Kesävauvat 2010

Kiitos

En mä kyllä vieläkään varma ole ollenkaan. äskenkin tuli paksumpaa verta, mutta lekuri sanoi että suhruinen kohdunsuu vuotaa varsinkin nyt kun hän sorkki sitä. mut olen varuillani, viikon päästä on eka "normaali" sovittu ultra. sinne asti sydän kylmänä joka tippaa seuraten...

Jasmiini: mullakin oireet olleet vähissä, rinnat ja väsymys selkeimmät ja naamassa nyppyjä.  huimas alussa, mut verenpainekin on jo normalisoitumassa. että koita nyt vaan tajuta että joku siellä köllöttelee sun masussa[:D], ollaan vaan niitä onnekkaita joilla ei pahemmin oireita tule.

mä näin muuten sen sydämen selkeesti. silloin aikasemmin kuulin ne äänet (vaikkei tod pitänyt vielä kuulla viikolla 9), se oli sellainen pikajunan jytinä omien sydämenlyöntien takana. ja nyt näin sen sydämen läpättävän ja näen tosta kuvasta myös "nyrkit", lääkäri siis sanoi että ne pallot on kädet..

no hei, pessimistinä lopetan nyt tämän hehkutuksen tähän, pelkään et kohta taas oon kertomassa jotain ihan muuta. Voi meitä kaikkia, kun joudutaan pelkäämään tässä kun pitäis voida vaan nauttia, oli oireita tai ei.

muuten, mulle neuvottiin miten kuvailla hätätilanteessa vuodon määrää hoitohenkilöstölle. eli runsashan voi olla jokaisen mielestä eri määrä. hyvä tapa on kuvailla sitä sen mukaan millä suojalla pärjää, pikkuhousunsuoja, side, yöside, vaippa, pyyhe... mulla toi oli siis muutamia siteitä päivässä, ja mulle se on runsas. Jollekin se voi olla hyvin vähäistä... mut kyllä se lääkärinkin mielestä runsaahkoa oli. varsinkin kun sitä ei kuuluisi olla ollenkaan.

yks juttu vielä. oli kamalan ristiriitainen olo: kun odotin itku silmäs päsyä lääkärille, mun takana käveli ees taas tyttö jonka kuulin tulleen keskeytykseen ja se käveli odottaen että keskeytys alkaa...

hei mä taidan tuoda kauheen negatiivisia asioita tänne. usein vaan tulee aina sanottua ne huonot jutut, käsiteltyä niitä. mut lupaan, ei enää huonoja juttuja, jos nyt ei tule mitään pahaa eteen.

Hilma, oisko meillä sitten vähän sama tilanne? Sanottiinko sulle mitään syytä? Siis mahtavaa että neuvolantäti tajuaa sun pelon ja ultraa. mulla se tosiaan oli kiven takana mut onneks lopulta löyty se mahtavan ihana ymmärtävä lekuri. Kerrohan Hilma kans lisää kuulumisia ja miten voit.

Bixio, mikä sun tilanne on?

Voi Tolteekki, ihanaa että pikkuinen on hengissä! Toivon kaikesta sydämestäni että kaikki menisi hyvin, niin sinulla kuin meillä muillakin. Minäkin aloin melkein itkeä kun luin viestiäsi...

Vähän omaa napaa: pahoinvointi alkaa ehkä hieman helpottaa. Väsymystä on joinain päivinä enemmän, toisina vähemmän. Tänään oli pakko ottaa jumpassa vähän rauhallisemmin kun alavatsa ei oikein tykännyt kaikista liikkeistä. No, yritin tehdä ne muut sitten vähän reippaammin, en kuitenkaan haluaisi ihan rapakuntoon mennä raskausaikana.

Ihania väliaika tietoja Tolteekki! Toivottavasti uutiset viikonpäästä ovat yhtä hyviä, minä pidän ainakin peukkuja sulle! [:)]
Täällä mennään taas paremmin*koputtaa varovaisesti puuta* ja pahoinvointi on nyt taas lakannut. Viime viikko menikin kivasti kun laittoi suuhunsa mitä vaan lämmintä ruokaa niin tuli ylös mutta kaikki kylmä(salaatit,leipä,hedelmät) pysyivät sisällä.

Viikonpäästä on eka ultra, jännittää! Vaikka käytiinhän me varhaisultrassa yksityisellä silloin viikolla 6 about kun oli mahakipuja, mutta se mitä siellä näkyi oli vain pienen pieni pallura[:D] Toivottavasti nyt näkyisi enemmän kun viikkoja sitten 11+6[:)]
Jouluna toivottavasti saadaan näyttää meidän äipälle kuvia ensimmäisestä lapsenlapsesta.

Täälläkin vaivaa kaamea väsymys[:@] Vapaapäivinä nukun helposti 12-15 tunnin unet[:D] Aikapaljon myös vaikuttaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, enkä vieläkään saanut aikaa verikokeisiin vaikka sanoin että tuntuu olevan vajaatoiminnan oireita. Viimeksi otettiin kokeet aivan raskauden alkupäivillä ja ne oli niin hyvät että nyt ei kuulemma tarvetta[:(] Harmittaa kun ei voida ikinä kuunnella potilaan omaa oloa, minullakin kuitenkin kokemusta tästä vajaatoiminnasta jo vuodesta 06 lähtien..huoh

Mahtavaa Tolteekki!!
Voin helposti kuvitella sun tuntemukset kun ultrassa näkyikin syke.. [:)] Samalla tavalla mekin mentiin pari viikkoa sitten ultraan "kuulemaan tuomiota", mutta toisin kävi! Uskomaton tunne!! [:)]
Meille ei neuvolantäti osannut sanoa mistä vuoto johtuu, mutta epäili, että alkusyksyn kaavinnan jäljiltä limakalvot on vielä niin herkillä että siksi vuotaisi.. Sain ajan lääkärineuvolaan tammikuun alkuun ja silloin selvitellään tarkemmin vuodon syytä.. Kovin luottavainen mieli ei vieläkään ole, vaikka vuoto onkin loppunut melkeinpä kokonaan.. Ei auta kun odotella ja toivoa parasta!

Ihanaa kuulla et Tolteekki kaikki oli hyvin ultrassa!Piän peukkuja...

Itse kävin tänään np-ultrassa ja kaikki oli siltä osalta kunnossa.Toukka liikkui kovasti ja sai kätilö kauan tehdä töitä että sai mitattua turvotuksen no sitä ei ollut ku 1,0 ja viikon päästä saan verikokeen tuloksen.Eli tänään 12+4 viikot ja kätilö sanoi että riski raja on kolme ja verikoe pitää ottaa ennen 12+5 viikkoa.eli itselläni tänään viimeinen mahdollisuus.Paino on noussut alusta tähän asti 800g.Niin ja tää tutkimus tehdään mahan päältä ja rakko pitää olla täys.
Mun maha on jo melkoinen pallo, saa ihan miettiä miten piilottaa seen ku kaikille en halua vielä tätä ilouutista paljastaa...Ja pahoinvointiki rupeaa olemaan historiaa,välillä väsyttää todella paljon varsinki jos päivällä paljon ohjelmaa.ja ohjelmaa kyllä tuo noi kolme poikaa ja ke tulee viel miehen poika meille jouluksi...Onneksi olen kotona ettei tartte töissä käydä,kunnioitan kyl heitä jotka käyvät töissä...
Seuraava neuvola meillä on 5.1 ja mies oli tänään mukana ja oli aivan haltioissaan toukasta!

Hyvältä kuulostaa Tolteekki!

Mun tilanne makaa ennallaan, nyt ei oo taas pariin pvään tullu tuhrua eikä ole oikeestaan pahasti vihlonutkaan. Muutoin olo on aika...oireeton. Tai no rinnat on arat ja oksennus meinaa tulla hampaita pestessä, mutta toisaalta jos sikiö on kuollu niin istukkahan erittää kuitenki hormooneja mikäli toimii...

Pelkään hulluna 30.12 olevaa ultraa, viimevuonna samaisena pvänä alkoi eka keskenmenoni ja uusi vuosi vietettiin TAYssissa. Mieskään ei pääse ultraan mukaan töiden vuoksi, joten yksin on mentävä kuulemaan tuomio ellei mitään radikaalia tapahdu sitä ennen.

Bixio: etkö saisi ketään mukaasi ultraan? Vaikka kaik on varmasti hyvin, niin menneen perusteella tuon täytyy olla tosi rankka tilanne:( Oisko sun mahdollista varata yksityiseltä ultra esim ennen joulua? saisi tietää ennen sitä että onko kaik ok. ainakin on hyvä merkki että tuhruja ei näy ei kuulu, kyllä sekin varmasti jotain tarkoittaa.

Hilma: sulla kans hyvä että vuoto on kadonnut! se aina helpottaa kun vessakäynnillä ei sitä näykkään. Joo, luottavainen mieli... ei taida tulla koskaan...

Eikös Niiva tuo ole jo sitä aikaa kun se suurin km -riski on ohitettu? Onnea niskapoimutuloksesta!

Mulle tuo lekuri sanoi tänään et np-tulosta ei vielä näe mutta jos on oikein suuri poikkeama niin se näkyisi jo (10+2) ja ei ainakaan nyt sit mitään tosi suurta näkynyt. mut ei sitä viel tiiä.

Satsu73: mäkin aina mietin tota et "omaa napaa"... silleen et mä taas jauhan omiani, kuka jaksaa lukee. Mut niin kai me kaik tehään, kerrotaan omia kokemuksia ja ajatuksia ja vertaillaan niitä. ja on tosi kiva lukea muiden juttuja! eli tuoijotelkaamme vaan sinne napaan[:D]

Kuulumisia.

Mulle iski pari viikkoa sitten kauhea flunssa :( veti voimat veks täysin.

Ja oireilen muutenkin... kauhea närästys koko ajan, mikään ei maistu ilman et alkais oksettamaan, päätä särkee joka päivä ja väsymys on kauhea.

Nyt kyllä tuntuu alkavan vihdoin hiukan helpottamaan!!

Ekaan ultraankin tuli kutsu :) se on 31.12 :) jipii :)

Harmi vain että mies ei pääse mukaan kun ei saada lapsia siksi aikaa mihinkään :(

hexuli ja masukki 9+2

Tolteekki, ihana kuulla että kaikki oli sittenkin ok, tai ainakin likimain niin!

En ole kamalasti jaksanut lueskella teidän kaikkien kuulumisia. Väsyttää niin maan pirusti. Onneksi opiskelut ovat tältä vuodelta loppusuoralla, tänään on ohjaajan kanssa viimeinen keskustelu. Sitten on vain muutamia pikkujuttuja, joista en halua ottaa stressiä. Hiljalleen yritän kyllä gradua tehdä. Mikään ei voisi vain vähemmän innostaa kuin opiskelu ja gradun teko, kun tekisi vain mieli nukkua. Jumpallakaan en ole jaksanut kovin ahkerasti käydä, nyhjään vain sisällä.

Pahoinvointikin haittaa vähän elämää, kun koko ajan pitää puputtaa ruokaa ettei ala kuvottaa. Söisin mieluusti vain kiivejä ja tomaatteja, kun muu ei oikein maistu, mutta suuni ei taida tykätä jatkuvasta happamasta altistuksesta. Tomaattikin kirvelee kitalakea ja huulia karmeasti. Tuskin hampaatkaan tykkäävät. [>:] Huono ruokahalu haittaa myös liikkumista, kun en uskalla lähteä liikkumaan pahoinvoivana mutta etukäteen tankkaaminenkaan ei onnistu. Syön niin pienissä annoksissa nykyään ettei maha yksinkertaisesti vedä niin, että pysyisin kylläisenä sellaisen parin tunnin jakson.

Onneksi tuli tämä raskaus nyt tähän aikaan vuotta, kun saan tämän pahimman yli huilia mielinmäärin. Ja sitten kun masu alkaa taas olla tiellä, niin onkin jo kevät ja koulussa hiljaista!

Mahtavia uutisia Tolteekki ja myös Bixio ja Hilma! Täällä on peukut pystyssä koko ajan teidän ja meidän kaikkien puolesta!

Mullakin oli eilen yöllä selittämätöntä aaltoilevaa kipuilua vasemmalla alhaalla, mutta en tosiaan tiedä, liittyikö se kohtuun jotenkin vai ei. Kahden aikaa yöllä en pystynyt enää nukkumaan, mutta sitten se lakkasi äkisti ja nyt ei ole enää tuntunut. Voi että tämä on hankalaa, kun ei saa kysymyksnilleen mitään vastauksia, odotella vaan on pakko. Mutta piakkoin aletaan olemaan kaikki näiden ensimmäisten riskiviikkojen ohi!!

Onnittelut Tolteekille hyvistä uutisista [:D]

Yppy: Täälläkin pahoinvointi ja väsymys vaikuttavat jaksamiseen. En ole käynyt jumpalla varmaan kuukauteen kun en yksinkertaisesti ole jaksanut. Hieman omaatuntoa alkaa kohta kolkuttamaan, mutta olen päättänyt ryhdistäytyä heti kunhan kuvotus ja väsymys helpottavat. Mandariinit on mun pelastus. Ne auttaa mulla kuvotukseen ja syönkin niitä tunnin välein [:)]

Tuohon liikuntaan vielä... Eilen tosiaan tehtiin miehen kanssa pidempää lenkkiä koirien kanssa pitkään aikaan ja musta oikeasti tuntui, että mä kuolen sille matkalle. Jostain neuvolan lapusta luin, että alkuraskaus voi tuntua samalta kuin vuorikiipeily ja sillä hetkellä se kyllä siltä tuntuikin. Mä en tajua mihin mun voimat katosi sillä hetkellä, mutta hyvä kun selvisin tosiaan hengissä siitä matkasta. Sanoinkin miehelle lenkin jälkeen, että pakko yrittää edes näitä pidempiä koiralenkkejä tehdä useammin tai muuten mun kunto rapisee ja todella pahasti.

Mä olen kanssa huomannut hengästyväni tosi helposti:/ Olen kyllä melkoinen sohvaperuna normaalistikin, joten pohjakunto ei ole kovin korkealla...
Perjantaina on eka ultra ja odotan sitä innostuneen jännittyneenä.[:D] On todella ihanaa päästä näkemään masuasukki, mutta toisaalta takaraivossa pieni huoli siitä että onhan kaikki varmasti hyvin.

ALKUPERÄINEN: Tolteekki

Bixio: etkö saisi ketään mukaasi ultraan? Vaikka kaik on varmasti hyvin, niin menneen perusteella tuon täytyy olla tosi rankka tilanne:( Oisko sun mahdollista varata yksityiseltä ultra esim ennen joulua? saisi tietää ennen sitä että onko kaik ok.

Varasin yksityiselle ajan ensi maanantaille, mieskin pääsee siihen mukaan. Käydään nyt sitten kurkkaamassa mikä se tilanne on...jos kaikki on hyvin niin parempi mieli mennä siihen np-ultraan sitten. Ja jos pahin toteutuu, kerkeää asiaa sulatella miehen kanssa ennen Joulua ettei mene aivan pilalle muittenkin juhla.

Hitsin vitsi kunpa munkin masussa joku vilkuttelis ja möyris! :)

Terve taas pitkästä aikaa!

Täällä ollaan näköjään menty tunteiden vuoristorataa. Tolteekki ja muutkin epävarmuudessa olevat, toivotaan, että kaikki menee kaikilla meillä hyvin ja heinäkuussa on vauvat sylissä. [:)]

Mulla on huomenna ensimmäinen neuvolakäynti. Jei! Jännää mennä sinne.  Ja töissä on huomenna tärkeä uusia työkuvioita koskeva koko päivän kestävä palaveeraus ja tietty tämä neuvola osui samalle päivälle. [:@] Pakko oli taas luritella valkoisia valheita, muka hammaslääkäristä. Inhottavaa, kun joutuu valehtelemaan... Mutta vielä pari viikkoa, niin ollaan paremmilla ajoilla ja voi kertoa kaikille!!! Hieman jännittää pomolle kertominen, kun hän ei ole ikinä suhtautunut kovinkaan leppoisasti raskausuutisiin, vaikka on itsekin kolmen lapsen äiti.

Voimia ja kärsivällisyyttä kaikille!!!

"Pakko oli taas luritella valkoisia valheita, muka hammaslääkäristä. Inhottavaa, kun joutuu valehtelemaan... "

Toi olikin hyvä idea koska mä oon miettiny että mitä sanoisin kun on eka neuvola työaikana enkä haluais vielä kertoa.. Mut taidan lainata Mipu76 :n valkoista valhetta [:)] Tänään ollu taas TOSI huono olo eikä oikeen mikään auta. Jos lähtis nukkumaan, se ainakin siirtää sitä! [:)]

Moi! Tolteekki, miten ihania uutisia! Tuli niin hyvä mieli, kun luin. Pidän teille paljon peukkuja!

Minäkin toivuin vihdoin tuosta sikainfluenssarokotuksesta, melkein neljä päivää meni levätessä. Oikeastaan tuo lepo tuli kyllä ihan tarpeeseen muutenkin, kun oon ollut niin väsynyt.

Mä en oo käynyt spinningissä enkä salilla kertaakaan sen jälkeen, kun tein raskaustestin. Mä siis hengästyn jo kauppakassin kantamisesta ja rappusissa niin, että en voisi edes kuvitella meneväni mihinkään, missä syke kasvaa. Neuvolaankin jo soitin ja kysyin, että voiko tämä olla normaalia ja sanoivat vaan , että kyllä se normaalia on ja että pitää kuunnella omaa kroppaa...mutta kun kroppa ei halua liikkua nyt yhtään!!! Oon aikaisemmin käynyt sen kolmisen kertaa viikossa jumpassa, niin nyt tulee kyllä valtava kunnon romahdus tätä menoa. :(

Mulla on aamupahoinvoinnit vähän helpottaneet ja se on aivan ihana juttu. Hedelmät maistuu mullekin tosi hyvin, omenoita on tullut syötyä ja mandariinejä tosi paljon. Nam.

hih tuo hammaslääkäri onkin hyvä syy. :) Mä oon jo nyt käyny neuvolassa, labrassa ja lääkärissä työajalla ja esimies alkaa ihmetellä, jos joka viikko käyn lääkärissä tai mulla on joku "oma meno". Hankalaa muutenkin, kun kaikki labratulokset saa vain puhelimella tiettyyn soittoaikaan neuvolasta, kun istun avokonttorissa, niin eihän siellä voi puhua. Pakko sitten mennä johonkin vessaan puhumaan ja toivoa ettei kukaan kuule. Ärsyttävää.

Mä en oo jaksanut laittaa joulua yhtään, väsyttää vaan, mutta huomenna ajattelin yrittää laittaa koristeet ikkunaan ja mieheni on luvannut tehdä alustavat joulusiivot. :)

A

Moi kaikki! Jospa minäkin liittyisin viimein joukkoonne jännittämään. Useamman keskenmenon jälkeen olen nyt raskaana luvuilla 9+6 tai 10 esikoista odotellen. Edellinen keskenmeno oli syyskuussa 9. viikon lopulla ja kuten joku muukin täällä aiemmin mainitsi, nyt uusi (neljäs) raskaus on täynnä jännitystä ja pelkoakin onnen ja haaveilun sijaan. Raskaus on mielessä melkeinpä koko ajan ja tuntemuksia olisi mukava jakaa muiden kanssa, mutta ei kuitenkaan vielä liian laajalti. Niinpä katsoin parhaaksi tulla lukemaan ja jakamaan kokemuksia teidän muiden kesän odottajien kanssa.

Minulla on ensimmäinen neuvola ja peräti 3 ultraa takana. Viimeisin ultra oli eilen ja siellä näkyi pieni liikkuja ja kuului tasainen sydänääni. Hurjasti oli pieni kasvanut alle kahdessa viikossa! Nyt näytti jo pienen pieneltä ihmiseltä verrattuna vajaan parin viikon takaiseen möykkyyn. Ultrattu on useamman kerran siksi, että neuvolastamme laite löytyy ja meillä on ihana terveydenhoitaja/kätilö, joka ihan tarjosi pääsyä ultraan jos liikaa alkaa hermostuttamaan. Eilen sitten käväisin siksi, että oireet ovat niin radikaalisti vähentyneet. Ensimmäisen kerran kävin sairaalassa ultrassa jo ennen kuin varasin neuvola-ajan. Olin niin skeptinen tuulimunan jälkeen, että halusin varmistua, että joku edes on matkassa.

Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä, pahin pahoinvointikin tuli ja meni. Oireina on nyt lähinnä väsymystä ja ellotusta. Alavatsa tuntuu jo erilaiselta!

Ikää sekä minulla että puolisolla on 36, ensi kesänä ollaan molemmat jo 37 eli vähän vanhemman polven odottajia ollaan. Niin ja Uudellamaalla asustellaan rivitalossa kissojen kanssa.

Hyviä vointeja, toivotaan, että olemme kaikki mukana heinäkuulle asti!

Moi! Voi kuinka tuttua tarinaa, ihanaa etten ole ainoa rättiväsynyt ja hengästynyt! Tosiaan olen pitänyt itseäni ihan suht normaalikuntoisena mutta nyt puuskutan pienimmästäkin ponnistuksesta, ja huono olo ja osittain myös työkiireet ovat vähentäneet jumppakäyntejä, jos normaalisti olen käynyt 2-3 kertaa viikossa ja kävellyt siihen päälle melko paljon, niin nyt yksi jumppakerta viikossakin on hyvä saavutus ja kävelykin on vähentynyt... sitä kyllä pitäisi lisätä.

Luulin jo että huono olo alkaisi helpottaa, vielä mitä... no, klementiinejä/mandariineja ym. popsin minäkin ihan hulluna, ne auttaa. Eilen tosin kun ostin kokonaisen valmiiksi pakatun pussin kaupasta niin meinasi käydä ikävästi; kun avasin pussia niin sieltä löytyikin yksi ihan läpimätä. Yrjö meinasi lentää siinä vaiheessa, jaiks.

Tänään tuli kutsu julkisen puolen ultriin. Loppiaisen tienoilla np-ultra, kyllä jännittää jo nyt mutta eipä kai auta muu kuin yrittää ottaa rauhallisesti joulu. Yhdessä varhaisultrassahan kävin yksityisellä, ja silloin sieltä löytyi syke, toivotaan että kaikki olisi hyvin myös np-ultrassa.

Tervetuloa kitano! Kiva kun liityit joukkoomme. Toivon niiiiiiin sulle parasta, on varmasti epävarma olo! Mahtavaa että sulla on mahis tolleen ultrailla ym kun tulee pelon hetki, todellakin pelastus. Mä olen 33v ja meillä on tuo isä sitten jonkin verrankin vanhempi minua.

Bixio, no hyvä! sulla on nyt sit ultra (mulla samana päivänä) ja odotan ja toivon todella et kaikki on teillä hyvin. Kerrohan sit heti uutiset!

Työpaikasta. Mä en oo viel pahemmin keksiny syitä. Nytkin oon viikon pois ja sanoin vaan työkaverille et olin toimenpitees maanantaina ja viikko lepoa. Oikeestaan oon sanut vaan et lääkärissä, jos olen joutun jotain sanomaan. Meil on kylläkin niin iso firma et sinänsä kenenkään poissaolot ei aiheuta ihmettelyä, mut totkai lähimmille ihmisille töissä jotain pitää sanoakin. Pomo luottaa ja ei missään nimessä kysele koskaan, eli kuittaa minun poissaolot normaalisti, kun oon merkannut että lääkärissä. ei kysele, eikä kuulukkaan kysellä.

Mulla vielä vähän tiputtelee ja menkkakipumaisia tuntemuksia välillä. mut usko on luja[:)]

noita energiakatoja tulee yhtäkkiä. koneet sammuu, bensa loppuu. lattialle vaan makaamaan... uskomatonta miten se energia voikin yhtäkkiä kadota. mut aina sieltä noustaan[:D]

Tervetuloa joukkoon kitano [:)] Toivotaan, että nyt raskaus kestää sen 40vk.
Minullakin jo kaksi ultraa takana ja ihanaa, siellä se sydän sykkii ja koko vastasi viikolla 6+6 raskausviikkoa 7.
Ensimmäisen neuvola ajan varasin tänään ja se on 29.12.
Pieniä nippailuja vatsassa ja välillä etovaa oloa.. ja yli 10 h työvuoron jälkeen väsyttää [:D]
Siinä sitten kotona jaksaa hiukan touhuta koirien kanssa ja tehdä kotitöitä. Onneksi on iso pihamaa, missä koirat saa purkaa energiaa ihan vapaana, mutta pakkohan se on muuallekin niiden kanssa päästä. Mikäpä voittaa ihanaa kävelyä metsässä [;)]
Näyttää, että täällä on useammalle tullut himo hedelmiä kohtaan [:D] Just soittelin miehelle, että kun ajelee töistä kotiin, niin toisi jotain hedelmiä. Mandariinit, viinirypäleet ja omenat.. ja jäiset mansikat on hyviä.
Kaikille voimia jaksuja ja onnea raskauteen. Toivotaan monia hyviä ultra kuulumisia.
Kaikille Mukavaa ja Rauhallista Joulua!

Takaisin