Kesävauvat 2010

Täällä kärvistellään hidastuneen kropan kanssa, kun kävely ei tahdo olla enää oikeastikaan helppoa (luulin n. kk sitten, että lyllerrän kuin pingviini maalla mutta nyt vasta lyllerränkin). Alavatsa vihloo ja paineen tuntua lantiossa jatkuvalla syötöllä kun vauva painaa. Ainut hassu juttu on se, että kun takaapäin ei näy yhtään, että olen raskaana, joten mietinpä vain, miltä näyttää, kun kävelen haarat auki ja puolelta toiselle vaappuen tuolla pihalla..(ehkä parempi etten mieti [:D]). "Onneksi" koko taloyhtiö tietää, että odotan, joten ei tule kummaksuvia katseita. [:)]

Eilen menin iltalenkille miehen ja koiran kanssa ja pihalla juttelin hetken aikaa naapurin rouvan kanssa, joka päästi jälleen suustaan sen, mitä ei ainakaan tässä vaiheessa haluaisi kuulla: "Ei sinusta kyllä tietäisi että odotat, jos ei olisi juttua ollut.." Ja oma olo on kuin kahvakuulan nielleellä! Ja kyllä se näkyy..hemskatti soikoon. [&:] Sitten vietin taas iltalenkin jälkeen hetken peilin edessä, tutkaillen mahani kokoa peilistä ja hain mieheltäkin päinvastaisia kommentteja naapurin rouvan sanomisiin. Ja mies sanoi että onhan se iso [;)]

Neuvolassa oltiin tänään ja kuten th:lle sanoin, niin nyt sitä oikeasti odottaa, että tämä masuasukki jo syntyisi. Ajattelin, ettei minulle tule tarvetta saada pikkuista ulos eli tulee kun tulee, vaikka 40+ jälkeen, mutta nyt heti RV 38+ jälkeen, ei päivittäin enää muuta mietikään..tulis jo! Haluan nähdä, minkälaisen pikkumiehen saamme [:)][:)]
 
Voimia kaikille raskauden loppumetreille. Vielä jaksaa, jaksaa, jaksaa.. [:)]
Itsellä onneksi ei kipuja ole ja liikkuminen sekä matkustaminen on helppoa. Mutta, ihan hyvä, kun muuten on tuo maksahepatoosi ja raskausajandiabetes. Edes vointi muuten on hyvä.
Meidän vauva syntyy noin 3vk päästä, kotona olen vajaat 3vk.. sit osastolle.
 
Voi, ihanaa Taiga kun nyt olet saanut päivämäärän tietoosi! Varmasti helpottaa kun on jotain konkreettista. Ja hyviä uutisia saitte sieltä äippäpoliltakin vauvan voinnista, hienoa! [:)] Voikaa nyt hyvin ja levätkää ennen vauvan tuloa riittävästi kun kerran aktiivista vauvelia pääsette ihastelemaan 3 viikon päästä! [:D] Täällä odotellaan sitten uutisia...
 
Ihana kuulla Yppy että oot päässyt liikkumaan! Itsekin liikkuvana ihmisenä olisi ihan tuskaa, jos joutuisi vain jumittamaan paikallaan! Tänäänkin pyöräilin tuolla ympäri kaupunkia hoitelemassa asioita, ja käväisin neuvolassakin. Siellä vielä varmistin lääkäriltä että onhan OK, hän vain naurahti ja sanoi että älyttömän hienoa että jaksaa, auttaa selviytymään synnytyksestäkin paremmin. Hänen oma siskonsa oli käynyt kuulemma hänen kanssaan jossain jumpissa vielä rv 38+, joten ei ainakaan tällä lekurilla tuntunut olevan mitään huomauteltavaa liikunnasta! Toki totesi, että kaikilla se ei todellakaan ole valitettavasti vain omasta halusta kiinni, eli tällaisesta ns. "helposta" (hehhheh) raskaudesta kannattaa nauttia.

Jännää oli kun terkkari muistutti että juhannuksen viettoon pitää sitten ottaa neuvolakortti mukaan, "jos sattuukin että tulee äkkilähtö". Mä olin ihan että häh?!?! Eihän tässä nyt kukaan vielä ole mihinkään syntymässä, mutta niinhän se vaan tosiaan menee että enää ei synnytystäkään esteltäisi (35+3).
 
Ihanaa, etten mie ole ainoa joka kiroaa tuota, kun on paksu ja kömpelö ja ei pysty jne.

Olen itekkin päässy kohtuu helpolla, ihan vasta on alkanut vauhti hiastuun kunnolla, ja tiiän sen, mutta kyllä se silti ottaa päähän. En itse kutsuis itteäni liikunnalliseksi (siis en ole harrastanut mitään liikuntalajia säännöllisesti nyt vajaaseen 2 vuoteen), mutta lihaskunto ja kehonhallinta on edelleen ollu hyvät (vaikka ne hauikset kerkes jo hävitä mitä parhaillaan oli[:)], miulla siis taustalla työt puolustusvoimissa ennen opiskelemaan lähtemistä) ja ihan "kotityöt"(vähän raskaamman malliset semmoset, ulkotyöt mukaan lukien) on pitäny kohtuu hyvässä kuosissa. Kipu ei niinkään oo mulla ollu se rajottava (tottunu, että aina joku paikka(yleensä selkänikama) kipeänä[:)]) vaan se kankeus, kehon hallinnan ja lihasvoimien "häviäminen". Sitä vaan yrittää tehä jotain mitä ennen on pystyny tekemään helpolla ja nyt ei meinaa saaha tehtyä ja sitten on ihan hengästyny parin sekunnin tekemisestä. Eilisenkin tässä siivosin ja kävin ukon kyytissä ajelemassa sora-/hiekkateitä ja luulin tehneeni kaiken ihan ommaan rauhalliseen tahtiin, mutta viime yön ollu sitten selkä kipeänä ja supistellukki ihan kiitettävästi. Ja tän päivän tietää nyt jo kokemuksesta, että pitää ottaa tooosi rauhallisesti. Mikä v***aa sekin.

Mie huomasin jo aiemmin tuon, että kärtyän välistä turhaakin varsinki ukolle sen vuoksi, kun ei pysty enää siihen mihin aiemmin. Muille olen yrittäny olla kärtyämättä vaikka turhauttaa välissä ja lujaa! Toisaalta tuntuu hölmöltä valittaa jostain edellä kerrotusta, kun tietää, että asiat vois olla huonomminki.

Sitten kysymys vauvan liikkeistä. Millä viikoilla teillä on vähentynyt liikkeet selkeästi aiempaan verrattuna? Miulla nyt pari päivää ollu rauhallisempaa (nyt rv 35+6). Välissä touhutessa ihan säikähtää, että onkohan tuo liikkunut ollenkaan tänään. Onneksi muutama "muljahdus" tai potku tulee takaisin, kun silittelee mahaa tai tuuppasee vähän enempi, jos ei pelkkä silittäminen riitä.
 
Mulla vaavin liikkeet alkoi muuttumaan n. rv 35+ päälle. Välillä oli päiviä kun tuntui ettei asukki oikein liiku, vaikka liikkui (näinä päivinä olin itse touhottanut hirveästi), mutta suurempia muljahduksia tuntui tulevan vähempi. Mutta sitten kun seuraava päivä oli taas vilskettä ja vilinää niin en laittanut sen koommin merkille näitä päiviä, jolloin liikkeet tuntuivat vähemmiltä.
Nyt olen alkanut seurailemaan liikkeitä ja ennen kaikkea pitänyt huolta omasta vedenjuonnista, koska niinä päivinä kun en ollut tuntenut muljahduksia /möyrintää paljoa, olin myös juonut vähemmän vettä. Ja vain touhunnut...
RV 38+0 kävin äippäpolilla tarkistuttamassa masuasukin voinnin ja lääkäri totesi 10 vaimeaakin liikettä olevan riittävä, joten nyt olen ollut rauhallisin mielin. Tosin, nyt vauvakin on ollut aktiivisempi (ehkä rentouduin äp:lla käynnistä sen verran että mielikin rauhoittui).[:)]

Tuntuu vain hassulta, että asukki on hiljaisempi, kun oli jo tottunut suurempaan mekastukseen..
 
Heissan vaan kaikille!

Olen joka päivä käynyt lukemassa palstaa, mutten oo jaksanut kirjotella omia kuulumisia..nyt vois muutaman rivin raapustaa [:D]
Vointi viikkoihin nähden oikeenkin hyvä, alkuviikosta oli neuvola ja kaikki ok. Verenpaine hiukan oli korkeella, mutta ei kuulemma tartte huolestua, kun pissa oli puhdas. Samalla oli lääkäri ja paikat vielä kiinni. Mahtuu kuulemma hyvin tulemaan, että on joustava häntäluu [;)] Tuntu oudolta, kun lääkäri käski hengittää syvään sisään ja sitten ulos ja sitten se 'venytti' paikkoja ylös ja alas sormillaan...ei siis sattunut, mutta kun en osannut odottaa niin yllätti [:D] mutta tilaa siis tuntuu olevan...eikä arvioinut sen tarkemmin vauvan kokoa, sanoi vaan kokemuspohjalta, ettei mitään jättiläistä tulossa, ehkä 3,5 kg..mikä helpotti, koska me kaikki 3 sisarusta ollaan oltu yli nelikiloisia pullukoita [:)]
Jännää kuulla, miten muilla liikkeet vähentyneet..meidän toukka tuntuu vaan liikkuvan enemmän ja enemmän [:D] taitaa alkaa ahdistamaan ahtaus ja yrittää tunkee vattanahan läpi väkisin..yritin tänään keskustella toukan kanssa, että jos on halu ulos, niin saa tulla jo, äiskä ja iskäkin jo kovin odottaa [;)]
Mutta eipä tässä joka tapauksessa enää kauaa ole..JAIKS! [:D] Pian saa alkaa alkaa pukea noita pikkuvaaatteita, joita on tullut pari päivää pestyä ja ripusteltua narulle [:)] Ja kävin ostamassa tänään kantoliinankin [:D]
Tulipas pitkä päivitys...seuraavan kerran toivottavasti saa ilmoittaa, kumpi tuli ja minkäkokoinen [;)]
Ihanaa loppuodotusta kaikille!
 
Hyvää Juhannusta!
Aamuinen siivous sai näemmä aikaan melkoisen supistusten ryöpyn. Ohi ne menee kuitenkin, kuten aiemminkin.
Leikittelen kuitenkin ajatuksella että poju syntyisi huomenna, kun on meidän isän syntymäpäivä. 3-vuotias tyttäreni kun syntyi äitini syntymäpäivänä[:)]
 
Hyvää Juhannusta kaikille heinä-äideille! [:)]

Katselin tuossa tota syntyneiden listaa ja kipaisin lukemassa Elaisahkin lähtöilmoituksen, ja täytyy myöntää että NYT VIHDOINKIN alkaa tuntumaan mahassa tuon vauvan lisäksi iso parvi perhosiakin! [:D] Huih sentään, kohta se on menoa, meillä ihan kaikilla, miullakin [&:] Jotenki tuntuu uskomattomalta...

Sanoin miehelle toissailtana (sohvalla maha pystyssä pönöttäessäni ja ylösnousutaktiikkaa miettiessäni) että en millään pysty kuvittelemaan itteäni siihen synnytyssänkyyn, ja että miten mä ees saan jalkani koukkuun siinä [:D] Mies tuli lähelle ja sano että "Älä huoli, sitten ku se aika tulee ni sä kyllä tiedät mitä tehä ja osaat tehä kaikki oikein". Niin harvoin (oisko peräti eka kerta?) oon saanu tuollaista kuulla että poruhan siinä minulta liikutuksesta pääsi! [:D] Täytyy yrittää muistaa nuo sanat sitten kun lähtö tulee, sitten kohta, ihan pian [;)] Ja muistakaa te muutkin jollei pöljät miehenne osaa niitä teille ääneen sanoa! [:D]
 
Heippa kaikille ja onnea vauvan saaneille[:)]
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, mutta niinkuin aika moni on sanonut niin saisi jo tulla minunkin puolesta[:D]
Olen vielä päivittäin jaksanut hissukseen kävellä koiran kanssa mutta vaikeaahan se jo on. Alavatsaa vihloo ja tuntuu välillä painetta, etenkin istuessa.
Ensimmäistä kertaa koko raskauden aikana olen myös kärsinyt viime päivät kovasta ummetuksesta[:@]
Noh..kaksi viikkoa laskettuun aikaan ja enintään neljä viikkoa tarvitsee odottaa, sitten viiimeistään käynnistetään kun 42. Se tieto ehkä aavistuksen verran helpottaa. Kaikken jännittävintä on kun ei yhtään tiedä milloin alkaa tapahtua..iiks[:)]
 
Muakin alkaa jännittää just toi kun ei tiedä koska lähtö tulee. Mullakin vasta rv 37+4, mutta nyt on alkanut jo miettimään että joko tänään olisi h-hetki. Kyllä täytyy sanoa että jos menee hurjasti yli lasketun ajan vaikka sinne vkolle 42 niin on tässä pitkä odotus edessä....

Hyvää Juhannusta muuten vielä kaikille!! Täällä ainakin nyt aurinko paistaa, eli nautitaan siitä [8D][8D]
 
Mä olen niin onnellinen että taas aletaan päästä normaaliin päiväjärjestykseen, juhannushumut kaikilla takana ja ihmiset on takas kaupungissa ja kaupatkin on auki! Itse kotona möllöttänyt viikonlopun lähtövalmiudessa ja hitot sitä mihinkään lähetty [:'(]
Kivaa kun autioidut kadut täyttyy taas ihmisistä ja aurinko paistaa! [:)]

RV 40 starttaa huomenna ja alkaa olla jännät paikat. Ei muuten paljon mikään muu pyöri mielessä kun vauva ja synnytys. Huomenna neuvolaankin, sais jäädä kyllä viimeseksi äitiysneuvolakäynniksi!
 
Hohhoijjaa, nyt on kyllä jo ihan veto pois meininki tämän odottamisen suhteen.. kun yöt menee supistusten ja vessakäyntien säestämänä, niin päivät on yhtä haukotusta. Yritän päivisin hieman lepäillä, josko se auttaisi, mutta kun en muutenkaan pidä päiväunien ottamisesta, niin tuntuu että ne vain pahentaa väsymystä. Ehkä sitä jo odottaa niin kovasti synnytyksen alkamista!

Vauva liikkuu taas tosi paljon, mikä on maailman ihaninta edelleen [:D] Kohta se ihanuus tulee ulkopuolelle potkimaan...ei enää montaa viikkoa. Huomenna RV 39+0 joten kolme viikkoa maksimissaan odottamista. Se menee nopeasti; onhan 9kk mennyt nopeasti [:D]

Näillä tuntemuksilla ja olotiloilla, hyvää sunnuntai-iltapäivän jatkoa kaikille!
 
Hei kaikki!

Tänään oli taas lääkärikäynti ja ultra tuon raskausdiabeteksen takia. Kaikki kunnossa vauvalla: painoarvio 3650 g, lapsivesi vähentynyt muttei liian vähäinen ja minulla kohdunsuu auki yhdelle sormelle ja pehmentynyt - eli merkkiä ilmassa alkaa jo olla... [:)] Apuuvva!

Ja, jos ei ala nyt itsekseen tulla, on käynnistys edessä 8.7. ja silloin olisi menossa rv 40+1 - eli paljonkaan ei anneta mennä ylitse vaikka kaikki hyvin onkin. Lääkäri sanoi, että koska insuliinilla mennään, on parempi sekä vauvalle että äidille että pikkuinen saadaan ulos mahdollisimman lähellä laskettua aikaa.

Eli nyt on jo jotakin selvyyttä - nyt vaan toivon että lähtisi sitä ennen itsekseen käyntiin...

Mukavaa, painavaa viikkoa kaikille [:D]
 
Muikku, odotusta ilmassa? [;)]

Mullakin oli tänään neuvola, rv. 35+6. Kohdunsuu oli pehmeä ja sitä kaulaa oli jäljellä  1 cm. Lääkäri oli sitä mieltä että hieman ajoissa ollaan liikkeellä, mutta ei tavattomasti. Kehotti ottamaan rauhallisesti, että sais neitonen masussa kasvaa vielä parisen viikkoa. [:)] Ollaan nyt lähdössä viikoksi reissuun, ja hän totesi, että toivottavasti ei pitkän matkan päähän, ja erityisesti matkan aikana pitäis ottaa iisisti. Sanoin, että miten sitä malttaa ottaa rauhallisesti, kun on niin luvattoman hyvä ja energinen olo. Eilenkin olin vielä menossa steppitunnille (jolta tosin myöhästyin). Lääkäri sanoi aika painokkaasti, että nyt on sellaiset jumpat jätettävä [:D] Toisaalta ei hän luvannut, että vauva vielä syntyisi, voipi mennä yli lasketun ajankin.

Itse olin jo ihan fiiliksissä, että jee, jos jo parin viikon päästä olis oma nyytti kainalossa, ei tarvisi odotella vielä neljää tai peräti kuutta viikkoa. [:)]Äiti se rauhoitteli, että hänellä oli aikanaan siskolta sama tilanne, rv. 36 kohdunkaula jo ihan pehmeä, mutta silti sisko syntyi vasta 2 vk yli LA:n [:@]. Toivotaan, ettei täällä käy niin, kun nyt olen jo niin innoissani - voisi odottavan aika käydä pitkäksi, kun ensin on ollut toiveita lyhyemmästä odotuksesta.

Mulla on ollut kyllä jo useamman viikon sellainen fiilis, että tuskin tyttö laskettuun aikaan jaksaa odottaa. Jo kuun alkupuolella alkoivat ihan pienet menkkamaiset vihlonnat ja jomotukset, joita on viime päivinä tullut joka ilta useamman tunnin ajan, jo hieman voimakkaampinakin välillä. Nyt neuvolan ja kaiken sen ronkkimisen jälkeen niitä on tullut koko aamupäivän. Ovat kuitenkin vielä lieviä, mutta varmasti ovat osaltaan kypsytelleet kohdunsuuta. Viikonlopusta asti on ollut kamalan levoton ja kärttyinen fiilis, pesänrakennusviettiä ilmassa ja kamala huoli siitä, ehditäänkö hankkia kaikkea tarvittavaa ennen synnytystä.

Aika naurettavaa huolehtia tavarasta, kun meillä oikeesti on jo kaikki tärkeimmät ja enemmänkin. Lähinnä kaipailen vauvaharjaa, vauvan petivaatteiden ompelua (kankaat on leikattu, pitäis vain ommella ja päätellä reunat) sekä lisää harsoliinoja. Apua, siis miten me muka pärjätään ekat päivät ilman vauvaharjaa! [;)] Nyt vedin hirveän stressin siitä, että milloin mun pitää ostaa ne imetysliivit.[:D] Sanotaan, että sitten kun synnytys lähestyy, mutta mistä mä tiedän milloin se lähestyy? Synnytänkö tällä tai ens viikolla, vai kenties vasta kuukauden tai puolentoista päästä?!?!? [:@]

Tänään lähdetään miehen kanssa mun kotiin perheen luokse viikoksi. Harmitti, kun ei jo Juhannukselta päästy, mutta toisaalta olis ollu meille molemmille vähän liian pitkä aika kestää mun perhettä [:D] Täytyy nyt vaan kaiken varalta pakata pienintä vauvanvaatetta mukaan, jos vaikka sattuisinkin jakautumaan matkalla. Toivottavasti niin ei kuitenkaan käy, sillä lauantaina ollaan menossa ystäväni häihin, joihin kyllä odotan kovasti pääseväni. Ja todellakin, vaikka itse en malttaisikaan odottaa lapseni tapaamista, niin hänen kannaltaan on kuitenkin parasta odotella vielä jonkin aikaa - edes reilun viikon sinne rv 38 puolelle, niin olis kuitenkin täysiaikainen!
 
Elaisah linjoilla taas... täällä lähdettiin juhannusaattona melko rytinällä, vedet meni illalla klo 20, terve tyttö syntyi lopulta hätäsektiolla juhannuspäivänä klo 11:48 viikoilla 36+6. [:D] Tänään vasta päästiin kotiin... kirjoittelen lisää tuonne synnytystarinoihin, kunhan jaksan [;)]
 
Täällä suunnitellaan huomenna mökille lähtöä. Ilmakin on noin ihana niin on kyllä rentouttavaa päästä järven rannalle rauhoittumaan. Tosin taitaa uiminen jäädä kun en uskalla enään mennä (suppareiden, tulehtumisien takia). Vähän tietysti jännittää että kuinka reissu menee kun h-hetki alkaa olla kuitenkin niin lähellä. No mutta ajomatka on kuitenkin vain 1,5h, eli eiköhän sitä hyvin ehditä takaisin jos siltä näyttää. Ja kun ei ole juuri mitään merkkejä vaavi vielä itsestään antanut. Mun tuurilla kaikki on mahdollista mutta eipä auta stressata etukäteen...[:-][:-]

Aurinkoista ja rentouttavaa vkonloppua kaikille mammoille! Koitetaan jaksaa isojen masujemme kanssa [:)]
 
Kävin tiistaina 29.6 äippäpolilla ultrassa tuon raskausdiabeteksen takia. Kätilö oli yllättynyt ku painoarvioksi tuli vain 3300 g.
Miulla on koko raskauden tuo sf- mitta mennyt ihan yli käyrien ja sitä on seurattu kovasti ja lääkärit ja kätilöt ovat ihmetelleet et mistä se johtuu koska jokaisessa ultrassa vauva on ollut normaali kokoinen ja lapsivettä on ollut normaali määrä.

Sit kohdunsuu oli vähän pehmennyt. Toivotaan et synnytys käynnistyisi luonnollisesti. Seuraava kontrolli aika on 12.7 ja katsotaan et mikä on tilanne. Ajattelin siinä et silloin varmaan käynnistetän synnytys. Kätilö sano et jos ei ole mitään akuuttia hätää niin hän ei lupaa et silloin viel kännistetään.

Heräsi vaan itselle ajatus et en haluis synnyttää sit jotain jättiläis vauvaa, jos se menee paljon yli lasketun ajan.
 
Takaisin
Top