mä ajattelin pitää toukokuun kesälomaa ja sitte kesäkuun alusta mammalomalle.. hitto ku sitä on niin hukassa noiden kaikkien hoitovapaa ja äitiysraha/vapaa-juttujen kans, eikä niistä oikeen tajua mitään.. pitäs käydä kelalla kyselemässä niistä, mulle nimittäin tarvii selittää toden teolla että ymmärrän.. [:D] Lupan tekstistä sain kyllä aika paljon irti, kiitos siitä vielä! [:D]

Sädetikku, mulla on myös ollu noita vihlasuja! ei todellakaan mukavia.. mut kuulemma siitä johtuvia et kun kohtu kasvaa niin lihaksisto joutuu antamaan kohdun ympäsillä vähän periksi.. jostain luin että lihaksiston venymistä tms.. korjatkaa/ lisätkää jotka asiasta paremmin tietää! [:)]

miten muuten oululaiset kun olette käyneet np-ultrassa, oletteko saaneet oyksista aikaa rakenne ultraan???? minä kun kävin silloin np-ultrassa niin sanottiin että eivät anna aikaa rakenneultraan koska ultrat siirtyvät kokonaan muualle ouluun (kontinkankaalle muistaakseni) mutta kaverille oli sanottu että oyksissa ultrataan maaliskuun loppuun saakka.. aika outoa.. täytynee kysellä omasta neukasta tuosta jutusta et mihin sitä nyt sitte helmikuun lopulla mennään kattoo et kumpikas siellä masussa möngertää.. [:)]

en oo ihan varma, voikokaan olla totta vaiko vaan mielikuvitusta tai jotain muuta, et olisin tänään tuntenut ekoja liikkeitä.. hmm.. vähän niinkuin ilmakuplia tai sen tapaisia aika alamasussa enempi vasemmalla puolen.. tosi hentoisen tuntonen.. seuraillaan tilannetta [;)]

heh, pitihän se mullakin käydä mamma farkut ostamassa viikko sitte.. onhan ne ihanat!! [:D]

tulipa sitä tekstiä nyt taas.. [:D]

Takaisin