Kesävauvat 2010

Heippa!
Päätin sit aamulla tehdä suursiivouksen ja nyt oon ollut pari tuntia sängynpohjalla ku on massunpohjasta vihlonut oikein kunnolla...
Ja joku kysyi et väheneekö km-riski 12 viikon jälkeen, KYLLÄ vähenee aina ku päiviä tulee lisää ja riski on jo tosi pieni 15 viikon jälkeen....
Huomenna tulee täyteen 13 viikkoa ja tuntuu ihan hassulta että oisin jo näin pitkällä.Joulua en ole jaksanut juurikaan laittaa,tänään koristeltiin pojan kans kuusi(teko ja poju melkein 4v).Jos ens viikolla jaksain vähä leipoo torttuja ja pipareita poikien kans.
Voimia kaikille odotukseen ja hyvää viikonjatkoa!

heissan! [:)]
kuinkas täällä ollaan jakseltu? onko paljon oireita ?
täällä mennään viikkoja 10+3 [:D]
viikon päästä (23.12) ensimmäinen ultra [:D] jännittää aika paljon, että onko kaikki pienellä hyvin..
täälläpäin ollaan ainaki saatu oireista "kärsiä", löytyy
- PAHOINVOINTIA JA KUNNON KUVOTUSTA [:@] ollut nyt joku paiviikkoa. (ruoka ei oikein maita ja on huonoo oloo aika tavalla)
- rintojen arkuutta ja pistelyä kylmässä ilmassa
- väsymystä
- vessassa ravaamista
- ajoittain masun nipistelyy

että tietää ainakin että jotai uutta on kehossa [:D] muuten mennyt tosi hyvin tää odotusaika.
onkos muilla masu alkanu jo pömpöttää ? [;)]
täälläpäin ainakin oli alussa turvotusta ja nyt pientä pömppistä, onneksi ei vielä näy kunnolla [8D]

Bixio, no hyvä! sulla on nyt sit ultra (mulla samana päivänä) ja odotan ja toivon todella et kaikki on teillä hyvin. Kerrohan sit heti uutiset!

Meillä on nyt viikonloppuna muutto uudelle paikkakunnalle, varmasti palailen asiaan jahka saadaan uuteen osoitteeseen netti järjestettyä [;)]

Ja mikäli olen nettipimennossa, niin toivotan nyt teille kaikille oikein ihanaa Joulua!  [:)]

Hellou kaikki!

Olen niin onnellinen kun olen nyt viikolla 9 raskaana. Odotan siis ensimmäistä, ja viimeksi meni kesken just v. 8 lopulla. Tällä kertaa on aivan erilainen (paha) olo koko ajan. Pakko siellä on tapahtua nyt! Maanantaina meillä on ensimmäinen neuvola, ja toivon että saisin silloin varattua eka ultraan ajan! Odotan...

Uskomaton stoori Tolteekilla! Ja Kitanolle tervetuloa joukkoon. [:)]

Mäkin hengästyn todella helposti nykyään. Viime viikolla tein normaalia lyhyemmän juoksu lenkin ja en jaksanut enää juosta edes sitä kokonaan! Outoa.. Mutta enpä ole jaksanut urheilla kun korkeintaan 2 kertaa viikossa. Silti outoa että ei pieni lenkki tuntuu noin pahalta. Eikai se kunto voi näin nopeasti laskea?! Tänään meinasin oksentaa kun töissä takahuoneessa työntekijä lämmitti itselleen jotain sipuli ruokaa.. YÖK! [:'(] En kestä sitä hajua! Enkä myöskään ulkona pakokaasun hajuja! Toivottavasti pian helpottaa.. [:)]

Haleja ja jaksamista kaikille!

Kitano tervetuloa! Ja Bixio, tsemppiä ultraan! Tulethan sitten kertomaan meille kaikille uutiset? Minä ainakin uskon ja toivon, että kaikki on hyvin ja ultrasta löytyy eläväinen masu-asukki. [:)]

Kiva kuulla että muiltakin on veto poissa. Itsekin hengästyn melko helposti, jo tavallinen pyöräily saa läähättämään. Mutta kun vähän aikaa liikkuu, hengästys unohtuu. Kai sitä tiedostamattaankin vähentää vauhtia. Mulla väsymys on enimmäkseen sellaista täi tervassa -kulkemista. Kaikki tapahtuu hitaasti, vähän väliä pitää pysähtyä huilimaan. Esim. kun käyn kaupassa, pitää ennen kotiin lähtöä jäädä huilaamaan ja ihmettelemään kaupan elämään penkille pitkäksikin aikaa. Jumpalta tai koulusta kotiinlähtö vie aiemman viiden minuutin sijaan puoli tuntia, kun täytyy vähän hengitellä, ottaa pientä evästä, hiljakseen pukea ulkovaatteet ja asennoitua siihen, että kohta pitää nostaa peppu penkistä. Päivittäin iloitsen pienistä asioista, kuten siitä että olen jaksanut tiskata ja viedä roskat. Suurimman osan ajasta vain haahuilen tai istun ja töllötän aivottomana jonnekin tyhjyyteen. Sormet kyllä vielä jaksavat näpytellä tätä ajatusvirtaa koneelle...

Tänään kävin sikapiikillä. Olkavarsi on arka eikä kättä parane nostella, mutta enpä minä nostele mitään muutakaan kun "laiskottaa" koko ajan. Mies on onneksi lueskellut neuvolan oppaita ja tietää nyt, että väsymys kuuluu asiaan. Hänestä on niin söpöä, kun tuleva mamma on niin uupunut. Minusta tämä lähentelee jo vammaa, kun uupumus rajoittaa elämää. Ei yhtään söpöä, ei! [:@]

Onneksi meillä ei vietetä joulua, ei tarvitse stressata siivouksesta, kokkailusta ym. Lähdemme kuitenkin aatoksi perheeni luo, joten perheelle pitäisi hankkia lahjoja, kun ei voi oikein tyhjinkään käsin mennä. Olen asennoitunut siihen, että huomenna menen kaupunkiin lahjaostoksille JOS jaksan. Otetaan vaan tytöt niin rennosti kuin pystytään, hyvällä omalla tunnolla saa ja pitääkin löysäillä.  [;)]

Huomentapäivää! Mulla iski tänään aamulla painokriisi. Vatsan turvotuksen jotenkin vielä kestän, mutta kun tänään teki tiukkaa mahtua yhteen lempipaitaani... Tissit mokomat kasvaneet, ja varmaan on painoa tullut muutenkin kun on koko ajan nälkä... ja syömättäkään ei todellakaan voi olla, koska silloin huono olo iskee varmasti. Kiukuttelin aamulla miesparalle, ehkä "vähän" liioiteltu reaktio... pitäisi vaan uskoa neuvolan tätiä, joka lohdutteli että jos alussa paino nousee "liikaa" niin se voi tasaantua loppuvaiheessa.

Muuten tuo turvotus on tähän asti ollut pahinta iltaisin, silloin maha näyttää siltä niin kuin olisi muka jo pitemmälläkin - eihän se nyt oikeasti vielä kai näillä viikoilla tosiaankaan ala näkyä!

Odotan kyllä innolla joulua, vaikken itse ole mitään muuta sen hyväksi jaksanut tehdä kuin ostaa kummilapsille joululahjat (enää yksi puuttuu, tosin monta on kummilastakin). Saapi ainakin hyvällä omallatunnolla lojua sohvalla [:D]

Mun on ainakin syötävä reippaasti enemmän kuin ennen ihan sen takia kun koko ajan tuntuu olevan nälkä. Ja tänään siis viikkoja 11 eli ei vauva vielä nyt niin hirveän paljon tarvitse. Jonkinlaista pientä turvotusta on ajoittain, mutta itselleni ei ainakaan vielä ole tullut yhtään painoa lisää. Siinä samassa se on kuin ennen raskauttakin. Eilen illalla tuli taas pitkästä aikaa ihan totaalinen väsymys. Vähän ennen yhdeksää mies kysyi väsyttääkö ja sanoin että voin ihan ok. Ja siitä varmaan 10-15 min kuluttua haukottelin ihan koko ajan. Ei tällaista väsymystä ole ollutkaan pariin viikkoon. Vieläkään ei kuvotusta yms muuta pahaa oloa ole. Tuntuukin jännältä, että sitä voi päästä näin helpolla. [:)] Hyviä jaksamisia teille mamma!

Moi!

Meillä oli eilen se ensimmäinen neuvola ja mies oli tietty mukana. Ihan mukava täti otti vastaan mutta... Vähän jäi vaan vaivaamaan, kun odotin, että kyselisi, kuinka olen voinut yms. Mutta ei mitään sellaista. Tarvittavat tiedot vaan ylös koneelle, paino, verenpaine, hemoglobiini ja pissanäyte. Ja mies pirulainen kun on kärsinyt verenpaineesta, hän kuin huomaamatta pääsi päärooliin neuvolavisiitillä. (Hieman katkerana valittaa...) Täti oli kamalan huolissaan tästä asiasta ja sitä sitten piti puida. Jotenkin jäi maku, että jotain tärkeää nyt unohtui. En saanut edes uutta neuvola-aikaa sekä lääkäriaikakin jäi jotenkin ilmaan roikkumaan, kun lääkäri on siellä vaihtumassa. Lupasi soitella siitä vielä. No, sentään saan kutsun ultraan tässä kohtapuolin. Ja verinäytteitä seulontaa varten pitäisi mennä antamaan sairaalalle mahd. pian. Täällä aiemmin oli puhetta, että kaikki yli 25-v. joutuvat sokerirasitukseen. Sekin jäi vaivaamaan, kun siitäkään ei puhuttu mitään!!! Ei ehkä paras mahdollinen eka neuvolakokemus. [:@]

Ensimmäinen ultra takana, oltiin ja ollaan mieheni kanssa onnellisia pikkukaverista, joka tosin ei olisi halunnut kääntyä parempaan asentoon [:D]... Niskapoimu jäi mittaamatta kun vauveli ei ollutkaan vielä tarpeeksi iso ja näin ollen myös laskettu aika hieman myöhentyi eli uusi aika on 13.7. Mutta sydän sykki hyvin ja muuten kaikki mukavasti. Ensi viikolla meen uudelleen sitten mittauttaan vielä sen niskapoimun.

Kuva jäi saamatta ja sekös meinas harmittaa, kun se täti unohti ottaa sen, mutta onneksi saatiin se ensi viikolle se uusi aika, niin saa kuvan jouluksi mukaan [:)]

Tämmösissä mietteissä täällä... Onnellisena jännitetään vielä se poimu ensi viikkoon saakka

Mulla on huomenna niskapoimu-ultra, toivottavasti muistan, hajamielinen kun olen, pyytää kuvaa heti tutkimuksen alkuvaiheessa, ettei se sitten jää ottamatta.
Mulla on jo aika paljon turvotusta. Selkeästi olen joutunut siirtymään löysempiin vaatteisiin. Muuten on olo ollut aika mainio. Hedelmät, varsinkin mandariinit maistuu täälläkin[:D] Postiivista on että herkkuja ei tee enää mieli entiseen malliin.
Toivottavasti huomenna todetaan että kaikki on hyvin, joulunpyhinä voisi sitten jo kertoa ilouutista lähipiirille[:D]

Vähän jännittää miten vanhemmat lapset suhtautuu vauva uutiseen, hyvin kai[:)] Esikoinen on jo 11-v ja kuopus 3-v. Kuopukselle se on varmasti kova paikka kun vauva syntyy, hän ei enää olekaan perheen pienin ja vauva vie paljon äidin aikaa. No, heinäkuuhun on vielä aikaa, kaikki saavat siis totutella ajatukseen ihan rauhassa. Tosin ei 3-vuotias vielä osaa ajatella mitä se sitten on kun vauva syntyy. No mitä näitä etukäteen niin kauheasti murehtimaan, kaikki menee varmasti hyvin[:)]

Moikka kaikille.
Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola ja ultra. Tosi ihana terveydenhoitaja, ja muutenkin jäi tosi hyvä mieli kaikesta. Sydänäänet kuulu tosi hyvin :)
Menin neuvolan jälkeen mummolla käymään, ja oli pakko hänelle kertoa uutiset. Hän oli sitä mieltä että "No johan myö ollaan tät ooteltukkii"
Toivottavasti kaikki vaan menis loppuun asti hyvin.
 Mulle on nyt tullu ihan karmeeta kuvotusta, kaikki hajut tekee pahaa, eikä lämmin ruoka oikeen houkuta. Ja tota turvotusta on.
Tosin mulle on tullut kolme kiloa lisää jo nyt raskauden aikana, mikä on tosi hyvä, kun olen kovasti alipainonen, aina ollut. Ja koko ajan on nälkä :D
Mutta nyt tää mamma parkkeeraa ittensä telkkarin eteen. Palaamisiin :D

heipsan, mammat!! [:)] oon lueskellu päivittäin mitä teille muille kuuluu mut en oo jaksell ite pahemmin kirjotella.. ihana kuulla et moni on käyny jo ekassa ultrassa.. kuinkahan sitä itte jaksaa ootella sinne kuun loppuun..[;)]

issiashan tuo vaivaa kovasti, kun välillä jalat lähteepi alta.. [>:] tosi tympeetä.. jospa tää tästä jossain välin helpottais..

joku näppäili siitä "omaan napaan tuijottamisesta".. kyllähän se niin on et oma masu ja sen asukki on jokaiselle tässä vaiheessa eniten meilessä ja juuri niitä puhutuimpia (kirjotetuimpia) asioita.. että se meille suotakoon! [;)] eräs raskaana oleva lähipiiriläinen on kyllä kaiken huippu kun ei huomannut lapsuuden ystävänsä olevan raskaan vaikka hänellä oli viikkoja jos kuin paljon (yli 25) ja masu aikas suuri.. että siinä oli sitä tuijottamista jo ehkä liikaakin..... toivottavasti musta ei tuu missään vaiheessa niin sokea ympäristöäni kohtaan.. [:D]

höh, meinasimpas unohtaa.. onnea vain minultakin, tolteekki, hyvistä ultra tuloksista!! aivan uskomaton juttu!!!!! [:)]

mulla on ehkä vähän alamasu pyöristynyt ja jollain tapaa pingottunut, mut ei sillain et muut vielä huomais.. miehelle olen kovasti nostellu paitaa ja hokenut et katto nyt, on se vähän kasvanu. kattoohan se vähän hassusti mut niiiiin ihanasti. maailman paras ukko-kulta kyllä!! [:D] juu.. taas minä, minä, minä.. [;)]

onko teillä muilla vielä masu kasvanut? oiiii, miten maltan oottaa et se kasvaa silleen et kaikki näkee ja kattoo ihanasti ja hymyilee.. tsih! [:D]

tää alkaa hoiteleen iltahommia, oikein antoisaa ja ihanaa odotusta, sekä joulun että heinäkuun, teille tulevat mammeliinit!!

Oli taas mukavaa mahtailla omalle miehelle että on isompi maha kuin sillä, mut se vaan aatteli että se on tullut syömisestä, ettei viel vaiva näy.. Kaveri kävi kylässä tossa yhtenä päivänä ja se hoki et on mun maha kasvanut, hassua ajatella että ihminen jota ei usein nää huomaa muutokset paljon helpommin kuin nää läheisemmät. [&:]
Mut onhan tää ollu ihan mukavaa, voi toki johtuu siitä että mulla on tää foorumi jossa voin jakaa ja kuunnella ajatuksia. [:D] Se on hyvä asia! Ens viikolla ultra ja oireista sen verran että niistä ei ole ollut haittaa, mitä nyt lievä väsy, valkovuoto ja rintojen arkuus sekä kauhea finni armeija on ilmestynyt. Selkäkin on ollut hieman kipeä mutta se ei taida kuulua kumminkaan raskauteen. [;)]

Hauskinta tossa lasketussa ajassa on se että oma isä menee heinäkuussa naimisiin ja mun piti olla sen naisen morsiusneito. mutta taitaa jäädä väliin tuo morsiusneitoilu. Iskällä on nyt kamala pelko siitä etten ala sen häissä synnyttää, se ei halua kätilöks. [:D] se on jotenkin huvittavaa ja samalla pelottavaa. Tulishan siin muistettavat häät, mut ei kaikki pitäis sitä muistoo hyvänä.. [8|]

Joulukiirus ja raskausväsy vaivaavat sen verran että kirjoittaminen (ja lukeminen) on ollut hiukan vähäisempää..Luen takautuvasti paremmalla hetkellä teidän kirjoituksenne..

Nyt on vain käytävä kertomassa päivän ilouutiset! Käytiin tänään varhaisultrassa!! Sielä se meidän pieni köllötteli ja sydän hakkasi mahottomasti!! <3<3 Sydänääniä ei kuunneltu, katseltiin vain, mutta pääasia että nyt tiedetään että sielä kasvaa joku reipasta vauhtia vaikka juuri mitään raskausoireita ei ole ollut.. Voi tätä onnea!!

Käytiin Helsingissä Femedassa, Fredrikalla, hintaa oli kelan jälkeen just vajaa 80€. Jälkeenpäin summa tuntu juuri oikealta asian tärkeyteen nähden. Käyti itsessään ei kyllä kestänyt kuin n.10minsaa (juuri sen että ehti ottaa housut pois ja takaisin). Muttanyt voimme kotona ihastella pikkaisemme kuvaa!! [:D]

Minäkin voisin kirjoitella taas kuulumisia. [:)] Pahoinvointi on tosiaan jo hieman helpottanut, oksentelua max. 2 kertaa päivässä. Väsymys tuntuu vain lisääntyvän ja olo on kamalan turvonnut. Ja vielä lisäksi semmoinen juttu että alavatsa tuntuu jotenkin kovemmalta, pingoittuneelta vai miten sen kuvailisi. [8|]

Kauan teillä on mennyt aikaa ekassa ultrassa? Itse olen jännittänyt tässä että mitä kaikkea siellä tehdään, vähän senkin kannalta että haluaisin mieheni mukaan sinne (ei ollut neuvolassa mukana) ja hän olisi näillä näkymin tulossa. Mutta, hänen elämäntilanteesta johtuen suunnittelimme näin alustavasti ettei hän tunnusta isyyttään. Ja nyt sitten mietin että kirjataanko tuolla ultrassa mitään tietoja lapsen isästä? Vai meneekö se isyydentunnustus vain niin että se tehdään lapsen synnyttyä lastenvalvojan luona ja that's it? Ei ole oikein tietoa tästä asiasta enkä ole kehdannut keneltäkään juuri kysellä mutta vaivaa mieltä niin paljon.. [&o]

Katteri: Tulin tuosta huhtikuisten puolelta siulle vastailemaan tuohon isyys-asiaan. [:)] Eli ultrassa ei vielä kysytä mitään tietoja isästä, ne ovat sitten synnytyksen aikaisia/jälkeisiä juttuja. Sitäkään ei yleinsä kysytä, että kukas tämä mukana tullut herra on, eli ei tarvitse millään tavalla selitellä tilannetta vielä kenellekään.
Onnea ultraan ja hyvää jatkoa odotukseen! [:)]

Katteri, meillä miehen tiedot kirjattiin ylös jo ekassa neuvolassa. Kysyttiin hetua, terveysasioita ym. häneltä. Mutta käsittääkseni asialla ei ole mitään tekemistä virallisen isyydentunnustamisen kanssa. Jos pariskunta ei ole naimisissa (on avoliitossa tai ei asu yhdessä), virallinen isyydentunnustaminen tulee tehdä joka tapauksessa, se ei vaikuta, mitä neuvolan papereissa lukee. Mutta tuskin ne siellä ultrassa alkavat mitään kysellä "seuralaisesta", jättävät sellaiset asiat neuvolan hoidettavaksi.

Tuolta helmikuulta hyppään tänne. Joo ne kysyy neuvolassa, mut niihin ei ole pakko sanoa/laittaa ketään niihin isäkohtiin.

Tälläkin palstalla on moni maininnut siitä, että kun maha jo pullotaa niin en malta pitää suutani kiinni. [:D] Eli kaikella todennäköisyydellä kenelläkään meistä heinäkuun odottajista ei sen vauvan pitäisi niin iso vielä olla, että siitä syystä maha pullottaisi. Suurin syyllinen on arvaisin suht yleinen turvotus. Itselläni on tänään 11+1 viikkoja ja mun kohtuni on juuri ja juuri tunnettavissa juuri häpyluun yläpuolella. Eli tosi pikkuinen vielä eikä siis millään sitä masua vielä saa pömpöttämään. Malttia meille kaikille. Kyllä se maha siitä pikkuhiljaa rupeaa pyöristymään ihan oikeasti. [:)]

Olin eilen ultrassa, hyviä uutisia[:)] Sikiön koko vastaa viikkoja (11), eikä niskaturvotusta ollut juuri nimeksikään[:)] Siellä se pikkuinen vilkutteli meille ja laittoi välillä kädet naaman eteen, ei halunnut näyttää kasvojaan[:D] Oli kyllä helpottunut olo.
Siinä odotushuoneessa sitten piti tietysti nähdä yksi tuttu, kyllähän se heti arvas millä asioilla me liikutaan. Ultran jälkeen piti sitten ilmoittaa lähipiirille ilouutinen, etteivät vaan kuule sitä mistään juorujen kautta.
Muutekin oli kyllä suunnitelmissa kertoa joulunpyhien aikaan, että ei tämä meidän suunniteltua aikataulua paljon muuttanut.
Ihanaa joulunaikaa teille kaikille!

Takaisin