Kesämasujen toinen kolmannes

Mä en ole ihmeemmin unia nähnyt, kerran näin unta että tämä lapsi olis poika, muuten en oo vauvaunia nähnyt, tai muutenkaan mitään erikoisia unia. Esikoisenkaan aikana unet ei juuri muuttuneet normaalista. Mutta kaipa noi hormonit ja isot elämän muutokset teettää uniinkin joillekin muutoksia!

Lääkärineuvolassa käytiin aamulla <3 oi kun oli ihanaa kuulla se sydämen jumpsutus sieltä dopplerista!!! Pelkäsin niin kovin että sieltä ei mitään kuulukaan, mutta kaikki oli kunnossa <3 nyt ei huominen ultrakaan jännitä ollenkaan niin paljon kuin esikoisen odotusaikana, sillon kun ei sydänääniä saatu etisen istukan takia kuuluviin neuvolassa ennen ultraa. Riemulla vaan odotan että päästään isin kanssa kurkkimaan Täpinän touhuja <3

Onnea kaikille ultrassa käynneille
Sainpas taas tutulta kuulla että onko sulla oikeen maha että aika isolta näyttää..
Huomaa kyl et täs kolamannes pulpahti viel herkemmin masu esille kuin kakkosessa.
Mä en unia kayuheesti oo nähny, yöt muuten ruvennu olemaan levottia. Työkseni olen perhepäivähoitaja ja eilinen päivä oli menoa kokopäivän. Illalla sängyssä vaihtelin kylkeä kaiken aikaa, jalkoja särki ihan tajuttomasti, teki mieli avata ikkuna yöllä tai upottaa jalat kylmään veteen, mistä lie johtuu

Kyl olis ihan kiva jos tännekkin ruvettas masukuvia laittaa, ken nyt haluaa <3

Voi pöh...neuvolasta täti soitteli juuri labrojen tuloksia huomista ultraa varten. Ihan varmana joudun käymään uudelleen verikokeissa, HCG oli vaan 33 =P esikoisestakin kävin näillä viikoilla verikokeessa ja HCG oli sillon 55, ja uudelleen jouduin käymään kun se kätilön riskilaskentaohjelma ei kelpuuttanut niitä arvoja. Pap-A tosin oli nyt huimat 832 kun esikoisesta se oli silloin alle 200. Eihän se sinänsä ultraamiseen vaikuta, mutta olis ollut kiva saada kaikki tulokset kerralla, ku sit joutuu taas odottaan toista viikkoa kun ensin tehdään labrat ja sitten odotellaan niitä tuloksia!! Jos en olis tänään niitä sydänääniä kuullut, ja jos en tietäis että esikoisenkin aikana mulla nousi toi HCG noin hitaasti, niin saattaisin pikkuisen huolestua...mutta tuskinpa sillä nyt vaikutusta on asiaan =)

Helou!
Eilinen vuoto on onneksi loppu, ei tarttenu polille lähteä ja seksi kieltokin sitten kumoutui ;)

Viime yö meni valvoessa. Esikoinen huusi korviaan yhteen asti ja itse aloin sitten puoli kahden aikaan taas oksentamaan. Ei tunnu vatsataudilta, vaan ihan perus pahoinvoinnilta. Tää päiväkin on mennyt vähän väliä pää pöntössä. Mä kun niin aattelin, et oisin jo tästä pahoinvoinnista päässyt kun ei enää tullut kuin satunnaisia aaltoja jolloin ei kuitenkaan tarvinnut pönttöä halata. Oli kiva istua naama valkosena päivystyksessä huutavan ipanan kanssa ja yrittää pidätellä oksennusta. Onneksi on sentään nyt kaksi vapaapäivää...

Hibiscukselle voimia punktion odotteluun. Toivotaan, että kaikki on niinkuin pitääkin.

Minä heräsin yhtenä yönä siihen ku huusin oikeen ääneen tai suorastaan karjuin. :D  Ja muistaakseni äiti aina sano, ett sillonku uneksii paljon yöllä niin aamulla sit väsyttää. :/ Taitaa olla kaamosväsymystäkin ilmassa, ainakin välillä. Joku aamu saatan herätä tosi helposti ylös oli yöunet sitten mitä hyvänsä ja toisena taas torkuttelen ennen ku nousen. Tänäänki meinas käydä niin ett olin jo viestiä kirjottamassa hoitopaikkaan ett poika tulee pari tuntia myöhemmin.. toisaalta hyvä, ett pinnistelin vaan ylös ja lähdin kouluun. Lääkärineuvolakin siirtyi 13.sta päivältä 8:teen... :) pian siis kuulee taas papusesta. :)

Ihanaa, kun saa siirtyä tähän ryhmään. Tänään käytiin nt-ultrassa. Viikkoja meillä on 12+1, mutta pikkuinen oli kasvanut reippaasti ja koko vastasi jo 12+5. Kovin oli vauhdikas kaveri, heilutteli käsiä ja liikkui koko ajan. Turvotusta oli 1.85, eli ei ihan vähän muttei kovin paljoakaan.
Mä olen kanssa huomannut tuon uniennäkemisen. Yleensä näen aika vähän unia, mutta nyt olen nähnyt unia lähes joka yö ainakin viimeisten kolmen viikon ajan. Mun unet ei onneksi yleensä ole painajaisia. Uutena oireena on tullut muutoinkin univaikeudet, tai oikeastaan nukahtamisvaikeudet. Vaikka olisin kuinka väsynyt uni ei vaan tule, siis illalla, aamulla kyllä uni maittaisi ja päivällä meinaan nukahtaa ihan väkisin. Kieltämättä myös tällä synkällä ja pimeällä vuodenajalla taitaa olla vaikutusta tähän väsymykseen.

RV 15 ihanaa ja maha kasvaa <3
Onko muilla ollut vihlaisuja alavatsassa kun nousee nopeesti ylös tai käännökset esim. makuulla??
Mä sain muutaman järkyttävän vihlaisun eilen, tiedän että norm. kun kohtu kasvaa mutta ykkösessä tai kakkosessa niit ei ollu.. En siis mitään panikoi mut todella inhottavilta tuntuu. Hyväku uskalsin yöllä kylkeä kääntää..
Hyvää v.loppua kaikille, tää perhe lähtee illalla reissuun ja kuulolla ollaan joskus ens viikon puolella ;) <3

Lilypie - (GO49)

Itellä ei kyllä nyt oo muita oireita ilmaantunu kun mitä nyt on tuota pahoinvointia vieläki pikkusen. Muuten rupee jo helpottamaan. :) Jännä kun monella teistä on tuo lääkärineuvola näin nopsaan ultran jälkeen, kun mulla vasta 21.12 seuraava neuvola, ja sekin ihan vaan se kätilö/terkka neuvola. Mutta taitaa tuoki olla paikkakuntakohtasta? :) Että ite joutuu odottelemaan vielä monta viikkoo että kuulee taas pikkusesta. emoticon

Jotain poreilua/muljahtelua on mullaki jo tuntunu ja varmasti on kyllä ollu tuo vauveli, kun erotan kyllä sen ihan normi ilmavaivoista, mitä on niitäkin ollu.. ikävä vaiva.... :P Mutta johan tässä kohta ollaan 16 viikoilla. :D IHANAA!!! 

Helinä-Maria: Itselläni tosiaan yks yö kun piti vessaan mennä ja nousin todella nopeasti niin sattui iha vietävästi tonne nivusiin ja juili pitkän aikaan.. Ja monesti on nyt ollut tollasia "kramppeja" ja vihlontaa mutta auttaa kyllä kun kumartaa kevyesti eteenpäin. Esikoisesta oli vasta loppupuolella enemmän tota tollasta juilimista. 

Täällä kans välil ollu vihlaisuja alavatsassa, että oikein kipeetä tekee.

Mutta tänään kävin taas lekurissa. Meinas itku päästä ku paineli alaselästä, lääkäri jopa ihmetteli että kui oon saanut selän tähän kuntoon :/
Sit muistin vihdoin mainita noista hengenahdistuksista.. Sain tollasen piipun kotiin johon täytyy aamuin illoin puhallella ja merkata paperille ylös. Aluks ilman lääkettä ja sit n. alle viikon päästä lääkkeen kera puhallellaan. 
Ens keskiviikkoon asti saikkua, silloin uusi aika varattuna. Oikeestaan kolme aikaa varattiin samalla, labraan (paaston kera), työterveyslääkäriin ja sit oli yks aika puhallukseen :)

Mietittiin myös mitä mä tuol töissä tekisin, kun eivät tuolla töissä näytä oikeen tajuuvan etten sais nostella mitään painavia ja silti mulle laitetaan jotain hevi-vuoroja ja muita vuoroja joissa pitäis monen monta lavaa purkaa yksiksee... saas nähä mitä tulee.. 

Mir84: Kävitkö neuvolalääkärillä vai jossain muualla? Jos kävit neuvolalekurilla niin kuin pian sait ajan? Tahtoisin käydä varmistamassa, että kaikki on ok. Kun on ollut flunssa viikkoja ja alaselkä on ollut kipeä. Mulla noita vihlaisuja on yleensä öisin kun vaihdan kylkeä, mut nykyään muistan pitää masusta kiinni ja sitten pyörähtää niin ei vihlaise.

Mulla on se terveydentarkastus 1,5 viikon päästä, mitähän se mahtaa sisältää?
Mulle sen ilmeisesti tekee terveydenhoitaja. Onko kellään ollut ko. terveydentarkastusta vielä?

Mir84: Voi että, tuollaiset selkävaivat ovat todella tympeitä. :( Itsellänikin oli viimeraskaudessa, tosin vasta iha loppuajasta, selkä todella kipeä ja jouduinkin jäämään äippälomalle jo melkein kuukautta ennen loman alkua. Toivottavasti saat työasiat sumplittua , onhan se muutenkin todella vaarallista nostella raskaana mitään painavaa.  Ja toivottavasti siihen hengenahdistukseen löytyy apu. 
Joku täällä jo mainitsikin noista kotidopplereista, ja minä nyt tilasin sellaisen. Sen verran on pitkä aika tuohon seuraavaan neuvolaan että ei tässä jaksa odotella että kuulee ne ihanat sydänäänet. :) Ja kun tällainen heikkohermo on. Ja tosiaan tuolla raskauskeijun sivuilla oli tarjous missä oli angelsounds kotidoppleri+ geeli=39e ja te jotka ootte miettiny tota bolakorua niin sitten oli vielä sellanen tarjous että tuo doppleri+geli +bolakoru (yhteishintaan)=53e. :) Että ei kun ostoksille!!! ;) Vielä oli varastossa tavaraa! 

Jei, ultrassa oli kaikki hienosti <3 siellä se pikkuinen pyöriskeli ja venytteli, niskaturvotus oli 0,35mm ja riski näytti olevan 1/100 000, eli kovin tyytyväisiä ollaan =)

Istukka on edessä ja kohdunsuun päällä, tämä aiheuttikin meille pienimuotoisen sydärin eilen kun pari tuntia ulran jälkeen aloin vuotaa ihan hulluna verta! Nousin autosta ylös ja housuihin holahti kerralla ainaki 2-3dl verta. Minä siinä paniikissa yritin soittaa neuvolaan, eivät vastaa. Sit vaan soittoa terveystalolle ja uutta ultra-aikaa iltapäivälle, onneksi saatiin. Siellä sitten gynekologi näytti että täällä voidaan kyllä oikein hienosti, ja selitti että kun istukka on siinä kohdunkanavan päällä niin kohdun kasvaessa istukka aina jostain vähän irtoaa ja vuotoa voi tulla. Sillon pitäis aina vaan levätä muutama päivä ja odotella että vuoto loppuu. Muutenkin mun pitäis nyt välttää nostelua ja ponnistelua, kiva kun toi esikoinen haluis koko ajan sylkkyyn =( surkeeta sanoa toiselle että ei äiti kuule voi nyt nostaa sua ... pakko varmaan siirtää poika nyt siihen lastensänkyynkin nukkuun, kun ei mies oo aina nostamassa sänkyyn ja sieltä pois...

Mulla ei juuri oo tota vihlontaa vielä ollut, välillä kyllä jos sängyssä kääntää kylkeä oikein kiireellä, ni saattaa vihlasta ikävästi.

Hui Tirri!!! :( Hyvä että kuitenkin kaikki oli hyvin. Kyllä varmasti säikäytti. 
Minulla kanssa edessä istukka, ei kuitenkaan kohdunsuuunpäällä eikä tainnut olla kovin lähelläkää kun ei ainakaan ultrassa mitään mainittu, mutta siltikin aina vähä mietityttää kun poika meidän vieressä välillä nukkuu niin kun monottaa sitten aina välillä vahingossa(ei onneksi kovin kovaa pysty vielä kun  vasta niin pieni) mahaani unissaan. Viimeraskaudessa oli istukka takaseinämässä. Täytyy vähän yrittää varoa. 

Jollakin oli täällä rakenneultra aika myöhään. Kyllähän sen voi tehdä sinne viikolle 26 asti, mutta Suomessa muistaakseni lääketieteellisin perustein tehtävä keskeytys on tehtävä ennen 24 viikon täyttymistä. En mitään yritä tässä vihjailla, että olisit keskeytystä tekemässä saatikka sitten että mitään olisi edes vialla. Kunhan vain olet tietoinen tuosta asiasta. Tarvittaessa voit vaikka yrittää siirtää aikaa. Ihmeen myöhään ovat joka tapauksessa ajan antaneet, liekö virhe. 

Täällä nyt sitten myös menossa toinen kolmannes. Ultrassa tulikin yks kaks viikko lisää, laskettu kuitenkin vaihtui vain muutaman päivän. No siellä sen verran sekoilivat muutenkin päivistä, etten nyt niin vakavasti ota tuota uutta laskettua aikaa. Vauva syntyy sitten kun on syntyäkseen. 

Ultrassa oli kaikki hienosti ja oma olokin on ihan hyvä. Mitä nyt esikoinen nukkuu hyvin levottomasti ja sitä heräilee useasti yössä ja tästä johtuen väsymys vaivaa. Maha on edelleen ihan kamala turvotuspallo. Ei mulla viimeksi turvottanut enää ultran aikaan. 

Jotain muutakin piti vielä kirjoittaa, mutta en nyt muista. Sitä paitsi täytyy poikaa mennä ruokkimaan. Palaillaan siis myöhemmin. 

Kävin Terveystalolla työterveyslääkärille ton selkäkivun ja hengenahdistuksen takia.
Ens torstaina, eli 8.12 on eka neuvolalääkäri aika. 

Mullakin kovasti tota alaselkäkipua... Hoidan vanhuksia ja ei tarvii paljoo työvuoron aikana tehdä kun jo alkaa jomottaa selkää/se puutuu... :/ Vihlontoja on myös ja tuntuu että niitäkin enemmän töissä... Jos tietäisin miltä supistelu tuntuu, voisin luulla että välillä jo jopa supistelee töissä???

Oltiin eilen päiväristeilyllä Tallinnassa ja voi että miten tuliki jalat kipeeks siitä kävelystä, samoin selkä ja takapuoliki rupes puutumaan jossain vaiheessa... Sanoinki miehelle että nyt ku ollaan vk 13 ja nyt jo näin "vaikeeta" välillä ni mitä se sit on vk 30 ja yli :o Huhhuh :D

Tää 13-20 viikot on vähän taas pelkkää odottelua... Ultrassa on käyty ja seuraava ultra rv 20. Et nyt vaan tavallaan ootellaan niitä liikkeitä jos alkais tuntuu ... Neuvolakin on vasta 20. tätä kuuta, että sais sydänäänet kuultua... Rasittavaa :D
Maha kyllä kasvaa hirveetä vauhtia :O En ois ikimaailmassa uskonu että ekaa lasta odottaessa tää vatsa rupeis jo näin nopeesti kasvamaan :O mutta ihanaa siis :) <3

Hyvää huomenta vaan.. 
Taas oli niin painajaisunen täyteinen yö, ettei enään tule unta lainkaan kun näen koko ajan selvän kuvan siitä kun mun pikkukoiraa ammutaan päähän......... :(
Että sellast, suoraan sanottuna olen jo kyllästynyt näihin painajaisiin... mitä voisi tehdä että ei näkisi lainkaan unia tai sitten näkisi vain hyviä unia!!?? Lopetanko nukkumisen sitten kokonaan.. ei taida onnistua.
Olen jopa miettinyt että rupeisin kirjaamaan kaikki unet ylös herättyäni, siin ois nimittäin paljon luettavaa ja ihmeteltävää..
Tänään joutusin taas tuohon PEF-mittariin puhaltamaan, kaikkein huonoimmat aamulukemat tuli tänään - puhalsin vain 270.. muulloin aamuisin olen puhaltanut jopa 350. Iltaisin puhaltelen normisti alle 300. Kuulemma tän ikäisen pitäs puhaltaa yli 400.. enpä oo koskaa edes puhaltanut 400.

Ohhoh.. lapsetkin ovat hereillä, ERITTÄIN virkeinä näköjään ku kauhee riehuminen omas huonees.. Kouluun lähtö ois vast 8.20. Poitsu menee näköjää kylpyyn, kun ei ollut isällään käynyt koko vkl suihkus. Ihan hyvä vaan et menee :)
Tänään pitäs mennä poitsun kanssa poliisiasemalle hankkii hänelle oma henkilökortti, jotta hän pääsee leville jouluksi. 
Meillä tulee siis miehen kanssa kahden keskinen joulu koirien kera.. kun tyttökin lähtee äidilleen näillä näkymin ellei taas ohareita tee.

Heipä hei, minäkin hyppäsin tähän ketjuun, vaikka viralisesti toinen kolmannes alkaa vasta ensi viikolla.

Täällä myös ihan hurjia painajaisia. Ne on jotenkin niin hurjan todellisia vaikka ihan sekopäitä onkin. Usein ne liittyy just kuolemaan. Ja jos herää kesken kaiken ja sit nukahtaa uudelleen, niin sama painajainen jatkuu. Todella ahdistavaa.

Sit toinen on tää yöhikoilu. Siis ihan järkyttävää. Lähes joka yö herään siihen että olen ihan hiestä märkä. Yleensä en juuri hikoile muuta kuin urheillessa ja saunassa ja sekään ei ole mitään kovin runsasta. Nyt sitten hikoilen kuin pieni porsas öisin. Normaalisti nukun ilman vaatteita. Nyt olen kokeillut yöpaitaa ja ilman yöpaitaa ja aina vaan sama homma. Vessassa käyn 1-2 kertaa yössä ja nykysi myös suihkussa yön aikana. Onko muilla vastaava? Jotenkin kuvittelin että luonto alkaa valmistella pätkänukkumiseen vasta loppuraskaudesta, mutta näköjään tässä on pitkä koulutusjakso edessä jos tämä jatkuu näin kesäkuulle asti.

Toisaalta en haluaisi valittaa mistään kun tämä on kuitenkin elämäni onnellisinta aikaa :)

Torstaina olisi np-ultra..... Jännittää. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin ja saa alkaa nauttimaan enemmän tästä raskaudesta.

Mukavaa viikkoa kaikille :)

Huomenet ja hyvää Itsenäisyyspäivää!

Täälläkin painajaisia lähes tulkoon joka yö, tosin en anna niiden häiritä, koska muuten ei tulis nukkumisesta yhtään mitään. Edelleen flunssan kourissa näes, nyt sitten heräsin ja kaikki oli ihan sumusta, on siis alkanut silmätkin rähmimään kurkkukivun, liman ja rään lisäks. Mitä hemmettiä tämä on!? Eikun lekuriin taas huomenna, kai se on pakko, pomot tykkää.
Mä herään (olen koko raskauden ajan herännyt) kauheeseen nälkään ja tuntia paria ennen miestä. Meillä on tapana syödä aamiainen yhdessä, on aina ollut ja aiotaan jatkaa ainakin vielä "perinnettä". Aamuisin kun herään ennen miestä on kuitenkin pakko napostella jotain, tänään vuorossa pullaa ja maitoa, ei mikään paha juttu.
emoticon
Niin ja lisätään vielä vaivojen listaan alaselkäsärky. Iskee iltaisin pahimmillaan, ei onneks niin kipeä ettenkö nukkua pystyis.
Tulipas nyt valitusta, näistä vaivoista huolimatta tämä raskaus on IHANA asia!

Takaisin